Logisztikai technikus – A logisztika a 21. század egyik legfontosabb gazdasági ágazatává nőtte ki magát. A logisztika már nem a csomagok szortírozását jelenti, hanem egy komplex tudomány, ahol a digitalizáció segítségével hatalmas mennyiségű árukészletet kezelnek és mozgatnak szerte a nagyvilágban. Igazi varázslat, amikor a világ egyik részéből a másikba időben és pontos mennyiségben leszállítják a megrendelt árut.
Logisztikai technikus - Logisztika és szállítmányozás
A logisztikai technikus a logisztika területén a termeléshez, értékesítéshez szükséges alapanyagok, alkatrészek és termékek beszerzését, készletezését és az elosztási folyamatok tervezését, végrehajtását és ellenőrzését végzi. A raktározás területén ellátja a be- és kitárolás munkafolyamatait, az anyag átvételét és kiadását, elvégzi a komissiózás és az expediálás műveleteit. A szállítmányozás területén az árutovábbításhoz kapcsolódó fuvarozási, szállítmányozási és logisztikai tevékenységeket a logisztikus összehangolja, tervezi, lebonyolítja, ellenőrzi. Rendszeres kapcsolatot tart a belföldi és a nemzetközi partnerekkel, ügyfelekkel. Fuvarokmányokat állít ki és megfelelő szervezéssel gazdaságos, biztonságos és gyors minőségi szolgáltatást valósít meg, valamint pénzügyi, adminisztratív és marketing feladatokat is ellát.
A logisztikai ügyintéző feladata a logisztikai tevékenységek tervezése, lebonyolítása, a logisztikai rendszerrel kapcsolatos vezetői munka támogatása, valamint a szállítmányozási tevékenységgel kapcsolatban kiválasztani az áru továbbításához legalkalmasabb fuvarozási módot, szükség szerint megtervezni az útvonalat. Kapcsolatot tart a különböző közlekedési hatóságokkal, szervezetekkel. Elkészíti a szállítmányozási szerződés tervezetét. Kockázatot csökkent a kereskedelmi ügyletnek megfelelő szállítmánybiztosítási ajánlattal. Gondoskodik a különböző fuvarozók információkkal való ellátásáról. Részt vesz a különböző fuvareszköz-, illetve árukárok kivizsgálásában, intézi a kárügyeket. Ellenőrzi és kiadja a különböző fuvarokmányokat.

Logisztikai ügyintéző további feladatai
- rendelések, beszerzések, értékesítés (termék, szolgáltatás) lebonyolításában feladatokat ellátni
- tervezési feladatokat végezni az ellátási, készletezési, termelési folyamatokban
- kezelni a reklamációs eseteket
- az árutovábbítással kapcsolatos feladatokat végezni
- nemzetközi szállítással, szállítmányozással kapcsolatos ügyintézői tevékenységet végezni
- kapcsolatot tartani a partnerekkel, ügyfelekkel
- döntés-előkészítéssel, információgyűjtéssel, elemzéssel segíteni a menedzsmentet
- munkájához tartozó informatikai és irodai eszközöket kezelni
- használni az informatikai hálózatokat, rendszereket
- megérteni és használni az idegen nyelvű szakmai kifejezéseket
- különféle dokumentumokat elkészíteni és kitölteni számítógép használatával
- ellátni a szállítmányozással kapcsolatos egyéb feladatokat
- elvégezni a raktár vezetésével kapcsolatos teendőket
- idegen nyelven kommunikálni szóban és írásban azonos ágazat
Milyen képességekkel kell rendelkeznie egy logisztikai technikusnak?
Mivel a feladatköre nagyon összetett, egy logisztikai technikusnak számos készséggel és képességgel kell rendelkeznie.
1. Stressztűrés
Minden logisztikus egyetért abban, hogy ez a legfontosabb. A logisztikai technikus a munkája során ugyanis rendszerint két tűz között van. De gyakori az is, hogy mindhárom fél érdekeit kell egyszerre képviselnie. Képzeljük el a helyzetet: egyik oldalról a vevő sürget, másik oldalról az alvállalkozó, aki a szállítást végzi. Harmadrészt pedig ott van maga a gyártó is, aki esetleg éppen önhibáján kívül késik a termékleadással. Ez egy tipikus stresszhelyzet, amelyet jól kell tudnia kezelni.
2. Jó kommunikációs képesség
A logisztikai ügyintéző feladataiból egyértelműen következik, hogy jól kell tudnia kommunikálni. Pontos információátadásra és talpraesettségre van ahhoz szükség, hogy a szállítás sikeres legyen. Jó kommunikáció nélkül nagy kárt szenvednének az érintett felek. Természetesen még így is előfordulhat, hogy hiba csúszik a gépezetbe. Ekkor válik különösen fontossá a kommunikáció: a kisebb hibákat, csúszásokat jó kommunikációval le lehet kezelni.
3. Problémamegoldó képesség
A fentiekből egyértelműen következik, hogy ebben a szakmában gyorsan és hatékonyan kell döntéseket hozni. Számos olyan helyzet adódhat, amelyben a logisztikai technikus problémamegoldó képességén áll vagy bukik az üzlet. Gyors helyzetfelismeréssel, megfelelő tapasztalattal azonban a legtöbb felmerülő gond orvosolható.
További elvárt készségek, képességek
Bár a három fent felsorolt képesség minden logisztikai ügyintéző munkakör alapja, a jó logisztikai technikus további képességekkel is rendelkezik:
- empátia,
- kereskedői véna,
- vevőközpontú, racionális gondolkodás,
- precizitás és alaposság,
- kitűnő memória,
- idegennyelv-tudás és
- marketing ismeretek.