Az innovatív logisztikának nincs alternatívája. A digitalizáció, robotika és más technológiák iparági megtervezése, bevezetése és működtetése a kor követelménye. A logisztikai vállalkozások egyetlen esélye versenyképességük fejlesztése, vagy megőrzése érdekében. Ebben vállal kulcsszerepet a logisztikai projektmenedzser vagy más néven a projektvezető. A projektmenedzsment gyorsan fejlődő terület, a szakma jelentősen fejlődött az elmúlt évtizedben a logisztikában is. A tapasztalt projektmenedzserekre nagy kereslet mutatkozik, mivel egyre több logisztikai cég érti meg a jól irányított projektek fontosságát.
Mit csinál egy logisztikai projektmenedzser?
A logisztikai menedzser feladata a szervezeten belüli projektek tervezése és felügyelete a kezdeti ötleteléstől a befejezésig. Ők koordinálják az embereket és a folyamatokat, hogy a projekteket időben, a költségvetésen belül és a célkitűzésekhez igazodó kívánt eredményekkel valósítsák meg.
A projektötlet megtervezése és kidolgozása
Minden projekt egy ötletként kezdődik. A projektmenedzser felelőssége, hogy a belső érdekeltekkel és a külső ügyfelekkel együttműködve meghatározza ezt az elképzelést, és létrehozzon egy folyamatot a megvalósításhoz. Ez magában foglalja az elvárások meghatározását, a részletes projektterv kidolgozását, a projekt hatókörének meghatározását, a projektkockázatok megértését és a csapattagok konkrét feladatokkal való megbízását.
"Kell egy csapat"
A projektmenedzserek a projekt minden aspektusáért felelősek, beleértve egy szakértői csapat vezetését. A dinamikus csapatmentalitás kialakításához és fenntartásához a projektmenedzsernek nyíltan kell kommunikálnia. Fontos a jó munkakapcsolatok kialakítására és az, hogy mindenkit motiváljon, akinek erre szüksége van.
A projekt előrehaladásának nyomon követése és határidők meghatározása
A projektmenedzser szerepének nagy része a szervezés és a nyomon követés. A projekt befejezésének pontos ütemtervétől kezdve a feladatoknak a megbízás keretein belül történő befejezésének biztosításáig a projektmenedzsernek tisztában kell lennie a projekt előrehaladásával.
A felmerülő problémák megoldása
Minden projekt során felmerülnek olyan problémák, amelyeket meg kell oldani. A projektmenedzser az első személy, akihez a cég vezetése vagy a csapattagok fordulnak, ha valami rosszul megy. Az alkalmazkodóképesség és a problémamegoldás kulcsfontosságú a projekt sikeres irányításához.
Költségvetés
A költségvetés kezelése elsődleges projektmenedzseri feladat. A projektnek átláthatónak és reálisnak kell lennie a költségeket illetően is, hogy a cégvezetés már a kezdetektől fogva tisztában legyen azzal, hogy valószínűleg mennyit fognak költeni.
Elégedett cégvezetés
A projektmenedzsereknek szoros kapcsolatuk van a cégvezetővel. Fontos, hogy nyitott kommunikációs vonalakat tartsanak fenn a frissítések és visszajelzések érdekében. Ha például bármilyen probléma vagy változás merül fel a projekt ütemezésében, a projektmenedzser feladata, hogy naprakészen tájékoztassa a vezetést.
A projektteljesítmény értékelése
A projekt befejezése után a projektmenedzser felelős a projekt hatékonyságának és eredményességének értékeléséért. Azonosítja a hiányosságokat, megtervezheti a problémák megoldásának módjait.
És mit csinál egy logisztikai projektmenedzser napi szinten?
A projektmenedzser munkája nagyon pörgős, és minden nap más és más. Minden nap új problémákkal kell foglalkoznia, és gondoskodnia kell arról, hogy semmi ne befolyásolja a projekt ütemezését. A projekt különböző fázisaitól függően a projektmenedzser napi feladatai a következők:
- Kommunikáció a csapattagokkal és a projekt állapotának nyomon követése, valamint annak biztosítása, hogy a célkitűzések az adott határidőn belül teljesüljenek,
- Tartsa szem előtt, hogy milyen problémák merülhetnek fel a projekt különböző szakaszaiban, és rendelkezzen megoldásokkal ezekre a problémákra,
- A projekt előrehaladásának érdekében naponta vagy a lehető leggyakrabban megbeszéléseket tart,
- A feladatok újraelosztása a csapattagok között, és annak biztosítása, hogy senki ne dolgozzon kapacitáson felül vagy alul,
- Segítséget nyújtani a munkájukkal küszködő csapattagoknak.
Projektmenedzser készségek
Mivel a projektmenedzserek feladatai igen sokrétűek, ez a készségek széles skáláját igényelheti, többek között:
- Alkalmazkodó képesség
- Egyértelmű kommunikáció
- Kreativitás
- Határozottság
- Vezetői képességek
- Szervezés
- Problémamegoldás
- Stratégiai gondolkodás
- Stresszkezelés
- Időgazdálkodás
Hogyan lehetsz projektmenedzser
Ha érdekel a logisztikai menedzser pálya, szerezz első kézből származó beszámolókat projektmenedzserek tapasztalatairól, keress fel gyakorló projektmenedzsereket. A projektmenedzsment számos eszköze tanulható, ezért fontos, hogy találj egy képzési programot, ahol elsajátíthatod a szakmához szükséges készségeket.
A Project Management Professional (PMP®) minősítés javíthatja a karrierlehetőségeid ebben a szakmában, biztosítja a szakmai fejlődésed esélyeit, és lehetőséget ad arra is, hogy képzett szakemberek mellett képezd magad. A munkáltatók világszerte a PMP® tanúsítást iparági szabványnak tekintik.
Logisztikai menedzser fizetés
Minden fejlesztésre sokat adó cég sikerében a logisztikai projektmenedzserek fontos szerepet játszanak. A LogiJobs fizetési statisztikája szerint fizetésük 700 000 – 800 000 forint (bruttó) körül mozog.