A vámszakértő fő feladata a nemzetközi szállítmányozások során felmerülő vámkezelés, azaz az export-, import- és tranzit vám dokumentációjának elkészítése és lejelentése. Egy tapasztalt és képzett vámügyi szakértő, akár ügyintéző, vagy menedzser pozícióban segít a vám- és az ehhez kapcsolódó eljárási szabályok végrehajtásában, betartásában, kezelésében az egész vállalaton belül. Biztosítja, hogy minden a vámeljáráshoz kapcsolódó folyamatot helyesen végezzenek el.

Vámszakértő fő feladatai
- Tájékoztatás a vámkezelés végrehajtásához: a vámszabályokról és a vámszabályok szerint tájékoztatni kell a kereskedelmi partnereket,
- Ezután a beérkező termékkel kapcsolatos dokumentációt végzi el. Vagyis kiállítja a megfelelő papírokat, amellyel rendelkezik az áru sorsáról, és megállapítja a vámterhet,
- Ehhez sok esetben más egyéb okmányokat is be kell szereznie. Pl. számlák, céges okmányok, stb. A vámkezelési papírokat ezek alapján kiállítja és megküldi a vámhatóságnak,
- Vámtarifaszámmal látja el a terméket. A vámtarifaszám besorolás szerint kell a vonatkozó vámszabályokat alkalmazni,
- A vámkezelés megszervezésével és felügyeletével biztosítja, hogy minden a megfelelő módon, helyen, időben történjen,
- A vámügyintézéshez kapcsolódó hatóság a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), a vámügyintézőnek a NAV-val, mint vámhatósági feladatokat ellátó szervvel kell szorosan együttműködnie, kapcsolatot tartania. A vámszakértőnek a vámkezelésen túl is vannak adminisztratív feladatai. Minden munkájáról nyilvántartást kell vezetnie, melyekből a későbbiekben kimutatásokat tud készíteni.
A vámszakértő további feladatai
- A vállalaton belüli vám- és kereskedelmi megfelelés kezelése, biztosítva, hogy minden vámszabályozást megértsenek,
- Felelős a vámbesorolások és a szabályozási követelmények (engedélyek, tanúsítványok stb.) meghatározásáért,
- Folyamatos képzésen való részvétel a változó kereskedelmi megfelelési irányelvekkel való lépéstartás érdekében; ez magában foglalja a szemináriumokon és konferenciákon való részvételt,
- Az új ügyfelek átvilágítása, amennyiben szükséges,
- Biztosítja, hogy minden ügyfélengedély érvényes és naprakész legyen,
- A vállalat vámhatóságokkal való kapcsolatának kezelése,
- Támogatja a társosztályokat a vámeljárások végrehajtásában, hogy az egyes funkciók sikeresen integrálhassák a vámeljárásokból adódó új folyamatokat,
- Kapcsolatok kialakítása a vámhatóságokkal, elsődleges kapcsolattartóként eljárva a megkereséseikkel kapcsolatban,
- Minőségi dokumentáció létrehozása a folyamatok megkönnyítése érdekében,
- A folyamatok szerint szükséges adminisztratív feladatok ellátása,
- A belső és külső ügyfelekkel, logisztikai és szabályozó ügynökségekkel való kulcsfontosságú kapcsolatok fenntartása.
Milyen kompetenciákra lesz szükséged, ha vámügyintézéssel szeretnél foglalkozni?
Ahhoz, hogy a megszerzett tudással a munka világában el tudj helyezkedni, rendkívül fontos, hogy szabálykövető és pontos legyél. A munkádat csak akkor fogod tudni megfelelően elvégezni, ha stabil számítógépes ismerettel és nyelvtudással rendelkezel. Naprakésznek kell lenned a vonatkozó hazai és nemzetközi jogszabályokból. A jó kommunikáció szóban és írásban is elengedhetetlen, hiszen folyamatosan kapcsolatot kell tartani az ügyfelekkel, hatóságokkal, más kereskedelmi partnerekkel is.
A vámügyi vezető/ügyintéző kulcsfontosságú készségei és képzettségei
- A nemzetközi kereskedelem, a megfelelés és a vámszabályozás kiváló ismerete,
- Adó- és vámügynökségekkel való együttműködésben szerzett korábbi tapasztalat,
- Az export- és importellenőrzések kiváló ismerete elengedhetetlen ehhez a munkakörhöz,
- Jártasság a Microsoft Office Suite (Outlook, Excel, Word stb.) használatában.