Új munkatársat felvenni egy céghez nem olyan egyszerű történet, mint amilyennek először tűnik. Tengernyi apró részlet van, amin elhasalhat a kiválasztási folyamat. Ez természetes, a folyamat része, de azért nehéz lenyelni a keserű pirulát, amikor a folyamat vége az, hogy eltelt egy csomó idő, megfelelő embert nem találtunk, de cserébe elköltöttünk egy rakás pénzt.
Ebben a cikkben azt az 5 buktatót mutatjuk meg, amelyet a leggyakrabban látunk a logisztikai HR piacon. Hozunk rájuk 1-1 ellenszert is, amivel kikerülheted, vagy kijavíthatod őket. Lássuk!
1. Nem hagysz elég időt a keresésre
Rengetegszer belefutunk, hogy logisztikai cégek kvázi az utolsó pillanatban kezdenek el szakembert keresni. Ez sokszor nemcsak, hogy nem eredményes, de rengeteg hibalehetőséget is rejt, ráadásul stresszfaktor minden résztvevőnek.
Ellenszer
Érdemes minimum 30 napos keresési idővel tervezni. Persze, az embernek lehet szerencséje, de legtöbbször csak kénytelenek vagyunk lenyelni a békát: nem valószínű, hogy egy ilyen hiányszakmában tegnapra találunk valakit. Vagy, ha igen, egy biztos, a jót-olcsón-gyorsan tengelyen nem egy kompromisszumot kell majd kötnünk.
Tipp a jövőre nézve: A last-minute helyzeteket ügyesen megelőzheted egy éves HR tervvel. Itt részletesen leírom, mire gondolok és mit kell tartalmaznia.
2. Nem tudod kit keresel
Logisztikai állás hirdetése során, a toborzás részben marketing, márpedig a marketing egyik alapvetése, hogy ismerni kell a célcsoportot. (Aki jelen esetben a leendő kolléga, akit fel kívánunk venni.) Ha nem tudjuk, kihez beszélünk, akkor az esély, hogy pont fennakad a szűrőnkön, elég kicsi.
Ellenszer
Írd össze, milyen személyiségtípusú embert keresel, milyen tulajdonságokkal kell rendelkezzen az elvégzendő feladatokhoz. Ha fix csapatba keresel, akkor azt is látod, hova kell majd beilleszkednie. Ez mind-mind segít szűkebbre szabni a célzást és növelni az esélyét, hogy olyan szakembert találsz, amilyenre szükséged van.
3. Nem jól választasz csatornát
Nem elég kitenni egy hirdetést a tetszhalott állapotban lévő céges Facebook oldalra. Oda kell menni, ahol a célközönségünk van.
Hol van ma jelen a célcsoport? Ott, ahol mindenki más: Facebookon, Instagramon, TikTokon, egy részük Linkedinen. Az aktív keresők pedig emellett állásportálokon is.
Ellenszer
Működő stratégia, ha kiteszed a céges Karrieroldalra a hirdetést és meghirdeted a közösségi médiában. Vagy kiteszed egy olyan állásportálra, amiről tudod, hogy az elérni kívánt közönség nagy számban látogatja. (Ehhez persze tudnod kell, kit keresel, lásd 2. pont.)

Ezeknél gyorsabban és könnyebben érhetsz el eredményt, ha a kettőt vegyíted, vagy olyan szolgáltatót választasz, aki megcsinálja helyetted mindkettőt.
4. Hiányos vagy nem jó az álláshirdetés
Logisztikai állás hirdetése során triviálisnak tűnik, mégis nagyon gyakori hiba. Azért fordul elő, mert mi magunk jól tudjuk, mit keresünk. Így, a hirdetés ellenőrzésekor észre sem vesszük, hogy külső szem számára lényeges információ hiányzik belőle.
Ellenszer
Csinálj egy csekklistát az alapvető elemekről, amelyeknek benne kell lenniük. Ezek a
- pozíció neve,
- munkaviszony jellege,
- feladatok (tömör, de részletes leírása),
- munkaidő,
- illetve lehetőleg a bérsáv. Utóbbi jövő év elejétől nemcsak kötelező az EU-ban, de – a Reed 2022-es kutatása szerint – az álláskeresők 78%-át* riasztja el a jelentkezéstől, ha nincs benne az álláshirdetésben.
Az is előfordulhat, hogy minden alapkő benne van, mégsem jó a hirdetés. Ez abból látszik, hogy nem a megfelelő emberek jönnek, vagy egyáltalán nem jelentkeznek rá. Utóbbi esetén a 2. pontra érdemes visszatérni, előbbinél viszont lehet, hogy az állásajánlattal van a baj. Ehhez van egy gyakorlatias kisokosunk, ami abban segít, hogyan írhatsz visszautasíthatatlan állásajánlatot.
* A Reed (állásportál) 2022-ben 2250 HR-est és álláskeresőt kérdezett meg erről a témáról. Az ő válaszukból kiderült, hogy „az álláskeresők 78%-át riasztaná el a jelentkezéstől, ha a fizetés nem lenne feltüntetve a hirdetésben.”
5. Nem jó a stratégia
Nem lehet ugyanazzal a stratégiával és büdzsével sürgősen, speciális munkaerőt találni, mint amivel egy szélesebb csoportot célzó, folyamatosan nyitott munkakörbe keresel embert.
Ellenszer
Először a prioritásokat kell meghatározni. Gyorsan akarsz jó embert felvenni? Az valószínűleg költséges lesz. Fogni szeretnéd a költségeket, de a minőségről nem akarsz lemondani? Az valószínűleg időbe telik majd.
Természetesen az is fontos, milyen piacon vagy. Ha olyan logisztikai területre keresel embert, ahol nagy a verseny és az ajánlatod nem emelkedik ki a többi közül, akkor önmagában az idő és a pénz nem oldja meg a problémát.
Ám ezek azok, amelyek elsősorban meghatározzák az álláshirdetési stratégiád.
Mit tehetsz?
Logisztikai állások hirdetése esetén ha hosszú távra tervezel és cél a jó szakemberek felvétele, a költségek elszállása nélkül, akkor érdemes employer brandingbe fektetni. Ezzel saját közösséget építhetsz, akiket mozgósítani tudsz egy-egy új pozíció meghirdetésekor.
Ha a fő cél a gyorsaság és az egyszerű hatékonyság, akkor az állásportálokon és a közösségi médiában való hirdetés lehet járható út. Itt hirdetési költséggel is számolni kell, illetve szakember segítségére is szükség lesz. Hiszen, ha te kezdesz el kísérletezni, akkor ugyan a munkadíjat megspórolod, de semmiképpen sem gyorsabb a folyamat.
A legrövidebb idő alatt úgy éred el a legjobb eredményt, ha kiszervezed a munkát olyannak, aki képes elérni a célközönséged hirdetéssel és akár anélkül.
Ez az 5 leggyakoribb buktató, amellyel logisztikai állásportálként a piacon találkozunk. Van olyan, amit hozzáadnál a listához?
Ha tetszett a cikk és szívesen olvasnál még a témában, böngészd a blogunkat. Minden hónapban osztunk meg logisztikai cégvezetők és szakemberek számára hasznos cikkeket és újdonságokat.