Logisztikai HR. Mik az új trendek itthon és külföldön?

Logisztikai HR

Logisztikai HR - logisztikai trendek

Logisztikai HR – kevés olyan iparág van, amely a világjárvány alatt és után annyira megváltozott, mint a logisztika. A fogyasztók vásárlási szokásai szó szerint egyik napról a másikra cserélődtek. A globális e-kereskedelmi forgalom 2020 és 2021 között több mint 27%-kal nőtt. Az online vásárlásra való ilyen jelentős átállás miatt a logisztikai vállalkozások világszerte új stratégiák kidolgozására kényszerültek nagyon szűk idősávban. Ezt a problémát tovább nehezítette, hogy a vállalatok azt tapasztalták, hogy az áruk iránti kereslet szinte heti rendszerességgel ingadozik, valamint soha nem látott mértékű munkaerőhiány lépett fel.

Pár évvel a járvány után a globális piacok végre kezdenek stabilizálódni, azonban a logisztikai ágazatban még mindig nagyok az igények, különösen, ha szakképzett munkaerő felvételéről van szó. Csak az Egyesült Államokban például 2029-ig várhatóan több mint 600 000 új álláshelyre lesz szükség a logisztikai ágazatban.

Logisztikai trendek itthon és külföldön

A logisztikai ágazatban különösen nagy és folyamatosan nő a munkaerő iránti kereslet különösen az alábbi pozíciókban:

Fuvarszervezők

Ezek a menedzserek szakosodhatnak egy adott szállítási típusra, például a vasúti, közúti, légi és tengeri szállításra, vagy irányíthatják az áruk szállítását valamilyen, vagy valamennyi közlekedési eszközön igénybevételén keresztül. Az EU-ban több mint 11 millió munkavállaló dolgozik a szállítási ágazatban, ami a teljes munkaerőpiac több mint 8%-át teszi ki. A szakértők előrejelzése szerint 2050-re az áruszállítás 60%-kal fog növekedni, ami még nagyobb igényt fog támasztani a logisztikai dolgozók iránti igényre.

Ellátási lánc tervezők

Az áruszállítás felügyelete helyett az ellátási lánc tervezői az ellátási lánc folyamatainak fejlesztéséért felelősek. Ezek a tervek a beszerzéstől és a raktárkészlettől kezdve a csomagolásig és a szállításig mindent magukban foglalnak. A tavalyi évben például Kína még mindig 9,9%-os exportnövekedést realizált. A pandémia utáni piac növekvő logisztikai igényeinek kielégítése érdekében a kínai vállalatok 93%-a tervezi jelenlegi ellátási láncfolyamatainak átalakítását a hatékonyság javítása érdekében. Biztosra vehető, hogy a következő években megnő a kereslet az ellátási lánc tervezők iránt.

Raktári dolgozók

A raktári dolgozók, különösen a targoncás képesítéssel rendelkezők, a logisztikai iparág magját alkotják. Ezek a munkavállalók a megrendelések teljesítésétől a csomagoláson át a szállításig mindenért felelősek. Csak az Egyesült Államokban több mint 3 millió raktári dolgozó van, és a becslések szerint 2029-ig több mint 125 000 további dolgozóra lesz szükség. Az Egyesült Királyságban a szállítás, logisztika és raktározás területén 2021-ben több mint kétszer annyi álláslehetőség nyílt meg, mint 2018-ban. 

Logisztikai gyakornok és vezetője
Logisztikai gyakornok és vezetője | Fotó: Getty Images

Mivel a logisztikai dolgozók iránti kereslet folyamatosan emelkedik, a munkáltatók számára létfontosságú, hogy naprakészek legyenek a legújabb HR stratégiák terén. Ezek segíthetnek a munkáltatóknak olyan toborzási gyakorlatokat kialakítani, amelyek eredményeket hoznak, ami lehetővé teszi számukra, hogy versenyképesek maradjanak a növekvő piacon. Összeállítottunk egy listát a logisztikai iparágban napjainkban látható legfontosabb trendekről.

Kiemelt trendek a logisztikai iparágban

Raktárellenőrzés drónokkal
Raktárellenőrzés drónirányítással | Fotó: Getty Images

Szakképzett munkaerő hiánya

Már a világjárvány kitörése előtt a logisztikai ágazatban a munkáltatók nehezen találtak szakképzett munkaerőt. Az áruk szállítása iránti kereslet jelentősen megnőtt, azonban a szakképzett és a nem szakképzett munkavállalók bázisa zsugorodott. A munkáltatók nehezen találnak szakképzett munkaerőt. Ennek a szakképzettségi hiánynak számos oka van, többek között:

Nemcsak a szakmunkásokból van hiány, hanem általában véve is egyre nagyobb a munkaerőhiány. Szakértők előrejelzése szerint 2030-ra 85 millió munkavállaló fog hiányozni a globális munkaerőpiacról. Ez a munkaerőhiány nem csak a logisztikai ágazatban, hanem minden iparágban példátlan terhet ró a vállalkozásokra. A munkaerőhiány elsődleges oka az, hogy a világ számos országában, köztük az Egyesült Államokban és Japánban évtizedek óta csökken a születési arányszám. Most, hogy az idősebb munkavállalók, – akiket az Egyesült Államokban baby boomer generációnak neveznek – tömegesen kezdenek nyugdíjba vonulni, és nincs elég fiatal munkavállaló, aki betölthetné ezeket a nyitott pozíciókat.
Ez a probléma valószínűleg nem fog egyhamar megszűnni. A munkáltatóknak már most lépéseket kell tenniük, stratégiát kidolgozniuk a toborzási erőfeszítések javítására, valamint a munkahelyi képzés és a továbbképzés előtérbe helyezésére, hogyha az elkövetkező években is versenyképesek akarnak maradnak.

Kétségtelen, hogy a munkaerő globális méretekben nézve egyre fiatalodik. Egy tanulmány szerint a világ munkaképes korú lakosságának 21%-a 15 és 24 év közötti. Ebből mindössze 36%-uk folytat keresőtevékenységet. A munkaképes korú lakosság 64%-a nem dolgozik. Ráadásul e potenciális munkavállalók közül sokan még mindig befejezik iskolai tanulmányaikat, és nem állnak készen arra, hogy megkezdjék szakmai karrierjüket. Még azok is, akik elvégeztek egy oktatási, egyetemi programot, gyakran kevés gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek, vagy egyáltalán nem rendelkeznek. A logisztikában a nyugdíjba vonuló dolgozókat pótolni próbáló vállalatok valószínűleg nehezen tudnak olyan jelölteket toborozni, akik ugyanolyan készségekkel rendelkeznek.

Ez a változó demográfia nem korlátozódik egyetlen területre, hanem globális trend, amely szinte minden piacot érint. Például az Egyesült Államokban a millenniumi generáció már a munkaerő egyharmadát teszi ki, és azt jósolja, hogy 2025-re a Gen Z az ázsiai-csendes-óceáni népesség egynegyedét fogja alkotni. Kanadában jelenleg minden 65 év feletti polgárra kevesebb mint három munkaképes korú ember jut. A stagnáló munkaerőpiac mellett ezek a számok talán nem tűnnek jelentősnek. Azonban a szakképzett munkaerő toborzása iránti növekvő kereslet megnehezítik a munkaerő-felvételi erőfeszítéseket.

A másik fő ok, amiért a logisztikai munkáltatók nehezen találnak szakképzett munkaerőt, az, hogy az elmúlt években drámaian megváltoztak az e munkakörök ellátásához szükséges készségek. A logisztikai iparág fejlődik, az innovatív technológiák, a blokklánc, a robotika és a munkahelyi automatizálás mind hozzájárultak számos logisztikai folyamat racionalizálásához. Miközben ezek a feltörekvő technológiák segítettek a folyamatok optimalizálásában és a munkahelyi hatékonyság javításában, megváltoztatták a munkában való sikeres helytálláshoz szükséges készségek szintjét is.

A logisztikai munkáltatók most minden eddiginél jobban keresik a technológiával kapcsolatos készségekkel rendelkező munkavállalókat. Míg a digitális készségek iránti igény évek óta alapvető kritérium a magasabb szintű pozíciók, például a beszerzési vezetők és a készletellenőrzési vezetők esetében, most már néhány alacsonyabb szintű pozíció is megkövetel valamilyen technológiával kapcsolatos készséget.

Például azzal, hogy az automatizálás már számos raktárban megtalálható, megnövekedett az igény olyan dolgozók alkalmazására, akik képesek a különböző berendezések, technológiák működtetésére. Sajnos sok raktári munkát kereső jelentkező egyszerűen nem rendelkezik ezekkel a szükséges készségekkel. Valójában még a magasabb szintű jelöltek sem mindig rendelkeznek azokkal a digitális készségekkel, amelyek szükségesek ahhoz, hogy sikeresek legyenek a logisztikai iparágban. A szükséges készségekben bekövetkezett változás miatt a munkáltatók nagyon nehezen találják med a megfelelő tehetségeket a nyitott pozíciók betöltésére.

Versenyképes kompenzációs csomagok

A logisztikai trendek szerint a vállalatok megnövekedett kereslettel szembesülnek a szakképzett munkaerő toborzásában. Ez a megnövekedett kereslet egy rendkívül versenyképes munkaerőpiacot teremtett. vagyis elkerülhetetlen a fizetések és a juttatási ajánlatok emelése.

A jó hír az, hogy a fizetéseket és juttatásokat a költségek növekedése nélkül is lehet emelni. Azok a vállalatok, amelyek a piackutatás alapján képesek meghatározni az optimális bértartományokat, csökkenthetik a fluktuációt, a hiányzások számát és a kötelező túlórák számát. Mindezek a tényezők olyan költségmegtakarítást jelentenek a vállalat számára, amely meghaladhatja a megnövelt fizetések költségeit.

A mai okos álláskeresők nem csak a versenyképes fizetések iránt érdeklődnek, hanem az elsődleges juttatásokról alkotott elképzelésük is megváltozott, magán egészségbiztosítást, valamint a kiegészítő biztosításokat kulcsfontosságú juttatásnak tekintik.

A rugalmas időbeosztás szintén a jelöltek által leginkább kívánt előnyök közé tartozik. Az álláskeresők valamilyen biztosítékot keresnek a leendő munkáltatóktól arra vonatkozóan, hogy a munka és az élet egészséges egyensúlyának fenntartásához szükséges rugalmasságot megkapják, mint például rugalmas időbeosztás, részmunkaidő vagy műszakváltás formájában. A rugalmasság a jelöltek által kívánt egyik legfontosabb előnyként jelenik meg.

A munkahelyi biztonság szintén elsődleges szempont a mai munkavállalók számára. Olyan munkáltatókat keresnek, akik komolyan veszik a biztonságos munkahelyi környezet megteremtését.

Skálázható munkaerő

Ha van valami, amit a világjárvány megtanított, a logisztikai trendek szerint az ágazatban a legfontosabb, az alkalmazkodóképesség. Nemcsak a fogyasztók vásárlási szokásai változtak meg szó szerint egyik napról a másikra, mivel egyre több vásárló választotta az online vásárlást a bolti vásárlással szemben, hanem a különböző áruk iránti kereslet is szinte hetente változott. A logisztikai iparág számos vállalatának szinte azonnal át kellett alakítania szállítási folyamatait, hogy megfeleljen a fogyasztók újonnan felmerülő igényeinek. Ráadásul a fogyasztók által kívánt árutípusok iránti kereslet is folyamatosan változott, ami drasztikusan érintette a beszerzési, csomagolási, tárolási és szállítási folyamatokat.

Logisztikai trendek
Logisztikai trendek | Fotó: Pixabay

Mivel ezek az igények továbbra is jelentősen ingadoztak, a skálázható munkaerőre is egyre nagyobb szükség lett. E skálázható munkaerő létrehozása érdekében a munkáltatók több munkahelyi folyamatot is prioritásként kezdtek kezelni, többek között:

Jobb keresztképzés

Mivel a világjárvány idején az Egyesült Államokban több mint 45%-kal nőtt a távollétek száma, a munkáltatók felismerték, hogy mennyire fontos a munkavállalók keresztképzése a kulcsfontosságú feladatok ellátására. Helyesen végrehajtva a keresztképzés a munkahelyen zökkenőmentes munkafolyamatokat biztosíthat, annak ellenére, hogy néhány kulcsfontosságú dolgozó hiányzik. Ahogy a munkaerőpiaci verseny tovább fokozódik, még fontosabbá válik, hogy a vállalaton belül több képesítéssel rendelkező munkavállalókkal rendelkezzenek.

Megnövekedett igény a kölcsönzött munkaerőre

A logisztikai vállalatok rendkívüli lépéseket tesznek a költségek csökkentésére, ahol csak lehet. Az egyik leghatékonyabb módja a méretezhető munkaerő. Az ideiglenes és idénymunkások alkalmazása, az ideiglenes munkaerő szervezet megjelenése lehetővé teszi, hogy a logisztikai vállalatok szakképzett dolgozói a logisztikai folyamat alapvető szempontjaira összpontosíthassanak. A közeljövőben várhatóan stagnálni fog a munkaerő-kölcsönzés iránti igény a logisztikai ágazatban. Másrészt egyes vállalatok, különösen az amerikai piacon, egyre inkább az állandó állásokra összpontosítanak, és ideiglenes állásaikat állandóvá alakítják. 

A munkahelyi analitika javítása

Pontos munkahelyi analitika nélkül szinte lehetetlen lenne skálázható munkaerőt létrehozni. Különösen a létszám- és termelési igények előrejelzésének képessége kulcsfontosságú a skálázhatóság szempontjából. Végül is a vállalatnak pontosan meg kell jósolnia, hogy hány munkavállalóra van szükség egy adott műszakban. A magas szintű előrejelzés még fontosabb az ideiglenes vagy szezonális munkavállalókat alkalmazó logisztikai vállalatok számára.

A jó hír az, hogy a logisztikai trendek szerint, a megfelelő munkahelyi analitikával a logisztikai vállalatok pontos munkaerő-ütemezéseket készíthetnek, amelyek nemcsak a termelési igények teljesítését biztosítják, hanem a költségek csökkentését is segítik.

A logisztikai iparágban a szakképzett munkaeő toborzására vonatkozó igény miatt kisebbfajta pánik uralkodik a piacon. Az új iparági munkaerőpiaci trendek ismerete kölcsön a talonmaradáshoz és a sikerhez.A LogiJobs szakértői naprakész információkkal, eszközökkel tudják segíteni a logisztikai vállalkozásokat a munkaerőpiac bizonytalanságai között sikeresen navigálni.

Tetszett a téma?
További hasonló témákról itt tudsz olvasni!
Legolvasottabb

Nehézgépjárművek: az Európai Tanács szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el

Az Európai Tanács a mai napon hivatalosan elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, valamint a hatályos uniós szabályok módosításáról és szigorításáról szóló rendeletet. A naprakésszé

Már 57 minősített logisztikai park van hazánkban

Minősített logisztikai parkok Magyarországon Megvalósult a logisztikai szektor egy régi vágya, vagyis van lehetőség egy-egy logisztikai park pályázat útján történő minősíttetésére. A Közlekedéslogisztikai Konferencián adták át

Vasút és zöld kamionok: alapjaiban alakulhat át a magyar logisztika

Milyen tényezők állnak a vállalat fenntarthatósági stratégiájának megalkotása mögött, és milyen főbb pillérekre épül? Alapjaiban változik meg a magyar logisztika A Waberer’s a kelet-közép-európai régió

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása