Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon!
Hidrogénüzemű Járművek
A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a nulla károsanyag-kibocsátású hidrogén üzemanyagcellák és az autonóm vezetési technológiának köszönhetően együttesen megváltoztathatják a teherautózásról és a logisztikáról alkotott elképzeléseinket.
Hidrogénüzemű drón
A hidrogénüzemű drón, az e-Bogie, a nevét a forgóvázakról kapta, vagyis azokról a kéttengelyes segédvázakról, amelyeken a vasúti kocsik két végén ülnek. Az e-Bogie, amely inkább „szállítási robot”, mint teherautó, lényegében egy autonóm elektromos alváz, amelyet hidrogén üzemanyagcella hajt. Az e-Bogie olyan lenyűgöző manőverekre képes, mint a helyben kanyarodás és az átlós „rákjárás”, köszönhetően a négykerék-kormányzástól független kormányművének. A robusztus, alacsony profilú kialakítás lehetővé teszi, hogy egy kisebb konténert vagy más rakományt szállítson.
Cluster üzemmód
A dolgok akkor válnak érdekessé, amikor több e-Bogie együtt dolgozik a Cluster üzemmódban. Ha elhelyez egy pár e-Bogie-t egy teljes méretű félpótkocsira, egyet-egyet mindkét végére, máris megvan az, amit a Hyundai Trailer Drone-nak nevez – egy autonóm pótkocsi, amely képes önmagát vezetni például a hajógyárakban, az autópályákon, de még a városközpontokban is. A két végén lévő kettős, független kormányzásnak köszönhetően a Hyundai elképzelései szerint a nagyméretű pótkocsik könnyedén, szakértelemmel navigálhatók mind a szűk kanyarokban és a kisebb körforgalmakban.
Autonóm szállítás és rakodás
Mechanikailag bármelyik e-Bogie lehet a Trailer Drone eleje vagy hátulja, de maga a pótkocsi ad otthont az autópályás autonóm vezetést segítő érzékelők egy részének, az első és a hátsó panelek pedig a nagy sebességű aerodinamikát segítik. Emellett a Hyundai elképzelései szerint ezek a drónok az autópályán képesek lesznek szakaszosan, szorosan egymás mellé csoportosulva közlekedni a még jobb aerodinamika és a hosszú távú hatékonyság érdekében. A Hyundai becslései szerint ezek a járművek több mint 621 mérföld (1000 km) megtételére lesznek képesek H2-tankolásonként. Megérkezéskor az utánfutó autonóm módon képes kirakodni magát, felemelkedve a kihajtható lábakra, hagyva, hogy az alatta lévő e-Bogik egyszerűen elhúzzanak. Akár három kisebb konténerre is szétválasztható, amelyeket egy-egy önálló e-Bogie képes elszállítani a célállomásra.
Mentőszolgálati felszerelés és szállítás
Az e-Bogie járműplatform a szállítmányozáson és a logisztikán kívül is hasznos lehet. A Hyundai bemutatta a Rescue Drone koncepciót is, amely egyetlen üzemanyagcellás e-Bogie-t szerel fel mentőszolgálati felszereléssel. A koncepciót autonóm módon lehetne bevetni veszélyes tűzoltási vagy katasztrófaelhárítási helyzetekben, vagy távolról működtethetnék a mentőegységek, amelyek a Rescue Drone platformon feltöltött és tárolt légi drón videóját figyelik. A Hyundai szerint a drón kerekei között még egy belső rekesznek is van hely, ahol további felszerelés vagy a sérültek evakuálásához szükséges hordágyak is elhelyezhetők.
Tömeggyártás
Nem egyértelmű, hogy ezek a hidrogénüzemű járművek mennyire állnak közel a gyártáshoz. Ezek az üzemanyagcella-alapú e-Bogie koncepciók csak egy példája a Hyundai Motor Group Vision 2040-es célkitűzésének, amely a hidrogénnek, mint a jövő megújuló üzemanyagának népszerűsítésére irányul, és amelyet a dél-koreai vállalat hazai kormánya különösen szívesen támogat. A héten a Hydrogen Wave fórum részeként a Hyundai egy pár hidrogénüzemű nehéz tehergépjárművet már be is mutatott.
Képek forrása: alternativenergia.hu