Az InnoSuisse cég „Smart Urban Multihub Concept” elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika és a tudomány területéről érkező partnerekkel együttműködve kívánja növelni a városok életminőségét.

Szállítások mennyiségének növekedése
Az online kiskereskedelem növekedése Svájcban a városi területeken a szállítások mennyiségének növekedéséhez vezetett, ami több torlódást, légszennyezést és zajt eredményez. A koronavírus járvány még jobban felerősítette ezt a tendenciát. Egyelőre semmi jele annak, hogy ez megváltozna. A svájci Szövetségi Területfejlesztési Hivatal előrejelzése szerint a csomagforgalom 2040-ig további 75 százalékkal, az áruforgalom 37 százalékkal fog nőni. A zürich-i székhelyű cég vezetésével az InnoSuisse projektje ezt a problémát kívánja kezelni, fenntartható módon tehermentesíteni a városokat az egyre nagyobb forgalom okozta terhek alól. Az „Smart Urban Multihub Concept” projektben részt vevő vállalatok között van a H&M, a Zalando és az IKEA, valamint a Post Schweiz AG és a Cargo Sous Terrain is, amely cégek szintén az intelligens logisztika projekt partnerei.
A projekt célzott megoldásai között szerepel egy három csomópont közötti interakció megvalósítása. A városon kívül található elosztóközpontból kiindulva a különböző kiskereskedőktől származó árukat a város torlódási zónájában található multifunkcionális átrakodóközpontba szállítják közúton, vasúton vagy a „Cargo Sous Terrain” alagúton keresztül. Innen az árukat a városrészeken belül több mikrocsomópontra osztják szét. „Jelenleg minden teherautó egyszer járja be a várost, és osztja szét az árukat. A városközpontban lévő csomóponttal, ahonnan az árukat helyben szét lehet osztani, a szállítások sokkal könnyebben szervezhetők meg” – magyarázza a projektet vezető cég munkatársa.
Micro-csomópontok
A kísérleti projektet Zürichben valósítják meg. Egyébként Zürich város maga is a projektpartnerek között van. A zürichi főpályaudvar közelében egy speciális multi-hubot terveznek létrehozni amely az áruk széles körének befogadására alkalmas. A hubot a projektben résztvevő számos partner egyszerre tudja használni, és a felhasználók csak a ténylegesen elfoglalt helyért fizetnek. Az ügyfélhez vezető utolsó mérföldet aztán a város különböző kerületeiben található mikro-csomópontoknak kell lefedniük amelyeket villamosmegállókba lehet integrálni. Ezenkívül számos üzlet mikro-csomópontként működhet más helyi üzlet számára. Fontos a mikro-csomópontok helye. Ezeknek közel kell lenni a lakóövezetekhez, hogy a csomagok címzettjei gyalogosan is el tudják hozni a megrendelt áruikat, csomagjaikat.
Intelligens logisztika
A háttérben a hub-koncepció digitális gerinchálózata biztosítja, hogy a különböző szolgáltatók közötti interakció zökkenőmentesen működjön, és hogy minden egyes kézbesítés átlátható és áttekintő legyen. „A digitális gerinchálózat integrálja az összes információt a feladótól a címzettig, amely lehetővé teszi a teljesen ügyfél-specifikus kommunikációt” – magyarázza a projektvezető. Egy mesterséges intelligencián alapuló algoritmus segíti megszervezni a küldemények elosztását a különböző szállítóeszközökön úgy, hogy a városi területeken a lehető legkisebb legyen a megtett távolság. Egy online aukciós platform segítségével a szállítmányozók szabad szállítási kapacitásokat is fel tudnak majd ajánlani, amelyeket más szállítmányozók megvásárolhatnak.
Digitális interakciók
Egy alprojekt azt a kérdést is vizsgálja, hogy a különböző projektpartnerek, köztük a H&M, a Zalando, a Svájci Posta és a DPD hogyan tudnak együttműködni ugyanazokat a csomópontokat használva, hogyan tudják közösen kiküldeni áruikat annak ellenére, hogy versenytársak.
A koncepció a jövőbe mutat: a városoknak át kell gondolniuk és alakítaniuk saját logisztikájukat, a társadalmi, környezeti és gazdasági fenntarthatóságra gyakorolt hatásukat vizsgálva…Hogy élhetőbbé és ezáltal vonzóbbá váljanak.