Így javíts a csapatod teljesítményén anélkül, hogy lecserélnéd őket.
Miért van az, hogy a konkurensed semmivel sem nyújt jobb szolgáltatást, látszólag mégis jobban megy neki? Nem látod, hogy minden hónapban ugyanazt az állást hirdetnék valamelyik állásportálon.
Úgy tényleg könnyebb eredményeket elérni, hogy nem kell havonta, kéthavonta önéletrajzokat bújni és újabb embert betanítani, mert a jól dolgozó emberek nem mennek el a cégtől. Vagy, ha nem kell minden nap azon zsörtölődni, hogy XY megint nem csinálta a meg a munkáját rendesen, vagy újra betegszabin van. Ebben a hónapban már harmadjára.
Erre a kérdésre adunk egy lehetséges választ ebben a cikkben.
A jól menő cégek munkavállalói receptje
A cikk erejéig feltételezzük, hogy a “látszólag” jól menő cég, a valóságban is jobban megy. Van egy dolog, amiről könnyen felismerheted ezeket a vállalkozásokat. Elég csak ránézni az ott dolgozókra. Ha olyan munkavállalókat látsz, akiknek pozitív a hozzáállása, vannak ötleteik, elérik a kitűzött célokat és jól együtt tudnak működni a kollégáikkal, biztos lehetsz benne, hogy ilyen céggel van dolgod.
Ezeknek a vállalkozásoknak – és vezetőiknek – egy közös tulajdonságuk biztosan van: tudják, hogy az egyik legfontosabb dolguk a motiváció fenntartása. A motivált munkaerő ugyanis közvetlen hatással van például arra, a cég mekkora nyereséggel zárja az évet, vagy hogy, mennyire lesz életképes hosszú távon, akár válsághelyzetben.
Kutatások szerint egy motivált munkavállaló
- kevesebbet hiányzik – betegség vagy egyéb okok miatt.
- kevésbé csábul el a konkurens ajánlatának,
- keményebben dolgozik, mint az átlag, időben érkezik és fókuszáltabb munkát végez.
Ezáltal, nemcsak a vállalkozás teljesítményét növeli, de rengeteg – például a felmondások miatt toborzásra fordított – kiadást is megspórol a cégnek.
Hogyan motiválhatod a munkavállalóidat?

A képlet egyszerűbb mint gondolnánk. Hiszen, a nap végén minden munkavállaló olyan helyen szeretne dolgozni, ahol
- tisztességes bért kap,
- rendesen be van jelentve,
- van valamennyi ráhatása a környezetére (például, hogy kikkel és kiknek dolgozik),
- és ahol van lehetősége szakmai, személyes fejlődésre.*
Ha munkáltatóként ezeket tartósan biztosítani tudod, akkor nyert ügyed van.
A fenti sorrend fontos. Ha ugyanis nincs meg a “tisztességes” bér és – sajnos hazánkban jellemzően – a rendes bejelentés, akkor a világ összes motivációs eszköze sem lesz elég. Ám, ha ez megvan, te is tapasztalod majd azt, amit ma már kutatások is bizonyítanak: amikor a munkavállalók alapvető szükségletei adottak, a pénz csak kis motiváló erővel bír.
Itt lépnek életbe a további motivációs eszközök, mint például a:
- “Jó szó” és a “Köszönöm”.
- A “nagy kép” vagyis a vállalkozás céljainak, víziójának folyamatos kommunikálása.
- A csapatba vetett bizalom (megmutatása). Például azáltal, hogy vezetőként transzparens vagy a döntéseidet illetően, felelősséget vállalsz értük. Nem akarsz mikromenedzselni, hanem engeded, hogy a munkavállalóid a kereteken belül, de a számukra leghatékonyabb módon dolgozhassanak. Például home office-ban, ha ezt a munkakör megengedi.
- A munkavállaló ötleteinek, javaslatainak meghallgatása és beépítése.
- Fejlődési lehetőségek biztosítása. Előléptetés vagy más, cégen belüli vagy kívüli továbbképzési lehetőségek formájában.**
Igen ám, de vajon mindegyik eszköz működik minden vállalkozás esetén? Ha nem, akkor hogyan válaszd ki a megfelelőt?
Hogy a fentebb írt néhány sort idézzük:
“A nap végén minden munkavállaló olyan helyen szeretne dolgozni, ahol tisztességes bért kap, rendesen be van jelentve, van valamennyi ráhatása a környezetére, és ahol van lehetőség szakmai, személyes fejlődésre.”
Ez alapján tehát igen, minden olyan eszköz, ami ezeket a pontokat célozza, működőképes függetlenül attól, mi a vállalat profilja. Ám az, hogy nálatok melyik hozza a várt eredményt szubjektív, a csapat(ok) aktuális állapotától függ. Ezért ahhoz, hogy megtaláld a számotokra megfelelőt először fel kell mérni, most milyen állapotban van a vállalkozás ebből a szempontból. Csak ezután jöhetnek a célzott lépések. (Már, ha szükség van rájuk.)
Nem fogunk hazudni, egy hosszú távon működőképes motivációs keretrendszer kialakítása piszok nagy munka és nem is két hétbe telik. Főleg, ha még sosem csináltál ilyet és azt sem tudod, hol kezd el.
Cserébe, képzeld el, mennyire jó lesz, ha már nem kell havonta, kéthavonta önéletrajzokat bújnod és újabb embert betanítani, mert a jól dolgozó embereid nem mennek el a cégtől. Vagy, hogy már nem kell minden nap azon zsörtölődnöd, hogy XY megint nem csinálta a meg a munkáját rendesen, vagy újra betegszabin van.
Ha szeretnél megszabadulni ezektől a gondoktól és inkább egy motivált, nagyobb teljesítményre képes csapattal dolgozni, de nem akarsz bajlódni a rendszer kialakításával, a mi segítségünket is kérheted. Elindult a LogiJobs új Motivációs Keretrendszer szolgáltatása, ahol Zoltán Papp vezetésével a csapatunk abban segít neked, amiről a cikkben is írtunk: létrehozni egy olyan, vállalkozásodra szabott keretrendszert, ami segít a kollégák motivációjának fenntartásában.
Ha szeretnél kötelezettségek nélkül többet tudni a lehetőségről, itt várjuk az e-mailed.
A cikkhez használt források:
**https://www.hays.com.au/employer-insights/management-issues/how-to-motivate-employees