A jövő közúti szállítmányozása. A nagy zöld paktum.

Néhány előrejelzés szerint az Európai Unióban a közúti szállítmányozás iránti kereslet továbbra is növekedni fog. A közúti személyszállítás iránti kereslet 2050-re 25%-kal, az áruszállításé 50%-kal lesz nagyobb. Az EU célja azonban az, hogy a megadott 2050-es évre teljesen szén-dioxid-semlegessé váljon a közlekedés, benne a szállítmányozás. A fejfájást az okozza, hogy hogyan lehetne csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást anélkül, hogy az Európai Unió mobilitási hálózatait, közösségeit és gazdaságait megzavarnánk.

A Nagy Zöld Paktum

A közúti szállimányozók szervezete (továbbiakban IRU) egy megvalósítási tanulmányra épülő kezdeményezéssel állt elő, amely A Nagy Zöld Paktum nevet kapta. Ez egy olyan kollektív globális fellépés, amelynek célja, hogy 2050-re szén-dioxid-semleges legyen a kereskedelmi célú közúti közlekedés.
Világos ütemtervet vázol fel az ágazat számára a globális szén-dioxid-mentesítési célok eléréséhez, miközben továbbra is közlekedési szolgáltatásokat nyújt a tőlük függő emberek, közösségek és gazdaságok számára.
A Zöld Paktum egyhangú elfogadásával az IRU tagjai egyöntetűen történelmi jelentőségű elkötelezettséget vállaltak amellett, hogy a szállítmányozási iparág – szabályozó hatóságokkal, beszállítókkal és ügyfelekkel együttműködve – megoldja a kereskedelmi célú közúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésének hatalmas kihívását.

A nagy zöld paktum
A nagy zöld paktum | Getty Images

A Zöld Paktum öt pillérre épül

A CO2-kibocsátás mérésének átfogóbb, „well-to-wheel” megközelítésén alapuló IRU Zöld Paktum öt pilléren keresztül vizsgálja, térképezi fel és követi nyomon az intézkedéseket:

  1. Alternatív üzemanyagok – Az alacsony és nulla szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok, köztük az elektromos, hidrogén, biodízel, biogáz és e-üzemanyagok gyorsított bevezetése.
  2. Hatékony logisztika – Digitalizáció, automatizálás, fejlett útvonaltervezés, öko teherautók és újratervezés.
  3. Hatékony járművek – Anyagok és tervezés, gumiabroncsok, motorfejlesztés, kenés és flottafelújítási ciklusok.
  4. Hatékony járművezetők – A járművezetők felügyelete, képzése, oktatása és tanúsítása.
  5. Kollektív mobilitás – Integrált jegyértékesítés és menetrendek, szolgáltatási gyakoriság, terminálok és infrastruktúra, valamint tudatosság és promóció.

Új kutatások

A Nagy Zöld Paktum közös elvek és egységes módszertan alapján gyűjt adatokat és bizonyítékokat az öt pillérre vonatkozóan, gyakorlati modelleket dolgoz ki, koncepciókat tesztel, megosztja a legjobb gyakorlatokat, valamint elérhetővé teszi és kiterjeszti a bevált megoldásokat. A 2022/23-ban indított első nagyobb kutatási projekt Európára összpontosított. Három forgatókönyvet értékelt az ipar 2050-ig történő teljes szén-dioxid-mentesítésére vonatkozóan, amelyek az energiaforrások különböző keverékein alapulnak, amelyek magukban foglalják a villamos energiát, a hidrogént és a bioüzemanyagokat.
Az EU 27 tagállamára és 10 másik európai országra kiterjedő kutatás összehasonlította a CO2-kibocsátás csökkentéséhez szükséges beruházásokat a 2050-es cél eléréséhez a gépjárműflotta megújítása, az energiatermelés és -elosztás, valamint az infrastruktúra tekintetében. Ezután a hatékonyabb forgatókönyv alapján felvázolta az egyes pilléreken belüli legfontosabb intézkedéseket.

Globális, regionális, helyi

Valamennyi régió országai kötelezettséget vállaltak arra, hogy 2050-re nettó nulla CO2-kibocsátást érnek el közlekedési ágazatukban. Az országok és régiók azonban nagyon különböző közlekedési és energetikai térképekkel rendelkeznek. A különböző megoldásoknak az a sajátos kombinációja, amely az egyik ország kereskedelmi célú közúti közlekedési ágazatát a szén-dioxid-semlegesség felé viszi, ez más országokban nem fog működni. Ez ugyanúgy igaz a szomszédos országokra, mint a bolygó ellentétes oldalán fekvő országokra. A Nagy Zöld Paktum ezért a regionális rugalmasságra épül az adatok gyűjtése, vizsgálata, a megoldások tesztelése és gyakorlati bevezetése tekintetében. A jelenlegi kutatások alapján olyan új modellek és eszközök kerülnek kidolgozásra, amelyek a világ minden régiójára, a közúti közlekedési műveletek minden típusára és a politikai döntéshozatal különböző szintjeire alkalmazhatók lesznek.

(Forrás: IRU)

Legolvasottabb

Munkahelyi kiégés. Mit tehet a HR-es?

Csökkent produktivitás, személyes konfliktusok, magas fluktuáció. Csupán néhány tünet, melynek hátterében sokszor a munkahelyi kiégés áll. Kutatások szerint a HR vezetők 95%-a gondolja úgy, hogy a

Fuvarpiaci barométer: A gazdaság fellendülésével szállítási kapacitáshiány fenyeget

Európa-szerte kétszer annyi fuvarozási ajánlat érkezett, mint 2023 azonos időszakában. A gyenge konjunktúra és az európai gazdasági kihívások ellenére 2024 második negyedévében emelkedtek az áruszállítási

Az együttműködés előnyei egy iparági toborzási ügynökséggel

Ön is szembesült már azzal a kihívással, hogy vállalata számára nehéz a megfelelő munkaerőt megtalálni? Napjainkban a dinamikusan változó munkaerőpiac és a szűkös szakemberkínálat miatt

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása