Néhány előrejelzés szerint az Európai Unióban a közúti szállítmányozás iránti kereslet továbbra is növekedni fog. A közúti személyszállítás iránti kereslet 2050-re 25%-kal, az áruszállításé 50%-kal lesz nagyobb. Az EU célja azonban az, hogy a megadott 2050-es évre teljesen szén-dioxid-semlegessé váljon a közlekedés, benne a szállítmányozás. A fejfájást az okozza, hogy hogyan lehetne csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást anélkül, hogy az Európai Unió mobilitási hálózatait, közösségeit és gazdaságait megzavarnánk.
A Nagy Zöld Paktum
A közúti szállimányozók szervezete (továbbiakban IRU) egy megvalósítási tanulmányra épülő kezdeményezéssel állt elő, amely A Nagy Zöld Paktum nevet kapta. Ez egy olyan kollektív globális fellépés, amelynek célja, hogy 2050-re szén-dioxid-semleges legyen a kereskedelmi célú közúti közlekedés.
Világos ütemtervet vázol fel az ágazat számára a globális szén-dioxid-mentesítési célok eléréséhez, miközben továbbra is közlekedési szolgáltatásokat nyújt a tőlük függő emberek, közösségek és gazdaságok számára.
A Zöld Paktum egyhangú elfogadásával az IRU tagjai egyöntetűen történelmi jelentőségű elkötelezettséget vállaltak amellett, hogy a szállítmányozási iparág – szabályozó hatóságokkal, beszállítókkal és ügyfelekkel együttműködve – megoldja a kereskedelmi célú közúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésének hatalmas kihívását.
A Zöld Paktum öt pillérre épül
A CO2-kibocsátás mérésének átfogóbb, „well-to-wheel” megközelítésén alapuló IRU Zöld Paktum öt pilléren keresztül vizsgálja, térképezi fel és követi nyomon az intézkedéseket:
- Alternatív üzemanyagok – Az alacsony és nulla szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok, köztük az elektromos, hidrogén, biodízel, biogáz és e-üzemanyagok gyorsított bevezetése.
- Hatékony logisztika – Digitalizáció, automatizálás, fejlett útvonaltervezés, öko teherautók és újratervezés.
- Hatékony járművek – Anyagok és tervezés, gumiabroncsok, motorfejlesztés, kenés és flottafelújítási ciklusok.
- Hatékony járművezetők – A járművezetők felügyelete, képzése, oktatása és tanúsítása.
- Kollektív mobilitás – Integrált jegyértékesítés és menetrendek, szolgáltatási gyakoriság, terminálok és infrastruktúra, valamint tudatosság és promóció.
Új kutatások
A Nagy Zöld Paktum közös elvek és egységes módszertan alapján gyűjt adatokat és bizonyítékokat az öt pillérre vonatkozóan, gyakorlati modelleket dolgoz ki, koncepciókat tesztel, megosztja a legjobb gyakorlatokat, valamint elérhetővé teszi és kiterjeszti a bevált megoldásokat. A 2022/23-ban indított első nagyobb kutatási projekt Európára összpontosított. Három forgatókönyvet értékelt az ipar 2050-ig történő teljes szén-dioxid-mentesítésére vonatkozóan, amelyek az energiaforrások különböző keverékein alapulnak, amelyek magukban foglalják a villamos energiát, a hidrogént és a bioüzemanyagokat.
Az EU 27 tagállamára és 10 másik európai országra kiterjedő kutatás összehasonlította a CO2-kibocsátás csökkentéséhez szükséges beruházásokat a 2050-es cél eléréséhez a gépjárműflotta megújítása, az energiatermelés és -elosztás, valamint az infrastruktúra tekintetében. Ezután a hatékonyabb forgatókönyv alapján felvázolta az egyes pilléreken belüli legfontosabb intézkedéseket.
Globális, regionális, helyi
Valamennyi régió országai kötelezettséget vállaltak arra, hogy 2050-re nettó nulla CO2-kibocsátást érnek el közlekedési ágazatukban. Az országok és régiók azonban nagyon különböző közlekedési és energetikai térképekkel rendelkeznek. A különböző megoldásoknak az a sajátos kombinációja, amely az egyik ország kereskedelmi célú közúti közlekedési ágazatát a szén-dioxid-semlegesség felé viszi, ez más országokban nem fog működni. Ez ugyanúgy igaz a szomszédos országokra, mint a bolygó ellentétes oldalán fekvő országokra. A Nagy Zöld Paktum ezért a regionális rugalmasságra épül az adatok gyűjtése, vizsgálata, a megoldások tesztelése és gyakorlati bevezetése tekintetében. A jelenlegi kutatások alapján olyan új modellek és eszközök kerülnek kidolgozásra, amelyek a világ minden régiójára, a közúti közlekedési műveletek minden típusára és a politikai döntéshozatal különböző szintjeire alkalmazhatók lesznek.
(Forrás: IRU)