Az online kereskedelem folyamatosan bővül. De vajon mit szeret és mit akar a vásárló? A kiskereskedelmi logisztikában szakértő Auctane cég kutatása a 2023-as évre tartogat néhány meglepetést a szakértőknek és a nem szakértő érdeklődőknek egyaránt. A fogyasztói felmérések 2022 novemberében készültek több mint 8 000 reprezentatív fogyasztóból álló mintából a következő országokban: Egyesült Királyság, USA, Kanada, Ausztrália, Németország, Franciaország, Olaszország és Spanyolország.
Az online kereskedelem trendjei 2023-ra
Gyorsabb és átláthatóbb szállítás a fogyasztók előnyére
Egy dolog biztos: az online kereskedelem fejlődése, a vásárlói szokások, preferenciák változása nem hagy alternatívákat…
A nagyszerű szállítási, benne a kiszállítási tapasztalatok maradandó hatást gyakorolnak a vásárlókra. A mai fogyasztók gyorsabban, olcsóbban és többet akarnak… Mindenekelőtt átláthatóbb, kiszámíthatóbb árukiszállítási gyakorlatot részesítik előnyben. Nézzük, hogyan alakulnak az online vásárlási szokások 2023-ban. Dióhéjban:

Fogyasztói trendek a 2023-as online vásárlásban
A kereskedelem online migrációja folytatódik: 2023-ban a nem élelmiszeripari szektorok mindegyikében a fogyasztók nettó aránya többet tervez online vásárolni, mint tavaly. Azonban a fogyasztók online vásárlási prioritásai a gazdasági nyomás növekedésével gyorsan változnak, egyre inkább az értéket helyezik előtérbe a kényelemmel szemben (pl. szállítási sebesség, helyszín).
A világgazdaság lassulásával és a személyes pénzügyek feszültségeinek növekedésével négyből majdnem három fogyasztó (73%) azt mondja, hogy 2023-ban változtatni fog vásárlási szokásain. Mindössze egynegyedük (27%) szándékozik továbbra is a megszokott módon költeni az elkövetkező évben.
Szállítási költségek a konverzió kulcsa
A szállítási költség egyértelműen a legfontosabb konverziós tényező, mivel a gyorsaság és a kényelem egyre kevésbé élvez prioritást a fogyasztók számára. Bár a legtöbb kiskereskedő elismeri, hogy fontos a szállítási költségek alacsonyan tartása a vásárlók számára. Valójában a vállalkozásokra nehezedő működési költségek cunamija valódi kihívássá teszi ezt. A kiskereskedelmi vállalkozások több mint egynegyede (28%) tervezi, hogy 2023-ban növeli a szállítási költségeket ügyfelei számára, és csak 18%-uk nem tervez emelést.
A fogyasztók több mint egyharmada (34%) szívesen csomagmegőrző vagy „kattints és vedd át” („BOPIS” – Buy Online Pick Up In Store) szolgáltatásra váltanának online rendeléseikhez, szemben az egy évvel ezelőtti felmérés 25%-ával.
Visszaküldések folyamata
A visszaküldések (return) feldolgozása költségesebb és összetettebb, mint a kimenő logisztika. A termékeknek az ellátási láncba való visszaillesztése, az újraértékesítés állapotának értékelése és a visszatérítések feldolgozása problémás, nagyon komplikált feladat.
A vásárlási szokások változása - az online vásárlás térnyerése
Azonban 2023-ban a fogyasztóknak csak 24%-a hajlandó fizetni a visszatérésért, 4%-kal kevesebb, mint 2022-ben. A fogyasztók egyre inkább elvárják az ingyenes visszaküldést, még akkor is, ha az online eladók igyekeznek megtéríteni a költségeiket.
Bár a legtöbb fogyasztó elvárja az ingyenes visszaküldést, a fiatalabb generációk jobban elfogadják a visszaküldési díj gondolatát. A Z generáció 39%-a állítja, hogy megfontolná, hogy fizetni kelljen az online visszaküldésért, míg az idősebb boomer korosztály mindössze 22%-a.
Megélhetési költségek
A megélhetési költségek nyomása ellenére a kutatás azt mutatja, hogy a fenntarthatósági szempontok egyre inkább befolyásolják a vásárlási döntéseket. Világszerte 5-ből majdnem 4 vásárló (79%) értékeli a „zöld” szállítási lehetőségeket, amikor online rendel, szemben az egy évvel korábbi 74%-kal.
Amikor az online kereskedelem és az online szállítással kapcsolatban a „zöldítésről” gondolkodnak, az árérzékeny vásárlók túlnyomórészt a hosszabb szállítási idő elfogadását (38%) és a házhozszállításra való áttérést (34%) támogatják, ahelyett, hogy külön fizetnének a kibocsátás ellensúlyozásáért (ahol ezt csak 7% venné fontolóra).
Forrás: info.metapack.com | Ecommerce Delivery Benchmark Report 2023