Amikor a 7-es busz kézbesíti a csomagodat.

7-es busz Budapest
7-es busz | Fotó forrása: BKK központ - bkk.hu

Tömegközlekedés és e-kereskedelem

Az e-kereskedelem ma már a fogyasztói élmény része – miért kellene nyomorognia egy zsúfolt bevásárlóközpontban, ha a bevásárlást házhoz is szállíthatják, és ha nem tetszik, ingyen visszaküldheti?

Ez a trend robbanásszerűen terjed: az Egyesült Államokban az e-kereskedelmi fogyasztói kiadások az előrejelzések szerint hamarosan elérik az egy ezer milliárd USD-t, Kínában pedig már 2017-ben több mint 40 milliárd csomagot szállítottak ki. Bár a fogyasztók számára ez kétségtelenül praktikus, a vállalatok és a környezet számára nagy kihívást jelent. Mivel a a vásárlási preferenciák megváltoztak, a fogyasztók gyors kiszállítást várnak el, ami nagyon költséges folyamat is lehet.

Tömegközlekedés és házhozszállítás

Ez azt eredményezi, hogy rengeteg haszongépjármű végzi a házhozszállításokat: ez mind a megvalósíthatóság, mind a környezetre gyakorolt hatás szempontjából fenntarthatatlan rendszer. Ezek a haszongépjárművek növelik a környezetszennyezést és a forgalmi torlódásokat.

Ez a téma egyre jobban érdekli nem csak a gazdaság és szűkebb értelemben vett logisztikai iparág, hanem a tudomány képviselőit is. Egy akadémia csoport, akik mindannyian az információs rendszerek területéről egy folyamatban lévő kutatási program keretében vizsgálták a szállítási logisztika kihívásait. Megvizsgálták az utolsó mérföldes kiszállítás (az elosztási folyamat utolsó szakasza) kihívásait, valamint azt, hogy az új technológiák, köztük a mesterséges intelligencia hogyan játszhat szerepet a városi áruszállítás okozta környezetszennyezés csökkentésében.

Egy szakmai folyóiratban megjelent legújabb tanulmányukban a „teheráru szállításon alapuló” szállítási módszerek alkalmazásának lehetőségét vizsgálták: a tömegközlekedés felhasználását a csomagok szállítására a nagyvárosokban.

Kiszállítás tömegközlekedési eszközökkel

Az e-kereskedelemmel és különösen az utolsó mérföldes kiszállítással kapcsolatos költségek és környezeti hatások csökkentésével kapcsolatos kihívások leküzdésére különböző megoldásokat próbáltak ki. Ezek között van:

  • Új (szokatlan) átvételi pontok: Franciaországban széles körben alkalmazott megoldás, hogy a csomagot a helyi pékségben vagy virágüzletben lehet átvenni. (amennyiben az üzlet partner ebben)
  • alternatív szállítóeszközök használata, vagy
  • crowd-shipping alkalmazások: ezek helyi, nem hivatásos futárok hálózatának használata a csomagok házhoz szállításában.

Ezek közül a megoldások közül azonban egyiknek sem sikerült teljesen csökkenteni az utolsó mérföldes kiszállítások forgalmi terhelését, sem pedig a károsanyag-kibocsátásból eredő környezeti terhelést. Mivel az e-kereskedelem nem mutatja a lassulás jeleit, a kutatók úgy döntöttek, hogy alternatív lehetőségeket vizsgálnak. Az egyik ilyen lehetőség a tömegközlekedés használata. Mivel a fogyasztók a városi területeken koncentrálódnak a leginkább, megvizsgálták a tömegközlekedési járatok használatának lehetőségét, életképességét, különösen a csúcsidőn kívüli órákban.

Ezt az ötletet már tesztelték is. A németországi Karlsruhéban és Londonban kísérleti projektek folynak. Kanadában és az USA-ban sok utolsó mérföldes logisztikai vállalkozás Greyhound személyszállító buszokat használ csomagok kézbesítésére. Ezek a projektek a koncepció megvalósíthatóságának kezdeti sikerét jelentheti. A kutatók háromféle kérdés és feladatkört azonosítottak:

A közlekedés típusa

A közlekedés típusa (busz, villamos, metró) és a járatok kiválasztása. Hol helyezzük el a fel- és leszállóhelyeket, valamint a kézbesített csomagok optimális száma.

Csomagmegőrzők

Csomagmegőrzőket használjunk-e (hogy a fogyasztók azokból vegyék át a csomagot), vagy közvetlenül a célállomásig szállítsuk ki a csomagokat. Milyen flottát használjunk az utolsó mérföldes kiszállításhoz: gyalogos, kerékpáros vagy robogós futárok, alternatív megoldások, járművek

Napi menetrendek és útvonalak

Napi menetrendek, a csomagok útvonalának meghatározása, rendelkezésre álló időablakok függvényében

Egy olyan modellt vizsgáltak, amelyben a csomagok a kiindulási pontoktól (központi elosztó központok) a célállomásokig tömegközlekedéssel jutnak el. Először a csomagokat a kiindulási helyükről a tömegközlekedési állomásokra szállítják, majd felpakolják a járműre, legyen az busz, vonat vagy villamos. Ezután a csomagokat egy közeli állomásra szállítják, ahol a fuvarozók (futárok) felveszik és akik az utolsó mérföldet megteszik és kézbesítik őket az ügyfélhez.

Logisztikai szolgáltatás a 7-es busszal

Az ilyen jellegű logisztikai szolgáltatás egyaránt érinti a tömegközlekedést irányító hatóságokat és a szállításért felelős magáncégeket. Az árufuvarozási rendszerek tehát a kétféle érdekelt fél közötti megállapodásokat foglalják magukban.
A kutatók esettanulmányt is végeztek egy francia városban. Orléansban jelenleg 90 buszjárat közlekedik, és minden egyes vonalnak körülbelül 23 megállója van. Matematikai modellezést alkalmaztak a rendelkezésre álló költségvetés és a buszrendszer kapacitásának felmérésére, mint például: mely buszvonalakat érdemes bevonni, és hol legyenek a megállók. Modelljük figyelembe vette a csomagok kiindulási és célállomásait, a rendelkezésre álló tömegközlekedési vonalakat, az egyes vonalak csomagkapacitását és az ezzel járó költségeket. A költségek közé tartozhat a tárolóeszközök vásárlása és a csomagok be- és kirakodására fordított idő.

A tömeg eszközök használatának előnyei logisztikai célokra

  • Az állami hatóságok csökkenthetik a szállítások környezeti hatását, és fenntarthatóbb várost hozhatnak létre,

  • A logisztikai vállalatok csökkenthetik költségeiket;

  • Az ügyfelek elégedettségét javíthatják a gyors kiszállítás biztosításával, miközben csökken a kereskedelmi flották terhelése.

A tömegközlekedést használó logisztikai model a várostervezőket, a közlekedési hatóságokat, a helyi önkormányzatokat, az e-kereskedelmi vállalatokat, a környezetvédelmi tevékenységeket, sőt az egyes fogyasztókat is érinti. Ez egy olyan praktikus lehetőség, amelyet érdemes megfontolni, mivel az online kereskedelem nem fog egyhamar sem csillapodni, sem megszűnni. Azonban környezetünk védelme folyamatos közös erőfeszítést igénylő feladat. Az alternatív és remélhetőleg környezetbarátabb megoldásokkal kapcsolatos kutatások segíthetik a logisztikai cégeket és más érdekelteknek abban, hogy kitalálják a legjobb megoldást egy olyan csomagkézbesítésre, ami javíthatja a városok élhetőségét és fenntarthatóságát. 

Legolvasottabb

A katasztrófa elhárítás logisztikája

A katasztrófa elhárítás logisztikája A katasztrófa elhárítás logisztikája, más néven humanitárius logisztika, a katasztrófavédelmi rendszer felkészülési és reagálási fázisával foglalkozik. A humanitárius logisztika célja, hogy

Logisztikai technikus képzés visszanézhető órákkal és ONLINE jegyzetekkel

Logisztikai technikus A logisztikai technikus képzés lényege, (logisztika és szállítmányozás szakirányban) összehangolja, tervezi, lebonyolítja és ellenőrzi a szállítmányozás területén az árutovábbításhoz kapcsolódó fuvarozási, szállítmányozási és

Elértük a bűvös számot – Ennyi bérelhető ipari-logisztikai ingatlan van ma Magyarországon

Bérelhető ipari-logisztikai ingatlanok Bérelhető ipari-logisztikai ingatlanok Magyarországon - Egy év alatt megduplázódtak, és minden eddigi rekordot megdöntöttek tavaly a külföldi működőtőke-beruházások hazánkban, ami közvetlenül hatással

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása