A leggyorsabb (és legdrágább) szállítmányozási módszer teret hódít
Fedélzeti futárszolgálat – Mindannyiunknak kellett már valamilyen munkát végeznünk nagyon szoros határidőre. Tudjuk, hogy egy határidő elmulasztása nagyon súlyos konzekvenciákkal járhat: a termelés elmaradása vagy egy leállás forgatókönyve a következményes veszteségek miatt óriási kárral járhat.
Minden egyes perc késésért a vállalatok drágán megfizetnek: a költségek összeadódnak, sokszorozódnak, nem is beszélve a hírnévkárosodásról. Ezeket elkerülendő, van olyan szituáció, amikor az áruküldeményt a lehető leggyorsabban és legbiztonságosabban el kell juttatni A-ból B-be. Ezek a vészhelyzeti szállítások gyakran globális méretűek. Ez nem egy mindennapi szállítmányozó feladata. Ez egy olyan speciális feladat, amely nem csak tapasztalatot, kapcsolatokat és széles körű hálózatot igényel, hanem egy különleges szállítmányozási módszer alkalmazását, amely biztosítja a küldemény folyamatos, szoros fizikai ellenőrzését. Ez a munka az időkritikus logisztikai szakembereinek feladata.
A fedélzeti futárszolgálat
Gyorsított logisztika nagy értékű fuvartételek számára
A fedélzeti futárszolgálat (On Boarding Courier) egy rendkívül személyre szabott szolgáltatás, amelynek egyetlen célja az, hogy a küldeményt a lehető leggyorsabban és legbiztonságosabban eljuttassák a célállomásra. Ez az opció magában foglalja a termékek gyorsított szállítását légi úton egy futár által a repülőgépen, majd kézbesítését az ügyfél helyszínére. Az ilyen termékek, áruk, anyagok szállítására általában vészhelyzetben kerül sor, vagy akkor amikor a fuvartétel rendkívüli fontosságú vagy nagy értéket képvisel.
Természetesen az ilyen fuvartételek szállításának az ára sokkal magasabb, mint a hagyományos áruké. Ez jelentősen leszűkíti az alkalmazási területet. Azonban a szolgáltatás iránti igény fokozatosan növekszik, és jelenleg minden idők legmagasabb szintjén áll.
A fedélzeti futárszolgálatok (OBC) előnyei
Bár a laikus számára nevetségesnek tűnhet, hogy valaki a fél világot átrepülje a csomagjával a kezében, azonban az igények igazolják ezt a logisztikai modellt. A fedélzeti futárszolgálat használatának számos előnyei vannak.

Ilyen tárgyak például a szellemi tulajdon (IP) dokumentációja, nagy értékű festmények, gyógyszerek vagy speciális repülőgép- vagy más gépalkatrészek. Ezek alkalmazási területei túl érzékenyek ahhoz, hogy hagyományos futárszolgálatra bízzák őket. Az OBC biztosítja, hogy az ilyen áruk, tárgyak egy pillanat alatt el tudjanak jutni a rendeltetési helyükre, megőrizve értéküket, rendeltetésszerű használatukat.
Tekintettel a szállított tételek jellegére, a légi futár folyamatosan kapcsolatban áll az ügyféllel, aki élőben kap frissítéseket a fuvartárgyak helyéről. Ez biztosítja a tételek helyének és szállításának optimális ellenőrzését. A hagyományos szállítmányozással ellentétben, amely a szállítás során a leggazdaságosabb útvonalat használja, a fedélzeti futár a lehető leggyorsabb és legbiztonságosabb útvonalakat használja.
Mivel a fuvartárgy a fedélzeti futár tulajdonaként szerepel, a szállítandó tárgy mindig az ő fizikai biztonságában marad. A legtöbb kézipoggyász méretű csomagot nem adják fel a repülőgépen, így biztosítva a manipuláció, keveredés, lopás, szabotázs minimális kockázatát.
Mikor veszik igénybe a fedélzeti futárszolgálatot?
- Ha a termék nagy értékű: rendkívül értékes, és elvesztése vagy sérülése óriási veszteséget okozhat.
- Ha a tétel romlandó: Számos vállalat függ néhány nagy értékű terméktől, amelyeknek esetleg világszerte bizonyos teszteket vagy tanúsítványokat kell kapniuk. Néhány mintájuk gyakran romlandó. Így szükségük van arra, hogy ezt az utat biztonságosan felgyorsítsák. A biológiai, gyógyszeripari, orvosi vállalatok gyakran használják ezt a logisztikai módszert nagy értékű és romlandó termékeik vagy mintáik szállítására.
- Amikor a fuvertételre sürgősen szükség van: különböző termékekre sürgősen szükség lehet. Vészhelyzetben a fedélzeti futárszolgálat igénybevétele a leggyorsabb módszer a tétel célba juttatására.
Példa
Nézzünk meg egy hipotetikus sürgős kézbesítést. Egy ügyfél telefonál a szolgáltatónak, hogy sürgős küldeménye van, amelyet például Svájcból kell átvenni és a következő napra az Egyesült Államokba szállítani. Az első kérdésük: „Mikor tudná legkésőbb átvenni ezt a küldeményt, hogy holnap reggel 8 óráig a célállomásra érkezzen?”.
A fedélzeti futárszolgálati csapat azonnal akcióba lendül. A csapat egy globális virtuális hálózattal együttműködve megszervezi, hogy egy sofőr vegye át a küldeményt, amint az készen áll. A sofőr közvetlenül a légitársasághoz viszi a küldeményt és a szükséges papírokat. A szállítmányozásban a konszolidáció fontos a költséghatékonyság szempontjából. A szakemberek segítségével a küldemény dedikált járművet kap, és saját légi fuvarlevéllel repül.
A fedélzeti futárszolgálat csapata a legmagasabb szolgáltatási szintet biztosítja minden járathoz. A küldemény minimum 60, maximum 90 perccel a járat indulási ideje előtt érkezhet meg, ami olyan előny, amelyet a más hagyományos szállítmányozók nem tudnak biztosítani. Az „Utolsóként érkezik, elsőként indul” elv alapján a küldeményt a célvárosban történő leszálláskor elsőbbséggel kirakodják. Míg egy hagyományos szállítmányt ezután egy logisztikai centrumba visznek a disztribúciós folyamat részeként, az időkritikus szállítmányt közvetlenül a fedélzeti futártól veszik át és viszik el a címzetthez. Nincs kezelés vagy raktározás, kivéve, ha az ügyfél ezt kérte.
Az irányítótoronyban
Az egész szállítmányozási láncot egy, a logisztikai szolgáltatást nyújtó vállalat irányítótornyában ülő, elkötelezett csapattag felügyeli és irányítja. Tehát nem arról van szó, hogy felraknak egy küldeményt egy futárral a repülőgépre, és reménykednek a legjobbakban. Az útvonal minden lépését aprólékosan feltérképezik, megtervezik és az irányítótorony minden egyes jelentős eseményről, mérföldkőről visszaigazolást, megerősítést kap. Ezt az információt aztán e-mailben vagy messengeren keresztül osztják meg a megrendelővel, hogy az ügyfél minden egyes küldeményérintkezési ponton frissítéseket kapjon.
Az irányítótoronyban dolgozók számára a vészhelyzeti tervezés fontos feladat. Ha valami miatt a szállítási folyamatban nem várt esemény, vagy vészhelyzet következik be, vagy egy mérföldkövet nem teljesítenek vagy érnek el időben, riasztást adnak ki. Ilyenkor az egész irányítótorony a riasztás alapján reagál a helyzetre, mely során alternatív megoldásokat dolgoznak ki, vagy léptetnek életbe.
Igény: gyógyszeripar, járműipar és csúcstechnológia
A fedélzeti futárszolgálat különösen hasznos a sürgős szállításokra támaszkodó iparágak, például a gyógyszeripar, játműipar és más csúcstechnológia számára. A járműipar a just-in-time üzleti modell miatt különösen nagy mértékben támaszkodik a gyors szállításokra. Mivel a szolgáltatók nem tartanak raktárkészletet az alkatrészekből, az egyes alkatrészek pontos érkezésére támaszkodnak, hogy az összeszerelőszalagok folyamatosan működjenek. Ha egy alkatrész szállítmánya késik, az minden további folyamatot érint.
A legtöbb gyártó nem tárol vagy tart nagy készletet pótalkatrészekből, és ha mégis, akkor az a gyártástól eltérő régióban van, vagy lehet. Ez az összetettség bénító lehet termelési zavarok idején. A gyártóüzemek leállhatnak, és a megrendeléseket törölhetik a gyártóalkatrészek hiánya miatt. Sok iparág a létfontosságú alkatrészek időkritikus szállításaira támaszkodik, hogy az összeszerelő szalagok tovább működjenek. A globális járműipari ellátási lánc 20%-át időkritikus szállítással gyorsítják fel.
A csúcstechnológiák egyik legforróbb témája az iparágak félvezetőkkel, chipekkel történő ellátása . A világ jelenleg félvezetőhiánnyal küzd. Mivel a félvezetők a legtöbb elektronikus eszköz létfontosságú részét képezik, ez a hiány számos technológiai iparágat érint. Annak érdekében, hogy a termelés gyártósorai működjenek, a csúcstechnológiai iparágak is az időkritikus szállítási megoldásokat alkalmazzák. Ezek a megoldások biztosítják a világ minden pontján felmerülő problémák sürgős megoldásához szükséges agilitást és rugalmasságot. Becslések szerint a félvezetők pótalkatrészeinek pótlásának 25%-át gyorsított, időkritikus szállítással oldják meg.
A szállítmányozáson túl
Mi a különbség a szállítmányozók és az időkritikus logisztikai specialisták között? Egy időkritikus szállítmányozási csapat az alapoktól kezdve másképp épül fel. A szállítmányozók általában hivatali munkaidőben dolgoznak, míg az időkritikus szakemberek a nap 24 órájában elérhetőek kell hogy legyenek egy olyan irányítótorony-környezetben, ahol operatív módon tudják végrehajtani és ellenőrizni a szállítmányozás feladatait, biztosítva a gyorsított kézbesítési lehetőségeket a világ bármely pontjára. Egy kifinomult globális virtuális hálózatot használva a foglalástól számított 60 percen belül képesek a fuvartétel biztonságos szállítását lebonyolítani a megrendelő ügyfeleik teljes megelégedésére.