Mikromenedzsment – így pusztítja a céged, ha még a WC papírt is neked kell megrendelni

Mikromenedzsment - Egy zakós férfi egy nagyítóval bámul a kamerába
Mikromenedzsment

Néhány évvel ezelőtt, a HCB consulting vállalkozásomban összesodort az élet egy 20 fő feletti cég vezetőjével, akinek érdekes elképzelései voltak a cége vezetéséről. Minden kolléga neki kellett, hogy riportáljon napi szinten. A cég életének minden döntését kizárólag ő hozhatta meg. A stratégiai szintűtől a legkisebbig. Az irodavezető még arra sem volt jogosult, hogy eldönthesse, milyen és mennyi wc papírt vásárolhatnak. 

Persze, ez rengeteg időt vett el a vezetőtől, aki már így is napi 16-18 órát dolgozott. Ezért úgy döntött, napközben inkább nem eszik és nem iszik, hiszen így értékes perceket “spórolhat” meg, ami alatt elintézhet egy újabb teendőt. (A leveleit még így sem tudta megnyitni napokig.) 

Ezt szaknyelven úgy hívjuk, túlzottan részletes, mikroszintű irányítás és ellenőrzés. Azaz:

Mikromenedzsment
Mikromenedzsment | Fotó: Canva

Mikromenedzsment

Mi a baj a mikromenedzsmenttel, egyáltalán van vele baj?

A példánál maradva, azt hiszem mindketten érezzük, mennyire egészségtelen lett volna a cégvezető számára fenntartani ezt az állapotot hosszú távon. Ám, arról érdemes többet beszélnünk, milyen hatással van ez a cégére?

Mielőtt belemegyünk a részletekbe, zárójelben megjegyzem: tudom, van olyan cégméret és fejlődési állapot, amikor nincs más lehetőség. Az alapítás után, illetve 10 fő alatti létszámig lehet direkt eszközökkel vezetni. Ám e felett érdemes már módosítani a működésen, a példabeli cég esetén – ami egy 20 fős cég – mindenképpen. 

Milyen veszélyt jelentett a mikromenedzsment a szóban forgó cégre?

  1. Rengeteg elpazarolt idő

A mikromenedzsment nagyon időigényes műfaj, mivel gyakran túlterheli a vezetőt a részletekkel. Emiatt a példabeli cég vezetőjének is kevesebb ideje maradt az egész vállalat stratégiai tervezésére és irányítására, amivel hosszú távon halálra ítéli a céget. 

  1. Romló vállalati teljesítmény

A túlzottan részletes irányítás és ellenőrzés miatt a vezető elvesztette a nagyobb képet és a stratégiai célokat. A vállalat beragadt az apró részletekbe, amit a teljes vállalati teljesítmény megsínylett. 

  1. Limitált tudás

A mikromenedzsment azzal a veszéllyel járhat, hogy vezetőként nem bízunk meg másokat, akik jobban képzettek és kompetensebbek náluk az adott területen. Ez viszont azt jelenti, hogy egy idő után “megáll a tudomány”, illetve nem tudjuk kiaknázni az alkalmazottaink és vezetőink tapasztalatait, valamint szaktudását.

  1. Elvesztett motiváció és munkavállalói elégedettség

A túlzottan részletes irányítás és ellenőrzés, az önálló döntéshozatal hiánya miatt az alkalmazottak szép lassan elveszítik a motivációjukat. Így a vállalatban csökkenhet az innováció, a kreativitás és az alkalmazottak elégedettsége.

  1. Rugalmatlanság

Az a vállalat, ahol egy embernek kell dönteni minden kérdésben, nem tud gyorsan reagálni a változásokra és váratlan eseményekre. A példában forgó vezető is nehéznek találta a tervezésen kívüli helyzetek kezelését, és rengeteg idejét vette el, hogy megoldást találjon az összes problémára. 

Ez csak 5 pont, ahol a mikromenedzsment csendes gyilkosként kezdi megrágni a céget. Ám már a felsorolásból is látszik, még a kezdeti időszakban is veszélyes így irányítani egy szervezetet. A későbbi, érettebb fázisban pedig egyenesen életveszélyes lehet.

Kíváncsi vagy, miért vagy hogyan lesz valakiből mikromenedzselő vezető? A következő cikkünkben erről lesz szó. 

Kövesd a LinkedIn oldalunkat vagy iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le róla!

Legolvasottabb

„Mit csinál?” – a lean manager a logisztikában

Manapság egyre többet hallunk a "lean"megközelítési módszerről a logisztika területén is. Nagyvállalatok előszeretettel használják a „Lean és Kaizen filozófia” - azaz a hatékonyságnövelés és a veszteségcsökkentés módszereit

Támogatott gépjárművezető képzés a sofőrhiány enyhítésére.

A munkaerőpiaci aktivitás növelése, valamint a szállítmányozási és személyszállítási területen tapasztalható sofőrhiány enyhítése érdekében gépjárművezető képzési program indul 2024. március 1-jén. Az 1,7 milliárd forintnyi

Logisztikai konferenciák naptára Európában 2024-ben

Logisztikai konferenciák 2024-ben számos logisztikai és közlekedési eseményre kerül sor Európában. A LogiJobs országonként mutatja be a közelgő logisztikai konferenciák és kiállítások naptárát. Tájékozódjon az

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása