A legutóbbi cikkünkben egy ízig vérig mikromenedzselő vezető történetét mutattuk be és azt, hogyan pusztítja csendesen ez a jelenség az egész céget. Ma pedig azt nézzük meg, miért lesz valakiből fekete öves mikromenedzselő és hogyan lehet ezen felülkerekedni.
Ám, mielőtt belevágnánk szeretnénk, ha egy dologban egyetértenénk. A cikknek nem célja, hogy bárkinek is a fejére olvasson, vagy bárkit megszégyenítsen. A cél csupán annyi, hogy megmutassa a miérteket és segítsen a felismerésben, ami az első lépés a probléma megoldásában.
5 háttérben megbúvó ok miért lesz valaki mikromenedzselő vezető
5 ok a mikromenedzselés hátterében és hogyan győzzük le őket
Bizalomhiány
- Gyakori tényező a bizalmatlanság.
Logikus, hiszen, aki általánosságban is nehezen bízik a másik emberben, az a munkahelyén is nehezen ad ki feladatokat a kezéből. Hiszen nem bízik benne, hogy a másik jól elvégzi a munkát. Ilyen személyiségtípus esetén eleve kódolva van a mikromenedzsment. Azért semmi nincs veszve, a személyiségünket lehet tudatosan fejleszteni. -
Hogyan fejlesszük?
Első lépésként úgy, hogy tudatosítjuk a saját gyengeségeinket, majd ezekre dolgozunk ki magunknak praktikákat. Ha például bizalmatlanok vagyunk másokkal, először fel kell ezt ismernünk, majd utána kidolgozni a “hogyanok” arra, miként csökkentsük ezt a bizalmatlanságot.
Gyenge kommunikációs képesség
- Aki kevésbé jól fejezi ki magát szóban vagy írásban, esetleg nem tud megfelelően visszajelzést adni, annak a delegálás is nehéz terep. Az ilyen vezető hajlamos a könnyebb ellenállás felé dőlni és elkezd mikromenedzselni.
- Mit tehetsz, ha ez igaz rád?
Szerencsére a kommunikációt lehet fejleszteni. Ehhez az első lépés az önismeret és annak tudatosítása, mi okoz nehézséget, mi az elakadás oka. Ugyanis más eszközökkel lehet fejleszteni például egy introvertált, illetve egy extrovertált vezető kommunikációs képességeit.
Túlzott ellenőrzési vágy
- Vannak, akiknek nagy szükségük van az irányításra és az ellenőrzésre. Akkor érzik magukat biztonságban, ha minden részlet pontosan úgy történik, ahogyan ők szeretnék. Ennek eredményeként hajlamosak arra, hogy mikromenedzselővé váljanak, és túlságosan beavatkozzanak a dolgozóik munkájába.
-
Hogyan lehet ezt leküzdeni?
Első ránézésre nehezen, mert önkontrollra van szükség hozzá. Muszáj egyet hátralépni és hagyni a kollégákat, hadd végezzék a dolgukat. Jól működő középút a mérföldkövek kialakítása, amivel úgy lehet kontroll alatt tartani a vállalat működését, hogy közben a munkatársakat is “élni” hagyjuk.
Felelősségérzet
- Ahogy a mondás tartja, a pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve. Ez a mikromenedzsmentre is igaz. Ugyanis, a mikromenedzselő vezető általában nagyon magas felelősségtudattal rendelkezik. Fontosnak tartják, hogy minden a lehető legjobban menjen.
- Ennek következtében hajlamosak arra, hogy túlzottan beavatkozzanak a dolgozók munkájába, és szinte mindent magukra vállaljanak. Ennek pedig – ha jól belegondolunk – épp ellenkező hatása lesz. A kollégák „megszokják”, hogy a vezető ilyen, rajtuk kvázi nincs felelősség, ami később visszaüthet.
- Hogyan kerekedhetsz ezen felül?
Itt is a tudatosítással kezdődik minden, és az önuralomnak óriási szerep jut. Hiszen, ha a viselkedésünk a probléma gyökere, csak úgy tudjuk kigyomlálni, ha felhagyunk, de legalábbis visszaveszünk belőle. Fontos, hogy minden kollégának egyértelmű legyen a saját felelősségi köre, illetve, hogy egyáltalán legyen neki olyan. Ez nemcsak átláthatóvá teszi a céges működést, hanem motiválja is a dolgozókat.
Túlterheltség
Néha a vezető azért válik mikromenedzselővé, mert egyszerűen túl sok dolgot próbál egyszerre elvégezni. Ebben az esetben ez a viselkedés az egyetlen módja annak, hogy biztosak legyenek abban, minden az elvárásaiknak megfelelően történik. Ezzel viszont óhatatlanul belecsúsznak egy ördögi körbe, ami hozza magával a fáradtságot és a burnout veszélyét is.
Megoldás
Ahhoz, hogy a cég fejlődni tudjon – vagy egyáltalán fennmaradjon – a saját vezetési stílusunkat kell megváltoztatni.
Lehetséges ez? A jó hír, hogy igen, lehetséges. A rossz hír viszont az, hogy nincs rá recept. A helyzet egyéni, személyre szabott megoldásokat kíván, mert a probléma mindenkinél más gyökérből fakad.
Mi lehet a következő lépés?
Tájékozódhatsz tovább a témában, vagy a tettek mezejére is léphetsz. Utóbbihoz felveheted a kapcsolatot Papp Zoltánnal, a LogiJobs ügyvezetőjével, aki több mint 30 éve segíti a logisztikai cégek vezetőit, többek között ebben a témában is.