Miből lesz a mikromenedzselő vezető?

Mikromenedzsment vezető - Fejfájós középkorú férfi
Mikromenedzsment vezető

A legutóbbi cikkünkben egy ízig vérig mikromenedzselő vezető történetét mutattuk be és azt, hogyan pusztítja csendesen ez a jelenség az egész céget. Ma pedig azt nézzük meg, miért lesz valakiből fekete öves mikromenedzselő és hogyan lehet ezen felülkerekedni. 

Ám, mielőtt belevágnánk szeretnénk, ha egy dologban egyetértenénk. A cikknek nem célja, hogy bárkinek is a fejére olvasson, vagy bárkit megszégyenítsen. A cél csupán annyi, hogy megmutassa a miérteket és segítsen a felismerésben, ami az első lépés a probléma megoldásában.

Micromenedzselő vezető - Hogyan ne légy ilyen?
Micromenedzselő vezető | Fotó: Canva

5 háttérben megbúvó ok miért lesz valaki mikromenedzselő vezető

5 ok a mikromenedzselés hátterében és hogyan győzzük le őket

Bizalomhiány

  • Gyakori tényező a bizalmatlanság.
    Logikus, hiszen, aki általánosságban is nehezen bízik a másik emberben, az a munkahelyén is nehezen ad ki feladatokat a kezéből. Hiszen nem bízik benne, hogy a másik jól elvégzi a munkát. Ilyen személyiségtípus esetén eleve kódolva van a mikromenedzsment. Azért semmi nincs veszve, a személyiségünket lehet tudatosan fejleszteni.
  • Hogyan fejlesszük?
    Első lépésként úgy, hogy tudatosítjuk a saját gyengeségeinket, majd ezekre dolgozunk ki magunknak praktikákat. Ha például bizalmatlanok vagyunk másokkal, először fel kell ezt ismernünk, majd utána kidolgozni a “hogyanok” arra, miként csökkentsük ezt a bizalmatlanságot. 

Gyenge kommunikációs képesség

  • Aki kevésbé jól fejezi ki magát szóban vagy írásban, esetleg nem tud megfelelően visszajelzést adni, annak a delegálás is nehéz terep. Az ilyen vezető hajlamos a könnyebb ellenállás felé dőlni és elkezd mikromenedzselni.
  • Mit tehetsz, ha ez igaz rád?
    Szerencsére a kommunikációt lehet fejleszteni. Ehhez az első lépés az önismeret és annak tudatosítása, mi okoz nehézséget, mi az elakadás oka. Ugyanis más eszközökkel lehet fejleszteni például egy introvertált, illetve egy extrovertált vezető kommunikációs képességeit.

Túlzott ellenőrzési vágy

  • Vannak, akiknek nagy szükségük van az irányításra és az ellenőrzésre. Akkor érzik magukat biztonságban, ha minden részlet pontosan úgy történik, ahogyan ők szeretnék. Ennek eredményeként hajlamosak arra, hogy mikromenedzselővé váljanak, és túlságosan beavatkozzanak a dolgozóik munkájába.
  • Hogyan lehet ezt leküzdeni? 
    Első ránézésre nehezen, mert önkontrollra van szükség hozzá. Muszáj egyet hátralépni és hagyni a kollégákat, hadd végezzék a dolgukat. Jól működő középút a mérföldkövek kialakítása, amivel úgy lehet kontroll alatt tartani a vállalat működését, hogy közben a munkatársakat is “élni” hagyjuk. 

Felelősségérzet

  • Ahogy a mondás tartja, a pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve. Ez a mikromenedzsmentre is igaz. Ugyanis, a mikromenedzselő vezető általában nagyon magas felelősségtudattal rendelkezik. Fontosnak tartják, hogy minden a lehető legjobban menjen.
  • Ennek következtében hajlamosak arra, hogy túlzottan beavatkozzanak a dolgozók munkájába, és szinte mindent magukra vállaljanak. Ennek pedig – ha jól belegondolunk – épp ellenkező hatása lesz. A kollégák „megszokják”, hogy a vezető ilyen, rajtuk kvázi nincs felelősség, ami később visszaüthet.
  • Hogyan kerekedhetsz ezen felül?
    Itt is a tudatosítással kezdődik minden, és az önuralomnak óriási szerep jut. Hiszen, ha a viselkedésünk a probléma gyökere, csak úgy tudjuk kigyomlálni, ha felhagyunk, de legalábbis visszaveszünk belőle. Fontos, hogy minden kollégának egyértelmű legyen a saját felelősségi köre, illetve, hogy egyáltalán legyen neki olyan. Ez nemcsak átláthatóvá teszi a céges működést, hanem motiválja is a dolgozókat. 
Túlterheltség

Néha a vezető azért válik mikromenedzselővé, mert egyszerűen túl sok dolgot próbál egyszerre elvégezni. Ebben az esetben ez a viselkedés az egyetlen módja annak, hogy biztosak legyenek abban, minden az elvárásaiknak megfelelően történik. Ezzel viszont óhatatlanul belecsúsznak egy ördögi körbe, ami hozza magával a fáradtságot és a burnout veszélyét is.

Megoldás

Ahhoz, hogy a cég fejlődni tudjon – vagy egyáltalán fennmaradjon – a saját vezetési stílusunkat kell megváltoztatni. 

Lehetséges ez? A jó hír, hogy igen, lehetséges. A rossz hír viszont az, hogy nincs rá recept. A helyzet egyéni, személyre szabott megoldásokat kíván, mert a probléma mindenkinél más gyökérből fakad.

Mi lehet a következő lépés?

Tájékozódhatsz tovább a témában, vagy a tettek mezejére is léphetsz. Utóbbihoz felveheted a kapcsolatot Papp Zoltánnal, a LogiJobs ügyvezetőjével, aki több mint 30 éve segíti a logisztikai cégek vezetőit, többek között ebben a témában is.

Legolvasottabb

Pályadíjemelés a vasúton

Húsz éve nem látott példátlan díjemelést hoz az ősz a magyar vasútnak, ráadásul a drágításra év közben, és az idén már másodszor került sor. Mellesleg

Teljesítményértékelés, mint motivációs visszajelzés

Ma már egyre nyilvánvalóbb, hogy a cégek egyik legértékesebb tőkéje a humán erőforrás. A dolgozók értékelése éppen ezért az egyik legfontosabb területté vált. A helyesen

Toborzás vagy fejvadászat? Különbségek, hasonlóságok röviden…

Lássuk, miben különbözik és miben egyezik a fenti két fogalom! 10 szempont szerint nézzük meg a különbségeket: Célcsoport Nyitottság Diszkréció Elköteleződés Fő fókusz Tevékenység Módszer Tanácsadó

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása