Globális kamionsofőr hiány
A globális tehergépkocsi-vezetőhiány 2028-ra megduplázódik.
IRU - Nemzetközi Közútszállítmányozási Szervezet
- Jelenleg több mint 3 millió tehergépkocsi-vezetői állás betöltetlen 36 vizsgált országban
- A kamion sofőrhiány az előrejelzések szerint 5 éven belül megduplázódik
- A járművezetők mindössze 12%-a 25 év alatti, és csak 6%-uk nő
Az IRU 2023-ra vonatkozó, sofőrhiányról szóló jelentése szerint az általa vizsgált 36 országban több mint hárommillió tehergépkocsivezetői álláshely betöltetlen, ami az összes állás 7%-át jelenti. A fiatal és idős járművezetők közötti hatalmas szakadék egyre nő, és jelentős intézkedések nélkül a következő öt évben még sokkal rosszabb lesz a helyzet.
Növekvő munkaerő hiány világszerte
Az IRU több mint 4700 amerikai, ázsiai és európai teherautó-vállalatot felmérve, amelyek a globális GDP 72%-át képviselik, megállapította, hogy a tehergépkocsi-vezetőhiány 2023-ban is világszerte megnövekedett.
Két kivétel van: Európa és az Egyesült Államok, ahol a hiány 2023-ban némileg enyhült, az infláció és a fogyasztást és beruházásokat korlátozó szigorúbb monetáris politika következtében lanyhuló szállítási kereslet következtében.
Az előrejelzések szerint a söfőrhiány az elkövetkező években súlyosbodni fog. A járművezetők toborzására és megtartására irányuló intézkedések nélkül a vizsgált országokban 2028-ra több mint 7 millió tehergépkocsivezetői állás maradhat betöltetlen, ebből 4,9 millió Kínában (az összes állás 20%-a), 745 000 Európában (az összes állás 17%-a) és 200 000 Törökországban (az összes állás 28%-a).
Elöregedő kamionsofőrök - hiányzó utánpótlás
Umberto de Pretto, az IRU főtitkára elmondta: „A tehergépkocsi-vezetőhiányt kiváltó strukturális problémák továbbra is hatással vannak a szállítási szolgáltatásokra. Mivel az újonnan belépők aránya jelentősen alacsonyabb, mint az évente nyugdíjba vonuló járművezetőké, sürgős cselekvésre van szükség.”
A szervezet által vizsgált országokban több mint 3 millió kamionsofőr hiányzik. A szakma demográfiai adatait figyelembe véve előrejelzésük szerint ez a szám öt éven belül megduplázódhat.
„Az ilyen hiány következményei már most is károsítják a logisztikai iparágtól nagy mértékben függő közösségeket, ellátási láncokat és gazdaságokat. Nem engedhetjük, hogy a járművezetőhiány tovább súlyosbodjon. Az üzemeltetők megteszik a magukét, de a kormányoknak és a hatóságoknak fokozniuk kell az erőfeszítéseket a munkakörülmények és a szakmához való hozzáférés javítása érdekében.”
A közúti fuvarozók legalább 50%-ának komoly gondot okoz a szakképzett járművezetők toborzása a legtöbb vizsgált országban. Sok vállalkozás emellett nem tudja bővíteni tevékenységüket, és elveszítik meglévő ügyfeleiket és bevételeiket.
Továbbra is fennálló demográfiai különbségek
A tehergépkocsivezetői szakma elöregedő népességgel rendelkezik: a tehergépkocsivezetők kevesebb mint 12%-a 25 év alatti, ami Európában 5%-ra csökken.
Az egyetlen két vizsgált ország, ahol magasabb a 25 év alatti járművezetők aránya, Kína (17%) és Üzbegisztán (25%).
A női tehergépkocsivezetők aránya is továbbra is alacsony, mindössze 5%-ot tesz ki a szállítási ágazatban. A vizsgált országok közül Kínában (6%) és az Egyesült Államokban (8%) a legmagasabb a női tehergépkocsivezetők aránya.
A hozzáférés megkönnyítése
Az „iskolától a járművezetésig” tartó szakadék az ágazat előtt álló egyik legfontosabb kihívás. A nemzetközi árufuvarozáshoz szükséges minimális vezetési korhatár néhány országban még mindig 21 és 22 év között van.
A magas képzési, jogosítvány- és biztosítási költségek miatt a tehergépkocsivezetői jogosítvány és kvalifikáció is drága. Franciaországban például a tehergépkocsi-vezetői engedély és a szakmai alkalmassági bizonyítvány megszerzésének átlagos költsége 5 250 euró, ami a havi minimálbér több mint háromszorosa.
Ésszerű lenne, ha a hatóságok adminisztratív megkönnyítenék a szakmához való hozzáférés lehetőségét a minimális vezetési korhatár csökkentésével és a képesítési költségek támogatásával.
Harmadik országbeli járművezetők
Az elöregedő népesség – különösen Európában és az Egyesült Államokban, ahol a munkavállalók kevesebb mint 13%-a 25 év alatti – részben magyarázatot ad a kamionsofőr hiányra, ami arra utal, hogy a rendelkezésre álló hazai munkaerő koránt sem biztos, hogy elegendő a hiány fedezésére.
Akut sofőr hiány orvoslása
Másik alternatíva a kamionsofőr hiány orvoslására, ha megkönnyítenék a szakképzett harmadik országbeli járművezetőkhöz való hozzáférést, lehetővé téve a hivatásos járművezetőkből felesleggel rendelkező országok számára, hogy szükség esetén segítsék a hiányok pótlását. Ez azonban egyáltalán nem biztos recept a sofőrhiány enyhítésére. Tapasztalatok szerint a harmadik országbeli sofőrök alkalmazása drága, valamint kiszámíthatatlan mellékhatásokkal jár, beleértve a sofőrök tovább vándorlását ,ás, jobban fizető vállalatokhoz, más országokba. Így a toborzási költségek gyorsan a soha vissza nem térülő, „rossz” befektetésnek bizonyulhatnak.
A jelentés alapján megállapíthatjuk, hogy a sofőrhiány akkut problémává válik a következő néhány évben további súlyosbító kilátásokkal. A megoldása, vagy egy mérsékelt konszolidációja a problémának jelenleg nem látszik. Mindez hogyan érinti a hazai közúti szállítmányozókat, magát a logisztikai iparágat, csak elképzelésünk lehet. Mindenesetre a humán erőforrások területén (is) új megközelítésekre és stratégiákra van szüksége az iparági szereplőknek, ha talpon akarnak maradni.
Forrás: iru.org