Na de mégis, ki fog vezetni? A globális tehergépkocsi-vezetőhiány 2028-ra megduplázódik.

Kamionsofőr hiány - ki fog vezetni?
Kamionsofőr hiány - ki fog vezetni? | Fotó: Pixabay

Globális kamionsofőr hiány

A globális tehergépkocsi-vezetőhiány 2028-ra megduplázódik.

  1. Jelenleg több mint 3 millió tehergépkocsi-vezetői állás betöltetlen 36 vizsgált országban
  2. A kamion sofőrhiány az előrejelzések szerint 5 éven belül megduplázódik
  3. A járművezetők mindössze 12%-a 25 év alatti, és csak 6%-uk nő
iru.org | Kamionsofőr hiány 2023
Kamionsofőr hiány 2023 | Fotó: iru.org

Az IRU 2023-ra vonatkozó, sofőrhiányról szóló jelentése szerint az általa vizsgált 36 országban több mint hárommillió tehergépkocsivezetői álláshely betöltetlen, ami az összes állás 7%-át jelenti. A fiatal és idős járművezetők közötti hatalmas szakadék egyre nő, és jelentős intézkedések nélkül a következő öt évben még sokkal rosszabb lesz a helyzet.

Növekvő munkaerő hiány világszerte

Az IRU több mint 4700 amerikai, ázsiai és európai teherautó-vállalatot felmérve, amelyek a globális GDP 72%-át képviselik, megállapította, hogy a tehergépkocsi-vezetőhiány 2023-ban is világszerte megnövekedett.

Két kivétel van: Európa és az Egyesült Államok, ahol a hiány 2023-ban némileg enyhült, az infláció és a fogyasztást és beruházásokat korlátozó szigorúbb monetáris politika következtében lanyhuló szállítási kereslet következtében.

Az előrejelzések szerint a söfőrhiány az elkövetkező években súlyosbodni fog. A járművezetők toborzására és megtartására irányuló intézkedések nélkül a vizsgált országokban 2028-ra több mint 7 millió tehergépkocsivezetői állás maradhat betöltetlen, ebből 4,9 millió Kínában (az összes állás 20%-a), 745 000 Európában (az összes állás 17%-a) és 200 000 Törökországban (az összes állás 28%-a).

Elöregedő kamionsofőrök - hiányzó utánpótlás

Umberto de Pretto, az IRU főtitkára elmondta: „A tehergépkocsi-vezetőhiányt kiváltó strukturális problémák továbbra is hatással vannak a szállítási szolgáltatásokra. Mivel az újonnan belépők aránya jelentősen alacsonyabb, mint az évente nyugdíjba vonuló járművezetőké, sürgős cselekvésre van szükség.”

A szervezet által vizsgált országokban több mint 3 millió kamionsofőr hiányzik. A szakma demográfiai adatait figyelembe véve előrejelzésük szerint ez a szám öt éven belül megduplázódhat.

„Az ilyen hiány következményei már most is károsítják a logisztikai iparágtól nagy mértékben függő közösségeket, ellátási láncokat és gazdaságokat. Nem engedhetjük, hogy a járművezetőhiány tovább súlyosbodjon. Az üzemeltetők megteszik a magukét, de a kormányoknak és a hatóságoknak fokozniuk kell az erőfeszítéseket a munkakörülmények és a szakmához való hozzáférés javítása érdekében.”

A közúti fuvarozók legalább 50%-ának komoly gondot okoz a szakképzett járművezetők toborzása a legtöbb vizsgált országban. Sok vállalkozás emellett nem tudja bővíteni tevékenységüket, és elveszítik meglévő ügyfeleiket és bevételeiket.

Továbbra is fennálló demográfiai különbségek

A tehergépkocsivezetői szakma elöregedő népességgel rendelkezik: a tehergépkocsivezetők kevesebb mint 12%-a 25 év alatti, ami Európában 5%-ra csökken.

Az egyetlen két vizsgált ország, ahol magasabb a 25 év alatti járművezetők aránya, Kína (17%) és Üzbegisztán (25%).

A női tehergépkocsivezetők aránya is továbbra is alacsony, mindössze 5%-ot tesz ki a szállítási ágazatban. A vizsgált országok közül Kínában (6%) és az Egyesült Államokban (8%) a legmagasabb a női tehergépkocsivezetők aránya.

A hozzáférés megkönnyítése

Az „iskolától a járművezetésig” tartó szakadék az ágazat előtt álló egyik legfontosabb kihívás. A nemzetközi árufuvarozáshoz szükséges minimális vezetési korhatár néhány országban még mindig 21 és 22 év között van.

A magas képzési, jogosítvány- és biztosítási költségek miatt a tehergépkocsivezetői jogosítvány és kvalifikáció is drága. Franciaországban például a tehergépkocsi-vezetői engedély és a szakmai alkalmassági bizonyítvány megszerzésének átlagos költsége 5 250 euró, ami a havi minimálbér több mint háromszorosa.

Ésszerű lenne, ha a hatóságok adminisztratív megkönnyítenék a szakmához való hozzáférés lehetőségét a minimális vezetési korhatár csökkentésével és a képesítési költségek támogatásával.

Kamionsofőr hiány világszerte - kamionsofőr a fülkéjében
Kamionsofőr hiány világszerte | Fotó: AI

Harmadik országbeli járművezetők

Az elöregedő népesség – különösen Európában és az Egyesült Államokban, ahol a munkavállalók kevesebb mint 13%-a 25 év alatti – részben magyarázatot ad a kamionsofőr hiányra, ami arra utal, hogy a rendelkezésre álló hazai munkaerő koránt sem biztos, hogy elegendő a hiány fedezésére.

Akut sofőr hiány orvoslása

Másik alternatíva a kamionsofőr hiány orvoslására, ha megkönnyítenék a szakképzett harmadik országbeli járművezetőkhöz való hozzáférést, lehetővé téve a hivatásos járművezetőkből felesleggel rendelkező országok számára, hogy szükség esetén segítsék a hiányok pótlását. Ez azonban egyáltalán nem biztos recept a sofőrhiány enyhítésére. Tapasztalatok szerint a harmadik országbeli sofőrök alkalmazása drága, valamint kiszámíthatatlan mellékhatásokkal jár, beleértve a sofőrök tovább vándorlását ,ás, jobban fizető vállalatokhoz, más országokba. Így a toborzási költségek gyorsan a soha vissza nem térülő, „rossz” befektetésnek bizonyulhatnak.

A jelentés alapján megállapíthatjuk, hogy a sofőrhiány akkut problémává válik a következő néhány évben további súlyosbító kilátásokkal. A megoldása, vagy egy mérsékelt konszolidációja a problémának jelenleg nem látszik. Mindez hogyan érinti a hazai közúti szállítmányozókat, magát a logisztikai iparágat, csak elképzelésünk lehet. Mindenesetre a humán erőforrások területén (is) új megközelítésekre és stratégiákra van szüksége az iparági szereplőknek, ha talpon akarnak maradni.

Forrás: iru.org

Olvasnál még erről a témáról?
Változatos témák a tehergépkocsi vezetésről
Legolvasottabb

„Mit csinál?” – a lean manager a logisztikában

Manapság egyre többet hallunk a "lean"megközelítési módszerről a logisztika területén is. Nagyvállalatok előszeretettel használják a „Lean és Kaizen filozófia” - azaz a hatékonyságnövelés és a veszteségcsökkentés módszereit

Támogatott gépjárművezető képzés a sofőrhiány enyhítésére.

A munkaerőpiaci aktivitás növelése, valamint a szállítmányozási és személyszállítási területen tapasztalható sofőrhiány enyhítése érdekében gépjárművezető képzési program indul 2024. március 1-jén. Az 1,7 milliárd forintnyi

Logisztikai konferenciák naptára Európában 2024-ben

Logisztikai konferenciák 2024-ben számos logisztikai és közlekedési eseményre kerül sor Európában. A LogiJobs országonként mutatja be a közelgő logisztikai konferenciák és kiállítások naptárát. Tájékozódjon az

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása