Nagy mértékű áremelkedés a közúti fuvarozásban

A közúti fuvarozás ágazatban kényszerű díjemelés mértéke már 2022 első félévben elérte a korábban egész évre becsült 21% -os szintet. „A fuvarozás költségeinek emelkedésből fakadó, kényszerű díjemelés mértéke már 2022 első félévben elérte a korábban egész évre becsült 21% -os szintet. Mivel a költségek növekedése várhatóan a második félévben is folytatódik, kénytelenek vagyunk emelni az idei előrejelzésünkön.” – áll a DigiLog Consulting, a Közúti Fuvarozási Árindexet 2022-ben bevezető tanácsadócég közleményében.

Közúti fuvarozás - Szállítmányozás
Közúti fuvarozás | Fotó: Canva

Közúti fuvarozás költségek növekedése

„A költségek növekedését a második negyedévben is az üzemanyagárak és a gépjárművezetők bérköltségének dinamikus emelkedés generálja. Új elemként lépett elő a járművek beszerzési költségének és finanszírozási költségének fokozatos emelkedése.  Emögött a gyártók áremelése és a jegybanki alapkamat növekedése áll. Szintén új jelenség az ún. „egyéb költségek” emelkedése, mivel az akár kétszámjegyű infláció szinte minden egyéb fuvarozási komponenst érint. Pl.: (irodai dolgozók bére, iroda, szervíz, gumi, telephely, őrzés-védés stb. költségei).”

Kapacitáshiány

„Annak ellenére, hogy a csökkenő fuvarozói kapacitások jó hatással voltak a fuvarozók hatékonysági mutatóira és a forint gyengülése az Euróval szemben is jelentősen segítette a nemzetközi fuvarozókat már nem elegendő a korábban prognosztizált 21%-os díjemelés a növekvő költségek fedezésére. Már az első félévben mintegy 22-23%-os fuvardíjnövekedést indokolt volna a költségek magasabb szintje, azonban a fuvarozók csak mintegy 13-15%-os díjemelést tudtak elérni a piacon. Ennek is köszönhető, hogy a második negyedévben már enyhe kapacitáshiány jellemezte a közúti szektort.

A közúti fuvarozásnak jelenleg nincs alternatívája

Oda kellene pedig figyelni a megbízóknak a fuvarozó partnereikre, hiszen jelenleg a késztermékek, az alapanyagok és a félkésztermékek 70-75%-át közúton vagy közúton is szállítják Európában, alternatívája pedig nemigen akad, hiszen a vasúton is jelentős a díjemelkedés és kapacitás sincs korlátlan mennyiségben”. – fejtette ki Lajkó Ferenc a DigiLog Consulting ügyvezetője.

A közúti fuvarozási árindex aktuális értéke 2022 első félévére vonatkozóan, 2021-hez viszonyítva:
Nemzetközi fuvarozás esetén:122,1%
Belföldi fuvarozás esetén: 123,8%

Ezek az értékek azt jelentik, hogy a 2022 első félévében jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,1%-os, a belföldi fuvarozás esetében 23,2%-os díjemelés kompenzálná. (a 2021-es díjszinthez képest)

Költségek, infláció és sofőrhiány

A közúti költségek emelkedése ezzel még korántsem fejeződött be! Az energiaellátás bizonytalansága tovább növelheti a gázolaj árát, az általános kétszámjegyű infláció pedig az össze egyéb komponens költségét nyomás alatt tarthatja, sőt a rezsiköltségek elszabadulása minden bizonnyal jelentős béremelési igényt generál majd a közúti szektorban dolgozók irányából is, tetézve a már állandósult sofőrhiányt.

„Mindezek figyelembevételével indokoltnak látjuk emelni a 2022 teljes évre vonatkozó áremelkedési prognózisunkat a korábbi átlagos 21%-ról 30%-ra.

Szeretnénk kihangsúlyozni, hogy a gázolaj ellátás biztonsága és a fuvardíjak emelése a jogos mértékig nemzetgazdasági érdek! A közúti szállítás folyamatos működése elengedhetetlen nemcsak az ipari termelés, hanem a lakossági fogyasztás zavartalan kiszolgálásához egyaránt.” – zárta tájékoztatóját a szakember.

Az árindex a https://kfx.hu oldalon érhető el. 

Legolvasottabb

Nehézgépjárművek: az Európai Tanács szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el

Az Európai Tanács a mai napon hivatalosan elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, valamint a hatályos uniós szabályok módosításáról és szigorításáról szóló rendeletet. A naprakésszé

Már 57 minősített logisztikai park van hazánkban

Minősített logisztikai parkok Magyarországon Megvalósult a logisztikai szektor egy régi vágya, vagyis van lehetőség egy-egy logisztikai park pályázat útján történő minősíttetésére. A Közlekedéslogisztikai Konferencián adták át

Vasút és zöld kamionok: alapjaiban alakulhat át a magyar logisztika

Milyen tényezők állnak a vállalat fenntarthatósági stratégiájának megalkotása mögött, és milyen főbb pillérekre épül? Alapjaiban változik meg a magyar logisztika A Waberer’s a kelet-közép-európai régió

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása