A közúti fuvarozás ágazatban kényszerű díjemelés mértéke már 2022 első félévben elérte a korábban egész évre becsült 21% -os szintet. „A fuvarozás költségeinek emelkedésből fakadó, kényszerű díjemelés mértéke már 2022 első félévben elérte a korábban egész évre becsült 21% -os szintet. Mivel a költségek növekedése várhatóan a második félévben is folytatódik, kénytelenek vagyunk emelni az idei előrejelzésünkön.” – áll a DigiLog Consulting, a Közúti Fuvarozási Árindexet 2022-ben bevezető tanácsadócég közleményében.

Közúti fuvarozás költségek növekedése
„A költségek növekedését a második negyedévben is az üzemanyagárak és a gépjárművezetők bérköltségének dinamikus emelkedés generálja. Új elemként lépett elő a járművek beszerzési költségének és finanszírozási költségének fokozatos emelkedése. Emögött a gyártók áremelése és a jegybanki alapkamat növekedése áll. Szintén új jelenség az ún. „egyéb költségek” emelkedése, mivel az akár kétszámjegyű infláció szinte minden egyéb fuvarozási komponenst érint. Pl.: (irodai dolgozók bére, iroda, szervíz, gumi, telephely, őrzés-védés stb. költségei).”
Kapacitáshiány
„Annak ellenére, hogy a csökkenő fuvarozói kapacitások jó hatással voltak a fuvarozók hatékonysági mutatóira és a forint gyengülése az Euróval szemben is jelentősen segítette a nemzetközi fuvarozókat már nem elegendő a korábban prognosztizált 21%-os díjemelés a növekvő költségek fedezésére. Már az első félévben mintegy 22-23%-os fuvardíjnövekedést indokolt volna a költségek magasabb szintje, azonban a fuvarozók csak mintegy 13-15%-os díjemelést tudtak elérni a piacon. Ennek is köszönhető, hogy a második negyedévben már enyhe kapacitáshiány jellemezte a közúti szektort.
A közúti fuvarozásnak jelenleg nincs alternatívája
Oda kellene pedig figyelni a megbízóknak a fuvarozó partnereikre, hiszen jelenleg a késztermékek, az alapanyagok és a félkésztermékek 70-75%-át közúton vagy közúton is szállítják Európában, alternatívája pedig nemigen akad, hiszen a vasúton is jelentős a díjemelkedés és kapacitás sincs korlátlan mennyiségben”. – fejtette ki Lajkó Ferenc a DigiLog Consulting ügyvezetője.
A közúti fuvarozási árindex aktuális értéke 2022 első félévére vonatkozóan, 2021-hez viszonyítva:
Nemzetközi fuvarozás esetén:122,1%
Belföldi fuvarozás esetén: 123,8%
Ezek az értékek azt jelentik, hogy a 2022 első félévében jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,1%-os, a belföldi fuvarozás esetében 23,2%-os díjemelés kompenzálná. (a 2021-es díjszinthez képest)
Költségek, infláció és sofőrhiány
A közúti költségek emelkedése ezzel még korántsem fejeződött be! Az energiaellátás bizonytalansága tovább növelheti a gázolaj árát, az általános kétszámjegyű infláció pedig az össze egyéb komponens költségét nyomás alatt tarthatja, sőt a rezsiköltségek elszabadulása minden bizonnyal jelentős béremelési igényt generál majd a közúti szektorban dolgozók irányából is, tetézve a már állandósult sofőrhiányt.
„Mindezek figyelembevételével indokoltnak látjuk emelni a 2022 teljes évre vonatkozó áremelkedési prognózisunkat a korábbi átlagos 21%-ról 30%-ra.
Szeretnénk kihangsúlyozni, hogy a gázolaj ellátás biztonsága és a fuvardíjak emelése a jogos mértékig nemzetgazdasági érdek! A közúti szállítás folyamatos működése elengedhetetlen nemcsak az ipari termelés, hanem a lakossági fogyasztás zavartalan kiszolgálásához egyaránt.” – zárta tájékoztatóját a szakember.
Az árindex a https://kfx.hu oldalon érhető el.