Raktár. Veszélyes üzem!

Raktárbiztonság

A raktárbiztonságnak nincs alternatívája. A fenntartható raktárüzemeltetés keretében a biztonságot prioritásként kell kezelni. Sajnos, a raktározási ágazatban a súlyos sérülésekkel járó balestek aránya magasabb, mint az összes iparági balesetek átlaga. A raktárak veszélyes munkahelyek lehetnek. Fontos megérteni azokat a veszélyeket, amelyek a munkafolyamatok során a tapasztalatlan, képzetlen dolgozókra leselkednek.

Raktárbaleset

Raktárbiztonság fontossága és kihívásai

Veszélykommunikáció – A raktár üzemeltetőknek írásos veszélykommunikációs programot kell készíteniük azokról a veszélyforrásokról, amelyek a raktári dolgozókat érhetik.

Vészhelyzeti intézkedési tervek – A raktár üzemeltetőknek rendelkezniük kell részletes tűzvédelmi tervvel, amely leírja, hogy a raktári dolgozóknak mit kell csinálniuk tűz, vagy más vészhelyzet esetén.

Tűzvédelem és vészkijáratok – A raktáraknak több, jól megtervezett és kiépített vészkijárattal kell rendelkezniük – amelyek optimális távolságra vannak egymástól, ha az egyiket tűz vagy füst elzárja -, és amelyeket rendszeresen ellenőriznek karbantartás, biztosítékok és működési jellemzők szempontjából.

Közlekedés és mozgás a munkaterületeken – A magasban, emelt platformokon dolgozó raktári és raktározási létesítményekben dolgozóknak rendelkezniük kell esésvédelmi rendszerekkel, hogy megvédjék magukat az esésektől, amelyek a munkával kapcsolatos súlyos sérülések és halálesetek vezető okai közé tartoznak.

Orvosi és elsősegélynyújtás – Követelmény a raktár üzemeltetők számára, hogy megfelelő elsősegélynyújtó személyzetet és felszerelést biztosítsanak.

Raktárbiztonsági tervezés
Raktárbiztonsági tervezés | Fotó: Getty Images Signatures

Veszélyek és ellenőrzések

Az alábbiakban a leggyakoribb raktárbiztonsági kockázatokat és veszélyforrásokat mutatjuk be:

  1. Targoncák: a raktározási és tárolási létesítményekben használt kritikus fontosságú berendezések. Helytelen működtetésük esetén azonban súlyos károkat okozhatnak a kezelőknek, a közelben dolgozóknak és a vagyontárgyaknak.
  2. Dokkok: az egyik legsúlyosabb baleset, amelyet egy raktárban dolgozó munkavállaló elszenvedhet, ha beszorul vagy összenyomódik a targonca és a rakodódokk közé. Ez jellemzően akkor következik be, amikor a targonca kifut a rakodódokkból, és elüt egy embert.
  3. Szállítószalagok: a szállítóberendezéseket általában az áruk raktárból raktárba történő szállításához használják. A szállítószalagok azonban komoly veszélyeket jelentenek a munkavállalókra nézve, beleértve a berendezésekbe való beszorulást és a leeső tárgyakkal való ütközést.
  4. Rossz, hanyag polcra helyezés: a rakományok nem megfelelő egymásra helyezése és a raklapok polcokon történő tárolása a közelben dolgozók számára veszélyes borulás, omlásveszélyt eredményezhet. Kölünüsen veszélyes a nagyobb 4-5 méteres magasságban tárolt raklapok esetében.
  5. Kézi emelés, rossz testtartás és ergonómia. a fizikai sérülések leggyakoribb oka a helytelen testtartással végrehajtott , vagy túlterheléses kézi emelés. Ezek komoly mozgásszervi sérüléseket, betegségeket okozhatnak.
  6. Veszélyes anyagok tárolása: ezek mindegyike a tárolt anyagok veszély tulajdonságaitól függően külön veszélykommunikációs programot igényelnek. A veszélykommunikációs programnak ki kell terjednie a vegyi anyagok veszélyeinek azonosítására vonatkozó hatékony képzésre; a vegyi anyagok megfelelő kezelésére, tárolására és ártalmatlanítására; valamint a megfelelő egyéni védőeszközök használatára. A raktár biztonságának biztosítása érdekében elengedhetetlen, hogy a munkavállalók és a vezetői csapatok ismeretekkel rendelkezzenek a biztonsági ellenőrzések elvégzéséről és a veszélyes vegyi anyagok megfelelő kezeléséről és tárolásáról.
  7. Töltőállomások: a raktárhelyiségekben található töltőállomások minden elektromos meghajtású berendezés üzemanyaggal való feltöltésére vagy újratöltésére szolgálnak. Az egységek benzinnel, folyékony petróleumgázzal (LPG) vagy akkumulátorral működhetnek. Ha a raktárbiztonsági irányelveket nem tartják be, tüzek és robbanások következhetnek be.
  8. Mozgó-, és elektromos berendezések: minden raktári műveletnél, ahol mozgó, vagy feszültség alatt lévő berendezést használnak, programot kell bevezetni annak biztosítására, hogy minden feszültség alatt álló berendezés megfelelően ki legyen kapcsolva, és hogy a munkavállalók ne kerüljenek mechanikus alkatrészek közé vagy ne kapjanak áramütést. A raktár biztonságának biztosítása érdekében minden érintett munkavállalót ki kell oktatni az eljárásokról, valamint arról, hogyan kell az eszközöket használni.

Raktárbiztonság szabályozási irányelvek

A raktárbiztonság olyan szabályozási irányelvek és a legjobb iparági gyakorlatok összességéből áll, amelyek segítenek az üzemeltetőknek a biztonságos munkakörnyezet kialakításában, valamint a dolgozóknak a raktárban végzett munka során a biztonságos munkafolyamatok elsajátításában, biztosításában. A balesetek megelőzése, a biztonsági követelmények betartása mindannyiunk érdeke.

Tetszett a cikk?
További cikkek a raktárbiztonságról az alábbi gombra kattintva.
Legolvasottabb

De jó lenne egy jó állás a logisztikában…

Az elmúlt néhány évben jelentős változások történtek a munkaerőpiac világában és abban, ahogyan a hozzád hasonló munkavállalók gondolkodnak a karrierjükről. Könnyű azt gondolni, hogy a

Home Office: Az Aranytojást Tojó Tyúk vagy Szervezeti Öngól?

Tanácsadóként számos vállalatnál megfordulok, és az utóbbi években egyre gyakrabban kerül előtérbe a home office kérdése. A járványhelyzet katalizátorként hatott, és sok cég gyorsan alkalmazkodott

Logisztikai branding: merj más lenni!

Az elmúlt hónapokban nagyon sok logisztikai céget kerestem fel, átnéztem a weboldalakat, a logókat és a pozícionálási nyilatkozatokat. És észrevettem egy érdekes dolgot: a logisztikai

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Sütik megváltoztatása