Új Kelet-Nyugat logisztikai centrum Magyarországon

EWG Intermodiális Logisztikai Centrum
EWG Intermodiális Logisztikai Centrum

Logisztikai centrum – Már állítják az Európában egyedülálló, 5G-technológiával távolról vezérelhető óriásdarukat az ukrán határnál található fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminálon. A kontinens legnagyobb és legmodernebb, teljesen zöld energiát használó szárazföldi terminálján a végéhez közeledik az építkezés. A műszaki átadás-átvétel és a próbaüzem a jövő év első negyedévében lesz, az éles üzem a második negyedévben indulhat. Az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom új csomópontja lesz az EWG, amellyel Magyarország újra meghatározó logisztikai szereplővé válik – áll a sajtóközleményben.

East-West Gate (EWG) logisztikai centrum

Az intermodális rakodási technológia vezető gyártója, az osztrák Künz szakemberei egy 41 méter széles és két 28 méter széles sínen guruló óriásdarut, valamint egy 20 méter magas gumikerekes darut szerelnek össze ezekben a hetekben a terminálon. Az 5G-s kapcsolat segítségével távolról vezérelt óriásdaruk méretüket és az alkalmazott technológiát tekintve is egyedülállók a kontinensen. Egyenként 45 tonna terhet tudnak rakodni. A Lengyelországban készült darukat 40 kamionnal szállították Fényeslitkére, a legnagyobb, speciális kísérettel érkezett elem 32 méteres volt.

EWG Logisztikai centrum bejárati terve - Fényeslitke
EWG Logisztikai Centrum bejárati látványterve | Forrás: eastwestil.com | Fényeslitke

Rekordidő alatt készül el Kelet-Nyugat kapuja

A terminál villámsebességgel épül, mindössze egy év alatt jutott el az indulástól az utolsó munkálatokig. 2020 októberében kezdték el a földmunkát a 140 hektáros (a Margitszigetnél nagyobb) területen, az építési munkák idén januárban indultak. Mostanra az összesen mintegy tíz kilométer hosszú normál és széles nyomtávú vasúti pálya építése befejeződött, a közúti közlekedésre és a konténerek tárolására használt 225 ezer négyzetméter, nagyjából harminc futballpályányi betonburkolatot is leterítették. A terminál központi épületében a belsőépítészeti munkák folynak, készül a raktár, a gépjárműtároló és a konténerjavító műhely.

Újjáéled a logisztikai térség

A térségben, ahol 1990-ig jelentős áruforgalom haladt át. A vasút meghatározó szerepet játszott a foglalkoztatásban, az elmúlt évtizedekben leépült a teherforgalom, a vasúti nyomtávváltás miatt szükséges átrakodás. Ugyan számos elképzelés és tanulmányterv született a térség fejlesztésére, több esetben az alapkövét is lerakták egy-egy beruházásnak, valódi előrelépés nem történt. A magánberuházásban készülő EWG logisztikai centrum viszont egy év alatt elkészül, és jövőre, fokozatos kapacitásbővítéssel, jelentős áruforgalmat kezelhet a legmodernebb technológiával.

Az EWG éleszti újjá a térséget – Ázsia és Európa új vasúti kapuja lesz

Az EWG átrakókapacitására nagy szükség van az Ázsia és Európa évről-évre jelentősen bővülő vasúti áruforgalom kiszolgálásában. A nyomtávváltásból adódó átrakás jelentős része jelenleg a fehérorosz-lengyel határ két oldalán található Breszt és Małaszewicze átrakón történik, az ottani terminálok kapacitásuk maximumán működnek, és jelentős várakozásra kényszerülnek a konténervonatok. Már ezért is van létjogosultsága egy alternatív útvonalnak, ráadásul a piac a forgalom további bővülésére számít, amit az EU szigorodó környezetvédelmi szabályozása is generál. Az EWG erre kínál megoldást a legfejlettebb technológiával.

5G, digitális iker és zöldtechnológia a 21. század logisztikai centrumban

A terminál – a magyarországi vasúti pályakapacitás függvényében – évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen. A mai kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban működése során nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg, energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyúrendszer biztosítja. A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd.

Az EWG logisztikai centrumba a legmodernebb technológiát építik be, itt irányítják majd Európában elsőként távolról 5G technológiával a darukat, valamint egy magyar start-up vállalkozás közreműködésével felépítik az EWG digitális ikertestvérét (digital twin) is, amely valós időben. 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját, ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően.

Forrás: eastwestil.com | Live videos

Legolvasottabb

Munkahelyi kiégés. Mit tehet a HR-es?

Csökkent produktivitás, személyes konfliktusok, magas fluktuáció. Csupán néhány tünet, melynek hátterében sokszor a munkahelyi kiégés áll. Kutatások szerint a HR vezetők 95%-a gondolja úgy, hogy a

Fuvarpiaci barométer: A gazdaság fellendülésével szállítási kapacitáshiány fenyeget

Európa-szerte kétszer annyi fuvarozási ajánlat érkezett, mint 2023 azonos időszakában. A gyenge konjunktúra és az európai gazdasági kihívások ellenére 2024 második negyedévében emelkedtek az áruszállítási

Az együttműködés előnyei egy iparági toborzási ügynökséggel

Ön is szembesült már azzal a kihívással, hogy vállalata számára nehéz a megfelelő munkaerőt megtalálni? Napjainkban a dinamikusan változó munkaerőpiac és a szűkös szakemberkínálat miatt

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása