Nemzetközi gépkocsivezetőket, szállítmányozási ügyintézőket és beszerzési munkatársakat, valamint fejlesztési mérnököket egyaránt keresnek hazánk első online ellátási lánc, logisztikai álláskereső portálján, a Logijobs.hu-n. A portál szakmai tanácsokkal látja el a felhasználókat, emellett komoly márkaépítési lehetőséget is biztosít a vállalatok számára. A régiós piacra lépést is fontolgató vállalkozás társ alapító-tulajdonosával, Papp Zoltánnal beszélgettünk a humán erőforrás helyzetéről a logisztikában.
– Milyen területeket érint a munkaerőhiány a logisztikai iparágban?
– Jelenleg az látszik, hogy egyre akutabb a munkaerőhiány a logisztikai szakterületeken, és már nemcsak a hivatásos sofőrök között, hanem egyre inkább jellemző a fehérgalléros munkatársak körében is. A fuvarszervezői és a szállítmányozási ügyintéző szakmákban is egyre nehezebb megtalálni a szakma iránt érdeklődő fiatalokat. Ez már régebb óta tartó folyamat, de a világjárvány az elmúlt 1,5 évben felerősítette a negatív tendenciákat. Ebben az időszakban ugyanis home office-ba voltak bekényszerítve az emberek, és bár bizonyos szakterületeken könnyebb volt ezt megoldani, más szegmensekben viszont kihívások elé állította a cégeket. Továbbá a jövő logisztikája integrálja az ellátási lánc összes funkcióját, ami a munkahelyteremtés katalizátora. Globálisan az elmúlt időszakban az iparág hatalmas fejlődést mutatott, hogy ezek a növekedési tendenciák továbbra is hatékonyak maradjanak, a logisztikai vállalkozásoknak megfelelő kompetenciával rendelkező munkatársakat kell találniuk. A jövőbeni siker érdekében, véleményem szerint, a vállalatoknak jobban kell összpontosítaniuk a tehetségekre, hogy a technológiai fejlődést, digitalizációt és a fenntartható zöld logisztika kihívásait összehangolják a szükséges kompetenciákkal és készségekkel.
– A helyzet kezelésére önök létrehoztak LogiJobs néven egy olyan logisztikai portált, ahol a munkaadók és az álláskeresők egymásra találhatnak. Milyen funkciókkal rendelkezik ez az oldal?
– A LogiJobs egy startup vállalkozás, ami jelenleg hiánypótló szerepet tölt be. A pandémia után, amikor már egyre nagyobb szükség volt új munkaerőre, a cégek küzdöttek, és még ma is küzdenek a megfelelő erőforrás felkutatásával. A LogiJobs ugyanakkor több akar lenni egy álláskereső portálnál. Szeretnénk ugyanis, ha a cégek ezen platform segítségével tudnák megtalálni a megfelelő kompetenciával rendelkező munkavállalókat. Bízunk benne, hogy idővel ki tud közöttük alakulni valamiféle verseny, hogy a tehetséges és rátermett szakemberek jussanak előtérbe. További küldetésünk, hogy egy olyan virtuális szakmai műhelyt hozzunk létre, amelyben mindkét fél között teljes körű információáramlás valósítható meg. Meglátásom szerint fontos, hogy a munkaadókon és az álláskeresőkön keresztül a szakmát összerántsuk és hosszú távon egymás erősségeit kihasználva hozzájáruljunk a hazai logisztika fejlődéséhez.
– Tervezik-e, hogy külföldön is elindítják ezt a szolgáltatást?
– Igen, a bővülési lehetőségeket a regionális országok, elsősorban a környező országok és a Visegrádi Négyek piacán látunk. A cél az, hogy felkutassunk olyan pozíciókat, amelyeket akár külföldiek is be tudnak tölteni. Mi abban hiszünk, hogy ha valahol Magyarországon kevés a munkaerő, akkor be kell vonzani máshonnan, és meg kell próbálni nemzetközi viszonylatban megoldást keresni egy-egy pozíció betöltésére. Azt látjuk, hogy a logisztikában bizonyos területeken az angol nyelvtudással már Közép-Európában is egyre jobban el lehet boldogulni, de még mindig megvan a németnek is egyfajta helyi erőssége. Ezen két nyelv valamelyikével tehát nagyon jól integrálhatók a munkatársak ma már a magyar piacon is. Hozzá kell tenni, hogy a logisztikában nagyon sok folyamat eleve nem igényel nagyon sok nyelvtudást. Egy raktári munkához például nem szükséges alapos nyelvismeret. A nemzetközi fuvarozásban viszont eleve van egyfajta nyelvi követelmény, ami nélkül nem is lehet elboldogulni kamionsofőrként.
– Hogyan használhatja egy álláskereső vagy munkáltató ezt a szolgáltatást?
– A logijobs.hu-n nagyon gyorsan, mindössze pár perc alatt fel lehet adni egy álláshirdetést. A cégeknek ugyanakkor lehetőségük van létrehozni egy aloldalt is, ami lényegében a saját márkaoldaluk lehet. Oda rengeteg érdekes és színes tartalmat lehet feltölteni, mint például a cég legfontosabb jellemzőit, tevékenységét, a használt technológiát, ugyanúgy, mint a cég értékeit, cégkultúrát is meg lehet jeleníteni szöveges formában, videóval vagy akár képgaléria feltöltésével. A cégek azzal tudnak a legjobban kitűnni, ha egy informatív és minél szemléletesebb aloldalt hoznak létre, így az álláskeresők komplex képet kaphatnak a szolgáltatásaikról és az általuk képviselt know-how-ról. Ez azért előnyös, mert előfordulhat, hogy lesznek olyan felhasználók, akik nem pozícióra, hanem inkább cégre keresnek rá. Sőt, a felhasználó azt is beállíthatja, hogy értesítést kér akkor, ha egy vállalat felad valamilyen álláshirdetést. Egy brandépítés mindig segít abban, hogy a megítélésünk javuljon és erősödjön a munkavállalók szemében. Egy semmitmondó oldallal szemben egy élő és színes brandoldal tapasztalatunk szerint sokkal jobb esélyekkel indul egy álláskereső szemében. Azért azt ne felejtsük el, hogy ma Magyarországon 10 emberből 4 akkor is keres állást, ha van neki. Ezen a ponton pedig már nagyon meghatározó, hogy a cégünkről milyen imázs alakul ki a munkavállalók fejében.
– Elvárás-e a cégekkel szemben, hogy mindenképpen konkrét fizetési összeggel hirdessenek meg egy-egy állást?
– Mi szorgalmazzuk az ügyfeleinknél, hogy bérsávot mindenképpen tegyenek fel. Mi azt látjuk, hogy az, aki olyan álláshirdetést tesz föl, amiben jövedelem-megjelölés is szerepel, annak sokkal nagyobb esélye van jelöltet találni, mint annak, aki nem közli ezt. Az álláshirdetés hatékonysága érdekében mi ajánljuk a bérsáv megjelölését. Az a tapasztalatunk, hogy az álláskeresők sokkal jobban szeretik az ilyenfajta átláthatóságot is.
– A LogiJobs használata díjmentes, vagy esetleg van olyan szereplő, akinek fizetnie kell a szolgáltatásért?
– Az álláshirdetések feladásáért fizetni kell, míg az álláskeresők teljesen díjmentesen tudják használni a portált. Állásfigyelő szolgáltatásunk is van, ahol a felhasználók a maguk által beállított szűrők segítségével értesítéseket kapnak az aktuális állásújdonságokról, szintén díjmentesen. Áraink inkább mérsékeltnek mondhatók, azzal a szándékkal, hogy minél több iparági szereplőt tudjunk megszólítani. A LogiJobs célja, hogy a logisztikai szereplők számára olyan platformot biztosítson, amellyel hozzá tud járulni az ágazat fejlődéséhez és erősödéséhez szükséges kompetenciaigény kiszolgálásához.
Papp Zoltán (49) a Budapesti Gazdasági Főiskolán 2001-ben diplomázott kereskedelmi közgazdász szakon. Pályakezdőként a PLUS Élelmiszer Diszkont logisztikai vezetőhelyettese volt, majd logisztikai kontroller egy másik élelmiszeripari raktárban. 1996–2015 között a BauTrans élén közútifuvarozó-vállalkozásban szerzett ügyvezetői gyakorlatot. Szaktudása a vállalatmenedzsment mellett kiterjed a szervezetfejlesztési és tanácsadói területre is, amelyben a Debreceni Egyetemen szerzett pszichológus diplomája és az Integral Akadémián folytatott tanulmánya jelent komoly támogatást. Jelenleg a 2013-ban létrehozott, szervezetfejlesztéssel foglalkozó HCB Solutions Kft. mint saját vállalkozás vezetéséért felel. Idén nyáron alapítótársával elindította a LogiJobs nevű álláskereső portált.