Felpörgött a magyar tengeri konténerforgalom

Az tengeri áruszállítási piac fontos szerepet játszik a nemzetközi gazdaságban, mivel az áruk nagy távolságokra történő szállítása révén a globális kereskedelem gerincét képezi. Az tengeri áruszállítási ágazat gyakran szembesül a több globális tényező – többek között a gazdasági feltételek, geopolitikai hatások, a kereskedelmi minták változása, a kereskedelmi megállapodások és a technológiai fejlődés – által okozott hatalmas ingadozásokkal.

Tengeri árufuvarozási műveletek piaci előrejelzések

Az óceáni árufuvarozási piacot várhatóan elsősorban az e-kereskedelem folyamatos növekedése hajtja. Mivel egyre több fogyasztó vásárol online, a gyorsabb szállítás iránti igény növeli a tengerii árufuvarozó vállalatokra nehezedő terheket. Az IMF World Economic Outlook előrejelzése szerint a konténerszállítás volumene iránti kereslet 2025-ben 3%-kal fog növekedni. A szállítási hatékonyság javítása, a szállítási idők csökkentése és a rugalmasabb megoldások nyújtása a vállalkozásoktól megköveteli majd, hogy megfeleljenek az igényeknek. Ez arra fogja ösztönözni a tengeri szállítmányozó vállalatokat, hogy többet fektessenek be a jobb technológiába és a műveletek racionalizálásába, hogy kezelni tudják az egyre növekvő mennyiségű, világszerte szállított árut. A Drewry Container Forecaster szerint 2025-ben a kínálat nettó kapacitása 5,2%-kal fog növekedni.

A fenntarthatóság valószínűleg továbbra is dominálni fog a tengerii árufuvarozási vállalatok minden tevékenységében. A szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó előírások például valószínűleg arra készteti az iparágat, hogy környezetbarátabb technológiákat alkalmazzanak. A szén-dioxid-kibocsátás kerül a középpontba, ami az alternatív üzemanyagok, valamint az energiahatékony hajókba és kikötői műveletekbe történő beruházások fellendüléséhez vezet a tengerii árufuvarozásban. A környezetvédelmi normákat nem teljesítő vállalatokat büntetni fogják, míg a zöld hajózás vezetői pozitív márkaimázst vívnak ki maguknak.

A tengerii árufuvarozásban nyomon a logisztikai technológiák alkalmazása terén a gyorsabb és megbízhatóbb szállítás iránti igény növekedésével számolhatunk. A tengeri áruszállítási útvonalak további optimalizálása tovább segíti a költségek és a szállítási idő csökkentését.

Felpörgött a magyar tengeri konténerforgalom is

A növekedésben jelentős szerepet játszott a gyárépítési hullám, valamint a lakossági fogyasztás élénkülése, különösen a Délkelet-Ázsia felől érkező árukat tekintve. A déli importforgalom továbbra is domináns: a déli kikötők az összes tengeri forgalom 72,1 százalékát adták.

A magyarországi tengeri konténeres intermodális forgalom a várakozásokat meghaladva, 15,1 százalékkal bővült idén az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest – közölte a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ).

A növekedésben jelentős szerepet játszott a gyárépítési hullám, valamint a lakossági fogyasztás élénkülése, különösen a Délkelet-Ázsia felől érkező árukat tekintve. A kilenc, magyar piacon aktív hajóstársaság közül hét társaságnál nőtt a forgalom, míg kettőnél kisebb visszaesés történt, ami a hajóstársasági piac konszolidációjának jele.

A részletes irányforgalmi elemzések alapján világosan látszik, hogy a déli importforgalom továbbra is domináns: a déli kikötők az összes tengeri forgalom 72,1 százalékát adták, míg az északi irány 27,9 százalékkal részesedett. Ez részben annak tudható be, hogy a tavalyi év során kialakított, a Szuezi-csatorna zárása miatt kényszerűen megváltoztatott hajózási útvonalak stabilizálódtak, és az adriai kikötők ismét megerősödtek szerepükben. 

Melyik a drágább: a tengeri szállítás, vagy a vasúti?

A korábban kedvezőbb elérhetőségű északi kikötők így veszíthettek versenyelőnyükből. Az idei első negyedévében nagy versenyelőnyt jelentett a tengeri fuvarozásnak, hogy a fuvardíjak jelentősen csökkentek. Míg tavaly a tengeri és selyemúti (vasúti) fuvarozási költségek hasonló szinten mozogtak, idén már a vasúti díjak több mint kétszeresét teszik ki a tengeri áraknak. 

Ez az árkülönbség az importforgalmat a tengeri szállítás irányába terelte. Arra is kitértek, hogy bár az összesített konténerforgalom pozitív képet mutat, az exportoldal teljesítménye továbbra is gyenge. Ennek főbb okai között szerepel az exporttermékek korlátozott versenyképessége a nem EU-s piacokon, valamint az autóipari szektor visszaesése, amely az exportorientált magyar ipar egyik kulcsterülete. 

A gyenge exportadatok ellenére az MLSZKSZ több hajóstársaságnál is növekedést tapasztalt az északi export irányban, ami a piac strukturális átrendeződését is jelezheti. A magyar tengeri konténerforgalom dinamikus bővülése is megerősíti, hogy egyre nagyobb szükség van az intermodális szállítás fejlesztésére.

Legolvasottabb

A HR szerepe a nehéz időkben – amikor bukdácsol a cég

A piaci kereslet csökkenése, az ipari tevékenység visszaesése és a munkanélküliségi ráta emelkedése csak néhány jelzője annak, hogy recesszió állhat előttünk. A gazdasági tevékenység két

Minifejvadászat – amikor a logisztikai toborzás gyors, célzott és költséghatékony

Az elmúlt években számtalan toborzási modellt láttam – a klasszikus hirdetéses módszerektől kezdve a nagykaliberű, sikerdíjas fejvadász projektekig. Mindegyiknek megvan a maga helye és értelme.

A világ legjobb munkája, legalábbis nekem

Beültem 24 órára egy kamion anyós ülésébe, és elbeszélgettem a járművön egymást váltó sofőrökkel. Mennyire unalmas napestig tempomattal hajókázni az autópályán, és hogyan válik stresszessé

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Pár éven belül elindulhat az Uber-szerű kamionozás

Ha valakinek van egy biciklije vagy motorja, már jó ideje egész könnyen felcsaphat futárnak, de csak azért egész könnyen, mert vannak olyan köztes, úgynevezett platformszolgáltatók, amelyek összeszervezik őt a kereslettel és a kínálattal. A két

Még egy előrejelzés a logisztika jövőjéről

Az unalomig elcsépelt trendek mellett néhány aktuális előrejelzéssel szolgálunk, amelyek véleményünk szerint a következő évben hatással lesznek az iparágra. Fontos szempont 2025-ben az IT-rendszerek egyre jobb előrejelző képessége, ami javítja a tervezhetőséget és a skálázhatóságot.

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Sütik megváltoztatása