A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: „Földalatti teherszállítás”) egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és ládák szállítását csomagok, egyedi tételek, törmelékáruk és ömlesztett áruk számára, valamint ezek köztes tárolását. Az alagutak a tervek szerint összekötik a termelési és logisztikai telephelyeket.
Teherszállítás a föld alatt
A tervek szerint a földalatti rakományokat környezetbarát járművekkel osztják szét a legnagyobb svájci kereskedelmi cégek között, köztük a Coop, a Denner, a Manor és a Migros, a Rhenus Logistics, a Swisscom és a Swiss Post, az IKEA együttműködésében.
A cég sajtóközleménye szerint a teherszállítás területén az innováció a bevált technológiák egyedülálló kombinációjában rejlik; a rendszer bármilyen raklapot és konténert képes szállítani. A városokban a jelenlegi városlogisztikai rendszereknek köszönhetően a Cargo Sous Terrain megoldást nyújthat a legégetőbb közlekedési problémákra. A szolgáltatók azt tervezik, hogy a működéséhez megújuló energiát használnak. A tervezett svájci országos szállítási rendszer műszaki és kereskedelmi megvalósíthatóságát egy megvalósíthatósági tanulmány már megerősítette, a projekt a megvalósítási fázisba lépett.
Új típusú földalatti áruszállítás
Az új típusú földalatti áruszállítási infrastruktúra nemcsak kiegészíti a svájci közúti és vasúti hálózatot, de a kritikus pontokon tehermentesíti azt. Az első tervezett, mintegy 66,7 kilométeres szakasz a közép-svájci fennsíkon (Mittelland) a 2030-tól Härkingen/Niederbipp és Zürich városát fogja összekötni. Később átfogó hálózatot terveznek a kelet-svájci Bodensee és a nyugat-svájci Genfi-tó között, Bázel és Luzern felé irányuló mellékágakkal.
Az alagutak 6 méter átmérőjűek lesznek. Ezekben a csövekben három vágányt helyeznek el, irányonként egyet-egyet, valamint középen egy szervizsávot, amelyeken teljesen automatizált és pilóta nélküli járművek közlekednek, amelyek nemcsak EUR-raklapokat, de konténereket is szállíthatnak. Ezek az elektromágneses indukcióval hajtott kis járművek rámpákon és felvonókon keresztül automatikusan be- és kirakodnak. A projektben részvevők úgy vélik, hogy a járművek éjjel-nappal és egész évben képesek lesznek 30 kilométer/órás (18,6 mph) sebességgel közlekedni.
Cargo Sous Terrain projektrésztvevők
A fő részvényesek Migros, Coop, Swisscom, Swiss Post, Credit Suisse, Zürcher Kantonalbank, Mobiliar és Helvetia, valamint a svájci állam.
Az első szakasz teljes költségét 3,55 milliárd svájci frankra (1 svájci frank 380 forint) becsülik!!, – tehát 1345 milliárd forint-amelynek 71 százalékát az alagút építésére tervezik. A kiadások 282 millió svájci frankot tesznek ki a tervezésre, 344 millió svájci frankot pedig a be- és kirakodásra szolgáló tíz csomópont építésére. A járművek beszerzésére 410 millió frankot szánnak.
Forrás: .cst.ch | Cargo Sous Terrain