Bírságrendelet: hatalmas szigor a közutakon

Kifejezetten megelőzési és visszatartó céllal differenciálta, összességében azonban jelentősen növelte a közúti szabálysértésekért kiszabható büntetések mértékét egy új kormányrendelet. A bírságok vonatkoznak magánszemélyekre és cégekre, személy- és árufuvarozókra egyaránt: bárkire, aki megsért valamilyen közúti szabályt.

Harmincöt teljes oldalon sorolja fel a Magyar Közlöny azokat a közúti vétségeket, amelyek elkövetése az eddiginél jellemzően nagyobb büntetést von maga után. Az eddig hatályos kormányrendelet módosításában az olvasható, hogy a közigazgatási bírságok azért differenciálódnak és nőnek, hogy nőjön a megelőző és visszatartó erejük is. További cél, hogy egyértelművé váljon, mely „tényállások” alapján szabható ki közúti közigazgatási bírság. Az, hogy ki fizeti a büntetést – a gépjárművezető, a rakodó, az üzemeltető, a megbízó, a tulajdonos –, esetenként más és más, de ez is szerepel a közzétett táblázatdömpingben.

Ideje betartani a pihenőidőt

A módosítások hatálybalépése után az a nemzetközi közúti fuvarozó, amely nem tartja be a vezetési és pihenőidőre, valamint az ezekkel összefüggő okmányokra vonatkozó rendelkezést, a rendelkezés megsértésétől függően 55 pontba sorolt, plusz egy további (másik mellékletben közölt) bírságot köteles fizetni. A jogszabálysértéseket a rendelet (itt és a későbbiekben is) négy súlyossági kategóriába sorolja: rendkívül súlyos (RSJ), nagyon súlyos (NSJ), súlyos (SJ) és enyhébb (EJ). Ebben a témakörben rendkívül súlyos például – és a legmagasabb, 1 millió 250 ezer forintos bírság jár érte –, ha a járművezető

közösségi engedély nélkül végez nemzetközi forgalomban szolgáltatást,

nincs nemzetközi (CEMT) áruszállítási engedélye,

nincs érvényes autóbuszos járati engedélye, vagy azt szabálytalanul használja,

elmulasztotta az előzetes regisztrációt, vagy hibásan végezte el.

Van átfedés a hiba súlyossága és a bírság nagysága között

Szintén 1 millió 250 ezer forinttal bünteti a rendelet azt a „csak” nagyon súlyos (NSJ) vétket, amikor a fuvarozó engedély nélkül vagy szabálytalanul végez kabotázsszolgáltatást, illetve különjárati személyszállítást. Van viszont példa olyan RSJ besorolású hibára is, amelynek elkövetői az előbbinél alacsonyabb, 940 ezer, illetve 780 ezer forintos bírsággal ússzák meg. Ezek szintén az áruszállítási engedélyekhez vagy az előzetes regisztrációhoz kapcsolódnak, de a mulasztások kisebbek. A rendkívül súlyos kategóriában a legkisebb, 200 ezer forintos büntetés akkor szabható ki, ha nincs érvényes jogosítványa az áru- vagy személyszállítást végző személynek.
A nagyon súlyos jogszabálysértés büntetéseinek felső határa tehát az említett 1 millió 250 ezer forinttól lefelé 100 ezer forintig terjednek. Nagyságuk a következő, egy-egy példával, ezer forintban:

940 ezer (megfelelő engedély nélküli személygépkocsis személyszállító szolgáltatás)

780 ezer (érvényes közösségi engedély vagy a hiteles másolata felmutatásának hiánya)

600 ezer (fel- és lerakási engedély felmutatásának hiánya, bejelentés elmaradása) 

620 ezer (menetrend szerinti járat engedély nélküli üzemeltetése)

470 ezer (legalább 30 és legfeljebb 90 napja lejárt közúti áruszállítási vagy személyszállítási engedély)

320 ezer (a külföldi járművezető nem tudja bemutatni a kiküldetési igazolását)

310 ezer (érvényes engedélykivonat nélküli személygépkocsis személyszállító szolgáltatás)

300 ezer (matrica hiánya, amely szerint a korábban feltárt hiba miatti bírság már nem szabható ki) 

230 ezer (feljogosító igazolás nélküli saját számlás buszos személyszállítás)

160 ezer (a járművezető szakmai képesítését igazoló okmány hiánya) 

 A 470 ezres és a 310 ezres tételek dominálnak. Eleve a nagyon súlyos jogszabálysértések teszik ki az esetek nagyobb részét, 29 van belőlük. Súlyos esetből tízet sorol fel a rendelet, ezek elkövetőire döntően 310 ezer forint szabható ki. A felső határ azonban 620 ezer forint, ami azért jár, ha valaki az adott jogszabályokat sértő fuvarokat rendel meg. Alsó határként 80 forint a büntetése például annak, aki nem tudja a nemzetközi jognak megfelelően felmutatni a gépjárművezetői képesítésére vonatkozó, illetve a vezetői engedélyét.

Minden dokumentumra szükség van

Végül öt jogsértés minősül enyhének, ebből kettő büntetése 50 ezer forint. Az egyik eset az, ha a vezető nem tudja bemutatni az érvényes közösségi engedélyét vagy annak hiteles másolatát, de rendelkezik hiteles másolattal, a másik pedig, ha hiányzik a konténer vagy a cserefelépítmény tömegét tanúsító bizonylat. Harmincezer forint a büntetése egy sor olyan hiányosságnak, amely különböző bejelentési kötelezettségek elmulasztása, illetve igazolások bemutatásának elmaradása miatt szabható ki. Húszezer forinttal az úszható meg, ha nincs utaslista, 20 és 60 ezer forint közötti bírsággal pedig az, akinek a fuvarlevelével, vámkezelésével kapcsolatban merül fel adminisztratív hiányosság.

De ez csak az első csokor volt

Szintén bírságok tömege szabható ki a pihenőidőre és az ezekkel kapcsolatos okmányokra vonatkozó rendeletek megsértéséért. A súlyossági kategóriák nagyon sok szempont alapján függnek a vezetési idő túllépésétől, a túllépés arányától (napi és heti összevetésben is), a pihenőidő hosszától és gyakoriságától. Ezekben a táblázatokban a legnagyobb büntetési tétel a 470 ezer forint, ami több dolog miatt is kiszabható. Ilyen például a 10 órás napi vezetési idő legalább 50 százalékos túllépése legalább 4,5 óra szünet vagy pihenő beiktatása nélkül. Van bőven 390 ezer forintos büntetés is. A legalacsonyabb összeg a 20 ezer forint, ez a kisebb vezetésiidő-túllépésekhez kapcsolódik.

Külön táblázat foglalkozik a nemzetközi, nem menetrend szerinti autóbuszjáratok vezetőinek vezetési és pihenőidejével. Ez esetben 620 ezer forintba is belefuthat az üzemeltető, ha azt indokolja a „megtett úthossz vagy a célba juttatás sebessége, illetve a szállított áru mennyisége közötti kapcsolat”.

Milliónál is nagyobb bírságok repkednek a menetírókkal kapcsolatos hiányosságok miatt

Rögtön 1 millió 250 ezer forintba kerül, ha hiányzik az arra kötlezett járműből a G1 jóváhagyású menetíró készülék (tachográf), de ugyanennyit kell fizetni az ezzel kapcsolatos, több pontban felsorolt szabálytalanságokért, ügyeskedésekért. Ha például van a készüléknek felülvizsgált menetírója, de azt nem H1 engedéllyel rendelkező műhely vizsgálta felül, az is elvisz 620 ezret. Az új kormányrendeletben a tachográfokat érinti a második legmagasabb kiszabható bírság is: a menetíró szerelőműhely üzemeltetőjének 1 millió 560 ezer forintja bánja, ha a tevékenységre nincs engedélye.

A módosítás foglalkozik a szállításban foglalkoztatottak maximális heti munkaidejével, szüneteivel, éjszakai munkavégzésével, a rájuk vonatkozó nyilvántartással is.

Érdemes kerülni a kockázatokozást

Megint külön lista készült azokról az engedély nélkül vagy szabálytalanul végzett tevékenységekről, amelyek kockázatot jelentenek. Ilyen lehet

a veszélyes áru szállítására vonatkozó előírások be nem tartása,

a jóváhagyás nélküli csomagolóeszköz használata,

a nem engedélyezett szállítási mód alkalmazása,

a rakomány nem megfelelő rögzítése,

a tűzvédelmi szabályok be nem tartása,

illetve adminisztratív mulasztások sora.

A büntetés felső határa a legnagyobb súlyossági kategória esetében 780 ezer forint. Ráadásul ez szerepel a táblázatban felsorolt esetek többségében is. A legkisebb bírság itt 156 ezer forint, ennyivel például az a gépjárművezető sújtható, aki nem tartja be a  nyílt láng használatára vagy a dohányzásra vonatkozó tilalmat. Adott esetekben azonban járhat ezért 620 ezer forint is (a vállalkozónak) vagy 310 ezer forint. A második és a harmadik kockázati kategóriában a bírságok értelemszerűen szintén alacsonyabbak, de ezekben is kapható 410 ezer, illetve 370 ezer forint.

Szintén önálló szabálysértési kategóriába került a mezőgazdasági vegyszerek és üzemanyagok mezőgazdasági vontatóval vagy lassú járművel vontatott pótkocsival történő közúti szállítása. E téren 18-féle módon hibázhat a fuvarozó, a vétkeiért 20 ezertől 80 ezer forintig terjedő büntetést kaphat. Ennél jóval többet, 160 ezer–940 ezer forintot fizetnek a gyorsan romló élelmiszerekre, illetve az élő állatok szállítására vonatkozó nemzetközi előírások megsértői. A jogalkotó az itt felsorolt, mind a 8 jogszabálysértést nagyon súlyosnak minősítette. Ezek egyike, ha az állatszállító jármű rámpája meredek, csúszós, és nincs védő oldalfala.

A járművek bérletére, használatának módjára, engedélyezett össztömegére, méretére vonatkozó előírások be nem tartására vonatkozó csokorban szerepel a jogszabálymódosításban található legnagyobb bírságtétel, itt viszont két helyen is. A büntetés 1 millió 800 ezer forint két, bizonyos feltételek melletti össztömeg túllépés esetén.

Forrás:VG

Legolvasottabb

Női mozdonyvezető: egyre több hölgy választja a szakmát

Mozdonytípusok sorához, HÉV-ekhez és motorvonatokhoz kell vezetési engedéllyel rendelkezniük a magyar mozdonyvezetőknek, köztük szép számban hölgyeknek is. Országos tanfolyam nincs, az oktatásról a MÁV és

Mi az a bejelentővonal? – rövid összefoglaló

A bejelentővonalak jelenleg forró téma a megfelelésért felelős és a HR szakemberek körében. A folyamatosan felbukkanó jelentős belső üzleti visszaélések és botrányok a bejelentőket és

Beköszöntött a türelmetlenség kora, ezt már az álláshirdetéseken is látjuk

Régebben a friss diplomásoknak volt 1-2 évük a gyakorlatba való betanulásra, ma viszont a munkaerőpiac azt várja el, hogy rögtön szinte rögtön tudjanak mindent –

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Kiválthatják a futárcégeket a járókelők?

A fenntarthatóságot zászlajára tűző logisztikai cégekből ma már Dunát lehet rekeszteni. Van, amelyik valóban működőképes, sokan viszont gyorsan eltűnnek a piacról. A városi logisztika bonyolult, a megújuló energiával üzemelő járművek vagy az elektromos robogók önmagukban

Pár éven belül elindulhat az Uber-szerű kamionozás

Ha valakinek van egy biciklije vagy motorja, már jó ideje egész könnyen felcsaphat futárnak, de csak azért egész könnyen, mert vannak olyan köztes, úgynevezett platformszolgáltatók, amelyek összeszervezik őt a kereslettel és a kínálattal. A két

Még egy előrejelzés a logisztika jövőjéről

Az unalomig elcsépelt trendek mellett néhány aktuális előrejelzéssel szolgálunk, amelyek véleményünk szerint a következő évben hatással lesznek az iparágra. Fontos szempont 2025-ben az IT-rendszerek egyre jobb előrejelző képessége, ami javítja a tervezhetőséget és a skálázhatóságot.

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Sütik megváltoztatása