HelloParks: sikersztori a magyar logisztikában

„A logisztikai ingatlanpiacon három év előnyünk volt” – beszélgetés Nemes Rudolffal, a HelloParks társalapító partnerével és vezérigazgatójával.

A Futureal-csoport tagjaként a HelloParks öt éve kezdte el működését, és a sikertörténet azóta is töretlen, hiszen a vállalat idén már eléri az 500 ezer négyzetméternyi logisztikaiingatlan-fejlesztési volument. Alapvető beruházási cél a Budapest-környéki agglomeráció, ahol fenntartható és a legmodernebb technológiákat hasznosító megaparkok épülnek. 

Nemes Rudolffal, a HelloParks társalapító partnerével és vezérigazgatójával beszélgettünk a vállalat eddigi legfontosabb mérföldköveiről, a logisztikai ingatlanpiac jellemzőiről, a technológiai vívmányokról, a tervekről és a külföldi expanzióról.

A kezdetek

A Futureal-csoport elsősorban városfejlesztéseiről, irodaházairól és lakóingatlanjairól ismert. Többek között a Corvin Sétány, illetve a Dél-Buda Városközpont megvalósítása kiemelt jelentőséggel bír Budapest 21. századi fejlődésében. Hogyan és miért került képbe az ipari-logisztikaiingatlan-piac a cég életében?

– 2019–2020 körül a Futureal-csoport vezetése felismerte, hogy a vállalat addig kimaradt egy nagyon fontos ingatlanpiaci szegmensből. Addig a tulajdonosok úgy gondolták, hogy a logisztikaiingatlanfejlesztés kevesebb hozzáadott értéket teremt, mint a többi eszközosztály. 

Akkoriban sokat beszélgettem a tulajdonosokkal – Futó Gábort már régebb óta ismerem –, és eldöntöttük, hogy létrehozunk egy új céget, a HelloParks-ot, hiszen óriási potenciál rejtőzik ebben a szegmensben, ha tudatosan és megfelelő perspektívában gondolkodunk. A korábbi években már jelentős tapasztalatot szereztem egy ipari ingatlanfejlesztő vállalat vezetőjeként, és egy kisebb csapattal elindítottuk az új céget.

A cégalapítás még a járvány előtt történt, vagy már a pandémia hatására aktivizálták magukat?

– 2020 elején döntöttük el, hogy belevágunk ebbe a gigantikus projektbe, amikor még csak annyit lehetett látni, hogy Kínában komoly problémák adódtak. De akkor még senki sem sejtette, hogy a COVID-19 alapjaiban forgatja majd fel a világgazdaságot. Mi már azelőtt elhatároztuk, hogy elindítjuk az új vállalkozást, hogy Magyarországon lezárták volna a határokat. Paradox módon a pandémia óriási lökést adott nekünk.

A pandémia, mint ugródeszka

Kicsit menjünk vissza az időbe: milyen tényezők segítették a logisztikai ingatlanpiac felvirágzását öt évvel ezelőtt?

– A pandémia következményeként hirtelen mindenki online kezdett vásárolni: olyan kereslet alakult ki az e-kereskedelemben, amire senki nem számított. A mindig kiemelkedő karácsonyi forgalom volumene szinte egész évben érvényesült. Az Amazon és más globális óriások rövid idő alatt többszörösére növelték a kapacitásaikat, miközben a gyártók is rájöttek az ellátási láncok akadozása miatt: közelebb kell hozni a termelést a felhasználókhoz, hogy minél gyorsabban tudják ellátni a fogyasztókat. 

Ez indította be a nearshoring folyamatát, vagyis hogy a termelő vállalatok a felvevő piacaik közelébe telepítik a gyártó kapacitásaikat. Ez Magyarország földrajzi helyzete miatt nagy lendületet adott a hazai piacnak, mi pedig jókor voltunk jó helyen, hiszen akkor vásároltunk meg három nagy építési területet – egyenként 50-100 hektáros nagyságrendben –, amikor a legtöbb konkurens még kivárt. Vagyis gyakorlatilag három év előnyre tettünk szert.

A logisztikai ingatlanpiac meglehetősen sokszínű, hiszen a városi logisztikai épületektől kezdve a nagyobb csarnokokon át a logisztikai parkokig nagy a választék. Miért éppen nagy építési telkekben és gigantikus parkokban gondolkodtak az első pillanattól kezdve?

– A kulcsszó egyrészt a méretgazdaságosság, hiszen, ha egy húszezer négyzetméteres raktárat építünk, az fajlagosan sokkal drágább, mintha egy ötvenezer négyzetméteres csarnokot fejlesztenénk. Ugyanúgy kell utakat, közműveket, csatlakozásokat, technológiát kiépíteni, miközben sokkal kisebb területet tudunk hasznosítani. Ráadásul az üzemeltetésnél is óriási a különbség: egy nagy csarnok fenntartása egy négyzetméterre vetítve olcsóbb, mint több kisebb ingatlan vagy épületegyüttes menedzselése. 

Másrészt, ha egy bérlő bővülni szeretne és nagyobb helyre van szüksége, akkor rugalmasan tudunk megoldást nyújtani a számára, nem kell költöznie. Ezért döntöttünk úgy, hogy nagy megaparkokban gondolkodunk, amely a mai napig a stratégiánk alapeleme. Folyamatosan építjük a logisztikai parkokat, és a valóság minket igazol: a bérlők szeretik a korszerű és minden szempontból hatékonyan működő csarnokokat.

Nem volt ez kockázatos döntés az akkori bizonytalan gazdasági helyzetben?

– De igen. Jól emlékszem még a „hőskorra”: 2020 tavaszán a menedzsment-megbeszéléseinket különböző közterületeken tartottuk, mert az irodába nem lehetett bemenni. Senki nem tudta még, hogyan alakul a világjárvány. De az is világos volt, hogy a nagy nemzetközi fejlesztők kivárnak, mi viszont mertünk előre lépni. Ha olcsón hozzájutottunk egy telekhez, akkor már nagy baj nem történhetett, hiszen akár később magasan áron is tovább értékesíthettük volna. Ez a bátorság és gyorsaság különböztetett meg minket a többiektől abban az időszakban.

Változó kereslet és fenntarthatóság

Kik, milyen típusú vállalatok bérelnek ma logisztikai csarnokokat? Hogyan változott a kereslet az elmúlt években?

– Kezdetben az e-kereskedelem volt a fő hajtóerő, ma már inkább a gyártó cégek érkeznek. Különösen az ázsiai vállalatok jelenléte markáns, amelyek gyakran összeszerelő vagy disztribúciós bázist keresnek Európában. A magyar fogyasztási volumen most stagnál, nincs akkora lendület, mint amit 2021–22-ben tapasztalhattunk, ezért mi is a stabil, hosszú távon megbízható partnereket, bérlőket keressük a parkjainkba. Ez nemcsak az üzleti modellünket védi, hanem a befektetők bizalmát is erősíti.

Mi a helyzet a vidéki városokkal? Debrecen, Győr, Kecskemét, vagy most éppen Szeged egyre nagyobb ipari kapacitásokkal rendelkezik, a gyártó tevékenység pedig jelentős ipari-logisztikai bázisokat is igényel. Önök mégis a főváros vonzáskörzetében aktívak. Ennek mi az oka?

– Mert a logisztikai piac jelentős része Budapest környékére koncentrálódik. Vidéken valóban sokkal nagyobb a gyártás aránya, és ott más típusú ingatlanokra van szükség. Egy speciális, adott gyártási tevékenységre szabott csarnok viszont kockázatot is rejt magában, hiszen, ha a gyár elköltözik, az épület nehezen hasznosítható. A befektetők sem árazzák olyan jól a vidéki ingatlanokat, mint a főváros környékieket. Ezért inkább a budapesti agglomerációban erősítjük jelenlétünket: itt a kereslet folyamatos, és sokkal rugalmasabbak a lehetőségeink.

A HelloParks megaparkjaiban a fenntarthatóság jelentős szerepet játszik. Ez mennyire tudatos törekvés?

– Már az első épületeinknél törekedtünk a legjobb minősítésekre. BREEAM Excellent minősítésű ingatlanokat fejlesztettünk a legszigorúbb New Construction kategóriában, majd gyorsan eljutottunk a legmagasabb BREEAM Outstanding minősítésig. Ez azt jelenti, hogy a világ élvonalába tartozunk a zöld ipari ingatlanok palettáján. 

Ráadásul nemcsak szlogenről van szó, hiszen az első csarnokainkhoz képest jelenleg már 25 százalékkal kisebb a karbonlábnyomunk, 2030-ra pedig további 25 százalékos csökkentést tervezünk. Ez azt jelenti, hogy tíz év alatt a felére csökkentjük az épületeink környezetterhelését. Eközben koncentrálunk arra is, hogy az EU Taxonómiának megfeleljünk, de ugyanígy az ESG-vállalásaikban is támogatjuk a bérlőinket. A bankok és befektetők számára óriási vonzerő az fenntarthatóingatlanfejlesztés és -üzemeltetés, amely egyszerre felelősség és üzleti előny.

Mit jelent a gyakorlatban a fenntarthatóság?

– Azt, hogy a épületek és a környezetük tervezése, kivitelezése és üzemeltetése során olyan megoldásokat alkalmazunk, amelyek gazdaságilag, környezetileg és társadalmilag is előnyösek. Ez sok kisebb-nagyobb döntés összességét jelenti a végén. Többek között például vizsgáljuk, hogy melyik cementfajta okoz kisebb karbonlábnyomot, vagy mekkora volumenben tudunk újrahasznosított anyagot beépíteni, vagy éppen hogyan alakítsuk ki a tetőszerkezetet, hogy minél több napelemet elbírjon. De már nemcsak napelemeket telepítünk, hanem energiatárolókat is kialakítunk, hogy a megtermelt áramot elraktározzuk és akkor használhassuk fel, amikor szükség van rá. Ez óriási lépés a karbonsemleges működés felé.

De nemcsak környezetvédelmi, hanem társadalmi szempontból is fontos, hogy zöld épületeket hozzunk létre, hiszen itt jobb munkakörnyezetet kínálunk, több zöldfelületet alakítunk ki, ahol kellemes körülmények között dolgozhatnak a bérlők és a munkatársaik. Ma már egy modern ipari-logisztikai park nemcsak a raktározásról, hanem a munkahelyekről és a közösségekről is szól, vagyis hogy milyen környezetben dolgozunk nap mint nap.

Jövőkép és nemzetközi tervek

Tekintsünk a jövőbe, hiszen az eddigi múlt meglehetősen sikerorientált. Milyen expanziós terveik vannak?

– Az év végén elmondhatjuk majd, hogy öt év alatt 500 ezer négyzetméternyi ingatlanállományt fejlesztettünk. Magyarországon tovább szeretnénk növekedni, évente két csarnokot építünk, ami cirka 80 ezer négyzetmétert jelent. Ez már önmagában is komoly tempó. Emellett két éve vizsgáljuk a külföldi piacokat is, így Lengyelország nagyon izgalmas lokáció, ugyanakkor rendkívül nagy a konkurencia, hiszen öt-hat nagy szereplő küzd egymással. Ráadásul minden elérhető új telek kihívásokkal küzd, vagyis, ha belépünk a lengyel piacra, azt csak helyi szakembergárda közreműködésével és hosszabb előkészítéssel tudjuk megvalósítani. De hamarosan lesz külföldi projektünk, hiszen hosszú távon a HelloParks célja, hogy a régió meghatározó logisztikai ingatlanfejlesztőjévé váljon.

Gondolkodnak új típusú szolgáltatásokban is?

– Igen, hiszen a logisztikai park nem állhat meg a csarnokok építésénél. A bérlők ma már igénylik a hozzáadott szolgáltatásokat: okos épületmenedzsmentet, közösségi tereket, elektromos töltőket, sőt, egyre többen kérdeznek a megosztott logisztikai megoldásokról is. Mi ebben is előre akarunk lépni: a HelloParks nem csupán ingatlanfejlesztő, hanem hosszú távú üzemeltetési és közösségépítő vállalkozás is.

Beszéljünk kicsit a digitalizációról: mennyire alakítja át a technológia a logisztikai ingatlanfejlesztést?

– Teljes mértékben. Az épületeink tele vannak szenzorokkal, amelyek folyamatosan mérik többek között a fogyasztást, a hőmérsékletet. Ezeket az adatokat egy applikáción keresztül a bérlők is látják, így tudatosabban használják a bérleményüket. A tervezést teljesen digitálisan végezzük: többek között a BIM-rendszerben nemcsak az engedélyezési dokumentáció készül el pillanatok alatt, hanem a teljes tenderleírás is. Így pontosan tudjuk, mennyi anyagra van szükség, mennyi idő alatt építhető meg a csarnok, és ez csökkenti a költségeket és a kockázatokat.

Ma már lézerszkennerekkel mérjük fel az építkezést, így naprakész, valós idejű adataink vannak arról, hogy hol tart a kivitelezés. Illetve a megaparkjainkban hatalmas mennyiségű adat keletkezik, és a mesterséges intelligencia segíthet ezeket értelmezni: hogyan lehet olcsóbban, zöldebben, hatékonyabban működni. Ez olyan forradalom, mint amilyen az internet volt az 1990-es években, vagyis aki nem tart lépést ezzel, az lemarad.

Ha végezetül röviden kellene megfogalmazni: mi a HelloParks ars poeticája, mit mondhatunk?

– Mi nem egyszerűen raktárakat építünk, hanem olyan logisztikai parkokat, amelyek egyszerre szolgálják a bérlők üzleti érdekeit, a befektetők pénzügyi elvárásait és a környezet védelmét. Ez a hármas szemlélet tesz minket különlegessé.

(Forrás: Economx)

Legolvasottabb

Hogyan született meg a LogiJobs GPT – és hogyan érdemes használni?

Papp Zoltán - People Management Szakértő A logisztikai világban minden döntésnek súlya van. Egy álláshirdetés megfogalmazása, egy interjúra való felkészülés, vagy éppen egy toborzási stratégia

Átalakulóban a logisztikai piac – kiszervezés, specializáció, versenyelőny

Az elmúlt években látványos változások zajlottak le a logisztika világában. A szállítás és raktározás már nem csupán háttérfolyamat, hanem a vállalati versenyképesség egyik kulcselemévé vált

Bírságrendelet: hatalmas szigor a közutakon

Kifejezetten megelőzési és visszatartó céllal differenciálta, összességében azonban jelentősen növelte a közúti szabálysértésekért kiszabható büntetések mértékét egy új kormányrendelet. A bírságok vonatkoznak magánszemélyekre és cégekre,

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Kiválthatják a futárcégeket a járókelők?

A fenntarthatóságot zászlajára tűző logisztikai cégekből ma már Dunát lehet rekeszteni. Van, amelyik valóban működőképes, sokan viszont gyorsan eltűnnek a piacról. A városi logisztika bonyolult, a megújuló energiával üzemelő járművek vagy az elektromos robogók önmagukban

Pár éven belül elindulhat az Uber-szerű kamionozás

Ha valakinek van egy biciklije vagy motorja, már jó ideje egész könnyen felcsaphat futárnak, de csak azért egész könnyen, mert vannak olyan köztes, úgynevezett platformszolgáltatók, amelyek összeszervezik őt a kereslettel és a kínálattal. A két

Még egy előrejelzés a logisztika jövőjéről

Az unalomig elcsépelt trendek mellett néhány aktuális előrejelzéssel szolgálunk, amelyek véleményünk szerint a következő évben hatással lesznek az iparágra. Fontos szempont 2025-ben az IT-rendszerek egyre jobb előrejelző képessége, ami javítja a tervezhetőséget és a skálázhatóságot.

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Sütik megváltoztatása