A tehergépkocsivezető (más néven tehergépkocsivezető vagy nehéz tehergépkocsi-vezető) olyan személy, aki tehergépkocsikat és más nehéz tehergépjárműveket (pl. félpótkocsikat, tehergépkocsikat, tartálykocsikat, nyerges vontatókat) vezet. A tehergépkocsivezetők országos és nemzetközi fuvarozók, szállítmányozók, expresszfutárok és szállítmányozási vállalatok számára szállítanak árukat közúton. A munkát jellemzően férfiak végzik, de egyre több a női tehergépkocsi vezető is. A tehergépkocsivezető vagy fuvarozó az áruk egyik helyről a másikra történő szállításáért felelős. Munkaköri kötelességei közé tartozik a járművek megrakodása, a közlekedési szabályok betartása, valamint a biztonságos kirakodás és a célállomáson történő szállítás biztosítása.

Általános feladata
A tehergépkocsivezetők felügyelik az áruk járművükre történő berakodását, hogy biztosítják annak megfelelő végrehajtását, és bizonyos esetekben asszisztálhatnak is a folyamathoz. Miután az összes árut vagy raklapot felpakolták, a tehergépkocsivezető elindulhat a célállomásra.
Első a biztonság!
Biztonsági okokból a tehergépkocsi-vezetőknek rendszeresen szünetet kell tartaniuk a vezetés közben. Egy tipikus munkanap tehát a volánnál töltött időből áll, amelyet megszakítanak a kötelező megállások, amelyeket általában az út menti szervizeknél, kávézóknál vagy éttermeknél tartanak, hogy étkezzenek, használják a mosdót, mosakodjanak, pihenjenek, kinyújtózzanak vagy beszélgessenek a sofőrkollégákkal. A tehergépkocsivezetők a szabályozók értelmében meghatározott óraszámnál többet nem vezethetnek. E törvény betartatásának elősegítése érdekében a nehéz tehergépjárműveket kötelező felszerelni egy tachográfnak nevezett készülékkel, amely rögzíti a vezetési és pihenőidőket, a sebességet és a megtett távolságot. Ezen túlmenően, a nagyobb biztonság érdekében az utakon és az autópályákon a tehergépkocsivezetők számára szinte mindenhol tilos az előzés, és kötelesek betartani a meghatározott sebességkorlátozásokat.
Kirakodás
A célállomásra érve a tehergépkocsivezető a járművét a kirakodáshoz beállítja, visszahúzza az oldalsó függönyöket és/vagy kinyitja a végajtókat, beindítja a rámpát vagy a hátsó emelőt, és felügyeli az áru kirakodását.
A tehergépkocsi-vezetők által végzett munkafeladatok a rövid szállítási időtől a nagyon hosszúig terjedhetnek. Nem ritka, hogy a járművezető több száz vagy akár több ezer kilométert is megtesz egy munka elvégzéséért, és eközben több régiót vagy országot is átszel. Az útvonalakat és a menetrendeket előre megtervezik. A tervezés során számos tényezőt figyelembe vesznek, többek között a forgalom intenzitását és a torlódásokat, a baleseteket, a meghibásodásokat, valamint a sofőrök maximálisan megengedett egybefüggő vezetési óraszámát. A nemzetközi szállítások esetében a határokon történő vámellenőrzéseket is figyelembe kell venni.
Belföld vs. Külföld
Azoknál a sofőröknél, akik rövid távú fuvarozást végeznek, az ilyen változók okozta zavarok valószínűleg minimálisak, és általában haza tudnak térni éjszakára. A nemzetközi tehergépkocsi-vezetők viszont gyakran kénytelenek a járművükben aludni egy szerviz- vagy pihenőhelyen, és napokig vagy hetekig távol lenni a családjuktól.
A tehergépkocsi-vezető lehet egy fuvarozó vagy szállítmányozó cég alkalmazottja, vagy dolgozhat önálló vállalkozóként, tulajdonos-vezetőként. A tehergépkocsivezetők a legkülönfélébb árucikkeket szállítják, többek között ipari termékeket, építőanyagokat, fogyasztási cikkeket, hűtve szállított, romlandó élelmiszereket, személygépkocsikat, állatokat, üzemanyagokat.
Tehergépkocsivezetői feladatok és felelősségi körök
Egyes tehergépkocsi-vezetők naponta ugyanazokat az árukat szállítják ugyanazokra a helyekre, mások pedig különböző árukat szállítanak különböző helyekre. A gyakori tehergépkocsivezetői feladatok közé tartozhatnak:
- Hosszú távú fuvarozás,
- Kommunikáció és koordináció a diszpécserekkel,
- Az alkalmazandó közlekedési törvények betartása és betartatása,
- A rakomány rögzítése, valamint megfelelő elrendezése és kiegyensúlyozása a járművön belül,
- Részletes munkaidő-nyilvántartás vezetése az előírásoknak megfelelően,
- A járművel kapcsolatos mechanikai problémák kijavításának biztosítása vezetés előtt,
- Útvonalak tervezése és a szállítási ütemterv betartása,
- A tehergépkocsi-vezetési szabályok és előírások betartása,
- Hibák, balesetek és szabálysértések jelentése,
- A teherautó napi karbantartásának elvégzése (tankolás, tisztítás stb.),
- A dobozos teherautók be- és kirakodása targoncával és raklapemelővel,
- Az utazás előtti és utáni járművizsgálati jelentések elkészítése,
- A rakományszállítások rögzítése,
- A rakományok pontosságának ellenőrzése
A munka elvégzéséhez szükséges legfontosabb készségek
- Kommunikáció:
a gyors és világos információátadás képessége alapvető készség. Fontos például, hogy a sofőr képes legyen információkat továbbítani a diszpécsernek az időzítésekről és a késésekről. Biztonsági szempontból az is fontos, hogy a dokkoknál kommunikáljon a kirakodást végző dolgozókkal, hogy biztosítsa a rakomány biztonságát. Útközben közölni kell a közúti veszélyeket, baleseteket és egyéb biztonsági szempontból kritikus információkat a járművezető társaival.
- Szervezettség:
a sikeres tehergépkocsi-vezetői karrier szervezettséget igényel. A munka mindennapjai összetettek, amelyet szigorú szervezőkészség tart össze. A napló naprakészen tartásától kezdve az összes bevétel és kiadás nyomon követésén át a hatósági papírok, a biztosítás és egyéb engedélyek megőrzéséig mindent napra készen kell tartania.
- Fegyelem:
a tehergépkocsi vezető fegyelmezetten kezeli munkaidejét, nyomás alatt is higgadt marad.
- Megbízhatóság:
a tehergépkocsi-vezetés hatalmas felelősség. A forgalomban számítanak arra, hogy a biztonsági előírásoknak megfelelően, biztonságosan és megbízhatóan vezeti járművét. A munkaadója és az ügyfelei is megbíznak, hogy felelősségteljesen bánik a szállítmányukkal, útközben pontosan és jó állapotban tartja a rakományt.
- Navigációs készségek:
ez magától értetődik, el kell tudni jutni A-ból B pontba. Manapság már van GPS, amely elvezet minket a célállomásunkhoz. Bármennyire is fejlett azonban ez a technológia, sosem 100%-ban pontos. Különösen, ha teherautókról van szó. A sofőr egy több tonna súlyú és 25 méter hosszú járművet üzemeltet. Nem mindig lesz képes a GPS által javasolt útvonalon haladni. A térképolvasás és egy naprakész közúti atlasz vezetése a teherautózás számára elengedhetetlen. Térképet kell olvasni, és szükség esetén követni az írásban vagy telefonon kapott utasításokat.
- Megfelelő vezetési készségek:
a biztonságos vezetés a tehergépjármű vezetés kulcsa.
- Mechanikai alapismeretek:
a járművezetőktől elvárják, hogy a legalapvetőbb mechanikai dolgokat ismerjék, mint például a láncok felrakása a gumiabroncsokra, a pótkocsi felcsatolása, a tolatás, a folyadékok cseréje és az utazás előtti ellenőrzések elvégzése.
- Türelem:
sietni és várni a játék neve a kamionozásban. Forgalmi dugókkal, agresszív sofőrökkel, hosszú mérlegállomási és üzemanyagsorokkal, várakozás a zuhanyzó nyitására, várakozás a rakodásra, várakozás a kirakodásra, várakozás a rakomány kiosztására – mind olyan dolgok, amelyekkel teherautó-vezetőként meg kell küzdeni. Meg kell barátkozni ezekkel a késésekkel, ezek a kamionozás részei, amelyekről minden veterán sofőr szívesen beszél. Ha késésekről van szó, akkor a mantra: „ez van, ami van”. Sokkal kevésbé lesz stresszes a munka a türelem elsajátításával.
Fizetés
A Logijobs Kft. logisztikai fizetési statisztikája szerint egy belföldi tehergépjármű vezető 450 000 – 550 000 forint (bruttó) körül, külföldi fuvarért felelős kollégája 800 000 – 900 000 forint (bruttó) körüli összeget keres.