„Mit csinál?” – a tehergépjármű vezető (sofőr)

Kamionsofőr - Tehergépjármű vezető - Zöld pulcsis férfi kamionsofőr a MAN kamion volánjánál
Kamionsofőr - Tehergépjármű vezető

A tehergépkocsivezető (más néven tehergépkocsivezető vagy nehéz tehergépkocsi-vezető) olyan személy, aki tehergépkocsikat és más nehéz tehergépjárműveket (pl. félpótkocsikat, tehergépkocsikat, tartálykocsikat, nyerges vontatókat) vezet. A tehergépkocsivezetők országos és nemzetközi fuvarozók, szállítmányozók, expresszfutárok és szállítmányozási vállalatok számára szállítanak árukat közúton. A munkát jellemzően férfiak végzik, de egyre több a női tehergépkocsi vezető is. A tehergépkocsivezető vagy fuvarozó az áruk egyik helyről a másikra történő szállításáért felelős. Munkaköri kötelességei közé tartozik a járművek megrakodása, a közlekedési szabályok betartása, valamint a biztonságos kirakodás és a célállomáson történő szállítás biztosítása.

Tehergépjármű vezető - férfi teherautót vezet
Tehergépjármű vezető | Fotó: Pexels

Általános feladata

A tehergépkocsivezetők felügyelik az áruk járművükre történő berakodását, hogy biztosítják annak megfelelő végrehajtását, és bizonyos esetekben asszisztálhatnak is a folyamathoz. Miután az összes árut vagy raklapot felpakolták, a tehergépkocsivezető elindulhat a célállomásra.

Első a biztonság!

Biztonsági okokból a tehergépkocsi-vezetőknek rendszeresen szünetet kell tartaniuk a vezetés közben. Egy tipikus munkanap tehát a volánnál töltött időből áll, amelyet megszakítanak a kötelező megállások, amelyeket általában az út menti szervizeknél, kávézóknál vagy éttermeknél tartanak, hogy étkezzenek, használják a mosdót, mosakodjanak, pihenjenek, kinyújtózzanak vagy beszélgessenek a sofőrkollégákkal. A tehergépkocsivezetők a szabályozók értelmében meghatározott óraszámnál többet nem vezethetnek. E törvény betartatásának elősegítése érdekében a nehéz tehergépjárműveket kötelező felszerelni egy tachográfnak nevezett készülékkel, amely rögzíti a vezetési és pihenőidőket, a sebességet és a megtett távolságot. Ezen túlmenően, a nagyobb biztonság érdekében az utakon és az autópályákon a tehergépkocsivezetők számára szinte mindenhol tilos az előzés, és kötelesek betartani a meghatározott sebességkorlátozásokat.

Kirakodás

A célállomásra érve a tehergépkocsivezető a járművét a kirakodáshoz beállítja, visszahúzza az oldalsó függönyöket és/vagy kinyitja a végajtókat, beindítja a rámpát vagy a hátsó emelőt, és felügyeli az áru kirakodását.

A tehergépkocsi-vezetők által végzett munkafeladatok a rövid szállítási időtől a nagyon hosszúig terjedhetnek. Nem ritka, hogy a járművezető több száz vagy akár több ezer kilométert is megtesz egy munka elvégzéséért, és eközben több régiót vagy országot is átszel. Az útvonalakat és a menetrendeket előre megtervezik. A tervezés során számos tényezőt figyelembe vesznek, többek között a forgalom intenzitását és a torlódásokat, a baleseteket, a meghibásodásokat, valamint a sofőrök maximálisan megengedett egybefüggő vezetési óraszámát. A nemzetközi szállítások esetében a határokon történő vámellenőrzéseket is figyelembe kell venni.

Belföld vs. Külföld

Azoknál a sofőröknél, akik rövid távú fuvarozást végeznek, az ilyen változók okozta zavarok valószínűleg minimálisak, és általában haza tudnak térni éjszakára. A nemzetközi tehergépkocsi-vezetők viszont gyakran kénytelenek a járművükben aludni egy szerviz- vagy pihenőhelyen, és napokig vagy hetekig távol lenni a családjuktól.

A tehergépkocsi-vezető lehet egy fuvarozó vagy szállítmányozó cég alkalmazottja, vagy dolgozhat önálló vállalkozóként, tulajdonos-vezetőként. A tehergépkocsivezetők a legkülönfélébb árucikkeket szállítják, többek között ipari termékeket, építőanyagokat, fogyasztási cikkeket, hűtve szállított, romlandó élelmiszereket, személygépkocsikat, állatokat, üzemanyagokat.

Tehergépjármű vezető - Hirdetés
Hirdetés

Tehergépkocsivezetői feladatok és felelősségi körök

Egyes tehergépkocsi-vezetők naponta ugyanazokat az árukat szállítják ugyanazokra a helyekre, mások pedig különböző árukat szállítanak különböző helyekre. A gyakori tehergépkocsivezetői feladatok közé tartozhatnak:

  • Hosszú távú fuvarozás,
  • Kommunikáció és koordináció a diszpécserekkel,
  • Az alkalmazandó közlekedési törvények betartása és betartatása,
  • A rakomány rögzítése, valamint megfelelő elrendezése és kiegyensúlyozása a járművön belül,
  • Részletes munkaidő-nyilvántartás vezetése az előírásoknak megfelelően,
  • A járművel kapcsolatos mechanikai problémák kijavításának biztosítása vezetés előtt,
  • Útvonalak tervezése és a szállítási ütemterv betartása,
  • A tehergépkocsi-vezetési szabályok és előírások betartása,
  • Hibák, balesetek és szabálysértések jelentése,
  • A teherautó napi karbantartásának elvégzése (tankolás, tisztítás stb.),
  • A dobozos teherautók be- és kirakodása targoncával és raklapemelővel,
  • Az utazás előtti és utáni járművizsgálati jelentések elkészítése,
  • A rakományszállítások rögzítése,
  • A rakományok pontosságának ellenőrzése
A munka elvégzéséhez szükséges legfontosabb készségek
  • Kommunikáció:
    a gyors és világos információátadás képessége alapvető készség. Fontos például, hogy a sofőr képes legyen információkat továbbítani a diszpécsernek az időzítésekről és a késésekről. Biztonsági szempontból az is fontos, hogy a dokkoknál kommunikáljon a kirakodást végző dolgozókkal, hogy biztosítsa a rakomány biztonságát. Útközben közölni kell a közúti veszélyeket, baleseteket és egyéb biztonsági szempontból kritikus információkat a járművezető társaival.
  • Szervezettség:
    a sikeres tehergépkocsi-vezetői karrier szervezettséget igényel. A munka mindennapjai összetettek, amelyet szigorú szervezőkészség tart össze. A napló naprakészen tartásától kezdve az összes bevétel és kiadás nyomon követésén át a hatósági papírok, a biztosítás és egyéb engedélyek megőrzéséig mindent napra készen kell tartania.
  • Fegyelem:
    a tehergépkocsi vezető fegyelmezetten kezeli munkaidejét, nyomás alatt is higgadt marad.
  • Megbízhatóság:
    a tehergépkocsi-vezetés hatalmas felelősség. A forgalomban számítanak arra, hogy a biztonsági előírásoknak megfelelően, biztonságosan és megbízhatóan vezeti járművét. A munkaadója és az ügyfelei is megbíznak, hogy felelősségteljesen bánik a szállítmányukkal, útközben pontosan és jó állapotban tartja a rakományt.
  • Navigációs készségek:
    ez magától értetődik, el kell tudni jutni A-ból B pontba. Manapság már van GPS, amely elvezet minket a célállomásunkhoz. Bármennyire is fejlett azonban ez a technológia, sosem 100%-ban pontos. Különösen, ha teherautókról van szó. A sofőr egy több tonna súlyú és 25 méter hosszú járművet üzemeltet. Nem mindig lesz képes a GPS által javasolt útvonalon haladni. A térképolvasás és egy naprakész közúti atlasz vezetése a teherautózás számára elengedhetetlen. Térképet kell olvasni, és szükség esetén követni az írásban vagy telefonon kapott utasításokat.
  • Megfelelő vezetési készségek:
    a biztonságos vezetés a tehergépjármű vezetés kulcsa.
  • Mechanikai alapismeretek:
    a járművezetőktől elvárják, hogy a legalapvetőbb mechanikai dolgokat ismerjék, mint például a láncok felrakása a gumiabroncsokra, a pótkocsi felcsatolása, a tolatás, a folyadékok cseréje és az utazás előtti ellenőrzések elvégzése.
  • Türelem:
    sietni és várni a játék neve a kamionozásban. Forgalmi dugókkal, agresszív sofőrökkel, hosszú mérlegállomási és üzemanyagsorokkal, várakozás a zuhanyzó nyitására, várakozás a rakodásra, várakozás a kirakodásra, várakozás a rakomány kiosztására – mind olyan dolgok, amelyekkel teherautó-vezetőként meg kell küzdeni. Meg kell barátkozni ezekkel a késésekkel, ezek a kamionozás részei, amelyekről minden veterán sofőr szívesen beszél. Ha késésekről van szó, akkor a mantra: „ez van, ami van”. Sokkal kevésbé lesz stresszes a munka a türelem elsajátításával.
Fizetés

A Logijobs Kft. logisztikai fizetési statisztikája szerint egy belföldi tehergépjármű vezető 450 000 – 550 000 forint (bruttó) körül, külföldi fuvarért felelős kollégája 800 000 – 900 000 forint (bruttó) körüli összeget keres.

Legolvasottabb

Érdekes statisztikák a globális logisztikából 2024-ben. Amit tudni kell, vagy érdemes…

A logisztika a globális kereskedelem gerince, amely biztosítja, hogy az áruk hatékonyan jussanak el a termelőktől a fogyasztókhoz. De hogyan is működik zökkenőmentesen ez az

Évértékelés. Így készülj!

Az ünnepi időszak felé közeledve érdemes számot vetni az idei évünkről. Az évértékelés hasznos eszköze a sikerekhez vezető út jobb megértésének, illetve lehetőséget kínál arra

Hogyan beszéljünk egy olyan alkalmazottal, aki nem dolgozik jól?

Engedjétek meg, hogy egy történettel kezdjem ezt a témát. Ügyfelemet, Áront nemrégiben léptették elő egy logisztikai vállalatnál igazgatóvá. Egy nemrégiben tartott coaching ülésen különösen zaklatottnak

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Sütik megváltoztatása