Nehéz munka, viszont cserébe rengeteget lehet vele keresni – hosszú ideje ez a kép él az emberekben a teherautó-sofőrökről. A koronavírus-járvány óta ráadásul az egymillió forintot meghaladó fizetésekről is rendszeresen keringenek legendák, ami miatt sokan azt gondolhatják, hogy a teherautó-vezetéssel – ha kényelmetlen munka is – viszonylag gyorsan össze lehet gyűjteni egy kisebb vagyont.
Ebben a bizonytalan és félinformációkkal teli környezetben teremtene valamennyi átláthatóságot soforfizetes.com oldal, ahol a sofőrök anonim módon hasonlíthatják össze a fizetésüket az országos, megyei, és különböző kategóriákon belüli átlagokkal. Az oldal a gépkocsivezetőktől származó adatok mellett több mint 1200 fuvarozócég állásajánlatait gyűjti össze egy helyen.
Azért, hogy a fizetésekről szóló részletes adatok a szakmán kívül a szélesebb nyilvánossághoz is eljussanak, az oldal üzemeltetői megosztották az elmúlt 12 hónapra vonatkozó részletes adatokat a Telexszel. Ebben a cikkben két ábrán és egy térképen mutatjuk be, hol, milyen munkával milyen feltételek mellett mennyit keresnek a teherautó-sofőrök.
Kétszeres különbség van a munka típusától függően
Dobos Béla, a sofőrfizetéseket gyűjtő oldalt üzemeltető Transleads Kft. ügyvezetője szerint a kontextushoz érdemes tudni, hogy jelenleg Magyarországon körülbelül 80 ezer hivatásos gépkocsivezető dolgozik, de az ágazatban súlyos munkaerőhiány tapasztalható. Az iparági becslések szerint hiányzik legalább 8-10 ezer sofőr, ami különösen az árufuvarozásban és a személyszállításban okoz nehézséget.
Dobos azt mondja: „Mivel a sofőrök bére sok esetben 3-4 különböző bérfizetési elemből áll össze (például alapbér, napidíj, kilométer-alapú pótlék, egyéb juttatások), ezért ők leginkább a számlájukra utalt nettó bérükkel vannak tisztában, szemben egy átlagos irodai környezetben dolgozó munkavállalóval. Emiatt a felmérésünk kifejezetten a nettó béradatokra koncentrált.”
Elsőként azt szedtük össze, hogy területenként (belföldi vagy nemzetközi), illetve jármű-kategóriánként milyen nettó fizetésekről számoltak be a sofőrök:
Gépkocsivezetők havi nettó fizetése gépjárműtípus szerint
Munkavégzés helye: magyar zászló – Magyarország; EU-s zászló: nemzetközi.
Gépjármű (amit a sofőr jelenleg vezet) | Havi nettó fizetés |
---|---|
7,5t és 12t teherautó | 464 773 |
7,5t és 12t teherautó | 624 291 |
ADR tartályos nyergesvontató | 585 333 |
ADR tartályos nyergesvontató | 775 188 |
Autószállító | 568 333 |
Autószállító | 862 727 |
Élelmiszer tartályos nyergesvontató | 537 339 |
Élelmiszer tartályos nyergesvontató | 635 000 |
Hűtős nyergesvontató | 592 049 |
Hűtős nyergesvontató | 820 190 |
Kisáruszállító furgon | 438 346 |
Kisáruszállító furgon | 493 967 |
Konténerszállító nyergesvontató | 552 127 |
Konténerszállító nyergesvontató | 781 800 |
Ponyvás nyergesvontató | 541 390 |
Ponyvás nyergesvontató | 765 339 |
Silós nyergesvontató | 542 116 |
Silós nyergesvontató | 778 765 |
Tandem pótkocsi | 575 300 |
Tandem pótkocsi | 813 606 |
Tartályos nyergesvontató | 584 916 |
Tartályos nyergesvontató | 815 700 |
Túlméretes szerelvény | 558 133 |
Túlméretes szerelvény | 796 179 |
Táblázat TelexForrás: soforallas.com Adatok letöltése A készítéshez használt program: Datawrapper
A táblázatból látszik, hogy a nemzetközi fuvarozással szinte minden esetben többet lehet keresni, mint a hazaival. Ez alól egyedül a kisáruszállító furgon vezetése jelent kivételt, ami mindkét területen egy nagyságrenddel alacsonyabb fizetést jelent, mint az összes többi kategória.
Belföldi fuvarozásban a tartályos, ADR tartályos és hűtős nyergesvontatóval lehet a legtöbbet keresni, ezekben a kategóriákban a nettó 600 ezer forintot közelíti az átlagfizetés. Nemzetközi forgalomban a tartályos és a hűtős nyergesvontató, valamint az autószállító teherautó sofőrjei keresnek a legjobban – utóbbi kategóriában havi nettó 850 ezer forintnál is többet lehet hazavinni.
Heves megye = királyság?
A soforfizetes.com a gépjármű-kategóriák mellett a munkaadó székhelye szerint is gyűjti az adatokat, amelyekből jól látszik, hogy az országon belül jelentős különbségek vannak az elérhető bérekben. A következő térképen a legáltalánosabb, köznyelvben „sima kamionnak”, szaknyelven ponyvás nyergesvontatónak nevezett járműkategóriával nemzetközi fuvarozásban elérhető nettó fizetéseket mutatjuk megyénként.
Dobos Béla tájékoztatása szerint a nemzetközi ponyvás nyergesvontatós kategóriában 989 sofőr töltötte ki a kérdőívüket, ami megyénként 25-30 választ jelent, egyedül Budapestről és Nógrád megyéből nem érkezett elég válasz, így ezekről nem publikáltak adatot. Az országos átlagfizetés ebben a kategóriában 765 ezer forint volt. Ebben a kategóriában a legtöbbet – több mint havi nettó 800 ezer forintot – a Heves vármegyei székhelyű cégeknél lehet keresni, amit szorosan követnek a Pest, Komárom-Esztergom és Somogy vármegyei székhelyű cégek. Legkevesebbet Békés vármegyében lehet hazavinni, de a havi átlagkereset itt is nagyon közel van a nettó 700 ezer forinthoz. Dobos Béla szerint a megyei szintű adatokat torzíthatja egyrészt egy-egy nagyobb munkaadó, mint például a Heves vármegyei székhelyű Horváth Rudolf, amelynél több száz sofőr dolgozik. Másrészt az is számít, hogy bizonyos megyékben más munkarendek dominálnak. „Békés megyében nemzetközi ponyvás nyergesvontatós kategóriában a kitöltők 90 százaléka hétvégén hazajárós munkarendben dolgozik, ami kevesebb fizetéssel jár, mint például a 4/1-es beosztás, ami négyheti külföldi munkát, majd egy egyhetes pihenőt jelent. Ez azért van így, mert a nemzetközi sofőrök a fizetésük jelentős részét adómentes külföldi napidíjként kapják, így egy hétvégén hazajárós sofőr az otthon töltött hétvégékre nem kap napidíjat, míg a 4/1 hetes váltás esetén a külföldön töltött hétvégékre is megkapja” – mondta Dobos Béla.
Van, ahol a nettó egymillió forintot karcolja az átlagbér
És itt el is jutottunk a következő szemponthoz, ami a váltási rendszerek szerinti fizetési különbségeket érinti. Az világos, hogy a belföldi fuvarozók naponta, néhány naponta, vagy legalább hétvégenként haza tudnak menni, a nemzetközi fuvarozásban azonban bonyolultabb a helyzet, és nagyon számít, hogy ki mennyit van távol.
A legkényelmesebb azoknak, akik minden hétvégét otthon töltenek, aztán jönnek, akik két hét munka után kapnak egy hét szabit (2/1), majd azok, akik három hét munka után kapnak egy hét pihenőt (3/1), őket követik azok, akik négy hét után vannak otthon egy hétig (4/1). A különböző gépjárműtípusokban és a különböző váltási rendszerben az elmúlt 12 hónapban így alakultak az átlagfizetések:
Gépkocsivezetők havi nettó fizetési gépjárműtípusonként és váltási rendszerenként
Gépjármű (amit a sofőr jelenleg vezet) | Váltási rendszer (pl. 4/1 -» 4 hét munka, 1 hét pihenő) | Havi nettó fizetés |
---|---|---|
Kisáruszállító furgon | Hétvégék otthon | 486 026 |
Kisáruszállító furgon | 3/1 | 527 200 |
Kisáruszállító furgon | 2/1 | 538 125 |
Túlméretes szerelvény | 2/2 | 562 000 |
7,5t és 12t teherautó | Hétvégék otthon | 563 324 |
Élelmiszer tartályos nyergesvontató | Hétvégék otthon | 600 000 |
Ponyvás nyergesvontató | 2/2 | 608 297 |
Hűtős nyergesvontató | 2/2 | 614 769 |
ADR tartályos nyergesvontató | 2/2 | 650 000 |
7,5t és 12t teherautó | 2/1 | 655 824 |
ADR tartályos nyergesvontató | Hétvégék otthon | 710 769 |
7,5t és 12t teherautó | 3/1 | 724 176 |
Konténerszállító nyergesvontató | Hétvégék otthon | 726 842 |
Tartályos nyergesvontató | Hétvégék otthon | 736 250 |
Silós nyergesvontató | Hétvégék otthon | 736 875 |
Ponyvás nyergesvontató | Hétvégék otthon | 739 148 |
Konténerszállító nyergesvontató | 2/1 | 751 600 |
Ponyvás nyergesvontató | 2/1 | 752 171 |
Silós nyergesvontató | 3/1 | 760 467 |
ADR tartályos nyergesvontató | 3/1 | 769 333 |
Silós nyergesvontató | 2/1 | 775 000 |
Hűtős nyergesvontató | 2/1 | 778 386 |
Tandem pótkocsi | 2/1 | 780 500 |
Autószállító | 2/1 | 790 000 |
Túlméretes szerelvény | Hétvégék otthon | 792 778 |
Ponyvás nyergesvontató | 3/1 | 795 214 |
Hűtős nyergesvontató | Hétvégék otthon | 812 291 |
Túlméretes szerelvény | 2/1 | 829 556 |
Tandem pótkocsi | Hétvégék otthon | 835 000 |
Hűtős nyergesvontató | 3/1 | 849 600 |
Konténerszállító nyergesvontató | 3/1 | 870 714 |
Autószállító | Hétvégék otthon | 877 143 |
Ponyvás nyergesvontató | 4/1 | 906 980 |
Hűtős nyergesvontató | 4/1 | 974 786 |
Táblázat TelexForrás: soforfizetes.com Adatok letöltése A készítéshez használt program: Datawrapper
A táblázat jól mutatja, hogy a különböző kategóriák között akár kétszeres különbségek vannak. Az megint látszik, hogy a legkevesebbet a kisáruszállító furgonok sofőrjei keresik, aki ilyet vezet és minden hétvégére hazajut, az valószínűleg havi nettó félmillió forintnál is kevesebbet visz haza. De még aki minden második vagy minden harmadik hét után keveredik haza, az sem keres sokkal többet félmillió forintnál.
Legtöbbet a négyhetente hazatérő hűtős nyergesvontatókat vezető sofőrök keresnek, akik majdnem nettó egymillió forintot visznek haza. Második helyen a szintén négyhetente pihenőhöz jutó ponyvás nyergesvontatót vezető sofőrök vannak, majd a hétvégente hazajáró autószállítót vezető gépkocsivezetők.
Összességében tehát az látszik, hogy valóban vannak olyan teherautó-sofőrök Magyarországon, akiknek a nettó fizetése megközelíti az egymillió forintot, ők azonban a nagyon kényelmetlen munkarendben, nemzetközi fuvarozásban dolgoznak. A belföldön vagy kényelmesebb munkarendben dolgozók ennél jellemzően jóval kevesebbet keresnek.
(Forrás: TELEX Gazdaság – Weiler Vilmos)