Tényleg egymilliót keresnek a kamionosok? – ennyit visznek haza a magyar sofőrök

Nehéz munka, viszont cserébe rengeteget lehet vele keresni – hosszú ideje ez a kép él az emberekben a teherautó-sofőrökről. A koronavírus-járvány óta ráadásul az egymillió forintot meghaladó fizetésekről is rendszeresen keringenek legendák, ami miatt sokan azt gondolhatják, hogy a teherautó-vezetéssel – ha kényelmetlen munka is – viszonylag gyorsan össze lehet gyűjteni egy kisebb vagyont.

Ebben a bizonytalan és félinformációkkal teli környezetben teremtene valamennyi átláthatóságot soforfizetes.com oldal, ahol a sofőrök anonim módon hasonlíthatják össze a fizetésüket az országos, megyei, és különböző kategóriákon belüli átlagokkal. Az oldal a gépkocsivezetőktől származó adatok mellett több mint 1200 fuvarozócég állásajánlatait gyűjti össze egy helyen.

Azért, hogy a fizetésekről szóló részletes adatok a szakmán kívül a szélesebb nyilvánossághoz is eljussanak, az oldal üzemeltetői megosztották az elmúlt 12 hónapra vonatkozó részletes adatokat a Telexszel. Ebben a cikkben két ábrán és egy térképen mutatjuk be, hol, milyen munkával milyen feltételek mellett mennyit keresnek a teherautó-sofőrök.

Kétszeres különbség van a munka típusától függően

Dobos Béla, a sofőrfizetéseket gyűjtő oldalt üzemeltető Transleads Kft. ügyvezetője szerint a kontextushoz érdemes tudni, hogy jelenleg Magyarországon körülbelül 80 ezer hivatásos gépkocsivezető dolgozik, de az ágazatban súlyos munkaerőhiány tapasztalható. Az iparági becslések szerint hiányzik legalább 8-10 ezer sofőr, ami különösen az árufuvarozásban és a személyszállításban okoz nehézséget.

Dobos azt mondja: „Mivel a sofőrök bére sok esetben 3-4 különböző bérfizetési elemből áll össze (például alapbér, napidíj, kilométer-alapú pótlék, egyéb juttatások), ezért ők leginkább a számlájukra utalt nettó bérükkel vannak tisztában, szemben egy átlagos irodai környezetben dolgozó munkavállalóval. Emiatt a felmérésünk kifejezetten a nettó béradatokra koncentrált.”

Elsőként azt szedtük össze, hogy területenként (belföldi vagy nemzetközi), illetve jármű-kategóriánként milyen nettó fizetésekről számoltak be a sofőrök:

Gépkocsivezetők havi nettó fizetése gépjárműtípus szerint

Munkavégzés helye: magyar zászló – Magyarország; EU-s zászló: nemzetközi. 

Gépjármű (amit a sofőr jelenleg vezet)Havi nettó fizetés
7,5t és 12t teherautó 464 773
7,5t és 12t teherautó 624 291
ADR tartályos nyergesvontató 585 333
ADR tartályos nyergesvontató 775 188
Autószállító 568 333
Autószállító 862 727
Élelmiszer tartályos nyergesvontató 537 339
Élelmiszer tartályos nyergesvontató 635 000
Hűtős nyergesvontató 592 049
Hűtős nyergesvontató 820 190
Kisáruszállító furgon 438 346
Kisáruszállító furgon 493 967
Konténerszállító nyergesvontató 552 127
Konténerszállító nyergesvontató 781 800
Ponyvás nyergesvontató 541 390
Ponyvás nyergesvontató 765 339
Silós nyergesvontató 542 116
Silós nyergesvontató 778 765
Tandem pótkocsi 575 300
Tandem pótkocsi 813 606
Tartályos nyergesvontató 584 916
Tartályos nyergesvontató 815 700
Túlméretes szerelvény 558 133
Túlméretes szerelvény 796 179

Táblázat TelexForrás: soforallas.com Adatok letöltése A készítéshez használt program: Datawrapper

A táblázatból látszik, hogy a nemzetközi fuvarozással szinte minden esetben többet lehet keresni, mint a hazaival. Ez alól egyedül a kisáruszállító furgon vezetése jelent kivételt, ami mindkét területen egy nagyságrenddel alacsonyabb fizetést jelent, mint az összes többi kategória.

Belföldi fuvarozásban a tartályos, ADR tartályos és hűtős nyergesvontatóval lehet a legtöbbet keresni, ezekben a kategóriákban a nettó 600 ezer forintot közelíti az átlagfizetés. Nemzetközi forgalomban a tartályos és a hűtős nyergesvontató, valamint az autószállító teherautó sofőrjei keresnek a legjobban – utóbbi kategóriában havi nettó 850 ezer forintnál is többet lehet hazavinni.

Heves megye = királyság?

A soforfizetes.com a gépjármű-kategóriák mellett a munkaadó székhelye szerint is gyűjti az adatokat, amelyekből jól látszik, hogy az országon belül jelentős különbségek vannak az elérhető bérekben. A következő térképen a legáltalánosabb, köznyelvben „sima kamionnak”, szaknyelven ponyvás nyergesvontatónak nevezett járműkategóriával nemzetközi fuvarozásban elérhető nettó fizetéseket mutatjuk megyénként.

Dobos Béla tájékoztatása szerint a nemzetközi ponyvás nyergesvontatós kategóriában 989 sofőr töltötte ki a kérdőívüket, ami megyénként 25-30 választ jelent, egyedül Budapestről és Nógrád megyéből nem érkezett elég válasz, így ezekről nem publikáltak adatot. Az országos átlagfizetés ebben a kategóriában 765 ezer forint volt. Ebben a kategóriában a legtöbbet – több mint havi nettó 800 ezer forintot – a Heves vármegyei székhelyű cégeknél lehet keresni, amit szorosan követnek a Pest, Komárom-Esztergom és Somogy vármegyei székhelyű cégek. Legkevesebbet Békés vármegyében lehet hazavinni, de a havi átlagkereset itt is nagyon közel van a nettó 700 ezer forinthoz. Dobos Béla szerint a megyei szintű adatokat torzíthatja egyrészt egy-egy nagyobb munkaadó, mint például a Heves vármegyei székhelyű Horváth Rudolf, amelynél több száz sofőr dolgozik. Másrészt az is számít, hogy bizonyos megyékben más munkarendek dominálnak. „Békés megyében nemzetközi ponyvás nyergesvontatós kategóriában a kitöltők 90 százaléka hétvégén hazajárós munkarendben dolgozik, ami kevesebb fizetéssel jár, mint például a 4/1-es beosztás, ami négyheti külföldi munkát, majd egy egyhetes pihenőt jelent. Ez azért van így, mert a nemzetközi sofőrök a fizetésük jelentős részét adómentes külföldi napidíjként kapják, így egy hétvégén hazajárós sofőr az otthon töltött hétvégékre nem kap napidíjat, míg a 4/1 hetes váltás esetén a külföldön töltött hétvégékre is megkapja” – mondta Dobos Béla.

Van, ahol a nettó egymillió forintot karcolja az átlagbér

És itt el is jutottunk a következő szemponthoz, ami a váltási rendszerek szerinti fizetési különbségeket érinti. Az világos, hogy a belföldi fuvarozók naponta, néhány naponta, vagy legalább hétvégenként haza tudnak menni, a nemzetközi fuvarozásban azonban bonyolultabb a helyzet, és nagyon számít, hogy ki mennyit van távol.

A legkényelmesebb azoknak, akik minden hétvégét otthon töltenek, aztán jönnek, akik két hét munka után kapnak egy hét szabit (2/1), majd azok, akik három hét munka után kapnak egy hét pihenőt (3/1), őket követik azok, akik négy hét után vannak otthon egy hétig (4/1). A különböző gépjárműtípusokban és a különböző váltási rendszerben az elmúlt 12 hónapban így alakultak az átlagfizetések:

Gépkocsivezetők havi nettó fizetési gépjárműtípusonként és váltási rendszerenként

Gépjármű (amit a sofőr jelenleg vezet)Váltási rendszer (pl. 4/1 -» 4 hét munka, 1 hét pihenő)Havi nettó fizetés
Kisáruszállító furgonHétvégék otthon486 026
Kisáruszállító furgon3/1527 200
Kisáruszállító furgon2/1538 125
Túlméretes szerelvény2/2562 000
7,5t és 12t teherautóHétvégék otthon563 324
Élelmiszer tartályos nyergesvontatóHétvégék otthon600 000
Ponyvás nyergesvontató2/2608 297
Hűtős nyergesvontató2/2614 769
ADR tartályos nyergesvontató2/2650 000
7,5t és 12t teherautó2/1655 824
ADR tartályos nyergesvontatóHétvégék otthon710 769
7,5t és 12t teherautó3/1724 176
Konténerszállító nyergesvontatóHétvégék otthon726 842
Tartályos nyergesvontatóHétvégék otthon736 250
Silós nyergesvontatóHétvégék otthon736 875
Ponyvás nyergesvontatóHétvégék otthon739 148
Konténerszállító nyergesvontató2/1751 600
Ponyvás nyergesvontató2/1752 171
Silós nyergesvontató3/1760 467
ADR tartályos nyergesvontató3/1769 333
Silós nyergesvontató2/1775 000
Hűtős nyergesvontató2/1778 386
Tandem pótkocsi2/1780 500
Autószállító2/1790 000
Túlméretes szerelvényHétvégék otthon792 778
Ponyvás nyergesvontató3/1795 214
Hűtős nyergesvontatóHétvégék otthon812 291
Túlméretes szerelvény2/1829 556
Tandem pótkocsiHétvégék otthon835 000
Hűtős nyergesvontató3/1849 600
Konténerszállító nyergesvontató3/1870 714
AutószállítóHétvégék otthon877 143
Ponyvás nyergesvontató4/1906 980
Hűtős nyergesvontató4/1974 786

Táblázat TelexForrás: soforfizetes.com Adatok letöltése A készítéshez használt program: Datawrapper

A táblázat jól mutatja, hogy a különböző kategóriák között akár kétszeres különbségek vannak. Az megint látszik, hogy a legkevesebbet a kisáruszállító furgonok sofőrjei keresik, aki ilyet vezet és minden hétvégére hazajut, az valószínűleg havi nettó félmillió forintnál is kevesebbet visz haza. De még aki minden második vagy minden harmadik hét után keveredik haza, az sem keres sokkal többet félmillió forintnál.

Legtöbbet a négyhetente hazatérő hűtős nyergesvontatókat vezető sofőrök keresnek, akik majdnem nettó egymillió forintot visznek haza. Második helyen a szintén négyhetente pihenőhöz jutó ponyvás nyergesvontatót vezető sofőrök vannak, majd a hétvégente hazajáró autószállítót vezető gépkocsivezetők.

Összességében tehát az látszik, hogy valóban vannak olyan teherautó-sofőrök Magyarországon, akiknek a nettó fizetése megközelíti az egymillió forintot, ők azonban a nagyon kényelmetlen munkarendben, nemzetközi fuvarozásban dolgoznak. A belföldön vagy kényelmesebb munkarendben dolgozók ennél jellemzően jóval kevesebbet keresnek.

(Forrás: TELEX Gazdaság – Weiler Vilmos)

Legolvasottabb

De jó lenne egy jó állás a logisztikában…

Az elmúlt néhány évben jelentős változások történtek a munkaerőpiac világában és abban, ahogyan a hozzád hasonló munkavállalók gondolkodnak a karrierjükről. Könnyű azt gondolni, hogy a

Home Office: Az Aranytojást Tojó Tyúk vagy Szervezeti Öngól?

Tanácsadóként számos vállalatnál megfordulok, és az utóbbi években egyre gyakrabban kerül előtérbe a home office kérdése. A járványhelyzet katalizátorként hatott, és sok cég gyorsan alkalmazkodott

Logisztikai branding: merj más lenni!

Az elmúlt hónapokban nagyon sok logisztikai céget kerestem fel, átnéztem a weboldalakat, a logókat és a pozícionálási nyilatkozatokat. És észrevettem egy érdekes dolgot: a logisztikai

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Sütik megváltoztatása