Diákmunka a logisztikában. Valós alternatíva.

Diákmunka a logisztikaban
Diákmunka a logisztikaban

A diákmunka újra felértékelődik a recessziós helyzetben: számos vállalkozás átszervezi a munkavállalói struktúráját és fiatalokat vesznek fel kedvező adózási feltételekkel és alacsonyabb órabérekkel. A diákmunka beemelése a cég életébe az optimális munkavégzés és munkarend kialakításával jelentős terheket vehet le a szakemberekről, és hosszú távon megtartást is eredményezhet a fiatalok számára.

Egyre nagyobb a kereslet a diákmunkában dolgozó fiatalok iránt. Felértékelődik a diákmunka, mint alternatív foglalkoztatási forma szerepe recessziós helyzetben: számos vállalkozás kezdi most átszervezni a munkavállalói struktúráját.

Diákmunka a logisztikában

A diákmunka kedvező lehetőséget kínál a munkaadók számára: kiváló adózási feltételekkel és a végzettséggel rendelkezőkhöz képest alacsonyabb órabérrel foglalkoztathatók a fiatalok. Akiknek a megtartása hosszú távon a sikeres kilépést is jelentheti majd a recesszióból.

Megfelelő feladatkör diákmunkában

Sokan azzal hárítják el a diákmunkában történő foglalkoztatás ötletét, hogy náluk nincs olyan pozíció, amit végzettség nélküli, még tanuló fiatalok tudnának ellátni. Ez azonban a legtöbb esetben nem igaz, és amikor leülünk beszélgetni, hamar kiderül, hogy milyen módon lehetne optimalizálni a munkavállalói struktúrát.

Ugyanis minden cég életében jelen van számos olyan részfeladat, ami inkább adminisztratív, rutinszerű, gépies és szakértelem nélkül is, diákmunka keretében ellátható. Mégis, az adott területen dolgozó, diplomás, magas “órabérben” dolgozó kollégának adjuk a feladatot, hiszen az ő munkájához kapcsolódik.

Ennek eredménye kétféle lehet: vagy több embert foglalkoztunk, mint ami feltétlen szükséges lenne, vagy már megpróbálunk spórolni a munkaerőn, de ezzel azt érjük el, hogy meglévő alkalmazottainkat túlhajtjuk, több munkát várunk el tőlük, mint ami belefér az idejükbe. Utóbbi esetben vagy a munkavállalók kezdenek majd új lehetőség után nézni, vagy törvényszerűen a munka minősége esik, és az üzlet bánja majd.

Ebben a helyzetben ideális megoldás a diákmunka beemelése a cég életébe. A fiatalok nagyon sok olyan adminisztratív, asszisztensi munkát át tudnak venni a szakemberektől, amelyek időigényesek, de nem követelnek meg szaktudást. A diákmunkában dolgozó fiatalok akár 3-4 ember válláról is le tudnak venni terheket, ideálisabbá válik a munkavégzés elosztása.

Az optimális munkarend kialakítása

Komplexitásában kell vizsgálni egy cég működését ahhoz, hogy meglássuk ennek a rengeteg előnyét. A munkavégzés optimalizálása rendszerszintű gondolkodást igényel, de nem olyan bonyolult, mint elsőre tűnik. Szükség van egy HR szemléletű szakember segítségére, és mindenképp a kollégákkal együttműködve kell kialakítani az új rendszert.

Jellemző probléma ugyanis, amikor a vezetőség dönt a diákmunkában érkező fiatalok feladatáról, a kollégák pedig bizalmatlanul fordulnak a tanulók felé. Nem látják át, hogyan tudják a fiatalok segíteni a munkájukat – ez pedig akár az együttműködés kudarcához is vezethet. Ha azonban közösen, a kollégák bevonásával alakítjuk ki a rendszert, akkor az is könnyen világossá válik, pontosan mennyi időre és kit keresünk a vállalathoz.

Gyakornoki programok

Nagyon sok egyetemista szeretne állandó, akár fizikai munkát vállalni a tanulmányai mellett. Ilyenkor hetente néhány napot, vagy napi néhány órát tudnak dolgozni. A fix diákmunkás kolléga foglalkoztatásának előnye, hogy megismeri a cég működését, beletanul a feladatba és hatékonyabban tudja végezni azt. Számára ez egy olyan szakmai gyakorlat, aminek segítségével akár megismerheti azt a területet, ahol majd később dolgozni szeretne. Hasznos, releváns szakmai tapasztalatra tehet szert.

Olyan megoldás is elképzelhető, ahol sűrűn váltják egymást a munkát elvégző fiatalok. A feladat jellegétől függ, hogy ez a megoldás működőképes-e vagy sem. Mindenképp érdemes végiggondolni, mielőtt alapból elutasítanánk a koncepciót. Azt tapasztalom, hogy még mindig nagyon sok cégvezető fejében él az elképzelés, hogy csak az az út, hogy alkalmazottakkal dolgozzunk, és minden feladatot ők oldjanak meg. Ez viszont nagyon sokba kerül, és nem is minden esetben a legeredményesebb.

A jövő tehetségei a cégednél

A diákmunkában foglalkoztatás másik nagy előnye a lehetőség, hogy megismerhetsz és a cégedbe becsatornázhatsz olyan fiatal tehetségeket, akik később a vállalkozás kiváló szakemberei lesznek. Miközben arról beszélünk, hogy egyre nehezebbé válik a toborzás, a diákmunka ennek egy gyorsan megtérülő, hatékony módja.

Szerző: Szűcs Róbert

Legolvasottabb

Nehézgépjárművek: az Európai Tanács szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el

Az Európai Tanács a mai napon hivatalosan elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, valamint a hatályos uniós szabályok módosításáról és szigorításáról szóló rendeletet. A naprakésszé

Már 57 minősített logisztikai park van hazánkban

Minősített logisztikai parkok Magyarországon Megvalósult a logisztikai szektor egy régi vágya, vagyis van lehetőség egy-egy logisztikai park pályázat útján történő minősíttetésére. A Közlekedéslogisztikai Konferencián adták át

Vasút és zöld kamionok: alapjaiban alakulhat át a magyar logisztika

Milyen tényezők állnak a vállalat fenntarthatósági stratégiájának megalkotása mögött, és milyen főbb pillérekre épül? Alapjaiban változik meg a magyar logisztika A Waberer’s a kelet-közép-európai régió

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása