Az ünnepi időszak felé közeledve érdemes számot vetni az idei évünkről. Az évértékelés hasznos eszköze a sikerekhez vezető út jobb megértésének, illetve lehetőséget kínál arra is, hogy feltárjuk a korrekcióra szoruló területek részleteit. Az év végi összegzés különösen fontos: a dolgozók szeretik tudni hogy mivel készül a cégvezetés a dolgozók számára év végén, valamint, hogy miért dolgoznak, hogy munkájukkal milyen mértékben járulnak hozzá a vállalat sikeréhez.
Határozottság nélkül nem lesz hiteles vezetői beszéd
Kulcsfontosságú, hogy egy vezető határozottan kommunikálja, mit szeretne a cég elérni. Nem mindegy az sem, ki és hol beszél a munkavállalókhoz. Tapasztalat, hogy ha a közvetlen vezető, vagy esetleg egy szinttel magasabb vezetői beosztású dolgozó beszél, személyesen és egyszerre csak egy kisebb csoportnak – akár online, de semmiképpen nem írásban – akkor sokkal eredményesebben átadhatók az üzenetek. Természetesen cégkultúra függő, hogy ez hogyan valósítható meg. Érdemes kihangsúlyozni a munkavállalók meghatározó szerepét a cég életében. Fontos, hogy érezzék, a vállalkozás jövője az ő hozzáállásuktól is nagyban függ.
Eredményeket kommunikáljunk, vagy eredményességet?
Az év végi kommunikációban mindig kihívás, hogy milyen évértékelőt készítsen a vezető. Bizalmat, biztonságot sugároz a dolgozók felé, ha száraz számok és tények – például forgalom, költség, létszám stb. – helyett arról beszél egy vezető, hogyan dolgoztak, milyen kitűzött célokat értek el. Az eredményességet úgy adjuk át a munkavállalóknak, hogy minden dolgozó érezhesse közvetlen csapatának eredményeit, bele tudjon kapaszkodni egy-egy üzenetbe és érezze magáénak az elért eredményt. Egy hatásos értékelő beszédhez elsősorban rendelkeznünk kell megfelelő gyakorlattal, de ha ez nincs meg, úgy igénybe vehetünk trénert, aki segít elsajátítani a közszereplés fortélyait. Azonban még ekkor sem állhatunk nyugodt szívvel a ‘hallgatóság’ elé. Gondoljuk át: melyek azok a kommunikációs elemek, amelyeket eddig kevésbé vettünk igénybe a figyelem felkeltése és megtartása érdekében:
- Gyűjtsünk kellő háttéranyagot, részelemzéseket, amelyekkel valóban tömör előadást tudunk produkálni,
2. Szerepeljen az értékelő beszédben egy-egy kiemelt teljesítményű alkalmazott is, mint mindenki számára követendő példa, ugyanakkor le kell szoknunk a beszédek során felsorolt, nem megalapozott dicséretekről, tudniillik „ha egy menedzser mindig minden beosztottjának azt mondja, hogy te vagy a legjobb emberem, akkor az a menedzser valójában nem is veszi komolyan a munkáját. Egy idő múlva pedig már mások sem fogják komolyan venni őt. Nem mindig jó ötlet „Az év munkavállalója” díj.
3. Vázoljuk fel, hogy hol tartunk most, mi az amiben változtatni kéne és főképpen hogy merre tovább,
4. Jó, ha a beszédnek vannak szemléletes, humoros részei a nehezebben emészthető mondanivalók után”- írja egy kommunikációs tanfolyamokat szervező cég,
5. Adjunk alternatívákat: különféle cél-elérési módokat, vagy éppen az alkalmazottak számára különböző ösztönzési formákat (béren kívüli juttatások stb.),
6. Az előadás során ne viselkedjünk úgy, hogy érezhető legyen, hogy mi vagyunk a főnök – sokkal inkább mint egy partner!
Ja, és a céges ajándékok: tárgyak helyett élmény!
A jó céges karácsonyi ajándék átgondolt, illeszkedik a szervezeti létszámhoz, a cég profitabilitásához, eredményeihez és összhangban van a vállalat évértékelő kommunikációs üzeneteivel. Az semmiképpen sem jó gyakorlat, ha egy nagy vállalat azt kommunikálja, hogy rekordéve volt rekordbevétellel, majd egy filléres ajándékot ad a munkavállalóknak karácsonyi ajándék címén. Ajándék helyett egyébként is jobb, ha inkább élményt ad a cég a dolgozóinak! Ez akkor lesz igazán különleges, ha olyan helyet választ a munkáltató, ahova a dolgozók egyébként nem valószínű, hogy elmennének. Legyen különleges a helyszín, az ellátás színvonala, a program. A tökéletes céges karácsonyi élmény plusz motivációt ad dolgozóknak és erősíti az összetartozás érzését! Fontos, hogy egy cég az év végi ajándékozás során gondolkozzon célcsoportokban akár a tárgyi, akár az élményajándék mellett dönt. Köszönje meg az évet a munkavállalóknak, belső ügyfeleknek, partnereknek, kiemelt beszállítóknak és mindenkinek, aki hozzájárult a sikeres évhez!