Wag the Dog a logisztikában, avagy amikor a farok csóválja a kutyát

Kutya - Border collie
Kutya - Border collie

A csendes elbocsátás titka: mesteri módon hatnak a munkaadók a dolgozóikra, akik azonban saját akaratukból is elhagyják a céget – állítja a szakértő.

Csendes elbocsátás

Nem csak a munkáltatók tudnak rejtett eszközökkel „hatni” munkavállalóikra. Ahogy az Index pár hete megjelent cikkében olvashatjuk, “a „quiet firing”, azaz csúnyán magyarra fordítva csendes elbocsátás vagy kirúgás, a legtöbb esetben észlelhető és sejthető. Azonban sok munkaadó mindezt olyan mesterien műveli, hogy rengetegen hagyják el saját akaratukból végül az adott munkahelyet, anélkül hogy értenék, mi zajlik körülöttük.”

Erről mostanában több esszét és cikket is lehetett olvasni, én most egy másik aspektusával szeretnék inkább foglalkozni.

Amikor a farok csóválja a kutyát

A logisztika egyes szegmenseiben – főleg ott, ahol nagyobb a munkaerő kereslet, mint a kínálat – nem egyedi jelenség ennek az ellenkezője sem. Több olyan cégben, ahol tanácsadóként tevékenykedtem, észlelhető volt, hogy az adott terület egyes munkatársai nem éltek, hanem visszaéltek azzal a helyzettel, hogy „szükség” volt rájuk. Gyakran erőszakoltak ki egyedi előnyöket maguknak úgy, hogy nem volt cserébe igazából semmi sem többlet nyújtva.

Íme, egy konkrét példa: az egyik partnercégünknél volt egy raktárvezető, aki félévente zsarolta meg a vezetőit, hogy elmegy, ha nem kap annyit, mint a „másik” ajánlat. Persze, rendre meg is kapta, de közben a csere egyre jobban sérült, mert nem viszonozta semmivel a cégnek, hogy az alkalmanként 40-50%-al növelte a bérét. (Például nem képezte magát tovább.)

Lehet megosztó lesz a gondolat, de a példának okán: ha valakinek van munkahelye, miért megy el máshová állás interjúra? Hiszen máshogy nem kapna valódi „ajánlatot”. Mennyire elkötelezett egy ilyen munkatárs? Semennyire úgy vélem.

Valós teljesítmény helyett finom zsarolás

Visszatérve az alap gondolatra. Főleg a fuvarozásban, raktározásban, ahol akut a munkaerőhiány, gyakori, hogy a dolgozók nem a valós teljesítményük alapján kapnak juttatásokat, hanem finom zsarolásokkal. Ezeket rendre meg is kapják, hiszen a vezető kutyaszorítóban van , hiszen így is munkaerőhiánnyal küzd szinte mindenki. Valljuk be, ma megbízást szerezni sokkal könnyebb, mint azok elvégzésére képes szakképzett alkalmazottat találni.

Viszont ezzel csak fokozzuk a spirálhatást, hiszen, ha valaki zsarolása nem hat, és felmond, akkor szinte azonnal kap máshol állást. Gyakran rögtön csomó előfeltétel megszabásával, ami szerintem megint csak nem helyes, hiszen ezzel  automatikusan feszültséget kelt az új helyen már korábban ott dolgozók között.

Határmeghúzás

Muszáj visszaépíteni az egészséges csererendszert a logisztikában. Egészséges pedig azt jelenti számomra, hogy mindkét fél számára megfelelő a csere. A munka világában ez annyit tesz, bizonyítok, dolgozom, értéket teremtek és azért kapok jövedelmet. Ez pedig normál esetben így folytatódik növekvő trendben. A valós, tényleges értékteremtést nem szabad elengedni. Tűnjek ódivatúnak, de én ebben hiszek. Ki fogja először meglépni a „váratlant”? Kíváncsian várom.

Vendégszerző: Papp Zoltán, a LogiJobs Kft. ügyvezetője

Szívesen olvasnál még hasonló írásokat? Iratkozz fel a LogiJobs szakmai hírlevelére és neked szólunk róluk először.

Legolvasottabb

De jó lenne egy jó állás a logisztikában…

Az elmúlt néhány évben jelentős változások történtek a munkaerőpiac világában és abban, ahogyan a hozzád hasonló munkavállalók gondolkodnak a karrierjükről. Könnyű azt gondolni, hogy a

Home Office: Az Aranytojást Tojó Tyúk vagy Szervezeti Öngól?

Tanácsadóként számos vállalatnál megfordulok, és az utóbbi években egyre gyakrabban kerül előtérbe a home office kérdése. A járványhelyzet katalizátorként hatott, és sok cég gyorsan alkalmazkodott

Logisztikai branding: merj más lenni!

Az elmúlt hónapokban nagyon sok logisztikai céget kerestem fel, átnéztem a weboldalakat, a logókat és a pozícionálási nyilatkozatokat. És észrevettem egy érdekes dolgot: a logisztikai

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Sütik megváltoztatása