A Maersk felgyorsítja a nettó nulla CO2 -kibocsátási terveit azzal, hogy 1 milliárd fontot költ „szén-semleges” konténerhajók beszerzésére. A dán társaság szerint az új hajók egyenként 16 ezer konténert szállíthatnak, és ezzel évente körülbelül egymillió tonna CO2 -kibocsátást spórolhatnak meg.
A Maersk hajózási cég jelentős lépést tett flottája szén -dioxid -mentesítésére, és egymilliárd fontot (1 Font 406 Forint) költ nyolc darab, „zöld” metanollal működő hajó beszerzésére.
A dán vállalat elkötelezte magát amellett is, hogy 2050-re a nettó nulla széndioxid kibocsátás elérésére irányuló terve részeként csak olyan új konténerhajókat rendel, amelyek szén-dioxid-semleges üzemanyagot használnak.
Célja eléréséhez a cégnek szén-dioxid-semleges flottával kell rendelkeznie 2030-ra, mivel a hajók élettartama általában 20-35 év. Az új hajók mindegyike 16 ezer konténert szállíthat, és évente körülbelül egymillió tonna CO2 -kibocsátást takaríthat meg.
A társaság arra számít, hogy éves kibocsátása – ami jelenleg 33 millió tonna CO2 – körülbelül 3%-kal csökken.
És mindez hogyan?
Úgy, hogy a hajók hajtóművei zöld metanollal működnek, amik mind megújuló forrásokkal, például biomasszával és napenergiával előállíthatóak. Ha a szén-dioxid-semleges üzemanyag-ellátottság szűkösnek bizonyulna, úgy a hajtóművek hagyományos üzemanyaggal is működnek. A zöld metanol egyébként előállítható közvetlenül biomasszából, ha a megújuló hidrogént vagy kibocsátási forrásokból, vagy biomasszából származó szénnel kombinálják.
A hajók mindegyike 175 millió dollárba (1 dollár 298 Forint) kerül, amik 10-15 százalékkal drágábbak, mint a normál hajók. Szállításuk 2024 -re várható.
A Maersk elmondta, hogy legnagyobb vásárló-partnerei, például az Amazon, a Disney és a Microsoft rendkivül ambiciózus célokat tűzött ki a saját ellátási láncuk károsanyag kibocsátásának csökkentésére. „Mi ebben partnerok vagyunk” – mondta Maersk, a szén -dioxid -mentesítésért felelős vezetője, Morten Bo Christiansen, hozzátéve: „Szerencsére ügyfeleink nagyra értékelik erőfeszítéseinket, és a kereslet irántunk valóban nő.”
A dán cég már alá is írt egy megállapodást a zöld metanol biztosításáról első szén-dioxid-semleges hajójának 2023-as üzemeltetéséhez.
A globális hajózás a világ szén -dioxid -kibocsátásának közel 3% -át teszi ki, az interkontinentális kereskedelem mintegy 90% -át tengeren bonyolítják.
(Maersk)