Blockchain a logisztikában

Blockchain a logisztikában
Blockchain a logisztikában | Fotó: Getty Images Signatures

Mi az a blockchain?

A blockchain technológia manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvend, többek között a nemzetközi fuvarozásban és szállítmányozásban is. De kérdés: valóban megéri-e a befektetést? Melyek a blockchain lehetséges előnyei, használati módjai és veszélyei?

A blockchain technológiája a matematikának egy ágából, a kriptográfiából származik. Leegyszerűsítve egy blockchain titkosított „blokkok” (általában publikus, mindenki számára elérhető) sorozatából áll. Egy adott blokkot lehetetlen módosítanunk anélkül, hogy az egész láncot módosítanánk – ehhez viszont a teljes decentralizált hálózat megegyezése szükséges. Ennek következményeként szinte lehetetlen a block­chain rendszerben tárolt adatokat illegálisan módosítani vagy hamisítani. Ha egy adott adatcsomag egyszer bekerül a rendszerbe, örökre ott is marad.

A nemzetközi szállítmányozás jelenlegi problémái

Az iparág legnagyobb problémája jelenleg a lassú adatáramlás, amit a manuális folyamatok még tovább lassítanak. Szinte lehetetlen 100 százalékban biztosan ellenőrizni a szállított áru minőségét, hollétét és állapotát. Ezt kitűnően mutatja, hogy egy átlagos, hűtött árukat tartalmazó szállítmány az útja során (Afrikából Európába) közel 30 vállalaton és szervezeten megy keresztül, és több mint 200 interakcióba és adatcserébe kerül, mire eljut a céljáig.

További problémákat okoz a fuvarozási piac kompetitív szelleme, ahol a vállalkozók eltérő érdekekkel rendelkeznek. A vállalkozók nagy száma egy szinte átláthatatlan rendszert képez, amelyből a legtöbb esetben hiányoznak az egységes szabványok.

A blockchain lehetséges alkalmazási módjai a szállítmányozásban

Ezeknek a problémáknak a megoldásával óriási összegeket lehetne megspórolni, az iparban részt vevő összes szereplő nyerne rajta. Itt jön képbe a blockchain-technológia, ami megoldásokat kínál ezekre a gondokra. A blockchainnal létrehozható egy nagymértékben automatizált, decentralizált rendszer, ami könnyen átlátható, és nincs benne szükség köztes harmadik felekre és közvetítőkre. Szakértők szerint a technológia alkalmazása a nemzetközi szállítmányozásban felgyorsítaná az áruk áramlását, és lehetetlenné tenné a hamisítás legtöbb formáját. 

Egy blockchain árukövető rendszer használatával teljesen elhagyhatók a manuális kezelést igénylő, papíralapú dokumentumok. Az áruk ezen modern módszerrel való követése és kezelése nagymértékben csökkentené az ezzel kapcsolatos költségeket, és rövidítené a szállítási időket. A legnagyobb fejlődést a hűtést igénylő és romlandó áruk ellenőrzésével lehetne elérni. Egy block­chain-rendszer biztosítaná, hogy az áru hőmérsékletéről, állapotáról, páratartalmáról és egyéb adatairól pontos és hamisíthatatlan feljegyzések álljanak rendelkezésre. Ez nagyban felgyorsítaná az ellenőrzéseket, és segítene megtalálni az esetleges problémák okait.

Blockchain a hatékonyságnövelésért
Blockchain a hatékonyságnövelésért | Fotó: Getty Images

Hatákonyságnövelés blockchainnel

Teherautókban és konténerekben elhelyezett, az internetre csatlakoztatott szenzorok aktuális, pontos adatokat rögzíthetnek a helykihasználtságról, ezzel potenciálisan növelve a hatékonyságot. A nemzetközi fuvarozóvállalatok így optimálisan tudnák elosztani a szállítmányokat a járművek között, ezáltal időt és pénzt spórolva.

Okosszerződések

Az „okosszerződések” (smart contracts) használatával teljes mértékben elhagyható a köztes harmadik fél, ezáltal felgyorsul a pénz áramlása. Egy egyszerű példával élve: egy cég ki szeretné fizetni a fuvarozóvállalatot, amikor a szállítmány elérkezik a céljához. A blockchain-rendszer segítségével beprogramozható egy okosszerződés, ami automatikusan végrehajtja a tranzakciót, ha adott feltételek teljesülnek. Ebben az esetben a pénz automatikusan átkerül a szállítmányozócég számlájára, amikor az áru elérte célját. Közvetítő fél (például bróker) nem vett részt a szerződésben, ezáltal nem kellett extrapénzt költeni.

Gyakorlati kezdeményezések

Az egyik meghatározó gyakorlati próbálkozás a Maersk és az IBM által fejlesztett blockchain-rendszert használó szállítmányozási megoldás. Rögzíteni és kezelni lehet általa valós idejű szállítási adatokat és minden ezzel kapcsolatos dokumentumot.  A rendszer használatával 40 százalékkal csökkenthető a szállítási idő, és több ezer dollár egyéb költség spórolható meg szállítmányonként.

A másik gyakorlati alkalmazás lehetővé teszi, hogy az előállított áruk egyedi azonosítókat kapjanak, amelyek segítségével nyomon követhető az adott termékek helye és állapota. A platform blockchain-technológiával biztosítja a rögzített adatok biztonságát. A termék életciklusának bármely szakaszában meg lehet tekinteni információkat az elhelyezkedésével, állapotával és egyéb adataival kapcsolatban, ezáltal nagyban egyszerűsítve a szállítmányozási és ellenőrzési folyamatokat.

A blockchain technológia jövője

A technológia csak akkor lehet sikeres, ha sikerül az egész iparág által használt, egységes szabványrendszert bevezetni. Ez okozhatja a legnagyobb problémát, mivel a jelenlegi rendszert (EDI) sem sikerült egységesíteni annak ellenére, hogy több mint 30 éve van használatban.

Előnyök

  • Nincs szükség harmadik félre, nincsenek ezzel kapcsolatos díjak és áremelkedések.
  • Sokkal gyorsabb, mint a jelenlegi rendszerek.
  • Biztonságosabb, mint a mai módszerek.

Potenciális veszélyek

Az adatok írásvédettsége problémát okozhat, mivel a manuális bevitelnél sok lehetőség van emberi hibákra.

Ha egy vállalat elveszti hozzáférési kulcsát, örökre kizáródik a rendszerből; ilyen esetekben óriási mennyiségű adat veszhet el.

Forrás: gazdasagportal.hu

Tetszett a cikk?

Szívesen olvasnál még hasonló témában?
Legolvasottabb

„Mit csinál?” – a lean manager a logisztikában

Manapság egyre többet hallunk a "lean"megközelítési módszerről a logisztika területén is. Nagyvállalatok előszeretettel használják a „Lean és Kaizen filozófia” - azaz a hatékonyságnövelés és a veszteségcsökkentés módszereit

Támogatott gépjárművezető képzés a sofőrhiány enyhítésére.

A munkaerőpiaci aktivitás növelése, valamint a szállítmányozási és személyszállítási területen tapasztalható sofőrhiány enyhítése érdekében gépjárművezető képzési program indul 2024. március 1-jén. Az 1,7 milliárd forintnyi

Logisztikai konferenciák naptára Európában 2024-ben

Logisztikai konferenciák 2024-ben számos logisztikai és közlekedési eseményre kerül sor Európában. A LogiJobs országonként mutatja be a közelgő logisztikai konferenciák és kiállítások naptárát. Tájékozódjon az

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása