20%-os áremelkedés a közúti fuvarozásban?

Az év első negyedében megközelítőleg sem tudták olyan mértékben emelni szolgáltatásaik díját a hazai közúti árufuvarozók, mint amennyit a közúti fuvarozó árindex indokolt volna. A költségek jelenlegi alakulása alapján éves szinten a 20 százalékos drágulás sem zárható ki.

Az árindexet 2022-ben bevezető DigiLog Consulting tanácsadó cég mutatott rá közleményében, hogy újabb jelentős és feltehetően az inflációt is fokozó áremelések várhatók a hazai közúti fuvarozásban, mivel a közúti fuvarozók eddigi idei díjemelése nem érte el azt a szintet, amennyivel a költségeik növekedtek.

A 2022-ben jelentkező összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi közúti fuvarozás esetében 11,3 százalékos, a belföldiben pedig 14,1 százalékos díjemelés kompenzálná, ettől azonban az első negyedéves emelések elmaradtak, ezt kell kompenzálniuk a fuvarozó cégeknek.

A várakozások szerint a szolgáltatás éves szintű drágulása az első negyedéves 9-10 százalék után meghaladhatja a 20 százalékot is.

Annak következtében, hogy csak ekkora emelést tudtak elérni, tönkremehet a veszteségessé váló fuvarozók egy része, ezzel pedig kapacitáshiány keletkezhet a piacon. A másik következmény akkor jelentkezik, ha a tovább működő cégek az év hátralevő részében már tudják érvényesíteni a magasabb költségeiket, ekkor jelentkezhet az inflációfokozó hatás.

Ez már a fogyasztók pénztárcáját sem kímélné, hiszen az alapanyagok és a késztermékek 70 százalékát közúton fuvarozzák.

A DigiLog Consulting szerint azok a megbízók, akik nem fogadják el ezeket az emeléseket, rövid időn belül elveszíthetik fuvarozó partnereiket, és kapacitás nélkül maradhatnak. Ennek következménye nem csupán az áremelkedés lehet, hanem ellátási problémák is kialakulhatnak a kieső fuvarozók okozta kapacitáshiány miatt.

Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese a Világgazdaságnak elmondta: „Az árindexben szereplő érték abszolút elfogadható, a kérdés inkább az, hogy abból a piacon a fuvarozók mennyit tudnak érvényesíteni.”

A szakember hozzátette, a tapasztalat szerint a kiadásoknak csak a kisebb része jelent meg a megbízások díjában. Újdonság az is, hogy szerződéseikben a fuvarozók a negyedévesről egyre inkább áttérnek a havi üzemanyagár-klauzula alkalmazására. Szerinte lassan az is elvárható lesz, hogy ezekbe a szerződésekbe a munkaerőköltség kapcsán is klauzula épüljön be, egy gépkocsivezető bére már havi 800 ezer forint, vagy gyakran ennél is magasabb.

Legolvasottabb

50 felett és túlterhelve – Hogyan bánjunk jól a tapasztalt munkavállalókkal?

A munkahelyeken gyakran megfigyelhető, hogy az 50 év feletti, nyugdíj előtt álló kollégákra egyre nagyobb terhet raknak. Ők azok, akik évtizedek óta a cégnél dolgoznak,

Külföldi munkaerő: kockázat, vagy lehetőség?

Mindkettő. De milyen problémákkal szembesülhetnek a munkaadók, amikor külföldi munkavállalókat alkalmaznak? A munkaadók számos kihívással szembesülnek, amikor külföldi munkavállalókat alkalmaznak. A legjobb, ha megismerkedik ezekkel

Munkahelyi konfliktusok kezelése

Amikor emberek egy csoportja együtt dolgozik, elkerülhetetlen, hogy előbb-utóbb nézeteltérések alakuljanak ki a munka elvégzésével kapcsolatban. A csapattagok közötti konfliktusoknak azonban nem kell mindig alacsony

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Sütik megváltoztatása