A rakomány biztonsága és védelme

Rakomány biztonság - rakomány fosztogatás
Rakomány biztonsága és védelme | Fotó: Canva

A rakomány biztonság kifejezetten nehéz terület lett 2023-ra. A rakomány-fosztogatások 2022-ben naponta 568 000 Euro kárt okoznak a szállítmányozóknak. (IRU adat)

Rakomány-fosztogatási taktikák

A rakományfosztogatási taktikák fejlődnek. Az élelmiszerektől és italoktól kezdve a csúcskategóriás elektronikai cikkekig a rakománytolvajok továbbra is olyan árucikkeket vesznek célba, amelyek könnyen eladhatók a feketepiacon. Az új taktikák ismerete segíthet a vállalkozásoknak felismerni saját sebezhetőségüket, és ezzel hatékonyabban megelőzni a lehetséges rakománylopásokat.
Összegyűjtöttük a leggyakoribb rakományfosztogatási taktikákat, amelyre mindenképpen érdemes odafigyelni a szállítmányozási cégek biztonsági szakembereinek:

Rakomány lopás

A rakománytolvajok mindent keresnek, amit gyorsan ellophatnak és eladhatnak. Előszeretettel vadásznak célpontjaikra a kamionmegállókban, parkolókban, lerakóhelyekeken és egyéb olyan területeken, ahol a rakományt felügyelet nélkül hagyhatják. A kevés, vagy semmilyen biztonsági eszközzel nem rendelkező fuvareszközök, rakományok könnyebb és valószínűbb célpontok lehetnek. Hatékony védelmet nyújthatnak a nagy biztonságú hátsó ajtózárak, légzsilipzárak vagy futóműzárak használata.

Csalárd rakománylopás

Csalárd rakománylopás, vagyis a megtévesztő eszközöket alkalmazó lopás is folyamatosan fejlődik. A rakománylopás ezen típusa nem szokványos módszereket is magában foglalhat, beleértve a csalást és a megtévesztő információk használatát, amelyek célja a szállítmányozók, brókerek és fuvarozók becsapása, hogy a rakományt a törvényes fuvarozó helyett a tolvajoknak adják át. A tendenciák közé tartozik a személyazonosság-lopás, a fiktív átvételek, a kettős brókercsalások és a csalárd fuvarozók, valamint e módszerek hibrid kombinációi, amelyeket együttesen alkalmazhatnak.

A csalárd rakománytolvajok gyakran keresik a péntekenként késő délután közvetített rakományokat, abban a reményben, hogy az időhiány és a határidők hibákhoz és a fuvarozó kevésbé szigorú ellenőrzéséhez vezetnek. A tolvajok akár hamis, fiktív rakományokat is létrehozhatnak a szükséges információk megszerzése céljából. Annak elkerülése érdekében, hogy a cégek stratégiai rakománylopás áldozatává váljanak, a vállalatok olyan stratégiákat alkalmazhatnak, amelyek segítenek biztosítani a következetes és alapos átvilágítási gyakorlatot minden fuvarozó vagy bróker esetében, akivel üzletet kötnek.

Modern technológia a bűnözők kezében

Egyes rakománytolvajok olyan eszközöket használnak, amelyek segítenek a rejtett GPS-technológia felderítésében. Ha egy eszközt észleltek, akkor GPS-zavaróval blokkolják a technológiát, hogy az ne tudjon segíteni a bűnüldözésnek a lopott áru felkutatásában. Mások a lopott rakományt közvetlenül a lopás után egy parkolóban helyezik el, és megvárják, hogy a bűnüldöző szervek a keresésére induljanak.

Kiber támadások

A kibertámadások alaptípusait használják a rakománylopás végrehajtásában. Adathalász e-maileket küldhetnek, amely megfertőzheti a vállalat rendszerét, és hozzáférést biztosíthat érzékeny adatokhoz. Ezáltal a rakománytolvajok hozzáférhetnek a felvételi és szállítási információkhoz. Az erős kiberbiztonság bevezetése segíthet felismerni és megelőzni számos ilyen támadást. A vállalatoknak alaposan meg kell vizsgálniuk honlapjaikat és az általuk a nyilvánosság számára elérhetővé tett információkat.

Kisebb értékre történő lopások

Ebben az esetben gyakran nem, vagy későn ismerik fel, hogy egyáltalán lopás történt. A sofőrök esetleg csak akkor veszik észre, amikor már többször megálltak az útvonal mentén, vagy amikor a kiszállítás helyére érnek. Ennek eredményeképpen nem szívesen tesznek feljelentést, mivel a sofőr sem biztos abban, hogy hol történt a lopás. A szállítmányozó vállalatoknak meg kellene követelniük a járművezetőktől, hogy minden megállás után járják körbe a teherautójukat, ellenőrizzék a pótkocsi ajtaját és tömítéseit a lopás jeleinek felismerése érdekében. A nagy biztonságú hátsó ajtózárak, kiváló minőségű betétzárak használata megakadályozza az ilyen típusú lopásokat.

Lépések a rakománylopások megelőzésére

Cargo biztonsággal foglalkozó szakemberek rakomány biztonság vagy biztonsági program kidolgozását és bevezetését ajánlják a szállítmányozóknak. Ezen programok főbb jellemzői:

  1. Vállalati biztonsági folyamatok és eljárások kidolgozása,
  2. Biztonsági eszközök, például zárak és plombák használata,
  3. A megfelelő technológia kiválasztása,
  4. A kiberbiztonság megerősítése a kulcsfontosságú információkhoz való hozzáférés megakadályozása érdekében.

Forrás: iru.org | Newsroom

Legolvasottabb

Pályadíjemelés a vasúton

Húsz éve nem látott példátlan díjemelést hoz az ősz a magyar vasútnak, ráadásul a drágításra év közben, és az idén már másodszor került sor. Mellesleg

Teljesítményértékelés, mint motivációs visszajelzés

Ma már egyre nyilvánvalóbb, hogy a cégek egyik legértékesebb tőkéje a humán erőforrás. A dolgozók értékelése éppen ezért az egyik legfontosabb területté vált. A helyesen

Toborzás vagy fejvadászat? Különbségek, hasonlóságok röviden…

Lássuk, miben különbözik és miben egyezik a fenti két fogalom! 10 szempont szerint nézzük meg a különbségeket: Célcsoport Nyitottság Diszkréció Elköteleződés Fő fókusz Tevékenység Módszer Tanácsadó

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása