Az utóbbi 3-4 év nehézségei a logisztikai területen dolgozók számára különösen sok változást hozott: a covid, a háború, a gazdasági helyzet olyan terhet rak erre a szektorra, ami rengeteg kihívást hoz a vezetők és a dolgozók számára egyaránt.
A szervezetek olyan kihívásokkal néznek szembe, amik eddig kevésbé hangsúlyosan vagy egyáltalán nem voltak jelen a mindennapokban. Ezek a kihívások olyan új megközelítéseket, módszereket, stratégiákat igényelnek, amelyeket akár nulláról kell felépíteni. A megszokott módszerek kevésbé hatékonyak, sok esetben felül kel vizsgálni a működést, a folyamatokat mind az egyének, mind a rendszerek szintjén.
A sok változás, növekvő elvárások és a turbulens gazdasági helyzet több szinten okozhat nehézséget: a csapatokban sok a konfliktus és a ki nem mondott feszültség, a dolgozókat nehéz megtartani, a folyamatos változások nagy rugalmasságot és gyors alkalmazkodóképességet igényelnek. Azok a szervezetek tudnak hatékonyan működni, túljutni a nehézségeken és eredményesen menedzselni a folyamataikat, ahol a vezetők jól felkészültek, átlátják a helyzeteket, tudnak visszajelzést adni, összetartó csapatot működtetni és a stresszt, nyomást jól kezelni. Ugyanakkor a hatékony működéshez a megfelelő dolgozói hozzáállás, motivált emberek, jó hangulatú csapatmunka és előremutató kommunikáció is elengedhetetlen.
A képzések, tréningek azt támogatják, hogy az egyének készségei fejlődjenek, nagyobb legyen a tudatosság, csapat szinten hatékony megküzdési stratégiák legyenek. A tréningek összehozzák a csapatot, mert más oldalról is megismerik egymást a dolgozók, beszélgetnek, közösen gondolkodnak fejlesztési lehetőségeken és a közös élmények a mindennapokban is muníciót adnak a nehéz helyzetek kezeléséhez. Az új módszerek megismerése és kipróbálása az első lépés a munkatársak, vezetők és ezáltal a szervezet fejlődéséhez. Mint például a coaching…
Mi az a coaching?
A coaching lényege tehát összefoglalva az, hogy segíti az ügyfelet abban, hogy kiemelkedő eredményeket tudjon elérni az életének bármely területén, így a munkában, a magánéletében.
A coaching mindezt beszélgetésekkel és speciális coaching technikákkal éri el: rávezeti az ügyfelet arra, hogy lássa meg a saját hibáit, és igyekezzen azokat javítani, valamint ismerje fel, hogy ő maga mit tehet annak érdekében, hogy javuljon a helyzete, elérje a céljait. A cél tehát tulajdonképpen az önbizalom növelése, és annak belátása, hogy igenis felelősek vagyunk a sorsunkért: bármikor tehetünk, hogy jobbra forduljon az életünk.
Több típusa létezik
A coachingban több irányzat fejlődött és vált önálló ággá az elmúlt évtizedekben:
- Az életvezetési coaching, amely kimondottan a magánélettel és a munkahellyel kapcsolatos problémákat segít leküzdeni, illetve abban, hogy a kettő összehangolható legyen.
- Az üzleti coaching a menedzsereknek segít, hogy a beosztottjaikat fejlesszék, és jobb teljesítményt érjenek el, a executive coach pedig kimondottan vezető pozícióban lévőknek tehet jó szolgálatot.
A coaching lehet egyéni vagy csoportos is, természetesen a probléma természetétől és az igényektől függ, hogy melyik hasznosabb.
A vezetői coaching
Már régóta tudjuk, hogy az autokrata vezetési stílus ideje lejárt. A mai modern és hatékony vezetők kezében a coaching szemlélet és tudás már alap elvárás és egyben a sikerük, elismertségük kulcsa is. A coach szemléletű vezetés lehetővé teszi, hogy a munkatársak motiválttá, autonómmá, önfejlesztővé és felelősségteljessé váljanak az adott munkahelyen. Nem attól jó egy vezető, ha mindig mindent pontosan előír a munkatársainak, sokkal inkább attól, ha képes mindenkiből kihozni a legjobbat, valamint észreveszi a kiaknázásra váró pozitív erőforrásokat és potenciálokat is. Ahhoz, hogy ezt meg tudja tenni, saját önismeretét és személyes hatékonyságát is fejlesztenie kell. Ebben nyújt támogatást a vezetői-coaching.
A vezetői coaching során 6-10 alkalom az optimális attól függően, milyen fejlődési-, fejlesztési irányokat jelölnek ki a közép- illetve felsővezetők számára.
A leggyakoribb coaching témák a következők lehetnek:
• Delegálás, felhatalmazás
• Motiválás
• Időmenedzsment
• Erőforrásoptimalizálás
• Hatékony munkavégzés, eredményesség
• Döntéselőkészítés, döntéshozatal
• Stratégiaalkotás
• Burnout (kiégés kezelése, megelőzése)
• Hatékony kommunikáció, érdekérvényesítés, asszertivitás
• Tárgyalástechnika
• Szociális kompetenciák fejlesztése
• Önismeret fejlesztése
• Együttműködésfejlesztés
• Konfliktusok kezelése
• Stresszkezelés
• Munka-magánélet egyensúlya
• Vezetővé válás (frissen kinevezetteknek)
• Vezetői stílus, identitás (brand, önmarketing)
• Érzékeny témák (elbocsátás, értékelés: kritika és dicséret)
• Új feladatok, új kihívások
• Változásokba való beleállás
A team coaching
Együtt mindig többre vagyunk képesek, mint külön-külön. A csapat ereje a sokszínűségében rejlik. A tagok egyéni képességeikkel, tapasztalataikkal és hozzáállásukkal befolyásolják a közösen elért eredményeket. Az energiabefektetés, amit egy-egy tag hozzátesz a csapat közös erőforrás-bázisához, nagyon eltérő lehet és mivel a hozzáadott érték mindenki számára mást jelent, nem ritkák az ebből adódó konfliktusok sem. Könnyen előfordulhat, hogy másokat alul, míg önmagunkat felülértékeljük az elért eredmények tekintetében.
Egy csapatban a diverzitás elfogadása – és erre, mint legfőbb értékre való fókuszálás – fontos mérföldkő lehet a jövőbeni sikerek elérése szempontjából. Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk kapcsolódni egy tőlünk más attitűddel és elvárásokkal rendelkező csapattaghoz, először is meg kell ismernünk saját szerepünket, viselkedési- és gondolkodási mechanizmusunkat, majd másokét, végül pedig el kell sajátítanunk az együttműködés olyan formáit, mely win-win stratégiákon nyugszik. Minden egyes viselkedési stílus és attitűd hordoz magában pozitív-, negatív és néha láthatatlan stresszfaktorokat is. Amint pontosan megismerjük és képesek leszünk kezelni ezeket, érezhetően javulni fog közérzetünk és garantáltan hatékonyabban fogunk tudni együttműködni másokkal.
A team coaching esszenciája emellett, hogy egyszerre történik a tanulás, készségfejlesztés, problémamegoldás és a közösség építés. Utóbbi pozitív velejárója a szervezeti bizalmi szint épülése, mélyítése. A csoport tagjai biztonságos közegben, együtt és egymástól tanulnak azáltal, hogy saját valódi problémáikon dolgoznak és a saját tapasztalataikra reflektálnak. A közös munka során a csapat egy kollektív „csomagot” készít, ami a jövőbeni sikeres együttműködés és hatékonyság alapja is egyben. Itt nem érvényesülnek a hierarchiák, minden tag egyenrangú partnerként van jelen és támogató attitűddel járul hozzá az egyéni és kollektív eredményekhez. A team coach feladata a szakmai és biztonságos keretek tartása, a csapatban rejlő potenciál kiaknázása, valamint a felismerések és változások katalizálása.
Az alábbi esetekben a leghasznosabb a team-coaching:
• új a csapat és össze kellene kovácsolni őket
• változási, újítási projektek támogatása és elősegítése
• célok elérése, jövőkép kidolgozása
• a társosztályok közti együttműködés fejlesztése
• tudatosítani a tagok egyéni hozzájárulását és erősségeit
• emelni a felelősségvállalás szintjét
• új vállalati kultúra megalapozása
• nehéz és problémás helyzetekben való együttműködés támogatása
• bizalomvesztésből, kudarcokból, konfliktusokból való felállás és újrakezdés támogatása
• vezetői készségek és identitás fejlesztése
• a kommunikációs készségek (kérdezéstechnika, reflexió, visszajelzés, vitakészség, elismerés, asszertivitás) fejlesztése
Amennyiben felkeltettük érdeklődésedet a coaching, mint alternative képzés iránt, vedd fel a kapcsolatot egy szervezetfejlesztési coach szakemberrel.