Az EU haszongépjármű-piacának fellendülésében még mindig a dízel dominál.
Miközben az európai haszongépjármű-piac 2023-ban minden ágazatban pozitív növekedést mutatott, a dízel maradt a domináns üzemanyagtípus az elektromos furgonok növekvő népszerűsége ellenére. Németországban azonban az ösztönzők kiigazítása átmeneti turbulenciát okozott.
Az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb adatai azt mutatják, hogy az EU haszongépjármű-piaca 2023 egészében visszanyerte lendületét, és minden ágazatban emelkedő regisztrációkat regisztráltak.
A nehéz 2022-es évet követően, amikor az egész autóipart sújtotta az ellátási lánc válsága, a tavalyi év optimizmusra adott okot. Minden egyes negyedévben javulás mutatkozott, ami az iparágat jobb helyzetbe hozta 2024-re, mivel reméli, hogy folytatódhat a lendület.
Folytatódik a furgonok piacának lendülete
A könnyű haszongépjárművek piaca tavaly 14.6 %-al nőtt és 1 467 001 darab kisteherautó került az utakra az EU-ban. Ezzel az ágazat a problémás 2022-es évet követően fellendüléssel zárt. A végleges összérték azonban 6%-kal marad el a 2021-es, közel 1,6 millió darabos számtól, és 16,6%-kal marad el a 2019-es, a COVID-19-korszak előtti eredményektől is.
A piac tehát abban reménykedhet, hogy a 2023-as eredményeket át tudja vinni az idei évre. A 3,5 tonnáig terjedő teherautók iránt egyértelmű kereslet mutatkozik, és mivel a kiszállítási ágazat tovább növekszik, a 2021-ben forgalomba helyezett járműveket valószínűleg a következő 12 hónap során lecserélik, mivel a vállalatok elkezdik a flotta leépítését.
A négy nagy uniós piac közül Olaszország és Spanyolország vezette a növekedést 2023-ban, ahol a könnyű haszongépjárművek regisztrációja 22,7%-kal, illetve 22%-kal nőtt. Németországban 12,1%-kal nőtt a piac, míg Franciaországban 8,9%-os volt a növekedés, bár a 378 040 darabos számuk a legnagyobb Európában.
Az elektromos furgonok a növekedést hangsúlyozzák
Az akkumulátoros-elektromos járművekből (BEV) és plug-in hibridekből (PHEV) álló elektromos furgonok a legnagyobb növekedést a könnyű haszongépjárművek piacán érték el, 56,8%-kal több modellt szállítottak le. Ennek köszönhetően a hajtáslánc 7,4%-os piaci részesedést ért el, ami a második legnagyobb az EU-ban, és két százalékponttal magasabb, mint 2022-ben.
A könnyű haszongépjárművek piaca

Úgy tűnik, hogy az EU piacain a könnyű haszongépjárművek vásárlói számára elérhető plug-in lehetőségek felpezsdítik a piacokat. Csak Horvátországban és Cipruson volt visszaesés 2023-ban, bár ezek a 2022-es nagyon alacsony kiszállításokon alapultak.
A négy nagy piac közül Spanyolországban nőttek a legnagyobb mértékben a számok, ahol a 9 983 darabos növekedés 100,3%-os emelkedést jelent az előző évhez képest. Franciaország 76,7%-os növekedést ért el, 30 277 darabos számával a kontinens legmagasabb értékét produkálta, míg Olaszország 44,8%-os növekedést (7 224 darab) biztosított.
A német elektromos haszongépjárműpiac visszaesése
Németországban az év során 7,8%-kal nőtt az EV-k száma. A piacot megakasztották a szeptember elején bekövetkezett ösztönzőrendszer-változások, amelyek következtében a vállalkozások számára visszavonták az EV-kre vonatkozó pénzügyi támogatást. Az ország 2023 első kilenc hónapjában 67,1%-os növekedést könyvelhetett el, 17 354 darabot, de az utolsó negyedévben már csak 3444 darabot, ami 61,3%-os visszaesést jelent 2022 azonos időszakához képest.
Valószínű tehát, hogy Németországban 2024 első negyedévében is folytatódni fog az elektromos furgonok regisztrációjának csökkenése, mivel a piac alkalmazkodik az ösztönzők elvesztéséhez.
Az elektromos furgonok szegmensében említést érdemel még Hollandia, ahol 110,4%-kal, 9 971 darabbal, és Portugália, ahol 140,5%-kal, 2 448 darabbal nőttek a forgalomba helyezések. Svédországban 64,6%-kal nőttek a kiszállítások, az év során 8 667 elektromos furgon került forgalomba.
Hajtáslánc-választék bővülése
A dízel ismét uralta a könnyű haszongépjárművek piacát 2023-ban, mivel az üzemanyagtípus regisztrációi 10,4%-kal nőttek, és 1 211 771 darabot szállítottak le. A 82,6%-os piaci részesedése azonban elmaradt a 2022-ben elért 85,7%-tól. Bár ez csak enyhe visszaesés, mégis arra utal, hogy a vásárlók tudomásul veszik a hajtáslánc szorult helyzetét a személyautók piacán, és talán alternatívákat keresnek.
A négy nagy piac közül háromon nőtt a dízelek forgalma, a legnagyobb mértékben Olaszországban, 28%-os növekedéssel. Ezt követte Spanyolország (19,2%-os növekedés) és Németország (11,2%-os növekedés). Franciaországban viszont 1,6%-kal csökkentek a dízelüzemű járművek kiszállításai, mivel a járművezetők más meghajtási lehetőségek felé fordultak.
Az elektromos furgonok mellett a benzinesek is piaci részesedést vettek el belsőégésű motoros társaiktól, amelyeknél a regisztrációk 38,3%-kal nőttek 2023-ban. Ezzel az üzemanyagtípus 6,3%-os piaci részesedést ért el, szemben a 2022 végi 5,2%-os részesedéssel.
A hibrid hajtásláncok, beleértve az enyhe hibrideket is, 4,8%-os, marginális javulást értek el, 33 816 darabbal. Ennek ellenére a dízelek mellett ezek voltak az egyetlen szektor, amelyek piaci részesedése csökkent, 2,3%-ra az egy évvel korábbi 2,5% után. Az „egyéb” kategóriában, amely a hidrogén üzemanyagcellás járműveket, valamint a cseppfolyós propángázzal (LPG) és földgázzal működő kisteherautókat foglalja magában, a regisztrációk száma 40,5%-kal, 21 155 egységgel nőtt, ami 1,4%-os piaci részesedést jelent.
A tehergépkocsik piaca egyre nagyobb teret nyer
Az EU közepes tehergépkocsik piaca, amely a 3,5 tonna és 16 tonna közötti járműveket foglalja magában, 2023-ban 24,8%-kal, 53 202 egységgel nő. A könnyű haszongépjárművek piacától eltérően a közepes tehergépkocsik kiszállításai a 2021-es szinthez képest is növekedtek, ami az ellátási lánc válságából való erőteljes kilábalást jelzi. A piac még mindig elmaradt a járvány előtti szinttől, 2019-hez képest 11,2%-os visszaesés volt tapasztalható.
A dízelpiac ismét dominált, a regisztrációk 19,7%-kal nőttek, és 48 783 járművet helyeztek forgalomba. Ezzel a hajtáslánc 91,7%-os piaci részesedést ért el, ami erős pozíciót jelent az ágazatban, de a 2022 végi 95,6%-hoz képest csökkenést jelent.
Ezt a piaci részesedést az elektromos járművek (EV-k) vették át, amelyek 229,4%-os növekedést értek el, 2793 darabos forgalmukkal. Ezzel a technológia 5,2%-os részesedést szerzett, szemben az egy évvel korábbi 2%-kal. Az elektromos középkategóriás teherautók piaca kisebb, mivel a vállalkozások valószínűleg óvakodnak a hosszú töltési időtől a benzin- és dízelmotoros modellekhez képest, ami a logisztikai ágazatban a szállítási időkre is hatással lehet. Lassan azonban részesedést vesznek el a dízelüzeműektől, ahogy a flották alkalmazkodnak a kibocsátásmentes mobilitáshoz.
A következő legnagyobb szektor az „egyéb” kategória volt, amely 1373 darabot regisztrált, ami 52,7%-os növekedést jelent, 2,6%-os piaci részesedéssel. A hibrid járművek 600%-kal nőttek, bár ez 140 darabot jelentett, és 0,3%-os részesedést a közepes tehergépkocsik piacán, míg a benzines modellek 8,1%-kal csökkentek, 113 darabjuk az év során 0,2%-os piaci részesedést jelentett.