Brutálisan drágult a fuvarozás, karcsúsítják a kamionflottákat

Az első negyedéves infláció négyszeresével nőttek a közúti fuvarozás költségei, ami biztosan meg fog jelenni a fogyasztói árakban is – áll a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég által közzétett, 2024. I. negyedéves közúti fuvarozási árindex (KFX 24Q1) iparági elemzésben. Ráadásul fuvar sem volt elég.

Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 13,5, míg a belföldi fuvarozásban 16,4 százalékos összköltség-növekedés volt mérhető az év első negyedében, ami annyit jelent, hogy ekkora fuvardíjemelés kompenzálta volna a fuvarozók költségeinek emelkedését – írja legfrissebb elemzésében a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég.

Sok országban nőtt az útdíj

Nemzetközi területen ennek közel kétharmada, a belföldi területen pedig háromnegyede a használatarányos útdíj extrém növekedéséből származott. A hazai tarifák átlagosan 50-60 százalékos növekedése mellett 80-85 százalékkal nőtt a német, és 8-12 százalékkal az ausztriai útadó is. Ehhez képest eltörpül a többi költségtétel változása, azaz

  • a gépjárművezetői bérek 8-10,
  • az amortizáció 8-9
  • vagy a lízingkamatok 15-20 százalékos emelkedése,

mert ezek hatása az összköltségre csupán 2-3 százalékot tesz ki a súlyozás után.

2024 első negyedévében nem javította a fuvarozók gazdálkodását semmilyen más tényező sem, mivel hatékonysági és termelékenységi mutatóik a fuvarhiány miatt alacsonyan maradtak, az üzemanyagárak nem csökkentek tovább, és ezúttal a forint gyengülése sem generált extra nyereséget számukra 2023 I. negyedévéhez képest.

Nem sikerült áthárítani a költségnövekedést

A 13,5-16,4 százalékos költségemelkedést nem sikerült teljes mértékben áthárítani a megbízókra a vizsgált időszakban. A fuvarozócégek a tavaly elszenvedett díjcsökkenés után az első negyedévben csak szerény mértékben, 4,9-6,5 százalékkal emelték a tarifáikat, ennél többet egyelőre nem tett lehetővé a fuvarpiacon kialakult kapacitásfelesleg. 

A kapacitástöbblet mögött a gazdaság gyenge teljesítménye húzódik meg.

Hiába haladta meg mérsékelten, 1,7 százalékkal a GDP az év első három hónapjában az előző év azonos időszakának adatát, nem nőttek érzékelhetően a szállítási igények. A kiskereskedelmi forgalom volumene a növekedése ellenére is elmaradt a 2022-es átlagtól, az ipari termelés márciusi, –10,4 százalékos értéke pedig kifejezetten rossz hír a fuvarozóknak is. (Szezonálisan és munkanappal kiigazítva is 3 százalékos az elmaradás). Az építőipar sem kínált több szállítani valót, amelynek a kiemelkedő januári eredménye után februárban durván beesett a teljesítménye, és a szakértők 2025 előtt nem is ígérnek jelentős fellendülést.

Nem jobb a helyzet az EU 27 gazdaságában sem. A német ipari termelés kéthavi növekedés után megtorpant, márciusban pedig 0,4 százalékkal csökkent havi szinten, a februári 1,7 százalékról. Éves szinten az ipari termelés még mindig több mint 3 százalékkal csökkent.

A kapacitás még nem esett, a verseny élesedett

A fuvarozási igények csökkenése mellett a szállítási kapacitások rugalmatlansága sem segítette a fuvarozók alkupozícióját a költségek áthárítása során. Az első negyedévben nemhogy csökkent, de nőtt a belföldi és a nemzetközi kamionok száma is az egy évvel korábbihoz képest. Az elmúlt egy évben ugyanis folyamatosan érkeztek a korábban megrendelt, cserére szánt új járművek, miközben a használt kamionok ára és kereslete is esett, így egy részüket nem adták el. 2023 utolsó negyedéhez képest már mérhető visszaesés, így ha lassan és késve is, de elindultak a flottacsökkentések. A hazai fuvarozók helyzetét tovább nehezíti a szomszédos országok fuvarozóinak növekvő mértékű megjelenése a hazai fuvarpiacon, aminek fő oka az európai fuvarhiány okozta kényszervállalás, nem pedig a jobb versenyképesség.

Nem jó üzlet most a fuvarozás

A költségek megugrása és a kapacitásfelesleg miatt kialakult nyomott ár következtében a fuvarozók már három egymást követő negyedévben nem képesek profitot termelni az alaptevékenységükből. A tartósan veszteséges működésnek pedig komoly következményei lesznek, mert a flották szándékos csökkentése mellett a likviditás szűkülésével a csődök száma is megnőhet.

Messze még a fény az alagút végén

A makrogazdasági kilátások alapján nem jósol érdemi pozitív változást 2024 harmadik negyedéve előtt a DigiLog. A belföldi fogyasztás lassú élénkülése ugyan okozhat némi fellendülést a belföldi fuvarpiacon, de a hazai és az európai ipari termelés mélyrepülése és a hazai építőipar gyenge teljesítménye miatt a teljes fuvarpiaci kereslet aligha mutat majd érezhető növekedést ősz előtt. Az ismert költségnövekedések nagy része már megjelent a költségsorokon, áthárításuk pedig még idő kérdése. 

A hazai üzemanyagárak kényszerű csökkentése javíthat kissé a fuvarozók költségein, de nem fordítja át működésüket nyereségessé. 

A veszteségesen működő fuvarozó cégek pedig minden bizonnyal felgyorsítják a kamionok számának leépítését, ami a recesszió elmúlásakor jelentős kapacitáshiányt és megugró fuvardíjakat okozhat majd.

(Szerző: B.H.L. Forrás: VG)

Legolvasottabb

Hogyan lehet a legjobb munkaerőt megtartani? Avagy: nem csak a pénz számít.

Ha valaki megkérdezné Tőled, hogy mi a legjobb módja annak, hogy a legjobb alkalmazottaid boldoggá tedd? Valószínűleg azt mondanád: "megemelem a fizetésüket". Azonban számos más

Megint az égbe szöktek a konténerszállítási tarifák

Brutálisan megugrottak a tengeri szállítási díjak a vörös-tengeri hajózási útvonal kiesésével. A megrendelői igények növekedésével a logisztikai kapacitások most sem tudnak lépést tartani, s a

A jól menő cégek munkavállalói receptje

Így javíts a csapatod teljesítményén anélkül, hogy lecserélnéd őket. Miért van az, hogy a konkurensed semmivel sem nyújt jobb szolgáltatást, látszólag mégis jobban megy neki?

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása