E-kereskedelem: Ezer fölé növelné csomagautomatái számát a FoxPost

Foxpost Automata - vg.hu
Foxpost Automata - vg.hu

A csomagautomaták nagyobb arányú igénybevételét ösztönzik a piaci változások. Az ilyen automaták egyik meghatározó hazai üzemeltetője, a FoxPost tovább bővíti a hálózatát és szolgáltatásai körét is.

Foxpost Automata - vg.hu
Foxpost automata | Fotó: Kallus György / VG

Foxpost csomagautomata

Brutálisan megdrágult a hazai házhoz szállítás az infláció, a forint gyenge árfolyama és a magas üzemanyagköltségek miatt, mindez az olcsóbb megoldások keresése, például a csomagautomaták felé tereli az érintett piaci szereplőket. „Most mindenki velünk akar szerződni” – mondta újságíróknak a csomagautomatáival 2015-ben megjelent FoxPost Zrt. alapító vezérigazgató-társalapítója.

Bengyel Ádám a Világgazdaság kérdésére közölte, hogy a Futureal és a Wallis kockázati tőke alapjainak többségi tulajdonában lévő FoxPost a múlt év végén 360 csomagautomatát működtetett, ami mintegy 35 ezer rekeszt jelentett, most pedig 733-at, 66 ezer rekesszel.

A házhoz szállítás a fő rivális

Magyarországon mintegy 2600 csomagautomata működik, megjelenésükkel a piaci szereplők erősítik egymást – ismertette a GKID rendszeres felmérésnek egyik megállapítását Madar Norbert, a cég partnere. A hazai lakosság jelentős része még mindig a házhoz szállítást részesíti előnyben, de az elmúlt két évben tapasztalható boom során a választásban egyre inkább érvényesültek a csomagautomaták mellett szóló szempontok is, mint az ár, a csomag átvételének tervezhetősége, kényelme. (E boomot természetesen segítette, hogy a koronavírus-járvány idején megugrott az internetes árurendelések száma, így a kiszállításoké is.)

A GKID kimutatta továbbá, hogy a teljes hazai webshopos értékesítés 73 százaléka házhoz szállítással jut el a megrendelőhöz, 12 százaléka csomagautomatán keresztül, 10 százaléka személyes átvétellel, és 5 százalékát maga a kereskedő vitette ki.

Tavaly a csomagautomatás kiszállítás 4 százalékkal bővült, míg az összes többi kiszállítási mód zsugorodott kicsit. A nagyvárosokban a házhoz szállítás után a csomagautomaták igénybevétele a második legnépszerűbb szolgáltatás, amely lassan bekebelezi a csomagpont piacot, mert az e rendszerben benzinkutaknál, parkolókban vagy postákon működő automaták felkeresése érdekében az átvevőnek külön utat kell megtennie.

Jobban tervezhető a csomagautomata igénybevétele

„A közelmúltban a személyes átvétel kis szeletére érkezett öt újabb piaci szereplő, ezzel a szegmensbe mintegy 20 milliárd forint befektetés áramlott” – mutatott rá Bengyel Ádám. A csomagautomaták kapcsán említett kényelmi szempontok akkor érvényesülnek igazán a magyarázata szerint, amikor például a futár esetleg alkalmatlan időpontban érkezne a lakcímre, vagy várni kellene rá, míg az automata használata esetén a címzett a saját maga által meghatározott időben veheti át a küldeményt a neki útba eső helyszínen, vagyis külön út nélkül. A házhozszállításnak azonban a csomagautomaták további terjedése esetén is maradhat egy körülbelül 50 százalékos szegmense.

A vezérigazgató viszont elutasította lapunk azon feltevését, hogy a hazai ügyfelek egy része azért választja a csomagautomatát, mert elégedetlen az állami szolgáltató munkájával. Mint mondta, a Magyar Posta régiós összevetésben nagyon jól dolgozik.

Saját FoxPost fejlesztés, magyar gyártókkal

A FoxPost is érzi a nehezebbé vált működési körülmények hatását, például a rendelési időhöz képest jelentős csúszással kapja meg az áru szállításához szükséges járműveket. (Mindazonáltal van elég járműve és sofőrje is – akiket maga alkalmaz –, a munkaerőhiány inkább a házhoz szállító cégeket sújtja.) A csomagautomaták beszerzése viszont rendben zajlik. „A saját fejlesztésű és hazai gyártású berendezésekhez már 2020-ban megrendeltünk sok alkatrészt, a fémet is akkor vettük meg, amikor még olcsó volt. Két magyar beszállítónk van, az egyikük már februárban átvette ukrajnai partnerétől az automatákat, amelyeket Magyarországon alakítunk át a saját igényeink szerint.

A FoxPost együttműködik rivális cégekkel is olyan esetekben, amikor a szolgáltatásaik kiegészítik egymásét, például futárcégeket bíz meg a házhoz szállítással.

Olyan visszaküldő szolgáltatást is indítana, amikor az adott árut eredetileg nem a FoxPost juttatta el a megrendelőhöz. Működése nemsokára kibővül romániai, csehországi és szlovákiai webshopokkal, sőt, egy kínaival is.

A cég 2021-et 2,4 milliárd forintos árbevétellel zárta, ezt az idén várhatóan megduplázza. Az adózási előtti eredménye azonban mínusz félmilliárd forint volt, mert minden pénzt visszaforgattak a fejlesztésekbe. A társaság automatái már az ötezer fős kisvárosokban is elérhetők, esetenként olyan kisebbekben is, amelyek nagyvárosok agglomerációjában vannak.

Forrás: vg.hu | Foxpost

Legolvasottabb

50 felett és túlterhelve – Hogyan bánjunk jól a tapasztalt munkavállalókkal?

A munkahelyeken gyakran megfigyelhető, hogy az 50 év feletti, nyugdíj előtt álló kollégákra egyre nagyobb terhet raknak. Ők azok, akik évtizedek óta a cégnél dolgoznak,

Külföldi munkaerő: kockázat, vagy lehetőség?

Mindkettő. De milyen problémákkal szembesülhetnek a munkaadók, amikor külföldi munkavállalókat alkalmaznak? A munkaadók számos kihívással szembesülnek, amikor külföldi munkavállalókat alkalmaznak. A legjobb, ha megismerkedik ezekkel

Munkahelyi konfliktusok kezelése

Amikor emberek egy csoportja együtt dolgozik, elkerülhetetlen, hogy előbb-utóbb nézeteltérések alakuljanak ki a munka elvégzésével kapcsolatban. A csapattagok közötti konfliktusoknak azonban nem kell mindig alacsony

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Sütik megváltoztatása