Egy különleges fejlesztés – új vámudvar Fényeslitkén

EWG Logisztikai centrum bejárati terve - Fényeslitke
EWG Logisztikai centrum bejárati terve - Fényeslitke

Az országban egyedülálló vámudvart adtak át Fényeslitkén az East-West Gate (EWG) intermodális terminálon. A vámudvar a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Adó- és Vámigazgatóságának szolgálati helyeként működik majd, a létesítményt az EWG beruházója bocsátotta a NAV rendelkezésére. A vámudvar rekordidő alatt készült el, és kapta meg több hónapos sikeres próbaüzem és jóváhagyás után a szükséges engedélyeket a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.

Ez lesz az egyetlen olyan magyarországi vámudvar, amelyre a széles és a normál vasúti nyomtáv egyaránt becsatlakozik. A széles nyomtávú kapcsolat az eddiginél lényegesen nagyobb vasúti export-import forgalmat tesz lehetővé a magyar–ukrán relációban.

Bárki áruját elvámolják 

A legmodernebb technológiákkal, adatátviteli és telefonhálózattal, informatikai eszközökkel felszerelt vámudvar szolgáltatásait bármely, vasúton vagy közúton a terminálon áthaladó gazdálkodó elérheti. A NAV a terminálra érkező áruk mellett bármely, megfelelő engedélyekkel rendelkező gazdálkodó szervezet áruját elvámolja, munkatársai képesek felső küszöbértékű veszélyes áruk vámkezelésére is. A vámudvar a tranzitszállítmányok állandó vámfelügyeletét is biztosítja.

„A 21. század termináljaként a legmagasabb szintű szolgáltatást kívánjuk nyújtani, és hozzájáruljunk ahhoz, hogy Magyarország aktív szereplője legyen a nemzetközi logisztikának – hangsúlyozta az átadáson cége közleménye szerint Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója. A terminálra rövidesen megérkeznek az első áruszállító konténerszerelvények és kamionok. A társaság a hazai vasúti pályakapacitás függvényében évente akár egymillió darab húszlábas konténert (TEU) is tud kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen.

5G és 3D digitális siker

Fényeslitkén nemcsak a széles és a normál nyomtáv között, hanem vasúti szerelvények és kamionok között is át lehet rakodni a konténereket, továbbá mód van hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására. Így – összhangban az Európai Unió klímacéljaival – az unió határához kamionon érkező teherforgalom minél nagyobb arányban terelhető a vasútra. A létesítmény energiaellátását egyebek között nagy teljesítményű napelempark és hőszivattyúrendszer biztosítja, e-autókat és elektromos terminál traktorokat is használnak.

A darukat az EWG-ben irányítják Európában elsőként távolról, 5G-technológiával, egy magyar startup vállalkozás közreműködésével pedig felépítették az EWG digitális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállító járművek mozgását és az áruk útját –, ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az ipar 4.0 elveinek megfelelően. „A most átadott vámudvar minden igényt kielégítő, modern technológia felhasználásával épült” – idézi a közlemény Vágujhelyi Ferencet, a NAV vezetéséért felelős államtitkárt.

Nem pont erre készültek

„Mások a piaci folyamatok, mint amivel terveztünk. Még nagyobb volumenű forgalomra lenne igény, mivel Ukrajna most elsősorban vasúton tud exportálni és importálni” – válaszolt a társaság a VG kérdésére, hogy az Ukrajnában folyó háború hogyan módosította az EWG terveit, lehetőségeit. Mint közölték, azzal számolva, hogy egy konténerben 25 tonna árut lehet szállítani, és egy vonatszerelvény 80 konténert továbbíthat, napi tíz vonattal számolva egy év alatt több mint hétmillió tonna árut tudna az EWG kezelni, ami az ukrán gabonakivitel tíz százaléka.

Ehhez haladéktalanul fejleszteni kell a záhonyi térség vasúti határkeresztezési infrastruktúráját. Az eperjeskei vasúti átkelő leterhelt, minimális szabad kapacitással rendelkezik, sokkal többre lenne igény. Meg kell nyitni a széles nyomtávú vasúti teherfogalom előtt a Záhony–Csap-határátkelőt.

Az idén elsősorban ukrán mezőgazdasági termények és késztermékek (például műtrágya, étolaj, húspogácsa) kezelése várható a kapott válasz szerint. Emellett Európából Ukrajnába fogyasztási cikkek exportjára készül az EWG, amely egy tűzszünet esetén rendkívül jelentős újjáépítési forgalomra számít. „Az átrakási és raktározási igény nagyobb, mint amekkora kapacitás a rendelkezésünkre áll. Az eredeti tervekkel összhangban fokozatos kapacitásbővüléssel számolunk, ez egy új terminál esetén természetes folyamat” – közölték.

Erős partnerrel állapodtak meg

A terminál beruházója júniusban kötött együttműködési megállapodást Európa vezető konténerterminál-üzemeltetője, a Eurogate csoport hazai vasúti leányvállalatával, a Eurogate Rail Hungary (ERH) Zrt.-vel, hogy a fényeslitkei terminált bekapcsolják európai vasúti áruszállítási útvonalhálózatba. Az ERH Hamburg, Duisburg, München, Bécs, Budapest és Arad, valamint a fényeslitkei EWG-terminál között kínál közvetlen kapcsolatot vasúti áruszállításra, ezenfelül az ERH ügyfelei igénybe vehetik az EWG átrakodási és tárolási szolgáltatásait.

Legolvasottabb

Mi az a bejelentővonal? – rövid összefoglaló

A bejelentővonalak jelenleg forró téma a megfelelésért felelős és a HR szakemberek körében. A folyamatosan felbukkanó jelentős belső üzleti visszaélések és botrányok a bejelentőket és

Beköszöntött a türelmetlenség kora, ezt már az álláshirdetéseken is látjuk

Régebben a friss diplomásoknak volt 1-2 évük a gyakorlatba való betanulásra, ma viszont a munkaerőpiac azt várja el, hogy rögtön szinte rögtön tudjanak mindent –

Hogyan született meg a LogiJobs GPT – és hogyan érdemes használni?

Papp Zoltán - People Management Szakértő A logisztikai világban minden döntésnek súlya van. Egy álláshirdetés megfogalmazása, egy interjúra való felkészülés, vagy éppen egy toborzási stratégia

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Kiválthatják a futárcégeket a járókelők?

A fenntarthatóságot zászlajára tűző logisztikai cégekből ma már Dunát lehet rekeszteni. Van, amelyik valóban működőképes, sokan viszont gyorsan eltűnnek a piacról. A városi logisztika bonyolult, a megújuló energiával üzemelő járművek vagy az elektromos robogók önmagukban

Pár éven belül elindulhat az Uber-szerű kamionozás

Ha valakinek van egy biciklije vagy motorja, már jó ideje egész könnyen felcsaphat futárnak, de csak azért egész könnyen, mert vannak olyan köztes, úgynevezett platformszolgáltatók, amelyek összeszervezik őt a kereslettel és a kínálattal. A két

Még egy előrejelzés a logisztika jövőjéről

Az unalomig elcsépelt trendek mellett néhány aktuális előrejelzéssel szolgálunk, amelyek véleményünk szerint a következő évben hatással lesznek az iparágra. Fontos szempont 2025-ben az IT-rendszerek egyre jobb előrejelző képessége, ami javítja a tervezhetőséget és a skálázhatóságot.

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Sütik megváltoztatása