Európai Mobilitási Csomag – rövid összefoglaló még egyszer

Európai Mobilitási Csomag - paragrafus digitális grafika - metálzöld
Európai Mobilitási Csomag

Mobilitási Csomag célja, hogy javítsák a járművezetők munkakörülményeit, egyértelműsítsék a kiküldött járművezetőkre vonatkozó szabályokat, és fellépjenek a tisztességtelen piaci gyakorlatokkal szemben. Az Európai Parlament képviselői változtatások nélkül szavazták meg a mobilitási csomagba tartozó mindhárom jogszabály-módosítást.

A csomagot a következő jogszabályok alkotják:
– a közúti fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó feltételek közös szabályainak megállapításáról szóló 1071/2009/EK rendelet, a nemzetközi közúti árufuvarozási piachoz való hozzáférés közös szabályairól szóló 1072/2009/EK rendelet, és a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről szóló 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló rendelet
– az 561/2006/EK rendeletnek a maximális napi és heti vezetési időre, a minimum szünetekre, valamint a napi és heti pihenőidőre vonatkozó minimumkövetelmények tekintetében és a 165/2014/EU rendeletnek a menetíró készülékkel történő helymeghatározás tekintetében történő módosításáról szóló rendelet
– a közúti szállítási ágazatban dolgozó járművezetők kiküldetésére vonatkozó különös szabályok meghatározásáról, a végrehajtási követelmények tekintetében történő módosításáról, valamint az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló irányelv

A reform egyfelől véget vet a közúti szállítási ágazatban tapasztalt versenytorzulásnak, másfelől javítja a járművezetők pihenési körülményeit. Ennek érdekében módosulnak a kiküldetésre, a vezetési és pihenőidőre, valamint a kabotázs – azaz egy adott tagállamban nem honos fuvarozók által végzett alkalmi áruszállítás – követelményeinek betartatására vonatkozó szabályok.

Jobb munkakörülmények a járművezetők számára

A szabályok módosításának köszönhetően javulnak a pihenés feltételei, és a járművezetők több időt tölthetnek majd otthon. Az új szabályok megerősítik, hogy a rendszeres heti pihenőidőt, ami legalább 45 óra, ezentúl nem lehet a vezetőfülkében tölteni, ehelyett a munkáltatónak megfelelő szállásról kell gondoskodnia.

A fuvarozó cégeknek úgy kell majd megszervezniük a nemzetközi áruszállítást végző járművezetők munkáját, hogy a sofőrök rendszeres időközönként (a munkabeosztástól függően három vagy négy hetente) haza tudjanak menni.

Ehhez persze fontos, hogy a járművezetők megbízható módon rögzítsék az olyan adatokat, mint például a gépjárművek határátkelési helye és ideje. Ebben segít majd az intelligens menetíró készülék.

A sofőrök kiküldetése

Az új szabályok egyik fő célja, hogy jobb szociális és munkakörülményeket teremtsenek a sofőrök számára, miközben biztosítják a fuvarozók számára a határokon átnyúló szolgáltatásnyújtás szabadságát.

A reform megszabja, hogy a járművezetőkre milyen esetekben nem érvényesek a kiküldött munkavállalókra vonatkozó szabályok, mikor nem tartoznak bele a kiküldött munkavállalók kategóriájába. Kiküldött munkavállalónak számít az, aki a munkáltató kérésére ideiglenesen valamely más országban látja el a feladatát.

A szabályok emellett tisztázzák, hogy a gépjárművezetők miként részesülhetnek az „ugyanazon helyen elvégzett ugyanolyan munkáért ugyanolyan bért kell fizetni” elv jelentette előnyökből.

Tisztességesebb verseny és az illegális gyakorlat visszaszorítása

A határátlépést rögzíteni fogják a járművek tachográfjai, így nehezebb lesz ezzel csalni. Ugyanazon ország területén belül ugyanazon járművel végzett két kabotázsművelet között kötelező lesz majd négy napot várakozni, hogy ne legyen mód rendszerszerű kabotázsra.

A postafiókcégek (amelyeket azért hozzák létre, hogy hasznot húzzanak a tagországok közötti bérkülönbségekből) felszámolása érdekében a közúti árufuvarozó cégeknek hitelt érdemlően kell tudniuk bizonyítani, hogy tényleges tevékenységet végeznek abban az országban, ahol bejegyezték őket. Gépjárműveiknek nyolc hetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére.

Ami a kabotázst, vagyis a fuvarozó saját országán kívüli, egy másik tagállam nemzeti piacán végzett szállítást illeti, érvényben maradnak a mostani szabályok, amelyek szerint 7 napon belül legfeljebb 3 szállítási művelet végezhető. A szisztematikus kabotázs megelőzéséért azonban 4 napos úgynevezett várakozási időszak kerül bevezetésre, csak ezt követően lehet ugyanannak az országnak a területén ugyanazon járművel kabotázsműveletet végezni. Ennek ellenőrzéséhez nagyon fontos a tagállamok közötti együttműködés és az információk megosztása a hatóságok között.

Ezeket a szabályokat kiterjesztik a nemzetközi fuvarozásban használt kisteherautókra (a 2,5 tonnát meghaladó könnyű haszongépjárművekre) is.

Egyenlő díjazási feltételek a járművezetők kiküldetésének egyértelmű szabályozásával

A módosításoknak köszönhetően nem lehet majd többféleképpen értelmezni a szabályokat, és így várhatóan megszűnnek a járművezetők díjazásában tapasztalt méltánytalanságok. Ezentúl egyértelműen kiküldési helyzetnek minősül a kabotázs és a nemzetközi áruszállítás. Kivételt képez ez alól, ha a jármű be- vagy kirakodás nélkül halad át egy országon (tranzit), és ha csak két ország között végez szállítást (kétoldalú szállítás), még ha közben kétszer meg is áll be- vagy kirakodás céljából.

Következő lépések

A törvény hatályba lépett. A pihenőidőre és a járművezetők hazatérésére a kiküldetésre vonatkozó szabályok, a járművek visszatérésével és a piacra jutás szabályaival kapcsolatos egyéb módosítások, a piacra jutásról szóló rendelet 2022 március 1-től teljes körűen alkalmazandóvá válnak.

(www.europarl.europa.eu)

Legolvasottabb

Hogyan született meg a LogiJobs GPT – és hogyan érdemes használni?

Papp Zoltán - People Management Szakértő A logisztikai világban minden döntésnek súlya van. Egy álláshirdetés megfogalmazása, egy interjúra való felkészülés, vagy éppen egy toborzási stratégia

Átalakulóban a logisztikai piac – kiszervezés, specializáció, versenyelőny

Az elmúlt években látványos változások zajlottak le a logisztika világában. A szállítás és raktározás már nem csupán háttérfolyamat, hanem a vállalati versenyképesség egyik kulcselemévé vált

Bírságrendelet: hatalmas szigor a közutakon

Kifejezetten megelőzési és visszatartó céllal differenciálta, összességében azonban jelentősen növelte a közúti szabálysértésekért kiszabható büntetések mértékét egy új kormányrendelet. A bírságok vonatkoznak magánszemélyekre és cégekre,

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Kiválthatják a futárcégeket a járókelők?

A fenntarthatóságot zászlajára tűző logisztikai cégekből ma már Dunát lehet rekeszteni. Van, amelyik valóban működőképes, sokan viszont gyorsan eltűnnek a piacról. A városi logisztika bonyolult, a megújuló energiával üzemelő járművek vagy az elektromos robogók önmagukban

Pár éven belül elindulhat az Uber-szerű kamionozás

Ha valakinek van egy biciklije vagy motorja, már jó ideje egész könnyen felcsaphat futárnak, de csak azért egész könnyen, mert vannak olyan köztes, úgynevezett platformszolgáltatók, amelyek összeszervezik őt a kereslettel és a kínálattal. A két

Még egy előrejelzés a logisztika jövőjéről

Az unalomig elcsépelt trendek mellett néhány aktuális előrejelzéssel szolgálunk, amelyek véleményünk szerint a következő évben hatással lesznek az iparágra. Fontos szempont 2025-ben az IT-rendszerek egyre jobb előrejelző képessége, ami javítja a tervezhetőséget és a skálázhatóságot.

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Sütik megváltoztatása