Fuvarpiaci barométer: A gazdaság fellendülésével szállítási kapacitáshiány fenyeget

Volvo Trucks
Volvo Trucks | Fotó: Getty Images

Európa-szerte kétszer annyi fuvarozási ajánlat érkezett, mint 2023 azonos időszakában.

A gyenge konjunktúra és az európai gazdasági kihívások ellenére 2024 második negyedévében emelkedtek az áruszállítási adatok. A TIMOCOM piactéren, amely Európa egyik legnagyobb közúti árufuvarozási hálózata, az árufuvarozási megbízások száma jelentős mértékben meghaladta az előző évit. 

Európa-szerte kétszer annyi fuvarozási ajánlat érkezett, mint 2023 azonos időszakában (+101%), és 53%-kal több, mint 2024 első negyedévében. Az előző évhez hasonlóan az áruforgalom májusban tetőzött (+112% 2023-hoz képest), és 81%-os átlagos áruforgalmi részesedéssel új éves csúcsot ért el. A német belföldi fuvarozásban a második negyedévben 66%-kal több fuvarajánlat érkezett be, mint az előző év azonos negyedévében. Az első negyedévhez képest a belföldi német ajánlatok száma is kétharmadával nőtt.

A piacon nincs elegendő kapacitás az egyre növekvő számú, rövid határidővel történő szállításhoz. 

Minden évben a sok munkaszüneti napot tartalmazó májusban különösen nagy a kereslet a fuvarozás iránt. Az ilyen csúcsokkal való küzdelem érdekében a szükséges többletkapacitást elsősorban a fuvarbörzéken keresik. A rakodók és szállítmányozók, akik általában fix fuvarozó partnereket vesznek igénybe, ebben a helyzetben szintén egyre gyakrabban mondják le szállítási megbízásaikat. „Az árutőzsdéken alkalmazott árak ilyenkor általában jövedelmezőbbek, mint a megállapodott feltételek” – magyarázza Gunnar Gburek, a TIMOCOM üzleti ügyekért felelős vezetője. „A fuvarozók gyakran nem hajlandóak nagyobb kapacitást biztosítani ügyfeleiknek a viszonylag alacsony fuvarozási árak mellett. Emiatt sok ügyfél áttér a nyílt szállítási megbízások fuvarbörzén történő kínálására.”

A járművezetők hiánya és a fizetésképtelenségek számának növekedése hozzájárul a szállítási piac kapacitáshiányához. A TIMOCOM piacterén 2024 első negyedévében a raktérajánlatok 28%-os csökkenését követően 2024 második negyedévében további 3%-kal kevesebb teherautó-kapacitás jelent meg, mint az előző évben. „A megnövekedett kereslet és az emelkedő árak valójában arra ösztönzik a fuvarozókat, hogy új kapacitásokat építsenek ki. A rossz infrastruktúra és az új hajtástechnológiák kiszámíthatatlansága azonban sokakat bizonytalanná tesz” – mondja Gunnar Gburek. „Ez azt eredményezheti, hogy a potenciális gazdasági fellendülés a kapacitáshiány következtében stagnál.”

A TIMOCOM azt javasolja, hogy a szállítmányozók hozzanak létre zárt fuvarbörzéket, ahol a szükséges kiegészítő fuvarokat fel tudják ajánlani. Ott az ehhez csatlakozott fix fuvarozó partnerek lehetőséget kapnak arra, hogy árajánlat formájában kérjék az aktuális piaci árakat ezekre a fuvarokra.

A fuvarbörzéken alkalmazott árak ilyenkor általában jövedelmezőbbek, mint a megállapodott feltételek” – magyarázza Gunnar Gburek, a TIMOCOM üzleti ügyekért felelős vezetője

A kiajánlott árak és az árjavaslatok ingadoznak

Németországon belül a 2024 második negyedévében a kiküldött fuvarajánlatok jegyzett árai az aktuális kereslettől függően heti átlagban 1,61 €/km és 1,83 €/km között voltak. A második negyedévben az átlagár 13,9%-kal magasabb volt, mint az előző év azonos negyedévében kért ár. Ezzel szemben a fuvarozók által ajánlott árak a 2. negyedévben átlagosan 1,93 €/km értéket mutattak. A nagy keresletű hetekben ezért a belföldi németországi utakért felszámított ár jelentős mértékben emelkedett. Ez 2023-hoz képest 17,4%-os növekedést jelent. Ez azt jelenti, hogy a keresleti és kínálati árak jelentősen eltérnek egymástól. „A végén valószínűleg mindkét fél egy középárban fog megállapodni” – fűzi hozzá Gunnar Gburek.

Az összes európai útvonalat tekintve az átlagos ajánlati ár 1,60 €/km volt. A nemzetközi szállításra vonatkozó árajánlatok viszont átlagosan 1,58 €/km-ig terjedtek, így majdnem megegyeztek a jegyzett árral. Itt a különbség nem volt ennyire egyértelmű, mivel a hosszabb, határokon átívelő útvonalak általában kedvezőbb kilométerárat tesznek lehetővé, a dízel- és útdíjköltségek pedig régiótól függően változnak. 

A legmagasabb ajánlott árak az Egyesült Királyságba irányuló útvonalakon voltak: A fuvarajánlatok maximális értékei, különösen Svájcból, Olaszországból és Franciaországból az Egyesült Királyságba, heti átlagban 2,34 €/km és 2,75 €/km között voltak. A viszonylag magas árak a bonyolult vámkezelési eljárásokra és a határokon való hosszas várakozás okozta többletköltségekre, valamint a megfelelő visszaútvonal megtalálásának nehézségére vezethetők vissza.

Nyári pangás várható: Az áruszállítási ajánlatok csökkenése augusztusig bezárólag

A 2024 harmadik negyedévére vonatkozó előrejelzés a szállítási piac keresleti oldalának csökkenését feltételezi. A hagyományosan gyengébb nyári hónapokban, júliusban és augusztusban várhatóan 70:30 arány alatt lesz a teheráru és a rakterek átlagos aránya. A közelgő karácsonyi szezonra való tekintettel a teherfuvarozási szolgáltatások várhatóan csak szeptemberben fognak ismét növekedni. A TIMOCOM közlekedési barométerében az áruszállítás aránya ezután ismét meghaladhatja a 75%-ot, és visszatérhet a 2022-es szintre (lásd az előrejelzést az ábrán).

(Forrás: TIMOCOM)

Legolvasottabb

Pályadíjemelés a vasúton

Húsz éve nem látott példátlan díjemelést hoz az ősz a magyar vasútnak, ráadásul a drágításra év közben, és az idén már másodszor került sor. Mellesleg

Teljesítményértékelés, mint motivációs visszajelzés

Ma már egyre nyilvánvalóbb, hogy a cégek egyik legértékesebb tőkéje a humán erőforrás. A dolgozók értékelése éppen ezért az egyik legfontosabb területté vált. A helyesen

Toborzás vagy fejvadászat? Különbségek, hasonlóságok röviden…

Lássuk, miben különbözik és miben egyezik a fenti két fogalom! 10 szempont szerint nézzük meg a különbségeket: Célcsoport Nyitottság Diszkréció Elköteleződés Fő fókusz Tevékenység Módszer Tanácsadó

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása