Európa-szerte kétszer annyi fuvarozási ajánlat érkezett, mint 2023 azonos időszakában.
A gyenge konjunktúra és az európai gazdasági kihívások ellenére 2024 második negyedévében emelkedtek az áruszállítási adatok. A TIMOCOM piactéren, amely Európa egyik legnagyobb közúti árufuvarozási hálózata, az árufuvarozási megbízások száma jelentős mértékben meghaladta az előző évit.
Európa-szerte kétszer annyi fuvarozási ajánlat érkezett, mint 2023 azonos időszakában (+101%), és 53%-kal több, mint 2024 első negyedévében. Az előző évhez hasonlóan az áruforgalom májusban tetőzött (+112% 2023-hoz képest), és 81%-os átlagos áruforgalmi részesedéssel új éves csúcsot ért el. A német belföldi fuvarozásban a második negyedévben 66%-kal több fuvarajánlat érkezett be, mint az előző év azonos negyedévében. Az első negyedévhez képest a belföldi német ajánlatok száma is kétharmadával nőtt.
A piacon nincs elegendő kapacitás az egyre növekvő számú, rövid határidővel történő szállításhoz.
Minden évben a sok munkaszüneti napot tartalmazó májusban különösen nagy a kereslet a fuvarozás iránt. Az ilyen csúcsokkal való küzdelem érdekében a szükséges többletkapacitást elsősorban a fuvarbörzéken keresik. A rakodók és szállítmányozók, akik általában fix fuvarozó partnereket vesznek igénybe, ebben a helyzetben szintén egyre gyakrabban mondják le szállítási megbízásaikat. „Az árutőzsdéken alkalmazott árak ilyenkor általában jövedelmezőbbek, mint a megállapodott feltételek” – magyarázza Gunnar Gburek, a TIMOCOM üzleti ügyekért felelős vezetője. „A fuvarozók gyakran nem hajlandóak nagyobb kapacitást biztosítani ügyfeleiknek a viszonylag alacsony fuvarozási árak mellett. Emiatt sok ügyfél áttér a nyílt szállítási megbízások fuvarbörzén történő kínálására.”
A járművezetők hiánya és a fizetésképtelenségek számának növekedése hozzájárul a szállítási piac kapacitáshiányához. A TIMOCOM piacterén 2024 első negyedévében a raktérajánlatok 28%-os csökkenését követően 2024 második negyedévében további 3%-kal kevesebb teherautó-kapacitás jelent meg, mint az előző évben. „A megnövekedett kereslet és az emelkedő árak valójában arra ösztönzik a fuvarozókat, hogy új kapacitásokat építsenek ki. A rossz infrastruktúra és az új hajtástechnológiák kiszámíthatatlansága azonban sokakat bizonytalanná tesz” – mondja Gunnar Gburek. „Ez azt eredményezheti, hogy a potenciális gazdasági fellendülés a kapacitáshiány következtében stagnál.”
A TIMOCOM azt javasolja, hogy a szállítmányozók hozzanak létre zárt fuvarbörzéket, ahol a szükséges kiegészítő fuvarokat fel tudják ajánlani. Ott az ehhez csatlakozott fix fuvarozó partnerek lehetőséget kapnak arra, hogy árajánlat formájában kérjék az aktuális piaci árakat ezekre a fuvarokra.
A fuvarbörzéken alkalmazott árak ilyenkor általában jövedelmezőbbek, mint a megállapodott feltételek” – magyarázza Gunnar Gburek, a TIMOCOM üzleti ügyekért felelős vezetője
A kiajánlott árak és az árjavaslatok ingadoznak
Németországon belül a 2024 második negyedévében a kiküldött fuvarajánlatok jegyzett árai az aktuális kereslettől függően heti átlagban 1,61 €/km és 1,83 €/km között voltak. A második negyedévben az átlagár 13,9%-kal magasabb volt, mint az előző év azonos negyedévében kért ár. Ezzel szemben a fuvarozók által ajánlott árak a 2. negyedévben átlagosan 1,93 €/km értéket mutattak. A nagy keresletű hetekben ezért a belföldi németországi utakért felszámított ár jelentős mértékben emelkedett. Ez 2023-hoz képest 17,4%-os növekedést jelent. Ez azt jelenti, hogy a keresleti és kínálati árak jelentősen eltérnek egymástól. „A végén valószínűleg mindkét fél egy középárban fog megállapodni” – fűzi hozzá Gunnar Gburek.
Az összes európai útvonalat tekintve az átlagos ajánlati ár 1,60 €/km volt. A nemzetközi szállításra vonatkozó árajánlatok viszont átlagosan 1,58 €/km-ig terjedtek, így majdnem megegyeztek a jegyzett árral. Itt a különbség nem volt ennyire egyértelmű, mivel a hosszabb, határokon átívelő útvonalak általában kedvezőbb kilométerárat tesznek lehetővé, a dízel- és útdíjköltségek pedig régiótól függően változnak.
A legmagasabb ajánlott árak az Egyesült Királyságba irányuló útvonalakon voltak: A fuvarajánlatok maximális értékei, különösen Svájcból, Olaszországból és Franciaországból az Egyesült Királyságba, heti átlagban 2,34 €/km és 2,75 €/km között voltak. A viszonylag magas árak a bonyolult vámkezelési eljárásokra és a határokon való hosszas várakozás okozta többletköltségekre, valamint a megfelelő visszaútvonal megtalálásának nehézségére vezethetők vissza.
Nyári pangás várható: Az áruszállítási ajánlatok csökkenése augusztusig bezárólag
A 2024 harmadik negyedévére vonatkozó előrejelzés a szállítási piac keresleti oldalának csökkenését feltételezi. A hagyományosan gyengébb nyári hónapokban, júliusban és augusztusban várhatóan 70:30 arány alatt lesz a teheráru és a rakterek átlagos aránya. A közelgő karácsonyi szezonra való tekintettel a teherfuvarozási szolgáltatások várhatóan csak szeptemberben fognak ismét növekedni. A TIMOCOM közlekedési barométerében az áruszállítás aránya ezután ismét meghaladhatja a 75%-ot, és visszatérhet a 2022-es szintre (lásd az előrejelzést az ábrán).
(Forrás: TIMOCOM)