Home Office: Az Aranytojást Tojó Tyúk vagy Szervezeti Öngól?

Tanácsadóként számos vállalatnál megfordulok, és az utóbbi években egyre gyakrabban kerül előtérbe a home office kérdése. A járványhelyzet katalizátorként hatott, és sok cég gyorsan alkalmazkodott az otthoni munkavégzéshez. De vajon valóban ez lenne a munka jövője, vagy csak egy átmeneti megoldás, ami több problémát szül, mint amennyit megold?

A home office dicsérete

Nem vitatom, hogy a home office számos előnnyel jár. A munkavállalók időt és pénzt takarítanak meg az ingázás elhagyásával, rugalmasabban oszthatják be idejüket, és sokan úgy érzik, hogy nő a munka-magánélet egyensúlyuk. Egyes tanulmányok szerint a produktivitás is növekedhet, mivel kevesebb a munkahelyi zavaró tényező. Például az Egyesült Államokban 2021 szeptemberében végzett Gallup-felmérés szerint a teljes munkaidős alkalmazottak 45%-a dolgozott otthonról, és 91%-uk remélte, hogy a pandémia után is folytathatja ezt a munkavégzési formát. 

A home office árnyoldalai

Ugyanakkor számos negatív hatást is tapasztaltam. Az otthoni munkavégzés izolációhoz vezethet, csökkentheti a csapatkohéziót és a spontán ötletelések lehetőségét. A kommunikáció gyakran nehézkesebbé válik, és a munkavállalók könnyen érezhetik magukat elszigetelve. Egy konkrét példa: egy ügyfelemnél a home office bevezetése után jelentősen csökkent az innovációs projektek száma, mivel a kollégák ritkábban osztották meg egymással ötleteiket. Egyes tanulmányok szerint a produktivitás csökkenhet az otthoni munkavégzés során; például Indiában az IT-munkavállalók akár 19%-kal is kevésbé voltak produktívak a gyenge kommunikáció miatt. 

Nemzetközi trendek és statisztikák

A home office elterjedtsége jelentős eltéréseket mutat az egyes országok között. 2020-ban az Európai Unióban a 15–64 éves foglalkoztatottak 12,3%-a dolgozott rendszeresen otthonról. Országonként vizsgálva Finnországban (25,1%), Luxemburgban (23,1%) és Írországban (21,5%) volt a legmagasabb az otthonról dolgozók aránya, míg Bulgáriában (1,2%), Romániában (2,5%) és Magyarországon (3,6%) volt a legalacsonyabb. 

Az Egyesült Királyságban 2024 őszén a munkavállalók 28%-a hibrid munkarendben dolgozott, míg 13% teljes munkaidőben otthonról. A hibrid munkavégzés különösen elterjedt az idősebb, magasan képzett munkavállalók és a szülők körében. A hibrid munkát végzők átlagosan 56 percet takarítottak meg a napi ingázással, amit több alvásra és testmozgásra fordítottak. 

A személyiség szerepe

Nem hagyhatjuk figyelmen kívül a személyiségbeli különbségeket sem. Míg az introvertált munkavállalók kiválóan teljesíthetnek otthonról, az extrovertáltak szenvedhetnek a társas interakciók hiányától. Egy másik példa: egy értékesítési csapatban dolgozó extrovertált kolléga teljesítménye drasztikusan visszaesett a home office alatt, mivel hiányolta a személyes találkozókat és a csapatdinamikát.

A vezetői kihívások

A vezetők számára is új kihívásokat hoz a home office. Hogyan tartsuk fenn a motivációt, hogyan biztosítsuk a megfelelő visszajelzést és támogatást? Egy ügyvezető ismerősöm panaszkodott, hogy nehezen érzékeli a csapat hangulatát a virtuális térben, és emiatt több konfliktus is kialakult.

A hibrid megoldás: arany középút vagy kompromisszum?

Sokan a hibrid munkavégzést tartják a legjobb megoldásnak, kombinálva az irodai és otthoni munkát. Ez lehetőséget ad a rugalmasságra, miközben megőrzi a személyes interakciók előnyeit. Azonban ennek bevezetése is kihívásokkal jár: hogyan osszuk meg az időt, hogyan biztosítsuk az egyenlő bánásmódot azok között, akik inkább otthonról dolgoznának, és azok között, akik az irodát részesítik előnyben?

Összegzés

Tanácsadóként azt látom, hogy nincs egyetlen helyes válasz a home office kérdésére. Minden vállalatnak saját kultúrája, céljai és munkavállalói igényei alapján kell megtalálnia a megfelelő egyensúlyt. Fontos, hogy nyitottak legyünk a változásra, de ne feledjük el a személyes interakciók és a csapatmunka értékét sem. A home office lehet áldás és átok is – rajtunk múlik, hogyan alakítjuk. A VG Podcastban beszélgettünk erről a témáról, hallgassátok meg a teljes beszélgetést itt:

Legolvasottabb

De jó lenne egy jó állás a logisztikában…

Az elmúlt néhány évben jelentős változások történtek a munkaerőpiac világában és abban, ahogyan a hozzád hasonló munkavállalók gondolkodnak a karrierjükről. Könnyű azt gondolni, hogy a

Home Office: Az Aranytojást Tojó Tyúk vagy Szervezeti Öngól?

Tanácsadóként számos vállalatnál megfordulok, és az utóbbi években egyre gyakrabban kerül előtérbe a home office kérdése. A járványhelyzet katalizátorként hatott, és sok cég gyorsan alkalmazkodott

Logisztikai branding: merj más lenni!

Az elmúlt hónapokban nagyon sok logisztikai céget kerestem fel, átnéztem a weboldalakat, a logókat és a pozícionálási nyilatkozatokat. És észrevettem egy érdekes dolgot: a logisztikai

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Sütik megváltoztatása