Az ellátási láncokban tapasztalható hiányok, amelyektől Amerika vállalati működése függ, széles körű inflációs nyomásként jelentkeznek – derült ki a héten egy sor amerikai vállalatról, amelyek megzavarják működésüket, és arra kényszerítik őket, hogy emeljék az árakat a vásárlóik számára.
A Whirlpool pénteken az ellátási láncban tapasztalható hatékonysági hiányosságokat okolta az acél, a gyanta és más anyagok árának „elég brutális” emelkedéséért, mondván, hogy ezek közel 1 milliárd dollárral növelik a háztartási készülékgyártó idei költségeit.
„Bármelyik nap előfordulhat, hogy valami elfogy a boltban” – mondta Vivek Sankaran, az Albertsons vezérigazgatója.
Arra a kérdésre, hogy a Chipotle-nak milyen alapanyagok és készletek beszerzése okozott nehézséget, Jack Hartung, az étteremlánc pénzügyi vezetője válaszolt: „Az összeset.”Az elmúlt napokban a legnagyobb amerikai légitársaságok mind panaszkodtak a repülőgép-üzemanyag drágulására, a játékgyártó Mattel a magasabb gyantaárak okozta kihívásokról beszélt, a Danaher pedig csatlakozott az elektronikai alkatrészek beszerzésével küszködő gyártók listájához.
A túlterhelt kikötők, a kamionoshiány és a rekordalacsony raktári üresedési arányok összeütköztek a fogyasztók és a vállalati ügyfelek erős keresletével, és „csendes káoszt” teremtettek – mondta Ethan Karp, a gyártókkal együttműködő Magnet nonprofit tanácsadó cég vezérigazgatója.
A Procter & Gamble a héten közölte, hogy újabb áremelésekbe kezd, miután figyelmeztetett, hogy az ellátási lánc költségei magasabbak lesznek a korábban vártnál. Andre Schulten, a P&G pénzügyi igazgatója elmondta, hogy az Egyesült Államokban 10 termékkategóriájából kilencnél jelentettek be áremelést, a portfólió nagy részénél pedig egyszámjegyű áremeléseket.
A hónap elején a PepsiCo azt mondta, hogy áremelései a jövő év első negyedévében is folytatódhatnak, míg a Tesla azt közölte, hogy az emelkedő nyersanyag- és munkaerőköltségek kompenzálására szintén ármódosításokat hajt végre.
A vezetők úgy tervezik, hogy a költségnyomás 2022-ben is magas marad, de óvakodnak a túl nagy áremeléstől, ha az infláció rövid életűnek bizonyul. „Nem hiszem, hogy az infláció a következő egy, két vagy három negyedévben eltűnik” – mondta Hartung, hozzátéve, hogy a bérinfláció valószínűleg még akkor sem lesz átmeneti, ha a nyersanyagárak visszaesnek. „Tudjuk, hogy van árképzési erőnk” – mondta, de hozzátette: „Egyes ajánlatok esetében lesz egy határ, amit a vásárlók hajlandóak lesznek megfizetni” – mondta.
Matt Puckett, a VF Corp. pénzügyi igazgatója elmondta, hogy a vállalat visszafogta a Vans cipők és North Face kabátok árengedményeit, hogy az ázsiai gyárbezárások és az amerikai kikötők zsúfoltsága ellenére növelje az árrést.
„Idővel úgy gondolom, hogy az infláció egy kicsit mérséklődni fog, de úgy tervezzük, hogy továbbra is elég jelentős növekedést fogunk látni a fuvarozásban” – mondta.
Andrew Nocella, a United Airlines kereskedelmi igazgatója szerdán megismételte ezt az üzenetet, mondván, hogy az amerikai kikötők zsúfoltsága miatt „ma olyan dolgokat szállítunk repülőgépekkel, amelyeket hagyományosan nem”, és a vállalat várakozásai szerint ez a helyzet jóval 2022-ig tart majd.
A legtöbb vállalat azt mondta, hogy a magasabb költségeket saját áraik emelésével, vagy máshol elért hatékonyságnöveléssel tudják ellensúlyozni.
(Financial Times)