Az elmúlt hónapokban nagyon sok logisztikai céget kerestem fel, átnéztem a weboldalakat, a logókat és a pozícionálási nyilatkozatokat. És észrevettem egy érdekes dolgot: a logisztikai iparágban – néhány figyelemre méltó kivételtől eltekintve – a márkaépítés és a marketing többnyire nem közvetíti azt az energiát, innovációt és szellemiséget, amely a piacot mozgatja. És ez nagy kár. Mert a logisztikai vállalatok nem csak dobozokat mozgatnak. Ők a meg nem énekelt hősök, akik a világot az áruk szállítmányozásával, raktározásával tartják mozgásban.
A logisztikai iparág azonban egyedülálló helyzetben van. A világjárvány okozta ellátási lánc megszakítások és a rekordokat döntögető bevételek után sok logisztikai vállalkozás igyekszik fenntartani a lendületet.
Hogyan?
A válasz a legtöbb marketinges szerint valahogy így hangzik: „A keresőmotor-optimalizálás, a tartalommarketing, a fiókalapú marketing stratégiai „pay per click” kampányokkal és kiemelkedő videótartalmakkal történő stratégiai keveréke”.
Egyikkel sem vitatkozom. De ahhoz, hogy ezek a marketing taktikák működjenek, valami másnak kell előbbre kerülnie: maga a logisztikai márka.
A logisztikai vállalat márkájának hatása
A 3PL és a logisztikai technológiai vállalkozások kemény kihívásokkal néznek szembe. Egyre több szereplő van a piacon, és az egymást átfedő szolgáltatások és technológiák végül is árucikké váláshoz vezetnek. Az ügyfelek gyakran (legalábbis részben) a költségek alapján választanak szolgáltatót, ami olyan árháborúkat okoz, ahol senki sem nyer.
Van azonban ellenszere az árversenynek és a rengeteg ajánlat közül való kiemelkedésért folytatott küzdelemnek: az erős márka.
Bár a tudatos márkaépítést sokan feleslegesnek tartják, hihetetlenül fontos az üzleti életben és a cégek fejlődésében, benne a bevételek növelésében. A márkaépítés befolyásolja az emberek megítélését egy vállalatról, annak értékéről, tekintélyéről és szakértelméről. Egy logisztikai vállalat, amely sikeresen alkalmazza a márkastratégiát és a marketingtevékenységet, képes a közönségét befolyásolni, hűségét megtartani. A márkamarketing ugyanolyan hatékony lehet a B2B iparágakban, mint a B2C piacokon. De hogy néz ez ki a logisztikai üzletágban?
Hogyan tudják a logisztikai cégek helyesen kialakítani a márkaépítést
Az első lépés egy erős márka létrehozásában a pozicionálási stratégia meghatározása. A Logijobs szakértő gárdája az alábbiakat ajánlja figyelemébe:
Célközönség
A célközönség megértése kulcsfontosságú egy stratégiai marketingtervben, az alapvető márkapozicionálástól kezdve a digitális csatornák meghatározásán át a rezonanciát kiváltó tartalom létrehozásáig. A vállalatoknak mélyen bele kell ásniuk magukat az általuk kiszolgált iparágakba és a vállalatokon belül dolgozó emberekbe – milyen céljaik és fájdalompontjaik vannak, hogyan értik a rendelkezésre álló megoldásokat és milyen szerepet töltenek be a csapatukban. Ez magában foglalhatja az ügyfél létesítményében végzett műveletek, folyamatok feldolgozását, mélyinterjúk készítését az ellátási lánc vezetőivel, vagy az adatelemzés kihasználását az ügyfelek viselkedési mintáinak azonosítására.
A márka jelenlegi pozicionálása
A folyamat a vállalat jelenlegi piaci pozíciójának elemzésével kezdődik, értékelve az erősségeket és gyengeségeket. Itt az ideje, hogy reálisan gondolkodjon – valóban számítanak-e a közönség számára azok az erősségek, amelyeket a vállalat eddig hangoztatott? Vannak-e hiányosságok aközött, amit az üzenetei ígérnek, és aközött, amit a vállalat ténylegesen nyújt? És vannak olyan aspektusai a vállalatának, amelyek óriási különbséget jelentenek, de nem kerültek előtérbe?
Versenyképes pozícionálás
Ön ismeri a célközönségét és annak igényeit, valamint a vállalatának erősségeit és gyengeségeit. De hol áll az Ön vállalkozása más logisztikai cégekhez képest? Erre a kérdésre egy versenyelemzés adhat választ. A 3PL logisztikai iparági környezet folyamatosan fejlődik. Alapvető fontosságú, hogy ne csak a közvetlen versenytársakat, hanem a potenciális versenytársakat is megértse, valamint azt, hogy milyen ígéreteket tesznek a potenciális ügyfeleinek, és ezek az üzenetek hogyan viszonyulnak az Önéihez. Egy 3PL-nek például szemmel kell tartania mind a hagyományos versenytársakat, mind a feltörekvő platformalapú logisztikai piactereket. A versenytársak nagyszerű szolgáltatást, kiterjedt fuvarozói hálózatokat, élvonalbeli platformokat vagy valami egészen mást hirdetnek? A versenyelemzés segít feltárni a kategórián belüli hiányosságokat – azokat a területeket, ahol az Ön márkája kitűnhet, és zászlót bonthat.
Merjen más lenni
Egy nagyszerű pozicionálási stratégia és márkaidentitás lehetővé teszi, hogy úgy jelölje ki a vállalat területét az ügyfelek fejében, hogy azok kapcsolódni fognak hozzá és emlékezni fognak rá. De a valódi emlékezetesség kulcsa az, hogy másnak kell lenni: kiemelkedni a hagyományos raktárak tengeréből, mint egy korszerű automatizált raktár. A másságra való hajlandóság – váratlan színt vállalni, egyedi márkaértékeket fenntartani, erős álláspontot képviselni – fontos.
Beszéljünk a bizalomról
A logisztikában a bizalom a legfontosabb. Olyan szolgáltatást nyújtanak ügyfeleiknek, amely közvetlenül befolyásolhatja a vásárlási élményt, ügyfeleik tapasztalatát, akár jó, akár rossz. A marketingstratégiájának bizalmat kell építenie, amelyre a csapatai, a technológiája, a rendszerei és a partnerei készen állnak. Ezt is egy erős márkával lehet kezelni.
Márkaígéret
Egy jól megalkotott márka ígéretként hat az ügyfelei számára. Nem csupán egy fülbemászó logóról vagy szlogenről van szó; arról, hogy következetesen teljesíti vállalásait. Ha egy 3PL azt állítja, hogy zökkenőmentes, határokon átnyúló logisztikát kínál, akkor rendelkeznie kell az infrastruktúrával és a partnerségekkel, hogy ezt valóra is váltsa. A rendszernek hibátlanul kell működnie, még a csúcsidőszakban is. Ha az Ön márkája a megbízhatóság szinonimájává válik, az erőteljes bizalmi jelzést ad a piacon. Egy egyedi márkaígéret, amelyet a közönség és a számára fontos dolgok inspirálnak, segít a bizalom kiépítésében.
Szakértelem
Gondolja át, hogyan mutathatja be szakértelmét márkáján keresztül: gondolatvezető tartalmak készítésével, sikeres partnerségekről szóló esettanulmányok megosztásával vagy csapatának iparági tanúsítványainak kiemelésével. Azzal, hogy vállalatát az adott terület szakértő, szaktekintélyként pozícionálja, hitelességet és bizalmat épít.
Ügyfelek visszajelzései
Az ügyfelek beszámolói és értékelései hihetetlenül erősek. Építse be ezeket a márkaépítési erőfeszítéseibe. Az elégedett ügyfelek valós történetei hihetetlenül meggyőzőek lehetnek a potenciális új ügyfelek bizalmának kiépítésében.
Márkaértékek
Márkájának tükröznie kell vállalata értékeit is. Ha a fenntarthatóságot, az innovációt vagy a kivételes ügyfélszolgálatot helyezi előtérbe, győződjön meg róla, hogy ezek az értékek a márkaépítésében is megjelennek. Ismét vegye figyelembe, hogy mi az, ami a közönségét érdekli. Az ügyfelek nagyobb valószínűséggel bíznak meg olyan vállalatban, amelyek értékei megegyeznek a saját értékeikkel.
Következetesség
Ne feledje, hogy a bizalom idővel épül fel. A márkaépítési erőfeszítések következetessége – a logisztikai weboldalától kezdve a közösségi médiajelenlétén át az e-mail marketingjéig – megerősíti a megbízhatóságát. Az erős, következetes márkamegjelenés minden érintkezési ponton azt üzeni az ügyfeleknek, hogy Ön stabil, megbízható partner az ellátási láncukban.
Egy erős márkával és a csatornák megfelelő keverékével cége új közönséget érhet el, meggyőző üzeneteket oszthat meg, és tömegesen építhet kapcsolatokat.