Mi az a fordított logisztika?

Fedezd fel, hogy egy optimalizált fordított logisztikai stratégia hogyan segíthet vállalkozásodnak pénzt megtakarítani, csökkenteni a pazarlást, növelni fenntarthatósági hitelességét és lojalitást kialakítani az ügyfelek körében.

A fordított logisztika meghatározása

A fordított logisztika az áruk „upstream” mozgása az ellátási láncon keresztül, hogy visszajuttassák azokat a végfelhasználótól a kiskereskedőhöz vagy a gyártóhoz. Az egyik leggyakoribb példa, amelyet minden e-kereskedelmi vállalkozás ismer, a termékvisszaküldés. Azok az online fogyasztók, akik azért küldik vissza a terméket a kiskereskedőnek, mert sérült – vagy egyszerűen azért, mert meggondolták magukat – fordított logisztikának minősülnének. A fordított logisztika magában foglalja a termékek újrahasznosításátújra pozicionálását,  javítását és viszonteladását is.

Fordított logisztika vs hagyományos logisztika

A hagyományos logisztika a szállítónál kezdődik, a forgalmazóig / kiskereskedőig folytatódik, és az ügyfélnél ér véget. Ez magában foglalja a beszerzést, a készletgazdálkodást, a forgalmazást, a raktározást, a szállítást, a csomagolást és a kockázatkezelést.

A fordított logisztika – ahogy a neve is sugallja – az áruk mozgatása fordítva. Az ügyféllel kezdődik, és az ellátási lánc különböző pontjain ér véget, a visszaküldés jellegétől függően.

A fordított logisztika előnyei

A visszáruk kezelése nagy fájdalompont az e-kereskedelmi vállalkozások számára, de kulcsfontosságú az ügyfélhűség kiépítéséhez. Valójában a fogyasztók 67% -a ellenőrzi az online kiskereskedő visszaküldési politikáját, mielőtt elkötelezné magát a vásárlás mellett1, így a hatékony fordított logisztikai művelet segít vállalkozásodnak több eladást nyerni.

A fordított logisztika lehetőséget kínál a vállalkozásoknak a fenntarthatósági célok elérésére is. A termékek javítása, felújítása és újrahasznosítása megakadályozza, hogy hulladéklerakókba kerüljenek.

A fordított logisztika típusai

Viszáru kezelés – Ez a leggyakoribb fordított logisztikai folyamat: amikor az ügyfél visszaküld egy terméket az eladónak, mert sérült, nem a várt módon illeszkedik, stb. Mivel az online megrendelt termékek mintegy 30% -át visszaküldik a feladónak2, az e-kereskedelmi vállalkozásoknak a zökkenőmentes visszaküldési élményt stratégiájuk kulcsfontosságú részévé kell tenniük az ügyfélhűség biztosítása érdekében.

Újragyártás, vagy felújítás – Ez magában foglalja a termékek javítását és újragyártását. A kiskereskedők és a gyártók a hibás termék egyes alkatrészeit máshol történő felhasználásra is visszaszerezhetik. Ezek az utak megakadályozzák a pazarlást és pénzt takarítanak meg.

Csomagoláskezelés – Ez a csomagolóanyagok újrafelhasználására összpontosít a hulladék és a költségek csökkentése érdekében. Például egy e-kereskedelmi vállalkozás ösztönözheti a hibás terméket visszaküldő ügyfelet, hogy csomagolja azt az anyagba, amelybe érkezett. A vállalkozás ezután megjavíthatja a terméket, és ugyanabban a csomagolásban újra elküldheti az ügyfélnek.

Eladatlan áruk – A fordított logisztika ezen része az, amikor a kiskereskedő visszaküldi az eladatlan árut a gyártónak. Ennek oka lehet szállítási hiba vagy rossz készletgazdálkodás (például egy termék iránti kereslet túlbecslése).

Sikertelen kézbesítés – Ez esetén (például az ügyfél nem volt bent, hogy átvegye a csomagot), a termékeket vissza lehet szállítani a kiskereskedőnek.

Bérelhető berendezések – Ez az, amikor a bérelt vagy lízingelt termékeket egy meghatározott időtartam végén visszaküldik a gyártónak. Innen újrahasznosíthatók vagy elküldhetők egy másik ügyfélnek.

Javítás és karbantartás – Egyes vállalkozások garanciát vállalnak termékeikre. Az ügyfél visszaküldi a terméket (például egy laptopot) javításra a vállalkozásnak. 

Az élettartam vége – Ezek olyan termékek, amelyek már semmilyen célt nem szolgálhatnak – például ha javíthatatlanok –, ezért újrahasznosításra vagy ártalmatlanításra szorulnak.

A fordított logisztikai folyamat

A fordított logisztikai folyamat vállalkozásonként és iparáganként eltérő. Például egy online ruházati kiskereskedő számos általános vásárlói visszaküldéssel foglalkozik. Másutt a fogyasztási cikkek óriása, a Procter & Gamble újrafelhasználható csomagolási rendszert vezetett be, hogy a használt üvegpalackokat az ügyfelek otthonából gyűjtse össze3.

Bármi legyen is az vállalkozásod, egy jól megtervezett fordított logisztikai folyamat lehetővé teszi a költségmegtakarítás maximalizálását és a hulladék csökkentését:

Visszaküldés feldolgozása – Miután az ügyfél kezdeményezte a visszaküldést a webhelyen vagy az alkalmazáson keresztül, a vállalkozásnak meg kell kezdenie a visszaküldési folyamatot. Ez magában foglalja a visszáru szállítmányok ütemezését, a visszatérítések jóváhagyását és a sérült cseretermék megszervezését. Az is jó ötlet, ha megkérdezed ügyfeleid a visszaküldés okáról („a tétel nem felel meg a leírásnak”, „rossz minőségű” stb.), ami segíthet felkészülni és gyorsabban feldolgozni a visszaküldést.  

Termék értékelés – Miután a termék visszaérkezik hozzád, meg kell vizsgálnod, hogy meghatározd annak állapotát. Meg kell tisztítani a viszonteladás előtt? Fixált? Alkatrészek cseréje? Vállalkozásod egyszerűsítheti fordított logisztikai folyamatod azáltal, hogy előre beállított kategóriákat alkalmaz, beleértve a „felújítás”, „újrahasznosítás” és „javítás” kategóriákat.

Feldolgozási helyre szállítás – A kategorizálástól függően gyorsan vidd tovább a terméket a feldolgozás helyére.Az újrafeldolgozott termékeket először meg kell tisztítani az újrafelhasználható vagy újraértékesíthető részektől. A fennmaradó részt felelősségteljes módon, a fenntarthatóságot szem előtt tartva kell újrahasznosítani. A javításra szánt elemeket meg kell javítani és vissza kell küldeni az ügyfélnek (ha garanciális), vagy ártalmatlanítani kell, ha javíthatatlanok. Egyes elemek újként értékesíthetők.

Költségek – A fordított logisztika költséges lehet – különösen a kisvállalkozások számára. A termékek szállításának, feldolgozásának és újbóli kézbesítésének költségei összeadódnak, és mivel az online fogyasztók 79% -a ingyenes visszaküldést vár4, ezek a költségek gyakran teljes mértékben az eladót terhelik. A jól megtervezett, optimalizált fordított logisztikai művelet kulcsfontosságú a hulladék csökkentéséhez – és az ügyfelek elégedettségének megőrzéséhez.

A fordított logisztika kihívásai

Vevői elvárások – Az e-kereskedelmi ügyfelek gyors és zökkenőmentes élményt várnak el a termékek visszaküldésekor. A fordított logisztikai műveletet befektetésnek kell tekintened – végül is a fogyasztók 84% -a nem vásárol újra kiskereskedőnél egy rossz visszaküldési tapasztalat után. Kezdheted egy világos és egyszerű visszaküldési politikával, amely elengedhetetlen az ügyfelek vonzásához és megtartásához.

Környezeti hatások – A visszaküldött termékek hatással lesznek vállalkozásod szén-dioxid-kibocsátására. Egy nemrégiben készült tanulmány azonban megállapította, hogy az amerikai fogyasztók 64% -a hajlandó lenne külön fizetni egy termék visszaküldésekor, ha az egy zöldebb fuvarozói lehetőséget támogatna6, ezért gondosan értékeld logisztikádat. A DHL Express nemrégiben indította el a GoGreen Plus-t, egy dedikált megoldást, amely segít a vállalkozásoknak csökkenteni a szállítmányaikhoz kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátást a fenntartható repülőgép-üzemanyag használatával.

Komplex visszatérő áramlás – A fordított logisztika számos különböző feldolgozási csatornát foglalhat magában, amelyek sok lehetnek egy kisvállalkozás – valójában bármely vállalkozás – számára. A visszaküldött tételek kezelése magában foglalja az ellenőrzést, a tesztelést, az újrapozicionálást, a javítást, az újracsomagolást és az újraküldést, és minden ponton koordinációt igényel. Szerencsére számos automatizált technológia létezik, amelyek segítségével segítheti vállalkozásodat.

Stratégiák a fordított logisztika optimalizálására

A technológia és a mesterséges intelligencia (AI) használatával automatizálhatod számos fordított logisztikai folyamatát, hogy azok zökkenőmentesen működjenek, és időt és pénzt takarítson meg vállalkozásodnak. Ilyenek például a következők:

Folyamatok automatizálása

Raktárkezelő rendszer (WMS). A forgalmas bejövő és kimenő logisztikai folyamatok kezelésének legjobb módja a kifinomult WMS. Segítségével valós időben nyomon követheted a raktáradba érkező összes visszárut, és biztosíthatod, hogy gyorsan és pontosan továbbjusson a következő rendeltetési helyre. A fordított logisztika átlagosan akár 20%-kal több helyet igényel, mint a fordított logisztika7, ezért alapvető termékeit folyamatosan továbbfejlesztik, hogy elkerüljék a lemaradást.
Készletgazdálkodási rendszer (IMS). Ez biztosítja, hogy vállalkozásod nyomon kövesse a visszaküldött termékeket. Az IMS a beszállítói árukhoz hasonló módon tudja feldolgozni a beérkező (visszaküldött) árukat, és a lehető leggyorsabban biztosítani tudja az áruk viszonteladását vagy újrafelhasználását, ami csökkenti a hulladékot és optimalizálja a raktárterületet.

Prediktív elemzések

A visszáru-előrejelzési megoldás az elemzések segítségével segít a vállalkozásnak azonosítani, hogy miért küldik vissza a termékeket, meghatározni, hogy melyek értékesíthetők tovább, és megbecsülni az újraelosztás költségeit. A gépi tanulási algoritmusok előre jelezhetik a termék visszaküldésének valószínűségét olyan adatok alapján, mint az ügyfél korábbi visszaküldési aránya, valamint az azonos vagy hasonló termék visszaküldésének száma. Ez lehetővé teszi vállalkozásod számára, hogy jobban megtervezd készletét, és csökkentsd az elveszett értékesítést.

Ügyféladatok gyűjtése

Bár a jó fordított logisztikai menedzsment segíthet vállalkozásodnak a visszaküldések kezelésében, fontos, hogy továbbra is megpróbálja csökkenteni az arányt. Ha megkérdezed ügyfeleid, hogy pontosan miért küldik vissza a terméket, az segíthet vállalkozásodnak a fájdalmas pontok kezelésében. Például lehet, hogy online kézitáskaboltot üzemeltetsz és van egy adott modell, amelyet gyakran visszaküldenek, mert „nem olyan, mint a webhelyen látható”. Ez a te jelzésed, hogy részletesebb termékspecifikációkat, nagy felbontású fényképeket és vásárlói véleményeket adj hozzá a termékismertető oldalhoz. Ha az ügyfélnek pontosabb elképzelése van arról, hogy mit vásárol, kevésbé valószínű, hogy csalódott lesz a kézbesítéskor.

DHL

Legolvasottabb

Tényleg egymilliót keresnek a kamionosok? – ennyit visznek haza a magyar sofőrök

Nehéz munka, viszont cserébe rengeteget lehet vele keresni – hosszú ideje ez a kép él az emberekben a teherautó-sofőrökről. A koronavírus-járvány óta ráadásul az egymillió

Mesterséges intelligenciával működő toborzógépek?

A mesterséges intelligencia (MI) nemcsak a munka jellegét változtatja meg, hanem azt is, hogy ezek eszközök befolyásolhatják a munkaerő-felvételt, az elbocsátásokat és az előléptetéseket. Ez

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Még tavaly júliusban jelentették be, hogy a MÁV-ért felelős Építési és Közlekedési Minisztérium betiltja az állami közlekedési vállalatnál az otthoni munkavégzést. Idén februárban ugyanakkor az is

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Sütik megváltoztatása