Amikor emberek egy csoportja együtt dolgozik, elkerülhetetlen, hogy előbb-utóbb nézeteltérések alakuljanak ki a munka elvégzésével kapcsolatban. A csapattagok közötti konfliktusoknak azonban nem kell mindig alacsony morálhoz, a termelékenység zuhanásához vagy keserű érzésekhez vezetniük.
Egy ügyes, jó konfliktuskezelési készségekkel rendelkező vezető sikeresen megoldhatja a feszült munkahelyi helyzeteket oly módon, hogy a csapat minden tagja úgy érezze, hogy meghallgatják, tisztelik és motiváltak a további erőfeszítésekre.
Ebben a blogban pontosan arról lesz szó, hogy a vezetők hogyan tehetik ezt meg: a konfliktusforrások azonosításával, a konfliktus megoldására irányuló stratégiák kidolgozásával, valamint azzal, hogy a konfliktusok egyáltalán ne alakuljanak ki. Amikor a munkavállalók gyakran távmunkában (vagy távoli helyszíneken) dolgoznak, van mód arra, hogy a vezetők biztosítsák, hogy minden dolgozó boldoguljon és sikeres legyen a munkahelyén.
Miért fordulnak elő munkahelyi konfliktusok?
Józsi büszke a munkájára, és úgy látja, hogy Mária napi jelentésekre vonatkozó igénye „mikro-menedzselés”. Mária rasszistának és szexistának tartja Dezső gyakori félvállról jövő megjegyzéseit. Tamás és Diana hevesen vitatkoznak arról, hogy milyen megközelítést alkalmazzanak egy projektnél. Izabella a marketingen dolgozik, de nem jön ki jól a könyvelésben dolgozó Zsuzsával, aki más célokat szem előtt tartva végzi a munkáját.
Ha dolgoztál már bármilyen szervezetben, az ilyen típusú konfliktusok a mindennapok részei. Ezek akkor keletkeznek, amikor érdekek, vágyak, vélemények és meggyőződések ütköznek. Gyakran négy nagy kategóriába sorolhatók:
1. A munkavállaló úgy véli, hogy egy másik személy hátrányos megkülönböztetést vagy zaklatást alkalmazhatott vele szemben.
2. Az alkalmazottak (vagy akár az osztályok) rosszul kommunikálnak, ami eredménytelenséghez és hibákhoz vezet.
3. Az együtt dolgozó alkalmazottak személyisége és munkastílusa nagymértékben eltér egymástól.
4. A különböző részlegek alkalmazottai ellentétes célokkal és értékekkel rendelkeznek.
Ha konfliktusok merülnek fel, fontos, hogy azonnal foglalkozzanak velük. Ha a problémákat hagyják elmérgesedni, azok néha helyrehozhatatlanul károsíthatják a csapategységet.
Másrészt, ha a vezetők gyorsan és közvetlenül szembesülnek a problémákkal, olyan pozitív munkakultúrát építhetnek, amelyben minden alkalmazott megbecsülést érez. Ez pedig jobb termelékenységhez, több innovációhoz vezethet, és még az új alkalmazottak toborzását is megkönnyítheti, akik hallottak a szervezet kiváló munkakultúrájáról.
Milyen konfliktuskezelési készségekkel kell rendelkeznie egy vezetőnek?
Az egyik legfontosabb készség minden vezető számára a kommunikációs képesség. Ezen alapvető készség nélkül szinte semmi más nem számít. A jó kommunikáció a jó hallgatási készséggel kezdődik. Ha időt szánnak arra, hogy meghallgassák, amit az alkalmazottak mondanak, a vezetők jobban megérthetik, mi a probléma valójában, és hogyan lehet megoldani. A jó kommunikáció mellett a vezetőknek kíváncsinak kell lenniük. Magas fokú érzelmi intelligenciára van szükségük, amelyben képesek empatikusan átérezni és megérteni a csapattagok álláspontját.
Ennek az érzelmi IQ-nak ki kell terjednie arra, hogy az emberekkel tisztességesen és tisztelettel bánjanak, türelmesek legyenek, és ne ítélkezzenek elhamarkodottan, tegyenek fel átgondolt kérdéseket, és maradjanak nyugodtak, amikor nyomás alatt vannak. A legjobb vezetők jó problémamegoldók is, akik nem foglalnak állást, hanem olyan megoldásokat keresnek, amelyek mindenki számára működnek.
Melyek azok a legfontosabb konfliktuskezelési stratégiák, amelyeket egy vezető a csapatban felmerülő problémák megoldására használhat?
Mindannyian tudjuk, hogy mindig lesznek viták és nézeteltérések, amikor emberek egy csoportja összejön egy cél elérése érdekében. Amikor ez megtörténik, fontos, hogy egy vezető tudja, hogyan kezelje ezeket.
Vezetési szakértők felvázolják ezeket a legfontosabb lépéseket, amelyeket a vezetők megtehetnek a csoportkonfliktusok megoldása érdekében:
Tartsa nyitva és tisztán a kommunikációt. Kezdje azzal, hogy meghívja a kollégákat egy személyes megbeszélésre, ahol a nézeteltéréseket ki lehet mondani. Válasszon egy semleges, pártatlan helyszínt, például a munkahelyi kávézót vagy egy sétát a szabadban.
Hallgassa meg őket. Beszélgessen mindenkivel minden oldalon. Legyen empatikus a kollégák érzéseivel szemben. Miközben hallgatja, figyeljen azokra a területekre, ahol a célok, érdekek és stratégiák tekintetében vannak közös pontok, valamint olyan eltérések, amelyek felhasználhatók egy olyan megoldáshoz, amely mindenki érdekeit szolgálja. Koncentráljon a problémára, ne az egyénekre. Ismerje el, hogy probléma van, és legyen türelmes, és szánjon időt arra, hogy megértse az események minden dimenzióját.
Határozza meg az egyetértés és a nézeteltérés pontjait. Vegye figyelembe, hogy mi lehet a csapattagok érdeke, és hol vannak olyan pontok, amelyekben egyetértés van.
Fejlesszen ki egy tervet. A probléma megoldását segítő terv kidolgozásakor határozzon meg irányelveket, és állítson fel fontossági sorrendet az intézkedések és célok között.
Határozottan cselekedjen és kövesse végig. Amint képes azonosítani egy lehetséges megoldást, ne halogassa, hanem cselekedjen.
Hogyan kerülhető el a konfliktus?
Bár a munkahelyi nézeteltéréseket nem lehet teljesen elkerülni, a konfliktusok valószínűségét csökkenthetjük.
Koncentráljon az egyértelmű kommunikációra. Elengedhetetlen, hogy minden érintett nyíltan, világosan és konstruktívan beszéljen egymással.
Óvatosan közelítsen az e-mailekhez. Mivel az elektronikus kommunikációból hiányzik a hangnem és a testbeszéd kontextusa, veszélyes lehet, ha ez az elsődleges módja a problémák kezelésének. A legjobb, ha nézeteltérés esetén személyesen találkozik. Még akkor is hasznos, ha az e-mailekben mindig emberi és barátságos hangnemet ültetnek meg, ha mindenki ugyanazon az oldalon áll.
Hozzon létre pozitív munkahelyi kultúrát. Ápolja az udvariasság irodai kultúráját. Az alkalmazottaknak biztonságban kell érezniük magukat, ha aggodalmaikat a munkavégzéssel kapcsolatban anélkül, hogy megtorlástól kellene tartaniuk.
Hogyan kezelheti a konfliktusokat távoli/hibrid környezetben?
A konfliktusok kezelése egy személyes munkakörnyezetben is elég nehéz lehet, de mi történik hibrid és távoli környezetben, ahol a kommunikáció nagy része e-mailben zajlik, a személyes interakciók előnyei nélkül?
A szövegre, a chatre és az e-mailekre való túlzott támaszkodás vélt sértésekhez, feltételezésekhez és félreértésekhez vezethet, csak azért, mert sokkal nehezebb kiolvasni a szerző szándékát.
Néhány tipp, amely megakadályozhatja a konfliktusok kialakulását távoli környezetben:
Kerülje az e-mail használatát a konfliktusok megvitatására vagy megoldására. Ehelyett találkozzon személyesen, ahol a hangszín jelzi a szándékot, vagy legalább videokonferencián keresztül találkozzon.
Biztosítson technikai támogatást a távmunkások számára. Ha a távmunkásoknak és a hibrid munkavállalóknak gondot okoz a technológia kezelése, az valószínűleg munkahelyi konfliktusokat szít. Dolgozzon együtt a vállalat informatikai részlegével, valamint a felettesekkel, hogy támogassa a távmunkások és hibrid munkavállalók hatékony kezelésének képességét.
Győződjön meg arról, hogy a munkavállalók beosztása átlátható és összehangolt. Hívja meg az időbeosztási döntésekkel kapcsolatos inputot és megbeszéléseket, és fogalmazza meg világosan az elvárásokat.
Bízzon a dolgozóiban. Sok vezető nem tudja elnyomni azt a zsörtölődő érzést, hogy a távmunkások és a hibrid munkavállalók lazsálnak. Ha azonban úgy bánik a dolgozókkal, mintha nem bízhatna bennük, az rontja a munkamorált, és a legjobb dolgozói közül néhányat motiválatlanabbá tesz. Bízzon az eredményekben és a munkaterhelésről folytatott beszélgetésekben, hogy megnyugtassa Önt a munkavállalók teljesítményéről.
Coacholja a távmunkásokat. Biztosítson lehetőséget a távmunkások számára, hogy kapcsolatot teremtsenek egymással és nagyobb láthatóságot építsenek ki. Ha a távmunkások kapcsolatokat építenek ki a csapat többi tagjával, az segíthet a bizalom és a jóindulat kialakításában, ami segíthet megelőzni a feltételezéseket, amelyek konfliktusokhoz vezethetnek.
Biztosítson egy lehűlési időszakot, amikor a dolgok forróvá válnak. Ha konfliktusok merülnek fel, gondolja meg kétszer is, mielőtt a pillanat hevében kezelné azokat. Biztosítson egy gondolkodási időt, és adjon a csapattagoknak írásos kérdéseket, amelyeken elgondolkodhatnak. Egy későbbi megbeszélésen a kollégák lehetőséget kaphatnak arra, hogy kérdéseket tegyenek fel és válaszoljanak.
Ne feledkezzen meg a végső célról. A munkahelyi konfliktusok gyakran azért alakulnak ki, mert a különböző csapattagoknak eltérő elképzeléseik vannak arról, hogyan lehet elérni egy közös célt. Kezelje ezt a problémát úgy, hogy a konfliktust a szervezet tágabb értelemben vett küldetésével és értékeivel keretezi. Ezeknek az értékeknek kell irányítaniuk az interakciókat, és segíteniük kell a továbblépés útjának tisztábbá tételében.
Röviden, a csapattagok közötti konfliktus elkerülhetetlen része a munkaéletnek, de nem kell, hogy az irodában elmérgesedéshez és ellentétekhez vezessen. Az általunk tárgyalt konfliktuskezelési stratégiák közül néhányat alkalmazva megtapasztalhatja, hogy a problémákat úgy oldhatja meg, hogy az pozitív és produktív munkakörnyezetet ösztönözzön.