Napenergia: lehetőségek logisztikai parkok számára

Napenergia: Lehetőségek a logisztikai parkok számára
Napenergia: Lehetőségek a logisztikai parkok számára

Világszerte egyre több logisztikai és ipari park tetejére telepítenek naperőműveket, amelyekkel nemcsak az energiafogyasztásuk egy jelentős részét válthatják ki vagy kedvezhetnek bérlőiknek a létesítmények tulajdonosai, hanem akár értékesíthetik a megtermelt áramfelesleget.

Magyarországon ez a folyamat ugyanakkor gyerekcipőben jár, holott a műszaki kivitelezés egyszerű és sokféle finanszírozási konstrukció áll rendelkezésre, hogy zöldebbé és klímatudatosabbá váljanak logisztikai parkjaink. Becslések szerint akár 9 millió négyzetméter nem lakossági tetőfelületre kerülhetne napelem hazánkban, a megtermelt energia elérhetné az évi 1040 MWh-t (ez az éves hazai teljes villamosenergia fogyasztás 2,3%-át jelenti) – négyzetméterenként elvileg akár 2500 forint árbevételt termelve a tulajdonosoknak.

A középtávú európai uniós és hazai energiastratégiában központi szerepet játszanak a megújuló energiaforrások, így a napenergia is. Magyarország célja többek között, hogy 2050-re a hazai villamosenergia-termelés 90%-a karbonsemlegessé váljon, ennek első lépéseként 2030-ig az ország áramfogyasztása 21%-át megújuló energiaforrásokból fedezze. A fotovoltaikus erőművek 2019-ben az éves teljes villamosenergia-felhasználás 3%-át termelték meg, azonban a következő évtizedben itthon is robbanásszerűen terjednek majd az ezen a technológián alapuló rendszerek: a naperőművi beépített teljesítmény öt év múlva várhatóan 2495 megawattra, 2030-ra pedig a 6645 megawattra nő.

Tetőre telepített naperőművek – 9 millió négyzetméteres árammező

Világszerte és az Európai Unióban is számos példát láthatunk arra, hogy a nagy ipari parkok, logisztikai központok és a kereskedelmi központok épületeik lapos tetőit hasznosítva maguk is áramtermelőkké válnak. Magyarországon ilyesmire egyelőre kevés a példa, holott lenne hova építkezni: hazánkban 193 ipari-, 100-nál több logisztikai-, valamint 18 tudományos és technológiai park működik. A magyar ipari ingatlanportfólió mintegy 3 millió négyzetméter, emellett a logisztikai parkok, raktárak területe további 3,45 millió négyzetmétert tesz ki. A kereskedelmi ingatlanok pedig további 2,5 millió négyzetméter felületet jelentenek.

Ha a teljes ingatlanportfólió tetőfelülete a szigetelés anyaga és statikai adatai alapján alkalmas lenne a napelemek fogadására, akkor országosan akár közel 9 millió négyzetméter hasznosítható lenne az energiatermelésre. Erre a felületre mintegy 900 MW nagyságrendű energiatermelő naperőmű telepíthető, ebből 345 MW juthat a logisztikai parkok számára.

Nemcsak a tulajdonos, a bérlő is profitálhat a naperőműből

A tetőre telepített fotovoltaikus erőművel kiváltható a saját energiafogyasztás egy része, illetve többlettermelés esetén az áramfelesleg értékesíthető is. Egy ilyen beruházás nagy előnye, hogy a létesítmény hosszú időre részlegesen, saját termelésből gondoskodhat az energiaellátásáról, illetve a különféle támogatási konstrukcióknak köszönhetően kedvezményes energiaárat, megtakarítást biztosíthat a tulajdonos vagy az épületeket használók, bérlők számára. A tetőfelületek hasznosítása jelentős gazdasági előnyt jelenthetne mind az üzemeltetők, mind az infrastruktúrát használó több mint 3400 vállalkozás számára.

A logisztikai létesítmények tetején előállítható áram mértéke átlagosan 1150 kWh/kWp, ami azt jelenti, hogy ennyi az átlagosan előállított éves áram mennyisége 1 kW beépített napelemre vetítve. A logisztikai parkok tetőire – 3,45 millió m2 – kedvező esetben akár 345 MW naperőmű telepíthető, ennyi telepített naperőmű éves összes termelése megközelíti az évi 400 000 MWh termelést. A mai piaci ár 1 MWh áramra 60 EUR, ennek a feltételezésével 24 millió euró teljes bevételt lehetne elérni, ami 355 Ft/EUR árfolyamon 8,52 milliárd forint. Ez a teljes elméleti felület alapján – 3,45 millió m2 – minden négyzetméterre eredményez 2,470 forint – 6,95 EUR/m2 elvi éves árbevételt. Ez persze csak akkor realizálható, ha a tetőn elhelyezhető naperőmű teljes termelése eladásra kerül ezen az áron az áramkereskedőnek és természetesen az árbevétel is a tulajdonosé a beruházás alapján. A saját felhasználás szerencsés esetben ehhez képest a saját fogyasztás jellege alapján számított fogyasztói átlagárhoz arányosítható, ami vélhetően magasabb, mint a piaci áram eladási ár.

Egyszerű telepítés

A nagy lapostetős ingatlanokra a fotovoltaikus erőművek telepítése egyszerű műszaki folyamat, az esetek túlnyomó többségében a tetőszerkezetet nem kell megbontani, átfúrni, illetve, ha mégis erre lenne szükség – ez a tető típusától és statikai adataitól függ – az a megfelelő technológiával biztonságosan, beázási kockázat nélkül megoldható. A tető terhelése kis mértékben ugyan változik a telepítést követően, de ezt mindig teljes körű statikai elemzéssel igazolja a kivitelező. A hálózatra csatlakozás új, vagy akár már meglévő transzformátorokon keresztül is történhet a szolgáltató műszaki vizsgálatától, valamint a csatlakozási pont tulajdoni viszonyaitól függően.

Az ipari- és logisztikai parkok gondos szakmai és jogi előkészítéssel előnyös feltételeket teremthetnek a számos üzleti konstrukción keresztül elérhető napelemes erőműveknek. Emellett megújuló energia tanúsítványt (green certificate) szerezhetnek, ami több szempontból is értéket jelent.

(MLSZKSZ)

 

Legolvasottabb

Munkahelyi kiégés. Mit tehet a HR-es?

Csökkent produktivitás, személyes konfliktusok, magas fluktuáció. Csupán néhány tünet, melynek hátterében sokszor a munkahelyi kiégés áll. Kutatások szerint a HR vezetők 95%-a gondolja úgy, hogy a

Fuvarpiaci barométer: A gazdaság fellendülésével szállítási kapacitáshiány fenyeget

Európa-szerte kétszer annyi fuvarozási ajánlat érkezett, mint 2023 azonos időszakában. A gyenge konjunktúra és az európai gazdasági kihívások ellenére 2024 második negyedévében emelkedtek az áruszállítási

Az együttműködés előnyei egy iparági toborzási ügynökséggel

Ön is szembesült már azzal a kihívással, hogy vállalata számára nehéz a megfelelő munkaerőt megtalálni? Napjainkban a dinamikusan változó munkaerőpiac és a szűkös szakemberkínálat miatt

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása