A raktár és a kiszolgáló központ (vagy elosztó központ) kifejezéseket gyakran felcserélhetően használják, de nagyon eltérő jelentéssel bírhatnak. Mindkettő olyan épület, amelyben árukészletet tárolnak az árukat értékesítő vállalkozások számára. A felhasználási esetek és a nyújtott szolgáltatások azonban gyakran meglehetősen eltérőek. Bontsuk le az egyes lehetőségeket, hogy teljesebb képet kapjunk arról, mi a legjobb e-kereskedelmi szállítási megoldás egy vállalkozás számára.

Mi a szerepe egy raktárnak?
Amikor raktározási megoldásról beszélünk, akkor egy olyan vállalatra gondolunk, amely hosszabb ideig tárolja a termékeket. A raktár egy nagy raktárközpont vagy ipari helyiség, amelyet a készletek ömlesztett tárolására terveztek targoncákkal és konténerekkel, magasra rakott polcokkal és nagy mennyiségű termékkel feltöltött készletekkel.
Vannak olyan raktározási szolgáltatók, amelyek a nagykereskedelmi teljesítésre és olyan vállalkozásokra irányulnak, amelyek elsősorban nagykereskedelmi vagy B2B e-kereskedelmi megrendeléseket bonyolítanak hatalmas mennyiségben. Egyes nagykereskedők saját raktár(ak)kal rendelkeznek, ahol a felesleges készleteket tárolják, míg mások más e-kereskedelmi vállalkozásokkal együtt bérelnek helyet egy raktárban.
A raktárhelyiségek bérlése általában költséghatékonyabb, mint a vásárlás a közepes és kisvállalkozások számára. Az árképzés a rendelkezésre álló bérleti feltételektől függ. Érdemes azt is megjegyezni, hogy sok logisztikai raktár bérlője költségnövekedésre számíthat, a raktárbővítés és – építés iránti nagy kereslet miatt.
Mi az az elosztó központ?
Az elosztó központ az ellátási lánc része, és az összes olyan logisztikai folyamat központjaként szolgál, amely ahhoz szükséges, hogy a termék az eladótól a vásárlóhoz eljusson. A központ kezeli a teljes rendelésteljesítési folyamatot, a rendelésfelvételtől és -feldolgozástól kezdve a csomagolásig és a szállításig. A szolgáltató az elosztási központot használja a vásárlói megrendelések fogadására, feldolgozására és teljesítésére az olyan e-kereskedelmi kiskereskedők számára, akik racionalizálni szeretnék működésüket. Az elosztási központ célja, hogy az online megrendeléseket időben eljuttassa a vásárlókhoz, és az e-kereskedelmi cégeket mentesítse ennek a fontos, de kihívásokkal teli folyamatnak az irányítása alól.
Hogyan működnek az elosztó központok?
Az elosztó központ működése abból áll, amely segít eljuttatni az online megrendeléseket a küszöbig – ezt nevezik a megrendelések teljesítési folyamatának is. Egy e-kereskedelmi vállalkozás készletét stratégiailag egy 3PL elosztási központban tárolják, hogy felkészüljenek az ügyfelek megrendeléseinek teljesítésére. Miután egy vásárló befejezi a vásárlást egy e-kereskedelmi online portálon, a készletet átveszik, a dobozokat becsomagolják, majd felcímkézik a szállításhoz.
Az elosztási központok mind a vállalkozások közötti (B2B) megrendeléseket – jellemzően nagy mennyiségű terméket-, mind a vállalkozások és fogyasztók közötti (B2C) megrendeléseket feldolgozhatják, amelyeket közvetlenül a fogyasztó otthonába szállítanak.
Amikor egy eladó kiszervezi az e-kereskedelmi teljesítést, a 3PL az e-kereskedelmi portál tulajdonosának nevében végzi el a teljesítési folyamatot. Ez magában foglal mindent a készletgazdálkodástól kezdve a szállítási fuvarozókkal való díjtárgyalásokig.
A megrendelések teljesítési folyamatainak 3PL-hez történő kiszervezése megkönnyítheti a készletgazdálkodást, javíthatja az ügyfélkiszolgálást, és az eladónak sok időt takaríthat meg, hogy stratégiai szempontból fontosabb feladatokra összpontosíthasson.

Mi a különbség a raktározás és az elosztási központok között?
Hosszú távú vs. rövid távú tárolás
A raktározás a kereskedő készletének hosszabb távú tárolása a kijelölt helyeken -, az elosztási központ fő célja a készlet gyors átadása.
Ideális esetben a készlet nem maradhat egy hónapnál tovább az elosztási központban, különben a kereskedő magas tárolási díjakat fizethet. Az eladóknak azonban proaktívan több készletet kell küldeniük a teljesítő központokba, hogy mindig legyen elegendő termék a szállítás előtt.
Egy raktár vagy egy igény szerinti raktározási megoldás szerepe a termékek tárolása, míg az elosztási központ szerepe a szállítással kapcsolatos vevői elvárások hatékony teljesítése. Ez akkor válik lehetővé, ha a kiskereskedők a raktárkészletet a vevőik közelében található elosztási központokban tárolják, hogy csökkentsék a szállítási költségeket, a szállítási időt és optimalizálják a szállítási zónákat.
Műveletek
A statikusabb vagy inaktívabb raktárakkal ellentétben az elosztási központban folyamatos a mozgás, és sokkal összetettebb a működés. A 3PL egy elosztási központban különféle megrendelés-teljesítési szolgáltatásokat nyújt, többek között:
- Készlet átvétele
- Komissiózási listák generálása és a termékek komissiózása
- Cikkek összeállítása
- Dobozok csomagolás
- Küldemények címkézése
- Szállítási megrendelések
- Áru visszaküldések kezelése
Ami a raktárban zajló műveleteket illeti, a fő művelet a készlet hozzáadásakor vagy kiszállításakor történik. Nem sok további szolgáltatást kínálnak.
A nagy e-kereskedelmi cégek hasonló szinten működnek – az Amazon raktárai és az Amazon elosztási központjai inkább válogatóközpontokként és kiszállítási állomásokként működnek. A csomagok a futószalagon mozognak, miközben a dolgozók szétválogatják a kisebb és nagyobb megrendeléseket, és előkészítik azokat saját szállításra, vagy egy harmadik fél által történő szállításra.
A szállítmányozók és fuvarozók
Egy áruelosztó vállalat számos különböző szállítmányozóval állhat kapcsolatban. Mivel egy elosztó központ úgy működik, hogy a közvetlen fogyasztói megrendeléseket a feladásuk után azonnal teljesíti, szükségük van a szállítmányozó fuvarozókra, hogy legalább naponta felvegyék a küldeményeket. Ez biztosítja, hogy a megrendelések az ígéretnek megfelelően időben eljussanak a fogyasztókhoz.
Attól függően, hogy egy áruelosztó vállalat pontosan milyen szolgáltatásokat kínál, a szállítmányozó cégeknek minden nap bizonyos időpontokban fel kell venniük az ügyfelek által választott, garantáltan aznapi vagy másnapi szállítási lehetőségekhez tartozó megrendeléseket. Más szállítmányozók és szolgáltatások rendszeres ütemezett átvételt végeznek, mind a belföldi, mind a nemzetközi küldemények esetében.
Ezzel szemben egy raktárnak jellemzően ütemezett, ritkább átvételekre van szüksége, mivel költséghatékonyabb a szállítmányozás és a dobozok raklapra történő összepakolása, mint az egyedi szállítási címkék generálása.
A szállítmányozó cégek a szállítmányok esetében igyekeznek a különböző átvételi helyekről származó készleteket összevonni, ami késedelmet okozhat az átvételi/kiszállítási időben, ezért a kereskedőknek hosszabb átfutási időt kell biztosítaniuk az előkészítéstől az átvételig.
Az elosztó központ előnyei
Nem meglepő, hogy sok e-kereskedelmi vállalkozás szeretné elkerülni a készlet tárolásával vagy raktározással járó gondokat.
Ha az e-kereskedő nem szeretne minden nap dobozokat pakolni és a postára szaladni, az elosztási központ remek alternatíva lehet. Az első számú jele annak, hogy egy e-kereskedőnek itt az ideje egy elosztási központ szolgáltatásait igénybe vennie, hogy már nem tud lépést tartani a növekvő rendelésmennyiséggel. Az áruelosztási szolgáltatók, akár nagykereskedelmi, akár kiskereskedelmi elosztásra specializálódtak, segítenek abban, hogy kevesebb időt töltsön az e-kereskedő a postai sorok között aggódva, és több ideje maradjon vállalkozásának fejlesztésére.
Bár a dobozok csomagolása és a vásárlói megrendelések kiszállítása kritikus fontosságú a fogyasztói elvárások teljesítése szempontjából, ezek általában olyan feladatok, amelyek könnyen kiszervezhetők. A vállalkozóknak és a web-áruházak vezetőinek végtelen to-do listájuk van, ezért más feladatokra tudnak koncentrálni. A megrendelések teljesítésére fordított időt marketingre, az ügyfélszolgálatra vagy termékmenedzsmentre fordíthatják.
A raktározás és az elosztás automatizálása
A modern elosztási központok, vállalatok a technológiát tartják az elosztási szolgáltatásaik középpontjában. Ez azt jelenti, hogy az elosztási folyamat minden lépését automatikusan, valós időben dokumentálják, hogy az e-kereskedelmi vállalkozások ismerjék készletük és az egyes megrendelések státuszát, hogy mi történik az elosztó központban az áruikkal.
Ez akkor lehetséges, ha az elosztási megoldások integrációkkal rendelkeznek az e-kereskedelmi platformokkal és piacterekkel. Ez a kapcsolat lehetővé teszi, hogy minden egyes vásárlói megrendelést automatikusan elküldjenek az elosztó központba, hogy az árut ott felvegyék, becsomagolják és kiszállítsák. A kiszállítás után a nyomon követési információk visszakerülnek a web-áruházba, és megoszthatók a vásárlókkal is.
A készlet hatékony és költséghatékony kezelése kritikus fontosságú minden e-kereskedelmi vállalkozás számára. Bár a „raktár” és az „elosztási központ” kifejezést gyakran felcserélhetően használják, a készlet tárolására szolgáló egyszerű raktárhelyiség iránti igény különbözik a teljes körű elosztási logisztikai szolgáltatások iránti igénytől.
Egy raktározással foglalkozó vállalat segíthet nagy mennyiségű készlet hosszú időn keresztül történő tárolásában. Egy áruelosztási vállalat, az elosztási központ(ok)ból gyorsan ki tudja szállítani a megrendeléseket az ügyfeleinek.