A „last mile” logisztika az áruknak a vásárló küszöbéig történő kiszállítását jelenti. Az utolsó láncszem egy hosszú ellátási láncban, amely az áruk gyártásával kezdődik. Tekintettel a magas munkaerő- és üzemanyagköltségekre, az utolsó mérföldes logisztika jelentős kiadást jelenthet a vállalkozások számára. Ennek eredményeképpen a logisztikai vállalatokra gyakran nehezedik nyomás, hogy optimalizálják az utolsó mérföldes műveleteket. A hatékonyság növelése és a költségek csökkentése érdekében, speciális útvonalválasztó szoftverek és sofőralkalmazásokat alkalmaznak.
"Last mile" logisztika
Az utolsó mérföldes logisztikának számos különböző megközelítése létezik, és a legmegfelelőbb megoldás a szállított termékek típusától és a földrajzi területtől függően változik. Bármilyen megközelítésről legyen is szó, a sikeres csomag kiszállítási logisztika gondos tervezést és koordinációt igényel annak érdekében, hogy az áruk időben és jó állapotban kerüljenek kiszállításra.
Az utolsó mérföldes szállítás az ellátási lánc legkevésbé hatékony és legösszetettebb része. Vannak jelek arra, hogy a szállítási költségek átlagosan 28%-a az utolsó mérföldes szállításhoz köthetőek. Az e-kereskedelem növekvő tendenciájával és e fejlődés városi területekre gyakorolt hatásaival együtt mostanában nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy hogyan lehet optimalizálni a láncnak ezt a részét. Az optimalizálásra azért van szükség, hogy leküzdhetők legyenek azok a gazdasági, társadalmi és környezeti kihívások, amelyekkel az érdekelt feleknek szembe kell nézniük.
Milyen előnyökkel jár az utolsó mérföldes szállítás?
Az utolsó mérföldes szállítás azonban számos előnnyel jár a vállalatok számára, amelyek többek között a jobb ügyfél-elégedettség, a szállítási költségek csökkenése és a környezetterhelés mérséklése. A vásárlói elégedettség javulása talán a legnyilvánvalóbb előnye az utolsó mérföldes szállításnak. Amikor az árukat közvetlenül a vásárló ajtajáig szállítják, nincs szükség arra, hogy a vásárlónak el kelljen utaznia egy üzletbe, vagy hosszabb ideig sorban állnia. Ez a nagyobb kényelem a vásárlók elégedettségének növekedéséhez vezethet. Ezenkívül az utolsó mérföldes kiszállítás segíthet a szállítási költségek csökkentésében is. Azáltal, hogy több kiszállítás egy útra összevonható, a vállalkozások megtakaríthatják az üzemanyag- és munkaerőköltségeket. Végezetül, az utolsó mérföldes szállítás a környezetre is pozitív hatással lehet. Azáltal, hogy több szállítást egy útra összevonnak, a vállalkozások csökkenthetik a károsanyag-kibocsátást és a forgalmi torlódásokat.
A csomag kiszállítási szolgáltatásvezető fő feladatai
A csomagkiszállítási folyamatok kialakítása: Ezen folyamatok és eljárások racionalizálása annak érdekében, hogy minden ügyfél ugyanazt a nagyszerű vásárlói élményt kapja.
Az ügyfelek elvárásainak kezelése
Értékelje az ügyfelek visszajelzéseit, és ennek megfelelően fejlessze az eljárásokat, hogy mindig nagyszerű ügyfélkiszolgálást biztosítson. Értékelje az ügyfélélményt egy sor cél és kritérium alapján. Tegyen lépéseket, ha a pontszámok a küszöbértékek alá esnek, és szükség esetén működjön együtt az ügyfélszolgálati csapattal további kutatások elvégzése érdekében.
Költséghatékony rendszerek létrehozása
Biztosítja, hogy a folyamatok hatékonyak és költséghatékonyak legyenek. Megtalálja a költségcsökkentés módjait anélkül, hogy ez befolyásolná az általános ügyfélélményt, bevezeti és használja a folyamatos fejlesztéseket az üzleti folyamatok optimalizálása érdekében.
Partnerségek kiépítése
Partnerségeket és kapcsolatokat épít a kiszállítási cégekkel a szolgáltatások meghatározása, a szolgáltatások nyújtásának kritériumai, valamint a felmerülő problémák megoldásának kidolgozása érdekében. Kapcsolatokat épít a belső és külső érdekelt felekkel és a felső vezetéssel a szükséges változások kidolgozása és kezelése érdekében.
További feladatai közé tartozik
- Megtervezi, végrehajtja és kezeli a szolgáltatási szintű megállapodásokat, és intézkedik, ha a teljesítmény a meghatározott küszöbérték alá esik,
- Koordinálja és irányítja a kiszállítási szolgáltatásnyújtók tevékenységét a kitűzött célok elérése érdekében. Közreműködik a szolgáltatásnyújtás javítását célzó irányelvek kidolgozásában,
- Erős coaching és mentorálási készséggel rendelkezik, a szolgáltatásnyújtó belső csapat tagjait vezeti és képezi az új irányelvekről és azok szolgáltatásnyújtásra gyakorolt hatásairól. Értékeli a kiszállítási csapattagok egyéni és kollektív teljesítményét, szervezi és vezeti a megbeszéléseket,
- Összegyűjti az ügyfelek elégedettségére, a megkeresésekre és panaszokra vonatkozó adatokat, és fejlesztési stratégiákat dolgoz ki a szolgáltatásnyújtás minőségének fenntartása vagy javítása érdekében. A szolgáltatás vezető feladatai közé tartozik a legmagasabb szintű ügyfélkiszolgálás biztosítása, tartós ügyfélkapcsolatok kialakítása,
- Feladata az operatív feladatok végrehajtása (delegálása és irányítása), az aktuális projektek előrehaladásának nyomon követése, valamint a kiszállítási csapat tagjainak irányítása a csapat célkitűzéseinek a teljesítése érdekében,
- Az ügyfélpanaszok vagy aggályok gyors és szakszerű kezelése a jó ügyfélkapcsolatok fenntartása és a visszatérő ügyfelek biztosítása érdekében,
- Adminisztratív feladatok segítése vagy elvégzése, például számlák kezelése és frissítése, új megrendelések feldolgozása és a készlet nyomon követése,
- A munka és az ügyfélszolgálat ellenőrzése a vállalat magas szintű szabványainak, hatékonyságának és termelékenységi céljainak teljesítése érdekében,
- Az iparági előírások, korlátozások és szabályok alapos ismerete, a vállalatnak az előírások betartásának biztosítása, valamint az iparági szabványok és az új innovációk, anyagok, eszközök és eljárások naprakész ismerete.
Követelmények
- Mesterdiploma vagy azzal egyenértékű végzettség üzleti területen, például ügyfélkapcsolatok vagy kiskereskedelmi menedzsment területén,
- Operatív/logisztikai/e-kereskedelmi munkatapasztalat,
- Képesség nagy mennyiségű adat előkészítésére, jelentésére és értelmezésére,
- Haladó szintű Excel-ismeret,
- Kiváló szóbeli és írásbeli kommunikáció, mivel szükség lehet a heti eredményeket és a céloktól való eltéréseket bemutató beszámoló elkészítésére, valamint e megállapítások ismertetésére egy felülvizsgálati fórumon.
Előnyben részesített képesítések
- Egy nagyobb 3PL-nél a szállítási műveletekben szerzett tapasztalat előnyt jelent,
- Tapasztalat az ellátási lánc menedzsment és a szállítási koncepciók terén: előrejelzés, tervezés, optimalizálás, logisztika, szállítási teljesítmény, fuvarozói tárgyalások, készletgazdálkodás, S&OP,
- Számos adatbázisból (Excel, Access, SQL és/vagy más adatkezelési rendszerek használatával) adatok kinyerése és jelentése.
Fizetés
Statisztikánk szerint a csomag kiszállítási szolgáltatás vezető havi illetménye 750 000 – 850 000 forint (bruttó) között mozog.