„Mit csinál?” – a tengerész (matróz)

Tengeri szállítmányozás
Tengeri szállítmányozás | Fotó: Getty Images

A tengerész, matróz fő működési területe tengeri hajózás: a kereskedelmi áruk mintegy 90%-át a hullámokon keresztül szállítják. A tengeri szállítás a hozzáadott értéket előállító gazdasági tevékenységek egész csoportját képezi.

A tengerész életmódja: Tengeri áruszállítás

A tengeri áruszállítás a legköltséghatékonyabb fuvarozási módszer más szállítási módokhoz (pl. légi szállítás) képest. A tengeri szállítmányozás során az áruk nagy mennyiségben, biztonságosan mozognak, egy kereskedelmi hajó gond nélkül szállíthat veszélyes anyagokat vagy más veszélyes rakományt is. Más áruszállítási módokhoz (pl. légi áruszállítás) képest olcsóbb hosszú távú szállítási megoldást kínál, és ma a leginkább szén-dioxid-hatékony fuvarozási módszernek számít.

Az tengeri áruszállítás hátrányai közül említést érdemel a hosszabb tranzitidő, ami azt jelenti, hogy a megrendelőnek tovább kell várnia az áru megérkezésére, valamint kisebb mennyiségű áru szállítása esetén a szállítmányozás árai már nem fenntarthatóak, költségessé válik a szállítmányozás.

Tengerész - matróz
Tengerész | Fotó: Getty Images

A tengeri szállítmányozási ágazat növekedése

A tengeri szállítmányozás gyorsan növekvő logisztikai ágazat, ezért egyre többen vállalnak munkát a hajókon. Ez annak köszönhető, hogy az iparág számos előnyt kínál dolgozóinak, például jó fizetést és munkakörülményeket, valamint nem utolsósorban érdekes, kalandos munkahelyi tapasztalatokat.

A tengeri fuvarozás szakembere

A tengerész felelős a kereskedelmi hajók, a legénység és a rakomány biztonságáért. Szorosan együttműködnek a legénység többi tagjaival annak biztosítása érdekében, hogy a rakományt megfelelően be- és kirakodják. Feladatuk a daruk vagy más, e feladatokhoz használt speciális berendezések működtetése is.

A tengerészeknek alaposan ismerniük kell a hajóüzemeltetés minden aspektusát, beleértve a navigációt, a biztonsági előírásokat és eljárásokat, a kommunikációs rendszereket és egyebeket. Képesnek kell lenniük arra is, hogy nyomás alatt is jól teljesítsenek – a tengeri balesetek gyorsan és figyelmeztetés nélkül történhetnek, – ezért a tengerészeknek készen kell állniuk arra, hogy egy adott kritikus pillanatban hatékonyan reagáljanak.

 A tengerész munkája széles kompetencia sávon mozog, beleértve a szükséges készségeket is. A tengerészek különböző szakterületeken szerezhetnek képesítést, lehetővé téve számukra, hogy bizonyos területekre specializálódjanak. Emellett a tengerészek előtt más karrierlehetőségek is állnak a tengerészeti ágazaton belül, például a hajóépítés vagy a kikötőmenedzsment területén.

Munkaköri feladatok

A tengerészek feladatai széles skálán mozognak, többek között:

  • A rakterek ellenőrzése a konténerek vagy a rakomány biztonságának ellenőrzése.
  • A rakomány, a berendezések vagy készletekkel kapcsolatos problémák jelentése a feletteseknek.
  • Hajónaplók vezetése, beleértve a hajó helyzetére, útvonalára, sebességére és a személyzet szolgálatban lévő tagjaira vonatkozó adatokat.
  • Daruk, targoncák és egyéb nehézgépek kezelése a rakomány mozgatása a hajón.
  • A rakomány rakodóterekben történő szakszerű elhelyezése.
  • Rakomány, felszerelés, készletek és személyzet szállítása a dokkok és egyéb átadási vagy átvételi pontok között.
  • A fedélzeten lévő készletek nyomon követése és szükség esetén új készletek igénylése.
Tengerész készségek

A tengerészeknek a következő készségekre van szükségük ahhoz, hogy munkájukban sikeresek legyenek:

Navigáció: Megfelelő készségek a hajón lévő navigációs berendezések működtetéséhez és karbantartásához. Ezeket a berendezéseket arra használják, hogy nyomon kövessék a hajó helyzetét, és biztosítsák, hogy azok a hajót a megfelelő irányba tartsák. A navigációs készségek közé tartozik a térképek és térképek olvasásának, értelmezésének készsége is.

Kommunikáció, idegen nyelv ismeret: A kommunikáció az a képesség, hogy az információkat világosan és érthetően közvetítsük mások felé. Tengerészként szükség lehet arra, hogy kommunikáljon a legénység többi tagjával, az utasokkal és más hajókkal. Szükség lehet arra is, hogy rádión vagy telefonon keresztül kommunikáljon a szárazföldön tartózkodókkal.

Fizikai alkalmasság: A fizikai fittség megőrzése segít a tengerészeknek a feladataik elvégzésében és a hajón végzett munka során a biztonság megőrzésében. A fizikai alkalmasság olyan tevékenységeket foglalhat magában, mint a futás, az emelés és a mászás. A tengerészek számára fontos, hogy nyomon kövessék fittségi szintjüket, és célokat tűzzék ki általános egészségi állapotuk javítása érdekében.

Mechanikai alkalmasság: A tengerészek különféle gépekkel dolgoznak, beleértve a motorokat, szivattyúkat és más mechanikus eszközöket. Alapvető ismeretekkel kell rendelkezniük arról, hogyan működnek ezek a gépek. Ez segít a feladataik biztonságos és hatékony ellátásában. A mechanikai alkalmasság segíthet a hajó fedélzetén felmerülő problémák elhárításában is.

Figyelem a részletekre: A hajón végzett munka során a tengerészeknek nagy figyelmet kell fordítaniuk a részletekre, hogy feladataikat helyesen végezzék el. Hogy elolvassák és kövessék az utasításokat, ellenőrizzék a munkájukat, és biztosítsák, hogy nem hagynak ki egyetlen fontos folyamatot, vagy lépést sem. A részletekre való odafigyelés a gépekkel és berendezésekkel való munka során is fontos. Ez biztosítja, hogy biztonságosan és helyesen működtessék a berendezéseket.

Matrózok munkakörnyezete

A tengerészek a hajók fedélzetén dolgoznak, és felelősek a hajó navigációjáért, rakományáért és karbantartásáért. Általában hosszú munkaidőben dolgoznak, gyakran több mint 12 órát naponta, és előfordulhat, hogy hétvégén és ünnepnapokon is dolgozniuk kell. A tengerészek hosszú időre, néha hónapokra is távol lehetnek otthonuktól. A munka fizikailag megterhelő lehet, a tengerészeknek nehéz tárgyakat kell tudniuk emelni, és szűkös, veszélyes körülmények között kell dolgozniuk. A tengerészeknek képesnek kell lenniük a parancsok követésére és a csapatmunkára is.

Előléptetési kilátások

A tengerészek nagyobb felelősségvállalással, képességeik bizonyításával előrébb léphetnek a ranglétrán, karrierjükben, akár tengerésztiszti pozíciókba is léptethetik elő őket. A legtapasztaltabb és legképzettebb tengerészek végül hajóskapitánnyá válhatnak. A karrierjük során a tengerészeknek nyitottnak kell lenniük arra, hogy új készségeket sajátítsanak el, jól működjenek együtt másokkal és bizonyítsák vezetői képességeiket.

Matróz fizetések és kilátások

A tengerészek fizetése a tapasztalat szintjétől, a vállalat méretétől és földrajzi elhelyezkedésétől függően változnak. Túlóra formájában további kompenzációt is kaphatnak.

Éves átlagfizetés: 50 000 $ (23 $/óra)

A tengerésztisztek éves fizetése: 90 000 $ (43 $/óra) is lehet.

A tengerészek foglalkoztatása a következő évtizedben várhatóan az átlagosnál lassabban fog növekedni. A tengerészek iránti keresletet továbbra is a vízi, tengeri áruszállítás jövőjétől függ. A hajók automatizálása és a technológiai fejlesztések lassíthatják a keresletet e munkavállalók iránt. Ezenkívül a nagyobb rakományt szállítani képes, automatizált, egyre nagyobb méretű hajók fejlesztése, gyártása és használata azt jelenti, hogy kevesebb tengerészre lesz szükség az egyes hajók üzemeltetéséhez.

Hogyan lehetsz tengerész?

A tengerészi pálya jó első lépés lehet a tengerészeti karrier elindításának. Hogy megismerd a különböző hajótípusokat és azok működését, valamint általában a hajózási iparágat. Emellett tapasztalatot szerezhetsz a legénység többi tagjával való együttműködésben, és megtanulhatod, hogyan kezeld a nehéz helyzeteket a tengeren.

Ha tengerész szeretnél lenni, az első lépés a tengerészeti bizonyítvány megszerzése (STCW). Ez a „Standards of Training, Certification, and Watchkeeping” (képzési, képesítési és őrszolgálati szabványok) rövidítése, és biztosítja, hogy a jelentkező rendelkezzen a hajó fedélzetén való biztonságos munkavégzéshez szükséges készségekkel és ismeretekkel. Amint megszerezted ezt a képesítést, mint tengerészjelölt elkezdhetsz munkát keresni a világ minden táján lévő hajókon.

Legolvasottabb

Tényleg egymilliót keresnek a kamionosok? – ennyit visznek haza a magyar sofőrök

Nehéz munka, viszont cserébe rengeteget lehet vele keresni – hosszú ideje ez a kép él az emberekben a teherautó-sofőrökről. A koronavírus-járvány óta ráadásul az egymillió

Mesterséges intelligenciával működő toborzógépek?

A mesterséges intelligencia (MI) nemcsak a munka jellegét változtatja meg, hanem azt is, hogy ezek eszközök befolyásolhatják a munkaerő-felvételt, az elbocsátásokat és az előléptetéseket. Ez

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Még tavaly júliusban jelentették be, hogy a MÁV-ért felelős Építési és Közlekedési Minisztérium betiltja az állami közlekedési vállalatnál az otthoni munkavégzést. Idén februárban ugyanakkor az is

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Sütik megváltoztatása