50 felett és túlterhelve – Hogyan bánjunk jól a tapasztalt munkavállalókkal?

A munkahelyeken gyakran megfigyelhető, hogy az 50 év feletti, nyugdíj előtt álló kollégákra egyre nagyobb terhet raknak. Ők azok, akik évtizedek óta a cégnél dolgoznak, ismerik a rendszereket, a partnereket és a munkafolyamatokat, és emiatt a vezetők sokszor tudat alatt is rájuk hagyatkoznak. Ha valaki újoncként belép a céghez, természetes, hogy a tapasztaltabb kollégáktól kér tanácsot, de ez egy idő után azt eredményezheti, hogy az 50 felettieknek nemcsak a saját munkájukat kell elvégezniük, hanem folyamatosan mások helyett is helyt kell állniuk.

Egy leépítés után sokszor náluk landolnak a megüresedett pozíciókból fakadó extra feladatok, hiszen „ők úgyis értenek mindenhez”. Az sem ritka, hogy az új rendszerek bevezetésénél tőlük várják el, hogy hidat képezzenek a régi és az új működés között. Mindeközben a cégek gyakran észre sem veszik, hogy ezek a munkavállalók már nem bírják azt a tempót, amit egy fiatalabb kolléga, és bár lojálisak, szívesen segítenek, de egy idő után kimerülnek. A túlterheltség pedig nemcsak az egyéni teljesítményt rontja, hanem a vállalat számára is kockázatot jelent, hiszen ha egy évtizedek óta ott dolgozó szakember kiég, vagy egészségügyi okokból kiesik a munkából, az pótolhatatlan veszteséget jelenthet.

Ahhoz, hogy az 50 felettiek valóban a cég hasznára váljanak, nem pedig áldozatai legyenek a tapasztalatuknak, új szemléletre van szükség. Ahelyett, hogy plusz terheket raknának rájuk, inkább tudatosan kellene kiaknázni az erősségeiket. Az egyik leghatékonyabb megoldás erre a mentorálás. Ha a tudásátadás a munkakörük része, azt érdemes hivatalos keretek közé helyezni, megfelelő időkerettel és elismeréssel. Egy jól működő mentorprogram nemcsak az újoncoknak segíthet a beilleszkedésben, hanem a tapasztalt kollégáknak is lehetőséget ad arra, hogy a tudásukat struktúrált módon adják tovább, anélkül, hogy közben a saját feladataik rovására menne.

Emellett a rugalmas munkavégzés is kulcsszerepet játszhat abban, hogy az 50 felettiek a lehető leghatékonyabban tudjanak dolgozni. A részmunkaidő, a home office vagy a hibrid munkavégzés lehetősége mind hozzájárulhat ahhoz, hogy energiájukat megfelelően osszák be, és ne merüljenek ki idő előtt. Hasonlóan fontos az is, hogy ne tekintsék őket egyszerűen „mindenesnek”, hanem olyan szerepköröket kapjanak, ahol valóban ki tudják használni a tapasztalatukat. Szakértői, tanácsadói vagy akár oktatói feladatkörök kialakításával sokkal inkább hozzájárulhatnak a cég sikeréhez, mintha egyszerűen csak még több napi operatív munkát tennének a vállukra.

A tisztességes munkaterhelés beállítása mellett elengedhetetlen a megfelelő elismerés is. Az idősebb munkavállalók sokszor kimaradnak a fizetésemelésekből, hiszen „már úgyis jól keresnek”, holott a lojalitásuk és a tapasztalatuk ugyanolyan értéket képvisel, mint a fiatalabb generáció lendülete. A hosszú távú elköteleződés támogatására pedig érdemes olyan karriertervezési lehetőségeket biztosítani, amelyek segítenek az 50 felettieknek fokozatosan felkészülni a nyugdíjra, akár csökkentett munkával, akár tanácsadói szerepben.

Összességében tehát a vállalatoknak fel kell ismerniük, hogy az idősebb kollégák nem egy-egy átmeneti problémára nyújtanak gyors megoldást, hanem a cég értékes pillérei lehetnek – ha megfelelően bánnak velük. Ha sikerül őket megtartani és a tudásukat jól beépíteni a vállalat működésébe, azzal mindenki jól jár: ők maguk megbecsülve érezhetik magukat, a cég pedig hosszú távon profitálhat a tapasztalatukból.

Korábban már foglalkoztunk ezzel a témával a Logijobs blogon is. Ha érdekel a téma, csatoljuk az erről szóló cikket

50 pluszos munkavállaló vagy? Irány a logisztika | Logijobs Blog

Legolvasottabb

De jó lenne egy jó állás a logisztikában…

Az elmúlt néhány évben jelentős változások történtek a munkaerőpiac világában és abban, ahogyan a hozzád hasonló munkavállalók gondolkodnak a karrierjükről. Könnyű azt gondolni, hogy a

Home Office: Az Aranytojást Tojó Tyúk vagy Szervezeti Öngól?

Tanácsadóként számos vállalatnál megfordulok, és az utóbbi években egyre gyakrabban kerül előtérbe a home office kérdése. A járványhelyzet katalizátorként hatott, és sok cég gyorsan alkalmazkodott

Logisztikai branding: merj más lenni!

Az elmúlt hónapokban nagyon sok logisztikai céget kerestem fel, átnéztem a weboldalakat, a logókat és a pozícionálási nyilatkozatokat. És észrevettem egy érdekes dolgot: a logisztikai

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Sütik megváltoztatása