A katasztrófa elhárítás logisztikája

A katasztrófa elhárítás logisztikája

A katasztrófa elhárítás logisztikája

A katasztrófa elhárítás logisztikája, más néven humanitárius logisztika, a katasztrófavédelmi rendszer felkészülési és reagálási fázisával foglalkozik. A humanitárius logisztika célja, hogy hatékonyan és költséghatékonyan tervezze, hajtsa végre és ellenőrizze az áruk, anyagok és kapcsolódó információk áramlását és tárolását a származási helytől a fogyasztási helyig annak érdekében, hogy enyhítse a kiszolgáltatott emberek szenvedését.

A humanitárius logisztika

A funkció számos tevékenységet foglal magában, beleértve a felkészülést, a tervezést, a beszerzést, a szállítást, a raktározást, a nyomon követést és a vámkezelést. A humanitárius logisztika kulcsfontosságú a segélyezési műveletek és programok hatékonysága és gyorsasága szempontjából. Ezekre a logisztikai rendszerekre szükség van az élelmiszer, a víz, a gyógyszerek és egyéb készletek beszerzéséhez. A humán erőforrás, a szükséges gépek és berendezések, valamint a sérültek beszerzéséhez, tárolásához és szállítása is szükséges a katasztrófa előtti és utáni időszakban. A katasztrófa elhárítás logisztikai műveleteinek sokfélesége olyan kiterjedt, hogy a humanitárius logisztika a katasztrófa elhárítási műveletek legnagyobb részévé vált, és manapság annak mintegy 80%-át teszi ki.

A segélyezési műveletekhez nagyszámú logisztikai járművet, felszerelést és személyzetet kell bevetni. Például a 2008. május 12-i kínai Wenchuan földrengés során 24 óra alatt 6 teherszállító repülőgépet és 19 helikoptert küldtek a térségbe. Körülbelül 5800 katonai egészségügyi és mentőszemélyzetet és 150 tonna ellátmányt szállítottak az érintett területre. Egy ilyen hatalmas művelet hatékony és eredményes végrehajtása, figyelembe véve a helyzet kaotikus jellegét (pl. a közpánikot, a közlekedési és kommunikációs infrastruktúrák pusztulását), valójában összetett és nehéz feladat.

Humanitárius logisztikai rendszerek

A gyakorlatban a humanitárius logisztikai rendszerek irányítása nagyban különbözik a kereskedelmi logisztikai rendszerek irányításától. Ez főként az egyes rendszerek eltérő, eredendő keresleti jellemzői miatt van így. A kereskedelmi ellátási láncokban a termék iránti keresletet általában, vagy megfelelő előrejelzési technikákkal becsülik meg. Ezért a kereskedelmi ellátási láncok vezetői mindent megtesznek azért, hogy a bizonytalansági elemeket a lehető legnagyobb mértékben kiküszöböljék. A humanitárius logisztikában azonban a kereslet jellege nagyon bizonytalan, mivel a katasztrófák időpontja, helye és intenzitása – és így a pontos segélyigények – csak a katasztrófa bekövetkezése után válnak ismertté.

Humanitárius logisztika
Humanitárius logisztika | Fotó: freepik

A humanitárius logisztikai rendszerek kihívásai

  1. A non-profit szervezetek küldetése eltér a profitorientált szervezetektől (azaz a profitmaximalizálás és a költségcsökkentés helyett a gyors és életmentő válaszokat kell biztosítani).
  2. A célkitűzések között bonyolultabb kompromisszumok vannak a különböző típusú érdekelt felek miatt, ideértve a kormányokat, a segélyszervezeteket, az adományozókat és a katasztrófa által érintett embereket.
  3. A kereslet összetett jellemzői közé tartoznak a kereslet bizonytalansága olyan jellemzőkben, mint a hely, az idő, a típus és a mennyiség, a hirtelen fellépő, sürgősen rövidebb átfutási idő, a megfelelő és időben történő szállításhoz kapcsolódó magas költségek.
  4. Komplex működési feltételek állnak fenn a katasztrófa utáni időszak eseményeinek kaotikus jellege miatt. Az erőforrások hiánya (pl. járművek, felszerelések, élelmiszer- és vízkészletek, valamint orvosi ellátmány), a létfontosságú infrastruktúrákhoz (pl. szállítás és kommunikáció) való megfelelő hozzáférés hiánya, valamint a tapasztalt és szakképzett emberi erőforrások hiánya. A biztonság hiánya is jellemző a katasztrófa által érintett régiókban.
  5. A segélyezési műveletekben részt vevő szervezetek közötti koordináció gyakran hiányzik.
  6. A segélyszervezeteknek az emberiesség, a semlegesség és a pártatlanság elvei szerint kell eljárniuk.
  7. Gyakran olyan politizált környezet van, amelyben nehéz fenntartani a műveletek humanitárius szemléletét.
A humanitárius logisztika ellátási lánc kihívásai

Érdemes megjegyezni, hogy a felsorolt feltételek szinte mindegyike komoly kihívást jelent bármely ellátási láncrendszer teljesítménye szempontjából. Nem csak a humanitárius logisztikai rendszerek esetében, hanem például a megfelelő szállítási infrastruktúra hiánya arra kényszeríti a humanitárius segélycsapatokat, hogy különböző szállítási módokat használjanak. A fejlett (és általában drágább) módoktól kezdve, mint a helikopterek és teherszállító repülőgépek, egészen a primitívebb módokig, mint az állatok (pl. elefántok és szamarak).

Még 10 évvel ezelőtt a logisztikát sok humanitárius szervezet nem tartotta szükségesnek, ma már sokan közülük a kereskedelmi ellátási láncok által használt koncepciók és gyakorlatok közül sokat megpróbálnak megvalósítani. Egyébként a kereskedelmi ellátási láncok is sokat tanulhatnak a humanitárius logisztikai rendszerektől, különösen az olyan fontos témákban, mint az ellátási lánc kockázat menedzsment.

A humanitárius logisztikai lánc szerkezete

A humanitárius logisztikai lánc felépítése három fő szakaszból áll: az ellátás beszerzése, az előzetes elhelyezés és raktározás, valamint a szállítás. Minden humanitárius logisztikai lánc első szakasza a szükséges cikkek és felszerelések beszerzése. Bármely segélyszervezetnek be kell szereznie a szükséges cikkeket és felszereléseket helyi vagy globális beszállítóktól különböző beszerzési technikák, például közvetlen beszerzés és pályázatok segítségével. Ebben a szakaszban a fő kihívást a beszerzési költségek csökkentése jelenti (figyelembe véve a katasztrófák utáni esetleges árinflációt a helyi piacokon). További nehézséget jelenthet az ellátmányok rendelkezésre biztosítása a szükséges időpontokban, benne az átfutási idő csökkentése, valamint a természetbeni adományok koordinálása már beszerzett tételekkel.

A katasztrófa előtti és utáni időszakban szükséges felszerelések beszerzése után a felelős segélyszervezeteknek ezeket a tárgyakat és felszereléseket megfelelő helyeken előzetesen kell elhelyezni és tárolni. Sok problémát jelent az állandó raktárak megnyitásának és működtetésének magas költségei, a készletezési anyagok, élelmiszerek esetleges romlása. Továbbiakban a felszerelést és a szükséges tárgyakat előre meghatározott központi elosztó központokba , elosztási közvetítő pontokra, helyi elosztó központokba és végül a katasztrófa által érintett régiókba küldik. A szállítás a katasztrófa utáni időszakban a humanitárius logisztika legnehezebb szakasza, mert a helyszínen a szállítási infrastruktúrák és felszerelések általában megsérültek és rossz állapotban vannak a katasztrófát követően. Emellett az érintett régiók földrajzi, időjárási viszonyai és bizonytalanságai korlátozhatják a szállítójárművek típusait és felhasználási módjait.

A humanitárius logisztikában szükséges eszközök és felszerelések

Általában egy adott régióban bekövetkezett katasztrófa után nagy szükség van különböző speciális berendezésekre, felszerelésekre a segélyezési műveletek megkönnyítése érdekében. Az ENSZ Egészségügyi Világszervezet információi alapján a szükséges tárgyak és felszerelések bővített listája többek között a következőket tartalmazza:

  • Élelmiszer
  • Víz és higiéniai cikkek
  • Környezet-egészségügyi berendezések és cikkek (pl. vízkezelő berendezések és cikkek)
  • Gyógyszerek (beleértve az általános gyógyszeripari termékeket és az esetleges járványok esetén alkalmazandó speciális gyógyszeripari termékeket is).
  • Egészségügyi készletek és felszerelések az egészségügyi ellátási folyamatok támogatására
  • Terepi kórházak
  • Ruházat és takarók
  • Csecsemőkkel és gyermekekkel kapcsolatos tárgyak (pl. instant tej, pelenkák, tápszerek és játékok).
  • Menedékek és ideiglenes szálláshelyek (pl. sátrak)
  • Elektromos áramfejlesztő berendezések
  • Tüzelőanyag (pl. szén, gáz vagy olaj)
  • Terepi konyhai felszerelés és eszközök
  • Tisztítószerek
  • Mezőgazdasági alapanyagok és állatállomány
  • Veszélyes anyagok kezelésére szolgáló speciális berendezések
  • Kommunikációs berendezések
  • Tűzoltó felszerelés
  • Törmelékeltávolító berendezések és járművek

Ez a lista általános, így az egyes katasztrófák jellemzői és az adott helyzet alapján különböző tételekre és különböző mennyiségekre van szükség. Az egyes tételek sürgősségi szintje eltér a többitől, és az egyes konkrét helyzeteken alapul; néhány közülük kiemelt prioritású, és a katasztrófa utáni időszak korai szakaszában kell szállítani. Például egy hideg téli földrengés esetén a megfelelő mennyiségű ruházat, takaró és üzemanyag időben történő szállítása kritikus fontosságú. Emellett a szükséges cikkek, például az élelmiszerek és a gyógyszerek romlandóak. Ez a jellemző speciálisan az ilyen cikkekre tervezett rendelési és leltározási rendszereket igényel, mivel ezeket a cikkeket nem lehet hosszabb távon készletezni.

Összefoglalva, a humanitárius logisztika, mint a katasztrófa elhárítás logisztikája kritikus fontosságú a bajbajutottak életének megmentésében, szenvedéseik enyhítésében. Ez a logisztika egyik legnehezebb, de kétségtelenül legszebb ága. Az ENSZ, a Nemzetközi Vörös Kereszt és más humanitárius segélyszervezetek tárt karokkal fogadják a kipróbált, szakmájukban nagy tapasztalattal rendelkező, segíteni vágyó logisztikai szakembereket külföldön, és Magyarországon egyaránt. 

Tetszett a cikkünk?

Intelligens útvonaltervezés az ellátási láncban
Legolvasottabb

Nehézgépjárművek: az Európai Tanács szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el

Az Európai Tanács a mai napon hivatalosan elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, valamint a hatályos uniós szabályok módosításáról és szigorításáról szóló rendeletet. A naprakésszé

Már 57 minősített logisztikai park van hazánkban

Minősített logisztikai parkok Magyarországon Megvalósult a logisztikai szektor egy régi vágya, vagyis van lehetőség egy-egy logisztikai park pályázat útján történő minősíttetésére. A Közlekedéslogisztikai Konferencián adták át

Vasút és zöld kamionok: alapjaiban alakulhat át a magyar logisztika

Milyen tényezők állnak a vállalat fenntarthatósági stratégiájának megalkotása mögött, és milyen főbb pillérekre épül? Alapjaiban változik meg a magyar logisztika A Waberer’s a kelet-közép-európai régió

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása