A katasztrófa elhárítás logisztikája

A katasztrófa elhárítás logisztikája

A humanitárius logisztika a katasztrófavédelmi rendszer felkészülési és reagálási fázisával foglalkozik. A humanitárius logisztika az áruk és anyagok, valamint a kapcsolódó információk hatékony, költséghatékony áramlásának és tárolásának tervezése, végrehajtása és ellenőrzése a származási helytől a fogyasztási helyig a kiszolgáltatott emberek szenvedésének enyhítése céljából. A funkció számos tevékenységet foglal magában, beleértve a felkészülést, a tervezést, a beszerzést, a szállítást, a raktározást, a nyomon követést és a vámkezelést. A humanitárius logisztika kulcsfontosságú a segélyezési műveletek és programok hatékonysága és gyorsasága szempontjából. Ezekre a logisztikai rendszerekre általában az élelmiszer, a víz, a gyógyszerek és egyéb készletek, valamint a humán erőforrás, a szükséges gépek és berendezések, valamint a sérültek beszerzéséhez, tárolásához és szállításához van szükség a katasztrófa előtti és utáni időszakban. A katasztrófa elhárítás logisztikai műveleteinek sokfélesége olyan kiterjedt, hogy a humanitárius logisztika a katasztrófa elhárítási műveletek legnagyobb részévé vált, és manapság annak mintegy 80%-át teszi ki.

A segélyezési műveletekhez nagyszámú logisztikai járművet, felszerelést és személyzetet kell bevetni. Például a 2008. május 12-i kínai Wenchuan földrengés során 24 óra alatt 6 teherszállító repülőgépet és 19 helikoptert küldtek a térségbe. Körülbelül 5800 katonai egészségügyi és mentőszemélyzetet és 150 tonna ellátmányt szállítottak az érintett területre. Egy ilyen hatalmas művelet hatékony és eredményes végrehajtása, figyelembe véve a helyzet kaotikus jellegét (pl. a közpánikot, a közlekedési és kommunikációs infrastruktúrák pusztulását), valójában összetett és nehéz feladat.

Humanitárius logisztikai rendszerek a kereskedelmi ellátási láncokhoz képest

A gyakorlatban a humanitárius logisztikai rendszerek irányítása nagyban különbözik a kereskedelmi logisztikai rendszerek irányításától. Ez főként az egyes rendszerek eltérő, eredendő keresleti jellemzői miatt van így. A kereskedelmi ellátási láncokban a termék iránti keresletet általában, vagy megfelelő előrejelzési technikákkal becsülik meg. Ezért a kereskedelmi ellátási láncok vezetői mindent megtesznek azért, hogy a bizonytalansági elemeket a lehető legnagyobb mértékben kiküszöböljék. A humanitárius logisztikában azonban a kereslet jellege nagyon bizonytalan, mivel a katasztrófák időpontja, helye és intenzitása – és így a pontos segélyigények – csak a katasztrófa bekövetkezése után válnak ismertté.

A humanitárius logisztikai rendszerek kihívásai

  1. A non-profit szervezetek küldetése eltér a profitorientált szervezetektől (azaz a profitmaximalizálás és a költségcsökkentés helyett a gyors és életmentő válaszokat kell biztosítani).
  2. A célkitűzések között bonyolultabb kompromisszumok vannak a különböző típusú érdekelt felek miatt, ideértve a kormányokat, a segélyszervezeteket, az adományozókat és a katasztrófa által érintett embereket.
  3. A kereslet összetett jellemzői közé tartoznak a kereslet bizonytalansága olyan jellemzőkben, mint a hely, az idő, a típus és a mennyiség, a hirtelen fellépő, sürgősen rövidebb átfutási idő, a megfelelő és időben történő szállításhoz kapcsolódó magas költségek.
  4. Komplex működési feltételek állnak fenn a katasztrófa utáni időszak eseményeinek kaotikus jellege miatt. Az erőforrások hiánya (pl. járművek, felszerelések, élelmiszer- és vízkészletek, valamint orvosi ellátmány), a létfontosságú infrastruktúrákhoz (pl. szállítás és kommunikáció) való megfelelő hozzáférés hiánya, valamint a tapasztalt és szakképzett emberi erőforrások hiánya. A biztonság hiánya is jellemző a katasztrófa által érintett régiókban.
  5. A segélyezési műveletekben részt vevő szervezetek közötti koordináció gyakran hiányzik.
  6. A segélyszervezeteknek az emberiesség, a semlegesség és a pártatlanság elvei szerint kell eljárniuk.
  7. Gyakran olyan politizált környezet van, amelyben nehéz fenntartani a műveletek humanitárius szemléletét.

Érdemes megjegyezni, hogy a felsorolt feltételek szinte mindegyike komoly kihívást jelent bármely ellátási láncrendszer teljesítménye szempontjából, nem csak a humanitárius logisztikai rendszerek esetében. Például a megfelelő szállítási infrastruktúra hiánya arra kényszeríti a humanitárius segélycsapatokat, hogy különböző szállítási módokat használjanak, a fejlett (és általában drágább) módoktól kezdve, mint a helikopterek és teherszállító repülőgépek, egészen a primitívebb módokig, mint az állatok (pl. elefántok és szamarak).

Még 10 évvel ezelőtt a logisztikát sok humanitárius szervezet nem tartotta szükségesnek, ma már sokan közülük a kereskedelmi ellátási láncok által használt koncepciók és gyakorlatok közül sokat megpróbálnak megvalósítani. Egyébként a kereskedelmi ellátási láncok is sokat tanulhatnak a humanitárius logisztikai rendszerektől, különösen az olyan fontos témákban, mint az ellátási lánc kockázat menedzsment.

A humanitárius logisztikai lánc szerkezete

A humanitárius logisztikai lánc felépítése három fő szakaszból áll: az ellátás beszerzése, az előzetes elhelyezés és raktározás, valamint a szállítás. Minden humanitárius logisztikai lánc első szakasza a szükséges cikkek és felszerelések beszerzése. Bármely segélyszervezetnek be kell szereznie a szükséges cikkeket és felszereléseket helyi vagy globális beszállítóktól különböző beszerzési technikák, például közvetlen beszerzés és pályázatok segítségével. Ebben a szakaszban a fő kihívást a beszerzési költségek csökkentése jelenti (figyelembe véve a katasztrófák utáni esetleges árinflációt a helyi piacokon). További nehézséget jelenthet az ellátmányok rendelkezésre biztosítása a szükséges időpontokban, benne az átfutási idő csökkentése, valamint a természetbeni adományok koordinálása már beszerzett tételekkel.

A katasztrófa előtti és utáni időszakban szükséges felszerelések beszerzése után a felelős segélyszervezeteknek ezeket a tárgyakat és felszereléseket megfelelő helyeken előzetesen kell elhelyezni és tárolni. Sok problémát jelent az állandó raktárak megnyitásának és működtetésének magas költségei, a készletezési anyagok, élelmiszerek esetleges romlása. Továbbiakban a felszerelést és a szükséges tárgyakat előre meghatározott központi elosztó központokba , elosztási közvetítő pontokra, helyi elosztó központokba és végül a katasztrófa által érintett régiókba küldik. A szállítás a katasztrófa utáni időszakban a humanitárius logisztika legnehezebb szakasza, mert a helyszínen a szállítási infrastruktúrák és felszerelések általában megsérültek és rossz állapotban vannak a katasztrófát követően. Emellett az érintett régiók földrajzi, időjárási viszonyai és bizonytalanságai korlátozhatják a szállítójárművek típusait és felhasználási módjait.

A humanitárius logisztikában szükséges eszközök és felszerelések

Általában egy adott régióban bekövetkezett katasztrófa után nagy szükség van különböző speciális berendezésekre, felszerelésekre a segélyezési műveletek megkönnyítése érdekében. Az ENSZ Egészségügyi Világszervezet információi alapján a szükséges tárgyak és felszerelések bővített listája többek között a következőket tartalmazza:

  1. Élelmiszer
    2. Víz és higiéniai cikkek
    3. Környezet-egészségügyi berendezések és cikkek (pl. vízkezelő berendezések és cikkek)
    4. Gyógyszerek (beleértve az általános gyógyszeripari termékeket és az esetleges járványok esetén alkalmazandó speciális gyógyszeripari termékeket is).
    5. Egészségügyi készletek és felszerelések az egészségügyi ellátási folyamatok támogatására
    6. Terepi kórházak
    7. Ruházat és takarók
    8. Csecsemőkkel és gyermekekkel kapcsolatos tárgyak (pl. instant tej, pelenkák, tápszerek és játékok).
    9. Menedékek és ideiglenes szálláshelyek (pl. sátrak)
    10. Elektromos áramfejlesztő berendezések
    11. Tüzelőanyag (pl. szén, gáz vagy olaj)
    12. Terepi konyhai felszerelés és eszközök
    13. Tisztítószerek
    14. Mezőgazdasági alapanyagok és állatállomány
    15. Veszélyes anyagok kezelésére szolgáló speciális berendezések
    16. Kommunikációs berendezések
    17. Tűzoltó felszerelés
    18. Törmelékeltávolító berendezések és járművek

Ez a lista általános, így az egyes katasztrófák jellemzői és az adott helyzet alapján különböző tételekre és különböző mennyiségekre van szükség. Az egyes tételek sürgősségi szintje eltér a többitől, és az egyes konkrét helyzeteken alapul; néhány közülük kiemelt prioritású, és a katasztrófa utáni időszak korai szakaszában kell szállítani. Például egy hideg téli földrengés esetén a megfelelő mennyiségű ruházat, takaró és üzemanyag időben történő szállítása kritikus fontosságú. Emellett a szükséges cikkek, például az élelmiszerek és a gyógyszerek romlandóak. Ez a jellemző speciálisan az ilyen cikkekre tervezett rendelési és leltározási rendszereket igényel, mivel ezeket a cikkeket nem lehet hosszabb távon készletezni.

Összefoglalva, a humanitárius logisztika, mint a katasztrófa elhárítás logisztikája kritikus fontosságú a bajbajutottak életének megmentésében, szenvedéseik enyhítésében. Ez a logisztika egyik legnehezebb, de kétségtelenül legszebb ága. Az ENSZ, a Nemzetközi Vörös Kereszt és más humanitárius segélyszervezetek tárt karokkal fogadják a kipróbált, szakmájukban nagy tapasztalattal rendelkező, segíteni vágyó logisztikai szakembereket külföldön, és Magyarországon egyaránt.

Legolvasottabb

„Mit csinál?” – a lean manager a logisztikában

Manapság egyre többet hallunk a "lean"megközelítési módszerről a logisztika területén is. Nagyvállalatok előszeretettel használják a „Lean és Kaizen filozófia” - azaz a hatékonyságnövelés és a veszteségcsökkentés módszereit

Támogatott gépjárművezető képzés a sofőrhiány enyhítésére.

A munkaerőpiaci aktivitás növelése, valamint a szállítmányozási és személyszállítási területen tapasztalható sofőrhiány enyhítése érdekében gépjárművezető képzési program indul 2024. március 1-jén. Az 1,7 milliárd forintnyi

Logisztikai konferenciák naptára Európában 2024-ben

Logisztikai konferenciák 2024-ben számos logisztikai és közlekedési eseményre kerül sor Európában. A LogiJobs országonként mutatja be a közelgő logisztikai konferenciák és kiállítások naptárát. Tájékozódjon az

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Az első elektromos teherautó átadása Magyarországon

A Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában állt munkába az első tisztán elektromos hajtású Volvo FL teherautó. A teljes terheléssel mintegy 240 km elektromos hatótávra képes teherautó átadása kiemelt fontosságú pillanat, hiszen az elektromos nehézgépjárművek

Sütik megváltoztatása